بک لینک چیست؟+ اهمیت چشمگیر آن برای سئو سایت

  سه شنبه، 30 خرداد 1402   زمان مطالعه 7 دقیقه
بک لینک چیست؟+ اهمیت چشمگیر آن برای سئو سایت
اگر مدیر یک سایت هستید و یا مسئولیت بهینه‌سازی سایت را بر عهده دارید، حتما تاکنون مطالب زیادی را راجع به سئوی سایت شنیده یا خوانده‌اید. در این محتوا نیز قصد داریم به بررسی بک‌لینک، ساختار آن، اهمیت آن و همچنین تاثیر آن در سئو بپردازیم که با آشنایی کامل آن بتوانید رتبه سایت خود را افزایش دهید. همراه ساعدنیوز باشید.

بک‌لینک چیست؟

بک‌لینک یا تبلیغ متنی به لینک‌هایی گفته می‌شود از طریق سایت‌هایی غیر از سایت خودتان به صفحات داخلی سایت یا صفحه اصلی سایت ارجاع داده می‌شوند. اگر کلمه Backlink را در موتور جستجوی گوگل بررسی کنیم، به نتیجه‌ای همانند نتیجه زیر خواهیم دست یافت:

” بک‌لینک به لینک‌هایی گفته می‌شود که از صفحه‌ای به صفحه‌ دیگر ارجاع داده می‌شود؛ هرچقدر تعداد بک‌لینک‌ها بیشتر باشد، آن سایت از محبوبیت بیشتر برخوردار خواهد شد. “

البته این جمله بالا که از گوگل گرفته شده است، تعریف مناسبی است اما تمامی جوانب را پوشش نداده است و برای آشنایی کامل با این مسئله، باید مواردی را که در این مقاله بررسی می‌کنیم بیشتر بشناسید. اولین اشکالی که در این تعریف گوگل وجود دارد، عدم اشاره آن به لینک دادن سایتی دیگر به سایت شما است! بک‌لینک زمانی مفید محسوب می‌شود که به سایت شما از طریق سایت دیگری لینک داده شود؛ البته لینک‌دهی داخلی به سایت خودتان نیز مهم است اما اهمیت آن به مراتب از لینک‌های خارجی دریافتی بسیار کمتر خواهد بود.

بسیاری از سایت‌ها برای رقابت در کلمات کلیدی پس از رعایت بسیاری از موارد، از بک‌لینک و قدرت آن استفاده می‌کنند که اگر شما نیز می‌خواهید به رتبه‌های اول نتایج جستجو در گوگل و سایر موتورهای جستجو برسید، باید سعی کنید بک‌لینک‌های با کیفیت و قوی دریافت کنید. در ادامه به بررسی برخی فاکتورهای ضروری برای انتخاب و دریافت بک‌لینک خواهیم پرداخت تا بتوانید برای سایت خود چنین مواردی را رعایت کنید.

بک لینک

تاثیر بک لینک در سئو سایت

همانطور که گفتیم، زمانی که یک وب سایت در بخشی از محتوای خود به وب سایت دیگری اشاره می‌کند (همراه با لینک آن وب سایت)، این عمل اصطلاحا بک لینک نامیده می‌شود. این لینک باید یک لینک قابل کلیک باشد تا موتورهای جستجو بتوانند آنها را به عنوان بک لینک شناسایی کنند.

بک لینک یکی از عناصر مهم در اصول سئو محسوب می‌شود. وقتی وبسایتی به صفحه‌ای از سایت ما لینک می‌دهد درواقع به موتورهای جستجو می‌گوید: “این محتوا ارزشمند ، معتبر و مفید است”. گوگل و سایر موتورهای جستجوی مهم بک لینک‌ها را برای وبسایت ما “امتیاز مثبت” در نظر می‌گیرند. صفحاتی که بک لینک‌های بیشتری داشته باشند دارای رتبه بندی ارگانیک بالاتری در موتورهای جستجو هستند.

متخصصان سئو معتقدند که بک لینک های با کیفیت بالا، عوامل تعیین کننده ای برای SEO هستند که به شما کمک می‌کند رتبه وب سایت خود را در نتایج موتور جستجو بهبود دهید. علاوه بر این، بک لینک ها باید در سایت‌های دارای محتوای مرتبط باشند. و حتما مهم است که این سایت‌ها معتبر و پربازدید باشند و رتبه و اعتبار دامنه بالایی داشته باشند. هرچه بک لینک‌ها باکیفیت‌تر باشند، رتبه بندی وبسایت شما بالاتر خواهد رفت.

تعداد لینک‌های خروجی و ورودی به سایت

اولین موردی که در زمینه بک‌لینک اهمیت زیادی دارد، تعداد لینک‌هایی است که به سایت شما وارد می‌شوند یا حتی لینک‌هایی که در سایت شما به سایتی دیگر ارجاع داده می‌شوند. تعداد لینک‌های ورودی به سایت نباید از حد معقول آن بیشتر باشند! یعنی اگر شما مدیر یک سایتی هستید که قرار است برای آن بک‌لینک تهیه کنید، باید سعی کنید تعداد آن متناسب با رقابت موجود بر سر کلمه کلیدی موردنیاز شما باشد. همچنین باید توجه داشته باشید که دریافت بک‌لینک از طریق سایت‌های اسپم کاری بسیار نادرست است و سبب کاهش رتبه سایت می‌شوند. همچنین باید بدانید لینک گرفتن از سایت‌های نامربوط نیز نادرست است و سبب پنالتی شدن سایت شما می‌شود.

  • Anchor text: متن یا عبارتی که سایتی شما را با آن لینک‌ می‌کند اهمیت بسیار زیادی دارد و در درجه اول باید به آن توجه کنید که به Anchor text (آنکر تکست) معروف است. در واقع با انتخاب این متن یا عبارت شما نوعی سیگنال به گوگل ارسال می‌کنید که صفحه موردنظر شما با کلمه لینک شده مرتبط است و سبب افزایش رتبه سایت یا صفحه لینک شده خواهد شد.

  • Domain Authority: این فاکتور نوعی امتیاز برای سایت‌های مختلف است که به صورت عددی نمایش داده می‌شود. این فاکتور که از طریق سایت MOZ ارائه شده است به عواملی نظیر سن دامنه، تعداد لینک‌های ورودی، کیفیت لینک‌ها،فعالیت سایت در شبکه‌های اجتماعی و… بستگی دارد.

  • Page Authority: این مورد نیز دقیقا همانند دامین اتوریتی است که به جای بررسی کل سایت، به بررسی یک صفحه و صفحات لینک داده شده به آن صفحه می‌پردازد. با بررسی چنین عواملی نوعی امتیاز برای صفحه محسوب می‌شود که برای دریافت لینک از آن صفحه بسیار مهم است. در سایت ممکن است یک صفحه با صفحه دیگر تفاوت پیج اتوریتی داشته باشد، اما دامین اتوریتی که تقریبا میانگینی از امتیاز پیج‌های سایت است یکسان خواهد بود.

  • دریافت لینک از سایت‌های هم‌زبان: یکی دیگر از مواردی که اهمیت بسیار زیادی دارد، دریافت لینک‌ از سایت‌های فارسی زبان یا هم‌زبان سایت شما است! به طور مثال اگر قرار است از چند سایت خارجی لینک دریافت کنید، بهتر است از یک سایت هم‌زبان سایت خود لینک بگیرید؛ این امر اهمیت زیادی دارد و تاثیر بسیار زیادی نیز بر روی رتبه سایت شما خواهد گذاشت.

  • تعداد لینک‌های داخل صفحه: در مورد تعداد لینک‌های ورودی و خروجی یک سایت نیز سخن‌هایی را به میان آوردیم و باید تعداد لینک‌های داخل سایت شما از حد معقول بیشتر نباشد که رابطه مستقیمی با طول متن و رقابت موجود بر سر کلمات کلیدی آن مطلب خواهد داشت.

  • پیج رنک آن صفحه: پیج‌رنک اگرچه معیاری قدیمی است و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما هنوز هم مورد تایید متخصصان سئو و وب است و اگر قرار است بک‌لینک دریافت کنید علاوه بر پیج اتوریتی باید به این مورد نیز توجه کنید.

  • Relations: استفاده از لینک‌ها به صورت Follow اهمیت زیادی دارند ولی اگر قرار است لینک سایت شما به صورت Nofollow باشد، تاثیری در سایت نخواهد داشت و بهتر است بر روی آن حساب باز نکنید. اینگونه لینک‌ها فقط برای معرفی به کاربران و افزایش ترافیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت لینک سازی داخلی و خارجی

لینک سازی داخلی و خارجی برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) مهم‌ترین بخش سئو خارجی را تشکیل می‌دهند. کیفیت پیوندهای داخلی و پیوندهای خارجی وب سایت شما می‌تواند مستقیماً بر میزان خوب یا ضعیف قرار گرفتن صفحه شما در نتایج یک موتور جستجو تأثیر بگذارد. لینک سازی داخلی به لینک‌هایی اطلاق می‌شود که کاربر را به صفحه دیگری در همان دامنه هدایت کند. استفاده از لینک‌های داخلی باعث می شود محتوای مربوطه در سراسر سایت شما متصل شود و کاربران را قادر می‌سازد صفحات وب سایت شما را بهتر مرور کنند. از همه مهمتر، لینک سازی داخلی به ایجاد سلسله مراتب اطلاعات و گسترش قدرت رتبه بندی سایت کمک می‌کند. برای اینکه موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را جستجو کنند، باید دارای یک شبکه لینک سازی منسجم باشد تا عنکبوت‌های موتور جستجو بتوانند صفحات منفرد وب سایت شما را بیابند و آنها را در پایگاه داده خود ذخیره کنند. بنابراین لینک سازی داخلی پتانسیل رتبه بندی وب سایت شما برای هر صفحه را افزایش می‌دهد. اما لینک سازی خارجی شامل لینک‌هایی می‌شود که از سایت ما به سایتی با دامنه دیگر و یا برعکس لینک داده شده باشد. که در ادامه درباره بک لینک‌ها و نحوه‌ی به کار بردن آنها صحبت می‌کنیم.

چگونه بک‌لینک بگیریم؟

بک لینک گرفتن، یکی از اجزای ضروری استراتژی سئو خارج صفحه است. به عبارت دیگر، بک‌لینک‌ها مهم‌ترین عامل خارجی رتبه‌بندی سایت شما هستند و از 3 روش اصلی به دست می‌آیند.

بک‌لینک‌های طبیعی

گاه تولید محتوای متنی سایت شما آن‌قدر قوی و مفید است که بسیاری از سایت‌ها از آن استفاده می‌کنند و برای قدردانی، به شما بک‌لینک می‌دهند. این روش، ارزشمندترین، بهترین و در عین حال دشوارترین روش به دست آوردن بک‌لینک است. با این حال با بهبود کیفیت پروژه‌های تولید محتوای متنی سایت، به دست آوردن بک لینک‌های طبیعی چیز بعیدی نخواهد بود. کافیست چک لیست زیر را مورد توجه قرار دهید.

  • تولید محتوای منحصربه‌فرد و کاربردی

  • اشاره به مطالب مفید و کاربردی

  • رعایت اصول سئو و حفظ انسجام و یکپارچگی کلام

بک‌لینک‌های درخواستی

شما می‌توانید از وب‌سایت‌های موردنظرتان بخواهید تا در مطالب خود، به وب‌سایت شما بک‌لینک بدهند. همچنین می‌توانید به عنوان وبلاگ‌نویس مهمان، در وبلاگ دیگری مطلب منتشر کنید و به سایت خودتان هم لینک بدهید.

بک‌لینک‌های جعلی

حتما با تکنیک‌های کلاه سیاه آشنایی دارید. این تکنیک‌ها روش‌های مختلفی برای به دست آوردن بک لینک‌ها در اختیار شما قرار می‌دهند. به عنوان مثال یکی از این راه‌ها این است که به جای تلاش برای تولید محتوای متنی سئوشده و باکیفیت، زیر پست‌های سایر سایت‌ها کامنت بگذارید و به سایت خود لینک دهید. فراموش نکنید که تمام این روش‌ها جعلی هستند و تبعاتی چون جریمه گوگل به دنبال دارند.

سخن پایانی

بنابراین استفاده از بک‌لینک‌ها برای افزایش رتبه سایت از همان ابتدا مورد توجه گوگل قرار داشت اما امروزه این تاثیر بسیار بیشتر از گذشته است. در این محتوا به بررسی بک‌لینک و اهمیت آن پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (354 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (256 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (138 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (129 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (108 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (100 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (48 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (32 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 5 مرداد 1403
حمله گازانبری ندا چملانیان همسر دانیال اسماعیلی فر به سروش رفیعی با اسم رمز یه سری آدماااا/ نظرتون در موردش چیه؟ +سند
فال شمع روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 5 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 5 مرداد 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 5 مرداد 1403
خلاقیت رسانه ای سمی باشگاه استقلال خوزستان با لو رفتن یک پست اینستاگرامی فیک درباره بازیکن معروف ساحل عاجی جنجالی شد/ مغز نیست که طلا است +عکس
ناگفته‌های سخنگوی وقت وزارت بهداشت از دستگاه کرونایاب مستعان
(تصاویر) اولین پسر جهان که با بلندترین مو روی همه دخترا رو کم کرد!/ موی 1.5 متری که رکوردار گینس شد
هدف نهایی زندگی شما با توجه به ماه تولدتان چیست؟
قاب تلخ و غم‌انگیزی از وداع آخر دختر و پسر سعید راد با پیکر پدرشان
(تصاویر)اگه دنبال رژلب های خنک و تابستونی میگردی این 6 مدل رو امتحان کن!/ مخصوص خانم های سخت پسند!
پزشکیان از کجای اقتصاد باید شروع کند؟
(تصاویر) حیاط پر گل و گیاه خانه مادری احسان علیخانی با صندلی‌های فلزی سفید
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....