چه زمانی برای تعیین جنسیت جنین اقدام کنیم؟

  سه شنبه، 05 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چه زمانی برای تعیین جنسیت جنین اقدام کنیم؟
تست های متفاوتی برای تعیین جنسیت وجود دارد که حتی قبل از قرارگیری رویان در رحم جنسیت او را برای ما تعیین می کنند. هر چند باید توجه داشت که اغلب تست های یاد شده عوارض و خطراتی را برای جنین دارند و معدود تستهایی چون سونوگرافی بی خطر هستند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، این که یک انسان مرد یا زن شود ، در مراحل اولیه رشد مشخص می شود. دانشمندان قرن ها تلاش کرده اند تا سیستم تعیین جنسیت را متوجه شوند. در سال ۳۳۵ ، ارسطو گفت گرمای بدن مرد هنگام مقاربت ، جنسیت نوزاد را تعیین می کند. اگر گرمای مرد بتواند سردی مزاج زن را تحت الشعاع خود قرار دهد ، نوزاد پسر می شود. در مقابل ، اگر سردی مزاج خانم خیلی قوی بود (یا گرمای آقایان خیلی ضعیف باشد) ، نوزاد دختر می شود. نظریه های زیست محیطی در مورد تعیین جنسیت ، مانند ارسطو ، تا حدود سال ۱۹۰۰ ، هنگامی که کروموزوم های جنسی کشف شد ، رواج داشت. همانطور که معلوم شد ، ارسطو دست کم به مواردی دست یافت ، حداقل در مورد برخی خزندگان ، که در آن جنسیت جنین با دمای لانه ، تعیین می شد. با این حال ، برای اکثر حیوانات ، جنسیت به صورت کروموزومی تعیین می شود.

تعیین جنسیت منجر به رشد افراد با خصوصیاتی می شود که به آنها اجازه می دهد نر ، ماده یا شناخته شود. در گونه های خاص ، تفاوت در خصوصیات جنسی بسیار اندک است. پستانداران زن و مرد نیز به واسطه تفاوت های زیادی که در فنوتیپ های داخلی ، خارجی ، رفتار و متابولیسم دارند ، به راحتی قابل تشخیص هستند.

بارداری خارج رحمی و تعیین جنسیت قبل از بارداری

در صورتی که قصد بارداری خارج رحمی دارید، علاوه بر انجام این تست می توانید جنسیت مورد نظر خود را نیز درخواست کنید. IVF یکی از روش های انجام بارداری است که در آن تخمک و اسپرم خارج از رحم زن لقاح پیدا می کنند. رویان ایجاد شده پس از تقسیم سلولی در رحم زن قرار داده می شود. اگر تمایل داشته باشید میتوانید فقط جنسیت مورد نظر شما به رحم انتقال داده شود. در مواردی که تعیین جنسیت کودک برای والدین مهم است این مورد یکی از گزینه های پیش رو است. تعیین جنسیت در IVF با صحت ۹۹ درصد تعیین می شود. هر چند احتمال چند قلو زایی در این روش نیز وجود دارد.

تست غیر تهاجمی والدین یا NIPT

هدف اصلی NIPT تعیین بیماری های کروموزومی مثل سندروم داون است. این تست در هفته دهم بارداری انجام می شود. این تست با نمونه گیری خون انجام می شود و برای غربالگری نواقص ژنتیکی است و به طور دقیقی نیز جنسیت جنین را مشخص می کند. در صورتی که افراد بالای ۳۵ سال باشند و یا فرزندان قبلی دارای نواقص ژنتیکی بوده اند انجام این تست کاملا الزامی است. علاوه بر این به علت این که تست خونی از مادر گرفته میشود خطری برای جنین وجود ندارد.

نمونه گیری کوریونی

تست پروژهای کوریونی یا CVS نیز یکی دیگر از تستهای غربالگری ژنتیکی دوران بارداری است که به وسیله پرده از کوریونی جنین انجام می شود. این تست نیز در هفته دهم تا دوازدهم بارداری انجام میشود و علاوه بر اطلاعات ژنتیکی کودک جنسیت آن را نیز مشخص میکند. در صورتی که سن مادر بالای ۳۵ سال و مشکلات ژنتیکی داشته باشند انجام این تست توسط متخصص توصیه خواهد شد. این نیز یکی از راه های مطمئن تعیین جنسیت جنین است اما با خطراتی نیز همراه است. برخی عوارض آن گرفتگی، خونریزی و نشت مایع آمنیوتیک جنین است. خطر زایمان زود رس و سقط جنین نیز از عوارض این تست است.

آمنیوسنتز

این تست نیز یکی از تستهایی است که به مشخص شدن مشکلات رشدی جنین در حین بارداری کمک شایانی می کند. پزشک نمونه کمی از مایع آمنیوتیک فرد را استخراج می کند و به وسیله آن ناهنجاری های جنین مشخص می شوند. این تست در هفته ۱۵ تا ۱۸ بارداری انجام می شود و حدود ۳۰ دقیقه زمان می برد. شیوه انجام آن به این شکل است که ابتدا با سونوگرافی محل دقیق نوزاد مشخص می شود سپس سوزن نازکی وارد رحم مادر شده و از مایع آمنیوتیک جنین مقدار کمی برداشته می شود. خطراتی که در این تست وجود دارد گرفتگی، کبودی و لکه بینی است. خطر سقط جنین نیز وجود دارد. در کنار ارزیابی ناهنجاری های جنین تعیین جنسیت کودک نیز انجام می شود.

سونوگرافی

سونوگرافی نیز یکی از تست های معمول حین بارداری است که خطر خاصی برای مادر و جنین ندارد. معمولاً برای سلامت رشدی جنین انجام می شود. از آنجایی که امواج فرا صوت تصویر جنین را نمایش می دهند، تعیین جنسیت جنین نیز به همین وسیله می تواند رخ دهد. بیشتر پزشکان سونوگرافی را از هفته ۱۸ تا ۲۱ بارداری توصیه می کنند، هر چند تعیین جنسیت جنین از هفته ۱۴ نیز با سونوگرافی ممکن است قابل انجام باشد. اگر چه تعیین جنسیت کودک با این روش به شکل صد درصدی صحیح نمی باشد و بر اساس چرخش جنین و حالت ان را در شکم مادر، ممکن است دیدن اندام جنسی او توسط متخصص مشکل باشد.

برخی شایعات درباره تعیین دختر یا پسر بودن جنین

برخی افراد بر اساس شایعات راجع به جنسیت جنین حدس می زنند، برای مثال این که اشتهای مادر افزایش یافته و یا شکم مادر حالت افتاده دارد احتمالا جنین پسر است و علت این امر را تستوسترون بیشتری که جنین پسر تولید می کند می دانند. برخی نیز زمانی که مادر فراموشکار شده و یا ضربان قلب بالا دارد و شکم بالاتر است اعتقاد دارند که احتمالا جنین دختر می باشد. اما تمام این موارد فقط شایعه هستند و در واقع تنها راه دقیق تعیین جنسیت مراجعه پزشک است.

چه زمانی برای تعیین جنسیت می توان اقدام کرد؟

همانطور که گفته شد تست های متفاوتی برای تعیین جنسیت وجود دارد که حتی قبل از قرارگیری رویان در رحم جنسیت او را برای ما تعیین می کنند. هر چند باید توجه داشت که اغلب تست های یاد شده عوارض و خطراتی را برای جنین دارند و معدود تستهایی چون سونوگرافی بی خطر هستند. اگرچه که سونوگرافی نیز از دقت بالایی مشابه سایر تست ها برخوردار نیست اما در بسیاری از موارد نیز جنسیت جنین را به درستی نشان می دهد. با توجه گفته برخی متخصصین، ۸۵ درصد زوج ها به دلایلی تمایل دارند زودتر از زایمان از جنسیت کودک آگاه باشند ولی با توجه به خطرات برخی روش ها بهتر است که از مزایا و معایب هر روش آگاه باشند. در صورتی که جنین با IVF به رحم مادرمنتقل نشده باشد سریع ترین زمان ممکن برای تعیین جنسیت کودک در هفته دهم بارداری و در سه ماهه اول بارداری است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (560 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (177 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (145 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (46 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان