برای تسریع کار خود در اکسل از این پنج نکته ی کاربردی استفاده کنید/ پر کردن خودکار در اکسل+ فیلم آموزشی

  سه شنبه، 30 خرداد 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
برای تسریع کار خود در اکسل از این پنج نکته ی کاربردی استفاده کنید/ پر کردن خودکار در اکسل+ فیلم آموزشی
ویژگی‌های autofill (پر کردن خودکار) اکسل کارآمدترین راه‌ها برای صرفه‌جویی در زمان را به‌کاربران ارائه می‌دهند. خیلی از کاربران نمی‌دانند که بیشتر کارهایی که به‌صورت دستی انجام می‌دهند می‌تواند خودکارسازی شود. در این مقاله، پنج راه‌کار بسیار کارآمد برای خودکارسازی autofill ستون‌ها را آموزش می‌دهیم. همراه ساعدنیوز باشید.

قابلیت پرکردن خودکار خانه‌ها در اکسل کمک زیادی به سریع‌تر کردن کار با این نرم‌افزار کرده‌است. بسیاری از مردم نمی‌دانند که بخش عمده‌ای از عملیات را می‌توانند به صورت خودکار انجام دهند. در این مطلب به پنج قابلیت خودکار اکسل می‌پردازیم.

پرکردن همه‌ی خانه‌ها در اکسل

اکثر کاربران اکسل از قابلیت پرکردن خودکار آن خبر دارند. با کلیک بر روی گوشه‌ی پایین سمت چپ یک خانه و کشیدن آن به سمت پایین، فرمول آن بر روی همه‌ی خانه‌های مشخص شده عملی می‌شود. اگر خانه‌ی اول به جای یک فرمول، صرفا یک عدد باشد، اکسل در این حین خودبه‌خود خانه‌ها را با بالا بردن شماره، پر می‌کند.

پرکردن همه‌ی خانه‌ها در اکسل

اما اگر نخواهید که این فرمول بر روی همه‌ی خانه‌ها عملی شود چه؟ مثلا بخواهید که ردیف‌های نام و نام‌خانوادگی‌ها به هم متصل شوند اما ردیف‌های که حاوی آدرس هستند تغییری نکنند. برای این کار کافیست که به جای انتخاب فقط یک خانه، خانه‌ی پایین آن را نیز انتخاب کنید و بعد آن‌ها را به سمت پایین بکشید تا بدین ترتیب فرمول مورد نظر بر روی ردیف‌ها به صورت یکی در میان اعمال شود. اگر ردیف دوم خالی نبود چه؟ در این صورت اکسل قوانین ردیف دوم را نیز به صورت یکی در میان اجرا می‌کند. مثل اگر در دومین خانه‌ی مشخص شده عدد 1 را نوشته‌باشیم، در ردیف‌های بعدی(به صورت یکی در میان) این عدد یکی یکی بالا می‌رود.

پرکردن خانه‌ها در اکسل تا انتها

اگر تعداد ردیف‌ها زیاد بود چه باید کرد؟ روش پر کردن خود به خود توسط به سمت پایین کشیدن خانه‌ها برای فایل‌هایی با 100 یا 200 ردیف ممکن است، اما اگر 10000 یا 20000 ردیف داشتیم چه کنیم؟

پرکردن خانه‌ها در اکسل تا انتها

راه‌حل بسیار ساده است! کافیست پس از انتخاب خانه‌های مورد نظر، به جای پایین کشیدن آن‌ها شیفت را نگه دارید و بر روی گزینه‌ی پدید آمده دو بار کلیک کنید. پس از این عمل، اکسل تا جایی که فایل اطلاعات درون خود داشته باشد، به پر کردن خانه‌ها طبق قانون مورد نظر ادامه می‌دهد.

پرکردن خانه‌ها در اکسل تا انتها

پرکردن جاهای خالی در اکسل

  • حال فرض کنید که خانه‌های خالی ترتیب مشخصی نداشته باشند و در فایل پخش باشند و حال شما می‌خواهید آن‌ها را طبق روشی به صورت خودکار پر کنید.

پرکردن جاهای خالی در اکسل

  • در مثال بالا، فرض کنید که می‌خواهید درون خانه‌های خالی عبارت N/A را قرار دهید. برای این کار(به خصوص در فایل‌های حجیم) کافیست تمامی اطلاعات ستون را انتخاب کرده و سپس از منوی Home، آیکون Find & Select را انتخاب کرده و Go To Special را بزنید.

پرکردن جاهای خالی در اکسل

  • در پنجره‌ی جدید Blanks را انتخاب کنید.

پرکردن جاهای خالی در اکسل

  • در پنجره‌ی بعدی، کافیست روش پر کردن را مشخص کنید. برای مثالی که ذکر شد، عبارت N/A را وارد کنید و سپس با فشردن کنترل و اینتر به صورت همزمان، تغییرات را اعمال کنید.

پرکردن جاهای خالی در اکسل

ماکرویی برای پر کردن با مقدار خانه‌ی بالایی

در روش بالا مجبور شدیم چندین بار کلیک کرده و به صفحات مختلفی سر بزنیم. در این روش با ساختن یک ماکرو می‌خواهیم کاری کنیم که با تنها یک کلیک تمامی خانه‌های خالی با مقدار خانه‌ی بالای خود پر شوند. برای این کار، ابتدا از منوی Developer آیکون Macros را انتخاب کنید.

ماکرویی برای پر کردن با مقدار خانه‌ی بالایی

  • سپس ماکرو را نام‌گذاری کرده و Create Macro را بزنید. در صفحه‌ی جدیدی که باز می‌شود، کد زیر را کپی پیست کنید:

FirstColumn = InputBox("Please enter the column letter.") FirstRow = InputBox("Please enter the row number.") LastRow = Range(FirstColumn & "65536").End(xlUp).Row For i = FirstRow To LastRow If Range(FirstColumn & i).Value = "" Then Range(FirstColumn & (i - 1)).Copy Range(FirstColumn & i) End If Next i

  • کد بالا، عملیات را راحت‌تر کرده و به کاربر اجازه‌ی انتخاب خانه‌ی شروع را می‌دهد.

ماکرویی برای پر کردن با مقدار خانه‌ی بالایی

  • حال فرض کنید که در مثال زیر، می‌خواهید خانه‌های خالی ستون G را بر اساس خانه‌ی بالایی پر کنید. برای این کار پس از انتخاب ماکروی ساخته‌شده، کافیست شماره‌ی ستون و ردیف خانه‌ی شروع را بدهید تا عملیات به صورت خود به خود صورت بگیرد.

ماکرویی برای پر کردن با مقدار خانه‌ی بالایی

ماکروی محاسبات تکراری

این‌ها محاسباتی هستند که بر اساس نتایج ردیف قبلی صورت می‌گیرند. برای مثال سود ماه بعد ممکن است به سود ماه قبل ربط داشته باشد؛ بنابراین نیاز است که محاسبات هر ماه در آینده نیز لحاظ شود. بنابراین در این روش به جای کپی و پیست، با یک محاسبه طرف هستیم.

ماکروی محاسبات تکراری

برای این کار، ماکروی روش قبل را مقداری اصلاح می‌کنیم:

FirstColumn = InputBox("Please enter the column letter.")FirstRow = InputBox("Please enter the first row number.")LastRow = InputBox("Please enter the last row number.") For i = FirstRow To LastRow Range(FirstColumn & i).Value = 5000 + (Range(FirstColumn & (i - 1)).Value * 0.1)Next i

در این ماکرو، کاربر شماره‌ی ردیف شروع و پایان را می‌دهد سپس ماکرو شروع به محاسبه و پر کردن خانه‌ها می‌کند. توجه داشته باشید که برای این کار می‌توانید از نوشتن مستقیم فرمول در خانه‌ای خالی و استفاده از خانه‌ی قبلی درآن نیز استفاده کنید تا با خودکار پر کردن ستون، اطلاعات قبلی نیز در آن وارد شوند. منفعت اصلی استفاده از ماکرو، امکان اضافه کردن قوانین بیشتر در محاسبات است، که این مورد در وارد کردن مستقیم فرمول در خانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

سخن پایانی

بنابراین همان‌طور که دیدید قابلیت خودکار پر کردن خانه‌ها بسیار کار را راحت‌تر کرده و اطلاع از بازه‌ی توانایی‌های آن به خصوص در مورد فایل‌های عظیم ضروریست. امیدوارم این محتوا برایتان مفید واقع شده باشد. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (354 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (257 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (138 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (129 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (108 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (100 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (48 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (32 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (32 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 5 مرداد 1403
حمله گازانبری ندا چملانیان همسر دانیال اسماعیلی فر به سروش رفیعی با اسم رمز یه سری آدماااا/ نظرتون در موردش چیه؟ +سند
فال شمع روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 5 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 5 مرداد 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 5 مرداد 1403
خلاقیت رسانه ای سمی باشگاه استقلال خوزستان با لو رفتن یک پست اینستاگرامی فیک درباره بازیکن معروف ساحل عاجی جنجالی شد/ مغز نیست که طلا است +عکس
ناگفته‌های سخنگوی وقت وزارت بهداشت از دستگاه کرونایاب مستعان
(تصاویر) اولین پسر جهان که با بلندترین مو روی همه دخترا رو کم کرد!/ موی 1.5 متری که رکوردار گینس شد
هدف نهایی زندگی شما با توجه به ماه تولدتان چیست؟
قاب تلخ و غم‌انگیزی از وداع آخر دختر و پسر سعید راد با پیکر پدرشان
(تصاویر)اگه دنبال رژلب های خنک و تابستونی میگردی این 6 مدل رو امتحان کن!/ مخصوص خانم های سخت پسند!
پزشکیان از کجای اقتصاد باید شروع کند؟
(تصاویر) حیاط پر گل و گیاه خانه مادری احسان علیخانی با صندلی‌های فلزی سفید
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....