بهترین مرکز شنوایی در تهران کجاست؟

  شنبه، 29 مرداد 1401 ID  کد خبر 219333
بهترین مرکز شنوایی در تهران کجاست؟
ساعدنیوز: شنوایی در زندگی روزمره ما بسیار نقش دارد؛ از تعاملات اجتماعی گرفته تا تحصیل و یادگیری و معاشرت با اعضای خانواده. وجود اختلال در این حس، زندگی فرد را با مشکل مواجه می­کند. کم شنوایی فقط مختص سالمندان نیست؛ بلکه کودکان و جوانان نیز ممکن است بسته به شرایط، به این مشکل دچار شوند. کم ­شنوایی مانند هر اختلال دیگری در ارگان های بدن علتی دارد.

شنوایی در زندگی روزمره ما بسیار نقش دارد؛ از تعاملات اجتماعی گرفته تا تحصیل و یادگیری و معاشرت با اعضای خانواده. وجود اختلال در این حس، زندگی فرد را با مشکل مواجه می­کند. کم شنوایی فقط مختص سالمندان نیست؛ بلکه کودکان و جوانان نیز ممکن است بسته به شرایط، به این مشکل دچار شوند. کم ­شنوایی مانند هر اختلال دیگری در ارگان های بدن علتی دارد.

علل کم ­شنوایی

  • افزایش سن و پیرگوشی
  • وراثت و مسائل ژنتیکی
  • طولانی مدت در معرض صداهای بلند قرار گرفتن
  • عفونت های گوش
  • پارگی پرده گوش
  • بیماری هایی مانند نارسایی کلیه، دیابت، گواتر، سینوزیت و تومورهای گوش و حلق و بینی
  • مصرف داروهای اتوتوکسیک
  • جرم بیش از حد گوش

علائم کم شنوایی

  • در مکالمات خود دچار مشکل شده ­اید و از دیگران می­خواهید گفته های خود را تکرار کنند.
  • گمان می­کنید دیگران آرام صحبت می­کنند و در درک گفتار دچار مشکل شده اید.
  • مدام صدای تلویزیون و رادیو را بلند می­کنید.
  • در محیط های پرسروصدای عمومی مانند بازار و یا پارک ها برایتان مشکل شنوایی پیش آمده است.
  • در یک یا هردو گوش خود احساس درد می­کنید و یا سرگیجه و وزوزگوش دارید.

در صورت مشاهده هرکدام از این علائم بهتر است در اسرع وقت به یک کلینیک معتبر شنوایی مراجعه فرمایید. در این مراکز با انجام آزمایشات و تست های مخصوص، علت و درجه کم­ شنوایی شما تشخیص داده می­شود. اگر قصد مراجعه به بهترین مرکز شنوایی­ در تهران را دارید و انتخاب یک­ کلینیک معتبر برای شما گزینه­ ی مهمی محسوب می­شود، ما به شما کلینیک تخصصی سمعک آلفا را معرفی می­کنیم. در کلینیک سمعک آلفا که یک مرکز تخصصی در زمینه شنوایی است، انواع تست ها و آزمایشات شنوایی با به روزترین دستگاه ها توسط متخصصین مجرب انجام می­گیرد. همچنین مشاوره های درمانی در این زمینه نیز به مراجعین گرامی ارائه می­شود.

شنوایی ­سنجی

همانطور که اشاره شد، در صورت وجود علائم کم ­شنوایی بهتر است شنوایی­ سنجی انجام گیرد تا نوع و درجه افت شنیداری شما تشخیص داده شود. شنوایی سنجی(ادیومتری) مجموعه ای از تست ها و آزمایشات مختلف است که شنوایی شما را اندازه گیری می­کند. نتایج این آزمایشات امکان ارزیابی شرایط شنیداری را فراهم می­آورد و در صورت وجود مشکل روش درمانی موردنظر آغاز می­شود. تست های مختلفی برای سنجش شنوایی به کار گرفته می­شود از جمله شنوایی سنجی تن خالص، شنوایی سنجی گفتار، تمپانومتری و تست رفلکس شنوایی که در ادامه هرکدام را به طور خلاصه توضیح می­دهیم.

  • شنوایی سنجی تن خالص

این تست استاندارد یکی از رایج ترین آزمایشات برای سنجش شنوایی است. در شنوایی سنجی تن خالص، بیمار در اتاقک عایق صدا قرار می­گیرد؛ سپس هدفونی روی گوش خود قرار داده و سپس صدایی از هدفون پخش می­شود. بیمار هر بار که صدا را می­شوند باید دست خود را بلند کند یا دکمه مورد نظری که در آنجا وجود دارد را فشار دهد. سپس دستگاه ادیومتر، نتایج تست بر روی نموداری به نام ادیوگرام ثبت می­کند. نتایج این آزمایش نشان می­دهد که علت کم­ شنوایی فرد چیست و کدام بخش گوش او با اختلالی مواجه شده است. همچنین شنوایی­ سنجی تن ­خالص توانایی فرد را در شنیدن­ صداهای ­ضعیف ارزیابی می­کند.

  • شنوایی سنجی گفتار

در این آزمایش به جای استفاده از تن های خالص از کلمات و گفتار استفاده می­شود. هدف از تست شنوایی گفتاری، سنجش عملکرد دستگاه شنوایی فرد در درک و فهمیدن معنای گفتار و کلمات است. در شنوایی سنجی گفتار دو مرحله آزمایش صورت می­گیرد که هر دو تست در محیط ساکت و پرسروصدا انجام می­شود. بخش اول تست SRT است که در این تست شنوایی ­شناس کلمات دو بخشی را برای بیمار تکرار کرده و از او می­خواهد که کلمات را تکرار و بیان کند. سپس با دستگاه شدت صدا را پایین می­ آورد تا آستانه شنوایی تشخیص کلمات بیمار را به دست آورد. در بخش دوم که تست SDS نام دارد، ادیولوژیست کلمات یک بخشی را بازگو کرده و از بیمار می­خواهد که کلمات را تکرار کند. این تست در صدای بالاتر از آستانه شنوایی انجام می­گیرد و از تعداد کلماتی که درست بیان کرده نسبت به کل کلمات، درصدی گرفته می­ شود و نتیجه دقیق به دست می­آید.

  • تمپانومتری

تمپانومتری تستی است که به وسیله آن می توان عملکرد گوش میانی را ارزیابی کرده و مشکلات احتمالی موجود در این بخش را تشخیص داد. میزان تحرک پرده گوش و وضعیت استخوان های کوچک گوش میانی نیز در این تست بررسی می­شود. روش کار تست تمپانومتری به این صورت است که پروب های ریزی در داخل مجرای گوش قرار می­گیرد. سپس با ارسال امواج صوتی، پرده گوش حرکت کرده و قسمتی از صدا به گوش میانی می­رسد و سپس بازتاب می­شود. در پایان نتایج در نمودار تمپوگرام ثبت خواهد شد. نتایج آزمایش تمپانومتری برخی بیماری های گوش نظیر عفونت گوش میانی، پارگی پرده گوش و اختلال شیپور استاش را نشان می­دهد.

  • تست رفلکس آکوستیک

این آزمایش نیز مانند تمپانومتری برای ارزیابی عملکرد گوش میانی به کار گرفته می­شود. رفلکس آکوستیک به معنای انقباض غیرارادی عضلات گوش میانی است که این واکنش به دلیل رسیدن اصوات صوتی به گوش انجام می­گیرد. در این تست صداهایی با فرکانس بالا به داخل گوش ارسال شده و انقباض های غیرارادی عضلات گوش میانی اندازه گیری می­شود. نتایج آزمایش، مشکلات گوش میانی و محل اختلال شنوایی را نیز نشان می­دهد. تست رفلکس ­آکوستیک همچنین برای غربالگری نوزادان و تشخیص نوع و میزان افت شنوایی بزرگسالان انجام می­گیرد.

تصویر

درجات مختلف کم شنوایی

نوع و درجه کم شنوایی هر فرد متفاوت است و میزان آن بر اساس نتایج تست ها و آزمایشات شنوایی سنجی تشخیص داده می­شود. شکل های مختلف کم شنوایی بازه های خفیف تا عمیق را در بر می­گیرد.

  • کم شنوایی خفیف

در این درجه از کم شنوایی فرد نمی­تواند صداهای کمتر از 15تا 20 دسی بل را بشنود. برای مثال شنیدن صدای مکالمات آرام و زمزمه برای فرد سخت می­شود. کودکانی که دارای کم شنوایی خفیف هستند با استفاده از سمعک درمان می­شوند.

  • کم شنوایی ملایم

اگر آستانه شنوایی فرد بین 26 تا 40 دسی بل تعریف شود، کم شنوایی ملایم محسوب به حساب می ­آید. در این درجه از افت شنوایی، در محیط های شلوغ صدای مکالمات شنیده می­شود اما درک بعضی از کلمات ممکن است برای فرد سخت باشد.

  • کم شنوایی متوسط

زمانی که نتایج آزمایشات شنوایی سطح شنیداری فرد را بین 40 تا 70 نشان دهد، کم شنوایی با درجه متوسط تشخیص داده می­شود. فرد مبتلا به کم شنوایی متوسط در طول روز از دیگران می­خواهد که صحبت های خود را تکرار کنند و در درک گفتار مکالمات تلفنی دچار مشکل می­شود. این اختلال با سمعک های استاندارد قابل حل است.

  • کم شنوایی شدید

در کم شنوایی شدید آستانه شنوایی فرد بین 70 تا 90 دسی بل است و اغلب در شنیدن تمام صدا ها مشکل وجود دارد. در این درجه از کم شنوایی شنیدن صدای دیگران، تلویزیون، موسیقی و جهت یابی با اختلال جدی مواجه است و فرد باید برای هر دو گوش خود از سمعک استفاده نماید.

  • کم شنوایی عمیق

بیمارانی که به افت شنوایی عمیق مبتلا هستند، سطح شنوایی بیشتر از 90 دسی بل را دارند؛ به عبارت دیگر افراد مبتلا به این درجه از کم شنوایی نمی توانند صدای کمتر از 90 دسی بل را بشنوند. این نوع کم شنوایی به دلایل مختلف مادرزادی یا اکتسابی رخ می­دهد. برای این دسته از بیماران معمولا سمعک های فراهوشمند قوی از نوع پشت گوشی تجویز می­شود. افرادی که کم شنوایی عمیق دارند بدون استفاده از سمعک قادر به شنیدن صدا های مختلف نیستند.

انواع کم شنوایی

  • کم شنوایی انتقالی

در صورتی که گوش خارجی یا میانی آسیب ببیند و انتقال صدا به علت اختلال با مانعی مواجه شود، این نوع کم شنوایی به وجود می­ آید. مشکل گوش خارجی یا میانی می­تواند به دلیل پارگی پرده گوش، جرم بیش از حد گوش، عفونت و یا آسیب به استخوان های کوچک گوش میانی باشد.

  • کم شنوایی حسی-عصبی

چنانچه رشته های عصبی گوش داخلی دچار مشکل شود و مانع انتقال صوت باشد، این نوع کم شنوایی رخ می­دهد. کم شنوایی حسی عصبی ممکن است ناشی از افزایش سن و پیری و یا قرار گرفتن به مدت طولانی در معرض سروصدای بلند به وجود آید.

  • کم شنوایی آمیخته

به افت شنوایی گفته می­شود که هم علل کم شنوایی انتقالی و هم حسی عصبی در آن نقش دارد.

درمان کم شنوایی

روش های درمانی مختلفی برای بهبود کم شنوایی وجود دارد. علت کم شنوایی ممکن است عفونت گوش، وجود جسم خارجی یا جرم بیش از حد گوش باشد؛ با رفع این موارد، شنوایی به حالت طبیعی برمی­گردد. جراحی یکی دیگر از روش های درمانی برای درمان مشکلات شنوایی است. تنگی کانال گوش، اتواسکلروزیس و گسستگی غیرطبیعی استخوانچه های گوش میانی از اختلالاتی است که برای درمان نیاز به عمل جراحی است. در کم شنوایی حسی-عصبی کاشت حلزون و استفاده از سمعک روش های درمانی موثری بوده است.

تصویر

سمعک

استفاده از سمعک یک روش درمانی رایج است که درجات مختلف کم شنوایی را درمان می­کند. سمعک از سه قسمت اصلی میکروفون، مدارپردازنده و بلندگو(رسیور) تشکیل شده که صداها را برای افراد مبتلا به کم شنوایی تقویت می­کند. انواع مختلف سمعک از نظر تکنولوژی، شکل و ظاهر ارائه شده است. سمعک های شارژی و باتری خور، هوشمند و فراهوشمند، پشت­ گوشی، داخل گوشی و نامرئی از انواع مختلف سمعک است که برند های معتبر دنیا به بازار ارائه کرده اند. از بهترین برند های تولید کننده سمعک در دنیا می­توانیم به سمعک سیگنیا(زیمنس سابق) ، اتیکن، فوناک، ویدکس، یونیترون و ریساند اشاره کنیم.

خرید سمعک از بهترین مرکز شنوایی در تهران

اگر دنبال بهترین مرکز شنوایی در تهران هستید و قصد انجام تست های شنوایی سنجی و یا خرید سمعک را دارید، مرکز ارزیابی شنوایی سمعک آلفا گزینه ی مناسبی است. کلینیک سمعک آلفا یک مرکز معتبر شنوایی با 23 سال سابقه است که علاوه بر تجویز سمعک، خدمات دیگری نظیر انجام انواع آزمایشات شنوایی، تعمیر و تنظیم سمعک و مشاوره درمانی نیز به مراجعین گرامی ارائه می­کند. متخصصین باتجربه و پرسنل حرفه ای کلینیک و همچنین استفاده از به روز ترین دستگاه ها از دیگر ویژگی های این مرکز معتبر شنوایی است.
نشانی: گاندی شمالی، تقاطع خیابان شریفی، ساختمان پزشکان گاندی، پلاک ۸ ، واحد ۱ ، طبقه همکف. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان کلینیک سمعک آلفا تماس بگیرید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
سوال خنده دار و چالشی مهران مدیری از نعیمه نظام دوست؛ پشه چند تا قلب داره؟+ ویدیو/ فقط جواب خانوم بازیگر مراسم ازدواج 2 میمون در باغ وحش تهران! +عکس حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا
منتخب روز