بسته بندی مناسب؛ چگونه میتواند از کالای صادراتی حمایت کند؟

  سه شنبه، 03 خرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
بسته بندی مناسب؛ چگونه میتواند از کالای صادراتی حمایت کند؟
ساعدنیبوز : اولین و مهمترین نکته ای که معرف یک محصول می باشد بسته بندی آن است زیرا مشتری در اولین نگاه، پک محصول را دیده و نسبت به خرید آن اقدام می کند، چه بسیار محصولاتی که تصمیم برای خریدشان در یک لحظه گرفته شده و قصد قبلی جهت این خرید وجود نداشته و تنها زیبایی و جذابیت بسته بندی آنها سبب چنین امری شده است.

اولین و مهمترین نکته ای که معرف یک محصول می باشد بسته بندی آن است زیرا مشتری در اولین نگاه، پک محصول را دیده و نسبت به خرید آن اقدام می کند، چه بسیار محصولاتی که تصمیم برای خریدشان در یک لحظه گرفته شده و قصد قبلی جهت این خرید وجود نداشته و تنها زیبایی و جذابیت بسته بندی آنها سبب چنین امری شده است.

اهمیت بسته بندی در مورد کالاهای صادراتی چندین برابر افزایش می یابد زیرا با وجود محصولات بسیار، در بازارهای خارجی توجه به کیفیت محصول و بسته بندی آنها مهم می باشد.

مرتبط بخوانید: نمونه جعبه و کارتن بسته بندی بازار داخلی و صادراتی

حمایت از صنعت بسته بندی می تواند به طور مستقیم سبب رشد کالاهای صادراتی شود زیرا مردم سایر کشورها به زیبایی، جذابیت و استحکام پک محصولات، اهمیت زیادی می دهند، پس یک بسته بندی خوب می تواند کلید موفقیت فروش و ماندگاری کالاهای صادراتی در بازارهای خارجی باشد.

بسته بندی محکم و مقاوم اولین گام در تهیه بسته بندی صادراتی

استفاده از کارتن یا مقوا با کیفیت اولین گام در تهیه بسته بندی صادراتی می باشد. به دلیل وجود مسیرهای طولانی در صادرات باید پکی را انتخاب کرد که بتواند به خوبی از محصول درونش محافظت کرده و در حین جابجایی آسیب نبیند.

برای بسته بندی محصولات با وزن بالای یک کیلو از کارتن استفاده می کنند، کارتن ها دارای لایه هایی از جنس ورق لاینر و فلوت (کنگره ای) می باشند که استحکام نسبتاً خوبی دارند.

برای پک کردن محصولات سردخانه ای نیز مانند موادغذایی در لایه های کارتن باید فلوت ضدرطوبت (ضدآب) بکار برد تا نم و آب به بسته بندی ها نفوذ نکرده و به محصول آسیب نرساند.

در وزن های پایین و زیر یک کیلوگرم جعبه های مقوایی بکار می برند که بسیار ظریف تر از کارتن می باشند، البته باید گفت جهت صادرات باز هم این جعبه های کوچک مقوایی را درون کارتن بزرگ (کارتن مادر) قرار می دهند تا به راحتی جابجا شوند و ضربه های ناشی از حمل و نقل سبب دفرمگی و له شدن آنها نگردد،.

برای تهیه جعبه و کارتن باید ابعاد و وزن صحیح محصول خود را بدانید تا با توجه به این موارد بسته بندی مناسب را تهیه نمایید.

آمار صادرات کشور در سال 1400 حدود 45 میلیارد دلار بوده است که این آمار خود حاکی از رشد چشمگیر صنعت بسته بندی دارد زیرا یک کالای صادراتی بدون جعبه و کارتن مناسب، جایگاهی در بازارهای خارجی نخواهد داشت.

تصویر

اهمیت چاپ بسته بندی در عرضه کالای صادراتی

همانقدر که یک بسته بندی محکم و مقاوم در ارائه محصول صادراتی مؤثر است چاپ روی جعبه و کارتن نیز دارای اهمیت می باشد، زیرا بسته بندی بدون چاپ تنها نقش یک محافظ را ایفا می کند و نمی تواند هیچگونه جنبه تبلیغات و بازاریابی داشته باشد، به خصوص در مورد کالاهای صادراتی که به نوعی معرف کشور ایران و محصولات ایرانی در بازار کشورهای دیگر می باشد.

مرتبط بخوانید: سفارش جعبه و کارتن بسته بندی و نکات قبل خرید

چاپ پک های مقوایی و کارتنی اکثرا به دو شکل افست و فلکسو انجام می شود. چاپ افست دارای وضوح و تنوع رنگ بیشتری نسبت به چاپ فلکسو می باشد، این نوع چاپ را روی مقوا انجام داده سپس مقوای چاپ شده را توسط دستگاه روی کارتن می چسبانند که با این روش، کارتن لمینت می شود.

کارتن های لمینتی از نظر رنگ و طرح بسیار زیبا و شکیل بوده و بیشتر مورد استقبال مشتریان خارجی قرار می گیرند. مقواها قابلیت چاپ بالایی داشته و ایجاد طرح و رنگ بر روی آنها بسیار چشم نواز می شود.

یکی از نکات مهم در تهیه بسته بندی صادراتی این است که راجع به مردم کشور مقصد اطلاعاتی کسب کنیم و فرهنگ و سلیقه آنها را تا حدودی در چاپ و طرح روی پک در نظر بگیریم زیرا اینگونه مشتریان کشور هدف بیشتر با پک ها ارتباط برقرار کرده و حس خوبی نسبت به آنها پیدا می کنند، در نتیجه محصول را خریداری می نمایند.

تصویر

اطلاعات محصول، نام برند و لوگو همگی باید به وضوح و به شکل کاملاً شفاف بر روی بسته بندی چاپ شود که البته بهتر است تمام این موارد به زبان انگلیسی درج گردد زیرا زبان بین المللی بوده و اکثر مردم جهان تا حدودی با آن آشنایی دارند.

می توانید از تگ یا شعاری متناسب با محصول بر روی بسته بندی استفاده کنید تا به نحوی بیانگر نوع محصولتان باشد، جمله ای که ترغیب کننده و جذاب باشد.

گاهی استفاده از جمله ها و شعارهای مفهومی بسیار کارآمد بوده و مشتریان را وادار به فکر کردن در مورد محصول و آن شعار می کند که این خود نکته مثبتی در جهت فروش کالا می باشد زیرا مشتری مدت زمانی هر چند کوتاه درگیر محصول شده و به سمت خرید آن ترغیب می گردد.

خدمات پس از چاپ و تأثیر آن بر زیبایی بسته بندی

علاوه بر چاپ خدمات دیگری نیز وجود دارد که به شکیل شدن و زیبایی پک کمک می نماید که آنها را خدمات پس از چاپ می نامند، برای مثال کشیدن سلفون بر روی کارتن های لمینتی هم سبب براقیت و زیبایی آنها شده و هم اینکه تا حدودی استحکام آنها را بالا می برد، سلفون نیز نوعی پوشش روی چاپ محسوب می شود.

از موارد دیگر خدمات پس از چاپ، می توان ورنی، یووی، امباس، طلاکوب، نقره کوب و برجسته سازی را نام برد که هر کدام از این خدمات، بنا بر نظر و سلیقه مشتری بر روی جعبه ها انجام می شوند، مسلماً یک بسته بندی همراه با این موارد بسیار زیباتر به چشم آمده و نظر هر مشتری را به خود جلب می نماید.

تصویر

طراحی خاص و منحصر به فرد جعبه و کارتن صادراتی

یک بسته بندی صادراتی نیاز به خلاقیت و نوآوری دارد زیرا با وجود رقبای زیادی که در بازارهای بسته بندی خارجی وجود دارد بکارگیری ایده های جدید می تواند بسیار کارآمد باشد.

اکثر کالاهایی که به کشورهایی مانند عراق، سوریه، ارمنستان و ... صادر می شوند باید دارای بسته بندی های خاص باشند زیرا ترکیه و چین نیز به این کشورها صادرات دارند و رقبای سرسختی برای ایران محسوب میشوند.

همچنین برخی کشورها بسته بندی های مختلف محصولاتشان را از ترکیه و چین خریداری می کنند که همین مورد سبب شده صنعت بسته بندی ایران تلاش بیشتری کند تا بتواند قسمتی از بازار صادرات بسته بندی را از آن خود کند که خوشبختانه توانسته به خوبی در این زمینه ترقی و پیشرفت نماید.

مرتبط بخوانید: تاثیر کارتن پستی در صنعت پست و ارسال مرسولات

شرکت های جعبه سازی ایرانی با دادن مشاوره به تولیدکنندگان و صادرکنندگان، آنها را در جهت تهیه پکی محکم و مناسب نسبت به محصولشان راهنمایی می کنند. با این روش بسته بندی های صادراتی هر روز پیشرفت کرده و در بازارهای خارجی جایگاه خوبی پیدا می کنند.

ایجاد طرح های مدرن و به روز با توجه به صنعت بسته بندی جهانی، در زیبایی هر چه بیشتر پک ها بسیار مؤثر است. بکارگیری طرح های ترند در تهیه پک بهتر، تأثیر گذار می باشد. استفاده از طرح و نقشی که تا حدود زیادی متناسب با محصول درون پک بوده نیز برای مشتری جذابیت بیشتری دارد.

نشان دادن قسمتی از محصول با استفاده از طلق های پنجره مانند، ایده ی خوبی می باشد زیرا مشتری هنگامی که بخشی از محصول را مشاهده می کند به آن اعتماد کرده و با خیال راحت خرید خود را انجام می دهد.

تصویر

صادرات محصولات بخش درآمدزای بزرگی از هر کشور را شامل می شود که در پیشرفت و ترقی اقتصاد دولت ها تأثیر فراوان دارد و گسترش آن یکی از دغدغه های همه کشورهای جهان می باشد ولی هر تاجر و صادر کننده باید بداند که توجه به بسته بندی محصول نکته ای اساسی در راه رسیدن به فروش بیشتر و بهتر در بازارهای خارجی می باشد.

تهیه بسته بندی شیک و مناسب برای محصول صادراتی می تواند بهترین و کوتاه ترین راه برای رسیدن به موفقیت های بزرگ در بازارهای جهانی باشد، اگر تولیدکنندگان برای کالای خود ارزش قائل شده و با صرف کمی وقت و هزینه بیشتر جهت انتخاب و بسته بندی آن، مسلما سودی چندین برابر از فروش محصولات خود در زمینه صادرات به دست می آورند و حتی می توانند با کالاهای مشابه کشورهای دیگر رقابت کرده و در ذهن مشتریان ماندگار شوند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (685 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (310 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (178 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (168 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (91 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (88 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (72 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (58 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر) جشن تولد 38 سالگی الیکا عبدالرزاقی با تدارکات عاشقانه امین زندگانی در خانه اصیل و دلبازشون/ مبارکا باشه+عکس (47 نظر) کریم باقری: در صف نان بربری و سنگگ شاطرها خارج از نوبت می‌خواهند لطف کنند و نان بدهند اما نمی‌گیرم و می‌گویم دوست دارم در صف بایستم+عکس (37 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (34 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قتل مرد میانسال در خانه فساد / یک زن 28 ساله دستگیر شد
فال روزانه امروز یکشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 12 شهریور 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
رضا رویگری: اگر بهاره رهنما و پیمان قاسم خانی تمایل به زندگی مشترک داشته باشند ادامه می دهند/ این امری عادی است!
فال انبیاء روزانه دوشنبه 12 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 12 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 12 شهریور 1403 + فیلم
این آقای جذاب عشق اول "جورجینا رودریگز" است!
شیک ترین و خاص ترین مدل های شومیز مجلسی با طراحی ساده ترند 2024
درخشش هاپکیدوکاران ورزقانی در مسابقات کشوری
امیر حسین سلیمانی رتبه نخست کنکور ریاضی 1403؛ در گفتگوی کوتاه با ساعدنیوز: به احتمال قوی در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل خواهم کرد
خانواده ی نیکوکار مرندی موجب آزادی سه زندانی جرایم غیرعمد شد
نیمه کاره ماندن سفر شمال سید محمد خاتمی و تماس مکرر وزیر بهداشت پزشکیان با او / تماس قبل از ساعت 8 صبح یعنی اتفاق بدی افتاده ...
لطف بزرگ دولت احمدی‌نژاد در حق آقازاده سید محمد خاتمی / پول پراید پسر خاتمی چطوری جور شد؟
منتخب روز   
از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید مزاح و شوخی رهبر معظم انقلاب با اعضای دولت مسعود پزشکیان حین سخنرانی+ویدیو