دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

بهار دموکراسی در آنکارا/ چرا انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه پرشور برگزار شد؟ 

شنبه، 30 اردیبهشت 1402
کد خبر: 340919
ساعدنیوز: حضور بیش از 60 میلیون نفر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نشان از طراوت و شور دموکراسی در این کشور دارد. علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در گفتگو با ساعدنیوز به تشریح دلایل استقبال بینظیر مردم ترکیه از این انتخابات می پردازد.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در گفتگوئی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز و در تشریح دلایل حضور پرشور مردم ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در این کشور گفت: در ترکیه از دهه 50 دموکراسی در این کشور نهادینه و پیاده شده است و با فراز و فرود تا الان ادامه داشته است و می توانیم بگوئیم که دموکراسی ترکیه در منطقه وضعیت خوبی دارد. یکی از دلایلی که انتخابات خوب برگزار شد، همین بحث دموکراسی است و دلیل دیگر، بحث دو قطبی شدن انتخابات است که باعث شد که جامعه ترکیه دو قطبی شود و این فضا شکل بگیرد که هرکس برای پیروزی رهبرش وارد میدان شود. به همین دلایل، ما در ترکیه انتخابات با مشارکت بالای 88 درصد را شاهد بودیم.

حیدری درباره علل استقبال از رئیس جمهور مستقر علیرغم وضعیت دشوار اقتصادی و مسائل مربوط به سلامتی آقای اردوغان و کمپین ضعیف انتخاباتی وی گفت: موضوع مهم درباره انتخابات این دوره این بود که علیرغم همه پیشبینی ها و نظرسنجی ها، اردوغان توانست بیشترین رأی را کسب کند هرچند در مقایسه با دوره های پیشین رأی کمتری آورده است. ولی باید بگوئیم که با توجه به کمپین عظیمی که از طرف جریان ائتلاف ششگانه، رسانه های غربی و فضای مجازی و تحت تأثیر بحث هایی مثل زلزله و وضعیت اقتصادی ترکیه در سه سال گذشته تدارک دیده شده بود، اردوغان توانست 5 درصد بیشتر از کلیچداراوغلو رأی بیاورد. شاید اگر اردوغان 200 تا 250 هزار رأی بیشتری می آورد، هم می توانست در همین دور اول کار را تمام کند. اما موضوع مهم این است که علیرغم تمام بحث هایی که وجود داشت، از ناکارآمدی، فساد و نارضایتی عمومی و اقتدارگرایی، بخش مهمی از مردم ترکیه تصمیم گرفتند که به امنیت و ثبات رأی دهند و این بخش از مردم بر این باور هستند که امنیت و ثبات در ترکیه میتواند رشد و شکوفایی اقتصادی را در پی داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره دور دوم انتخابات ترکیه و درصد استقبال رأی دهندگان افزود: در معمولاً در دور دوم استقبال از انتخابات کمتر از دور اول می شود. در دور اول، دو طرف با حدت و شدت قابل توجهی وارد میدان می شوند و در دور دوم، جریان مخالف با دیدن استقبال از جریان حاکم، دچار سرخوردگی می شود، شور و شوق اولیه را نخواهد داشت. درباره ائتلاف مخالفان هم باید بگوئیم که به خاطر این که ائتلاف حداقل شامل 6 گروه، حزب و جریان بعضاً متناقض و مخالف همدیگر است، دور دوم نگه داشتن اینها کنار یکدیگر مدیریت سختی است. باید منتظر بمانیم و ببینیم که آقای کلیچداراوغلو از پس این کار برمی آید یا نه! دوم این که کسانی که به این جریان رأی دادند امیدشان این بود که بتوانند در همان مرحله اول کار را تمام کنند، اما با توجه به این که درهمان مرحله اول نه تنها نتوانستند کار را تمام کنند بلکه 5 درصد از رقیب هم رأی کمتری آوردند، احتمال داده می شود که طرفداران جریان مخالف اردوغان دلسرد شوند و آرای کلیچداراوغلو کمتر از دور اول انتخابات شود.

حیدری در پایان با اشاره به سرخوردگی طرفداران کلیچداراوغلو در دور اول تصریح کرد: تصور من این است که طرفداران آقای اردوغان ثبات قدم بیشتری دارند و بنابراین، وی موفق خواهد شد که حداقل آرای دور اول را در دور دوم نیز کسب کند و بتواند در دور دوم با همین فاصله یا حتی فاصله بیشتر نسبت به رقیبش پیروز انتخابات شود.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
ترجمه تخصصی کتاب
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
ویراستاری تخصصی مقاله