بحران خرید از ترکیه/ تحلیل صادق زیباکلام از رویداد استانبول گیت

  پنجشنبه، 01 اردیبهشت 1401 ID  کد خبر 201976
بحران خرید از ترکیه/ تحلیل صادق زیباکلام از رویداد استانبول گیت
انتشار تصاویر همسر و دختر رئیس مجلس و دامادش در استانبول در ماه رمضان که گفته می شود برای خرید سیسمونی به ترکیه سفر کردند موجی از انتقادات را از قالیباف در پی داشت. با وجود انتشار پیام اعتذار الیاس قالیباف، موج انتقادات همچنان ادامه دارد.
به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، سفر مریم قالیباف دختر رئیس مجلس به همراه همسر و مادرش به استانبول در ماه رمضان و ثبت عکس هایی از او در فرودگاه با چمدان های متعدد که گفته می شود، حاوی سیسمونی نوه جدید محمد باقر قالیباف بوده اند، فضایی از نقد و اعتراض را شکل داده است. الیاس قالیباف پسر محمد باقر قالیباف بلافاصله با انتشار پیامی تحت عنوان "گناه نابخشودنی" این حرکت خواهرش را به شدت محکوم کرد و نوشت که پدرش به شدت با این سفر مخالف بوده و این عمل با سیره و عمل او هیچ سازگاری ندارد. این در حالی است که محمد باقر قالیباف در سال 96، و در حین مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری از خرید سیسمونی دختر وزیر آموزش و پرورش روحانی از ایتالیا به شدت انتقاد کرده بود. در فضای رسانه ای ایران، کاربران به این رویداد با عنوان استانبول گیت اشاره می کنند.
دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران نیز به رویداد استانبول گیت واکنش نشان داده است. زیباکلام نوشت:
"پشت کردن به باورها و ارزشهایِ نسل گذشته درمیان نسلهای بعد از انقلاب فقط محدود به فرزندان شهروندان معمولی نشده بلکه به فرزندان بسیاری از مسئولین هم رسیده. آنها هم همانند سایر جوانان ایرانی دوست دارند برای خرید به ترکیه بروند؛ اگر بتوانند درآمریکا و اروپا زندگی کنند؛ به استرالیا مهاجرت کنند و فرزندشان را در کانادا بدنیا بیاورند که تابعیت کانادایی پیدا کنند و قس علیهذا.
من فی نفسه نه مشکلی با خرید سیسمونی توسط دختر جناب قالیباف از ترکیه دارم و نه اقامت پسرخانم معصومه ابتکار یا دخترجناب علی لاریجانی در آمریکا را گناه کبیره میدانم. همچنانکه میلیونها ایرانی دیگر نیزچنین انتخاب هایی کرده اند و بهیچ روی بخودم اجازه نمیدهم که قضاوتی در خصوص انتخاب آنها بنمایم. این حق خداداد هر انسانی است که هرکجا که دوست دارد زندگی کند. هرگونه دخالت حکومت یا افکارِ عمومی در این حوزه ها را دخالت غیر مجاز در حریم خصوصی زندگی شهروندان میدانم. صد البته که من فرضم بر آنست که فرزندان مسئولین که به ترکیه برای خرید میروند و یا در کانادا وضع حمل میکنند، با هزینه شخصی خودشان بوده وتجاوزی به بیت المال صورت نگرفته. بنابراین اقدام شورای محترم نگهبان در رَد صلاحیت آقای دکترعلی لاریجانی را بواسطه اقامت دخترشان در غرب را نقض آشکار قانون و دخالت در حریم خصوصی و شخصی شهروندان میدانم.ایضا تقاضای استعفای آقای قالیباف را هم بواسطه خرید دخترشان از ترکیه را فرصت طلبی سیاسی میدانم. همچنانکه مشابه این اقدام که توسط آقای قالیباف درانتخابات سال ۹۶ زمانیکه ایشان فرصت طلبانه از ماجرایِ خرید دختر وزیر آموزش و پرورش دولت آقای روحانی از ایتالیا سعی کردند بهره برداری نمایند را عملی غیراخلاقی و عوامفریبانه میدانم.
اگر قرار است خواهانِ استعفای آقای قالیباف شویم باید بواسطه اقدامش در تقلیل جایگاه مجلس به یک نهاد بله قربانگو باشد. باید بواسطه این باشد که مجلسی که قرار بوده در راس امور باشد را به قعر امور تقلیل داده. میماند این پرسش که پس مشکل چیست؟ مشکل در ریا و تظاهر است.مشکل در سر دادن شعارمرگ بر آمریکا توسط مسئولین و همزمان فرزندانشان را راهی غرب نمودن است. مشکل در سر دادن شعارهای پوپولیستی و عوامفریبانه ساده زیستی برای مردم و درخلوت شکل دیگری رفتارکردن است."

6 دیدگاه
  دیدگاه ها
سعید
2 سال پیش

دم زیبا کلام گرم
بازدیدکننده
2 سال پیش

درودبرزیباکلام
بازدیدکننده
2 سال پیش

وای به حال مکذبین وشایعه پراکنان بدبخت که از شدت شرمساری در عالم برزخ دعا می کنند به دنیا بر گردند تا جبران کنند ولی ممکن است خبری نباشد پس بهتر است توبه کنند
حسینی
2 سال پیش

خدای نکرده دزدی یااختلاص نشده که مگرمسولان و خانواده آنها انسان نیستن پول و ثروت دراسلام نه تنها بدنیست خوب است فقط ازراه درست و اسلامی سالی ۴یا۵ میلیون ایرانی به ترکیه می رن وچندبرابراین به کل دنیا این جوسازی ها خوب نیست-اینم جزاین چندمیلیون نفرحتمابایددزدی واختلاص کنن مثل خاوری وبرای همیشه برن الان زندگی مثل قدیم نیست هوشمند و عاقلانه بایدزندگی کرد الان تو ایران هم می شودبااین شرایط پول درآورد نه اینکه فقیروغنی را باهم کوبیدفقیرچون فقط شکمش رامی بیندفقییرمی ماندوثروتمندآینده و همه جوانب را
بازدیدکننده
2 سال پیش

یادتان باشد خداوند بزرگ ورحمان هیچ چیزی را بی جواب نمیگذارد در همین دنیا
محمد رضا
2 سال پیش

فرمایش کاملا منطقی و درست آفرین به استاد زیبا کلام
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (541 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (162 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (137 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (99 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (83 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه چهارشنبه 13 تیر 1403
فال روزانه امروز چهارشنبه 13 تیر ماه 1403
نحوه رسوب گیری اتو بخار در منزل
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 13 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 13 تیر ماه 1403
بچه خوشگلی که شاه از او متنفر بود، مورد حمایت فرح بود!
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 13 تیر 1403 + فیلم
خروج تومور 11 کیلویی از شکم بیمار در استان فارس +عکس
چرا مردان خیانت می‌کنند؟
ماجرای رقص و آواز داملا، خواننده مشهور باکویی با پوشش نیمه‌عریان و... | برخورد شدید دادستان
20 رسم عجیب عروسی از سراسر دنیا؛ از دزدین عروس تا تف کردن پدر روی عروس!!
فرجام تلخ عشق پسر جوان به زنی که 12 سال بزرگ‌تر از خودش بود/ پیکر سوخته پسرم را در بیمارستان پیدا کردم
اجاره رحم زن مسیحی، یهودی و زرتشتی برای فرزندآوری جایز است؟
نظر رهبر انقلاب در خصوص ازدواج مسلمانان با مسیحیان
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس