چه کنم تا همسرم مرا تحقیر نکند؟

  سه شنبه، 30 فروردین 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
چه کنم تا همسرم مرا تحقیر نکند؟
تحقیرهای همسر به علت احساس برتری که یکی از طرفین دارد اتفاق می افتد ولی باید در برابر این رفتار مقابله کنید تا در آینده صدمات جبران ناپذیری را متحمل نشوید. اما چگونه با این رفتار مقابله کنیم؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تحقیر همسر یا مسخره کردن همسر از آن دسته رفتارهایی است که می تواند هر نوع ازدواجی را به خطر بیاندازد. در صورتی که این تحقیرها ادامه داشته باشد حتی ممکن است ازدواج به جدایی ختم شود. اما چرا این مشکل ایجاد می شود و چطور می توانیم آن را برطرف کنیم؟ واقعیت این است که در بسیاری از مواقع همسری که دست به تحقیر و مسخره کردن می زند، نمی داند که تا چه حد در حال ضربه زدن به ریشه زندگی و رابطه عاطفی خود است. به همین خاطر معمولاً روانشناسان توصیه می کنند، راجع به احساسات خود با همسرتان صحبت کنید.

تحقیر و اهانت در زندگی زناشویی چگونه است؟

تحقیر و اهانت، قابل توجه ترین نشانه های طلاق عاطفی و جدایی است و دلیل آن نیز کاملاً مشخص است. توهین کردن به همسر هر رابطه سالم را از بین می برد چه برسد به زندگی زناشویی. نفرت و انزجار، اهانت و تحقیر نسبت به فرد مقابل را تحریک می کند و این نفرت به بی رحم ترین شکل ممکن ظاهر می شود.اهانت و تحقیر همسر، ناخوشایند و شرورانه است و هدف از آن نیز همین می باشد. تحقیر از برتری منصوب به خود نشأت می گیرد که تا زمانی که فرد مقابل تحقیر نشود، برآورده نمی شود، تاکتیک هایی از قبیل سرزنش، سخن طعنه آمیز، تمسخر، اهانت و زبان بدن منفی، اعماق قلب شریک زندگی را مورد هدف قرار می دهند.

پیامدهای تحقیر همسر

موضوع تحقیر کردن، یک مسئله عمیق و ریشه دار در روابط زوجین است که پیامد های جبران ناپذیری را در تمام دوران زندگی به همراه دارد و به غیر از زوجین، همه اعضای خانواده را درگیر این موضوع می کند.یکی از بدترین سرزنش ها و تحقیرهمسر سرزنش قیافه همسر، فقر او یا خانواده اش، سواد کم پدر یا مادرش وهر سرزنشی است که خود فرد در به وجود آمدن آن تقصیری نداشته است . اگر همسر خود را به خاطر این مسائل تحقیر و سرزنش نمایید شما فردی بی انصاف می باشید که از شعور کافی بی بهره اید. در ادامه پیامدهای تحقیر همسر را بررسی می کنیم.

سرد شدن رابطه عاطفی

وقتی یک نفر دائماً ما را تحقیر می کند احساس خشم و ناراحتی بسیاری را تجربه می کنیم. در این شرایط اگر نتوانیم راه چاره ای پیدا کنیم چیزی که کم کم از بین می رود علاقه ای است که به او داریم. درواقع به تدریج از علاقه ما به همسرمان کم می شود و جای آن را خشم و حرف های نزده می گیرد. این شرایط باعث می شود تا رابطه عاطفی به تدریج به سمت سرد شدن حرکت کند.

خیانت و جدایی

وقتی رابطه عاطفی میان شما و همسرتان به سمت خشم و ناراحتی پیش می رود درواقع هرروز در حال دورتر شدن از یکدیگر هستید. اگر برای تغییر این شرایط فکری نکنید یک روز متوجه می شوید که دیگر هیچ علاقه ای به همسرتان ندارید. در این شرایط بسیاری از زوجین تصمیم می گیرند از یکدیگر جدا بشوند. اما درعین حال این رفتار زمینه را برای خیانت هم باز می کند. وقتی همسر شما عشق و آرامشی که باید را به شما هدیه نمی دهد ممکن است سعی کنید آن را در وجود شخص دیگری پیدا کنید.

رفتار متقابل

گاهی اوقات هم تحقیر کردن های همسر باعث می شود تا همسرتان تصمیم بگیرد درست مثل خود شما رفتار کند. شاید بخواهید با این کارتان به طرف مقابل بفهمانید که از رفتارش چقدر ناراحت شده اید. اما این کارتان تنها باعث می شود رابطه شما دچار مشکلات بیشتری شود.چون شما هم قصد پیدا میکنید این رفتار او را تلافی کنید و این چرخه مدام ادامه پیدا می کند.

آسیب دیدن فرزندان

یکی از اصلی ترین پیامدهای زندگی که در آن والدین به هم احترام نمی گذارند یا رابطه شان پر از محبت نیست، آسیب دیدن فرزندان است. در این شرایط علاوه بر اینکه فرزند شما درخطر بسیاری از بیماری های روحی قرار می گیرد؛ او از شما و همسرتان یاد می گیرد که در مقابل اشتباهات دیگران گذشت نداشته باشد و با آن ها به صورت تحقیر و تمسخر رفتار کند.

تأثیر تحقیر و اهانت بر سلامت زندگی مشترک

اهانت و تحقیر یک قدم پیش می رود، تأثیر مخربی بر سلامتی جسمی فرد می گذارد و می تواند موجب بیمار شدن هر دو طرف به خاطر ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنشان شود. اختلالات روانشناسی فیزیولوژیکی در نتیجه استرس مزمن و حالات عاطفی منفی به وجود می آیند. ارتباطی میان مغز و سیستم ایمنی بدن وجود دارد؛ بنابراین، زمانی که هورمون های استرس مانند آدرنالین یا کورتیزول به صورت مزمن آزاد می شوند، بدن ضعیف می شود و چیزی که مضر و آسیب زننده است را بیشتر تولید می کند و در برابر آنچه که سودمند و مفید است، دفاع می کند. در نتیجه، بدن در برابر بیماری ها، اختلالات و درد آسیب پذیر می شود.تحقیر و اهانت در زندگی زناشویی مانند آویزان شدن از لبه صخره با انگشتان دست است درحالی که کسی بالای سرتان ایستاده و هر لحظه ممکن است شما را به پایین دره پرت کند. تحقیر و اهانت به همسر برای امید و تمامیت زندگی زناشویی بسیار خطرناک است و آسیب مخربی بر روی فردی که مورد حمله قرار می دهد، می گذارد.

علت رفتار تحقیر آمیز در زوج ها

  • کینه توزی: تحقیر کردن در برخی موارد علت مشخصی ندارد اما در برخی از موارد نیز علت رفتار تحقیرآمیز زوج ها اتفاقات تلخ گذشته مثل خیانت و... است که در این صورت کینه شدیدی از همسر به دل می گیرند و سعی می کنند او را تحقیر کنند تا التیام یابند.
  • احساس کمبود: برخی از افراد نیز به علت کمبودهایی که احساس می کنند برای غلبه به تزلزل شخصیتی خود دوست دارند خودشان را قدرتمند تر از دیگران جلوه بدهند.
  • تحقیر در گذشته: برخی از افراد نیز چون در گذشته تحقیر شده اند و نتوانستند با آن رفتار مقابله کنند، با تحقیر دیگران سعی می کنند از موقعیت فعلی خود دفاع نمایند. باید بدانید که یک انسان موفق ممکن است از دیگران انتقادهای سازنده ای نماید اما هیچ نیازی به تحقیر دیگران ندارد.

زن وشوهر

رفتار مناسب در مقابل تحقیرهای همسر

تا به کی می خواهید نقش قربانی را بازی کنید؟ برای خاتمه دادن به رفتارهای نامطلوب همسرتان، شایسته است از قالب قربانی بودن رها شوید و از حق خود دفاع کنید، دفاع از حق به معنای عصبانیت، تهدید، قهر، انتقاد کوبنده و... نیست بلکه باید بتوانید در مقابل رفتارهای غیرمنصفانه همسرتان، با حفظ حرمت، مقابله مثبت کنید، چه بسا تا زمانی که شما پذیرای درخواست های ناموجه ایشان باشید، همسرتان به اشتباه گمان می کند که سبک زندگی اش درست است و نیازی به هیچ تغییری نیست.

علت را کشف کنید

اگر همسرتان رفتار تحقیر آمیزی را با شما پیش گرفته و رفتارهای او موجب اذیت و آزار شما می شود ، این رفتارها را بدون قضاوت بررسی کرده تا بدانید این رفتارهای همسرتان چه علتی دارد . در صورتی که علت رفتار همسرتان را بیابید بهتر می توانید در مقابل این رفتارها واکنش نشان دهید و به مرور زمان این رفتارها را در همسرتان کاهش دهید . می توانید علت رفتار همسرتان را از خود ایشان جویا شوید.

به رفتار خودتان نیز توجه کنید

برای اینکه بتوانید علت رفتارهای تحقیر آمیز همسرتان را بفهمید ، به رفتار خودتان نیز توجه کنید و بیاندیشید او چه مواقعی این رفتارها را از خود نشان می دهد و آیا این رفتار او ارتباطی با رفتارهای شما دارد ؟ اگر بدانید علت رفتار بد همسرتان از خستگی و یا سماجت های شماست، می توانید آرامش را در خانه برقرار نمایید و روی حساسیت های همسرتان دست نگذارید تا این رفتار بد در او کاهش یابد .

از خود دفاع کنید

اگر همیشه در مقابل توهین و تحقیرهای همسرتان سکوت اختیار کرده اید این بار ، از حق خود دفاع کنید. زیرا تا زمانی که شما در مقابل رفتارهای زشت همسرتان سکوت کنید، او می پندارد رفتار درستی دارد و نیازی به تغییر رفتارش ندارد. پس قاطعانه و در کمال آرامش و با حفظ حرمت، مقابله مثبت کنید و از موضع خواسته های منطقی خود کوتاه نیایید. یادتان باشد هیچ گاه برای دفاع کردن از خود رفتارهایی مانند عصبانیت، تهدید، قهر، انتقاد کوبنده و... را از خود نشان ندهید.

قابلیت هایتان را بازگو کنید

اگر همسرتان از زحمات شما تشکر و قدر دانی نمی کند شما می توانید با رفتارخود به تدریج این رفتار را در همسر خود تغییر دهید و با تغییر سبک زندگی و ارتباط تان و بیان جملات و عباراتی، او را به تفکر وا دارید تا بتدریج به انجام رفتاری جدید عادت کند.مثلا اگر از شما برای پخت یک غذای خوشمزه تشکر نمی کند ، به او بگویید :«غذای امروز خیلی خوشمزه شده بود!» یعنی خود وارد عمل شوید و قابلیت هایتان را بازگو کنید. اگر مداوم این تمرین را انجام دهید، می توانید همسرتان را تسلیم بر اظهار نظر کنید تنها در این مورد توجه کنید بازگو کردن این صحبت ها باید طوری باشد که او احساس نکند شما بر سر او منت می گذارید و از او برتر هستید.

باز بینی کنید

مدیریت کلامی و رفتاری تضمین کننده سلامت رابطه تان است بنابراین بعد از اینکه همسرتان شروع به بروز این رفتار ناپسند می کند ، بررسی کنید که قبل از آن چه گفت وگوها و بحث هایی بین شما پیش آمده که او را به هم ریخته است ؟ برای جلوگیری از این رفتار همسر خود روی این مسئله تمرکز بیشتری نمایید و این بحث ها را با همسرتان کاهش دهید.

او را همراهی نکنید

اگر همسرتان در مقابل خانواده اش به شما توهین نمود و شما را تحقیر کرد، به او بگویید دیگر با او به دیدار خانواده اش نمی روید تا رفتار خود را اصلاح نکند. همچنین به او بگویید که این رفتار شما از تاوان رفتار خودش است. در صحبت با همسرتان برای اینکه مشکلات شما بیشتر نشود، از نشان دادن رفتارهایی مانند فریاد، فحاشی، تهدید به طلاق، خیانت و... بپرهیزید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (139 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (58 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (37 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (34 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (32 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (31 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (22 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (21 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (18 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
رهبر معظم انقلاب در مواجه با پذیرایی مفصل از ایشان در هواپیما: پذیرایی هواپیمای ما هم، مثل پذیرایی هواپیمای مسافربری باشد، نباید هیچ چیزی اضافه باشد
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
سرنوشت جالب اعجوبه کنکور سال 88 / در ایران ماند؟
پلیسِ شلیک کننده به آرزو بدری کجاست؟
(ویدیو) تولد 2 سالگی پسر شهربانو منصوریان، آرشام، با تم جذاب پسرانه در وسط یک استخر خیلی بزرگ و در کنار پدر و مادر قهرمانش/ دیدین خرس ملوان روی کیک تولدش چه بانمکه؟
(ویدئو) واکنش خیره‌کننده‌ی میمون‌های باغ وحش به شعبده بازی مرد جوان/ دیدین اون مرد چجوری ادای میمون رو درآورد؟😂 از خود میمونم میمون‌تر بود که🤣
(ویدئو) استوری کنایه آمیز شهربانو منصوریان به مبینا نعمت زاده/ اینبار با به رخ کشیدن پزشک جوان انگلیسی که مدال طلای المپیک 2024 را از آن خود کرد
(عکس) ترکیب رنگ مسحورکننده‌ی مانتوی بلوچ‌دوزی شده‌ی مینا مختاری، همسر خوش‌سلیقه‌ی بهرام رادان/ میدونین چی باعث شده این مانتو اینقدر خاص باشه؟
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!