بررسی ریشه‌های تاریخی لقب‌های لنگی و کیسه کش در آستانه دربی مهم تهران

  پنجشنبه، 23 آذر 1402 ID  کد خبر 366659
بررسی ریشه‌های تاریخی لقب‌های لنگی و کیسه کش در آستانه دربی مهم تهران
ساعدنیوز: در فضای کری خوانی های هواداری بین طرفداران پرسپولیس و استقلال بعضاً یکدیگر را با القابی خطاب می کنند که شاید ریشه تاریخی آن را ندانند. هر چند این القاب چندان هم مناسب نیستند، ولی قطعا معروفترین آن ها القاب لنگی و کیسه کش است که در این مطلب به ریشه های تاریخی آن می پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز و برگرفته از صفحات هواداری باشگاه های استقلال و پرسپولیس، متاسفانه در فضای هواداری شعارهای نادرستی مثل پرسپولیسی لنگی و استقلالی کیسه کش بین هواداران این دو تیم پرطرفدار رواج یافته است در ادامه ریشه این شعار های نادرست را می خوانید.

لقب لنگی!

زمانی که تیم شاهین به پرسپولیس تبدیل شد و پرسپولیس به پیکان و دوباره پیکان به پرسپولیس، یکی از سردسته های مشهور طرفداران استقلال در اوایل دهه 50 این تعبیر را به کار برد.

«یدا… آماده» معروف به یدا… بوقی، روزی در قهوه خانه قاسم قهوه چی به اطرافیانش گفت:

«این پرسپولیسی ها مثل لنگ حمام می مانند که هر روز دور کمر یکی بسته می شود.»

از آن زمان، عبارتی که «یدا… آماده» آن را به عنوان مثال عنوان کرد، به ورزشگاهها راه یافت.

پرسپولیسی ها نیز در واکنش به توهین طرفداران استقلال به عباس کارگر، عبدالعلی چنگیز را با عبارت «دلاک»! خطاب کردند

که به مرور زمان تبدیل به تعبیر امروزی در تضعیف روحیه تماشاگران حریف شد.

لقب کیسه کش!

در سال 1352 وقتی پرسپولیس استقلال را با شش گل شکست داد، طرفداران تیم پرسپولیس تاجی ها را کیسه ای صدا میزدند که اشاره به کیسه بوکس دارد. (کیسه بوکس فقط مشت و لگد می خورد و هیچ واکنشی نشان نمی دهد). البته تنبیه بازیکنان تاج قدیم پس از یک باخت در جام تخت جمشید به کار اجباری در حمام عمومی که از سوی تیمسار خسروانی برای بازیکنان بی انگیزه تاج قدیم در نظر گرفته شده بود هم در این نام گذاری تاثیر داشت.

(* انتشار مطالب فضای مجازی به معنای تایید این مطالب نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از مطالب منتشره در فضای مجازی ارائه می گردد.)


1 دیدگاه
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (560 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (45 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان