چه زمانی باید ضد یخ را تعویض کرد ؟

  چهارشنبه، 31 فروردین 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
چه زمانی باید ضد یخ را تعویض کرد ؟
بهترین زمان تعویض ضد یخ خودرو چه زمانی است ؟ در این مطلب با نکات و توضیحاتی مهم در مورد زمان مناسب تعویض ضد یخ آشنا خواهید شد.

جدیدا تکنولوژی ای معرفی شده است که بهره وری موتور را افزایش می دهد. این موتورها قادر هستند که انرژی گرمایی ایجاد شده توسط سوخت گازوئیل را استفاده کنند. این تکنولوژی همچنین به طور همزمان 44 درصد از گرمای ایجاد شده را به نیرو تبدیل می کند و در نتیجه مانند یک ضد یخ عمل می کند. بدون ضد یخ یا ضد یخ بیش از حد قدیمی، تمام گرمای ایجاد شده بلااستفاده می شود و دمای موتور نیز بیش از حد بالا می رود. تعمیر کردن چنین ماشینی با موتور داغ شده هزینه بالایی دارد که برای دوری از آن باید دستورالعمل های این بخش از دانستنی های خودرو را رعایت کنید.

زمان تعویض ضد یخ

ضد یخ چیست ؟

اگرچه که بسیاری از افراد دو واژه خنک کننده و یا ضد یخ را یکی می دانند اما مفهوم آن ها به دو مایع جداگانه برمی گردد. ضد یخ چیزی است که شما به آب اضافه می کنید تا آن را خنک کنید و ضد یخ دارای دو جزء اصلی است. اول اتیلن گلیکول که نقطه جوش را بالا می برد و نقطه یخ زدگی را می کاهد و در نتیجه با سرد شدن هوا آب درون ماشین یخ نمی زند و در صورت داغ شدن موتور نیز، آب درون آن جوش نمی آید. علاوه بر آن ضد یخ حاوی مواد شیمیایی خاصی نیز هست که به جلوگیری از زنگ زدگی مثل خنک کننده کمک می کند و می تواند با جریان یافتن در بدنه ماشین ، آن را خنک کند. البته که کارخانه داران آنتی فریزها یا ضد یخ هایی را با پرپیلن گلیکول پیشنهاد می دهند که میزان سمی بودن آن کمتر است و طعم شیرینی دارد که گاهی اوقات ممکن است کودکان را به سمت خود جذب کند و باید مراقب باشید.

کاربرد ضد یخ

مواد شیمیایی موجود در ضد یخ مزایای زیادی برای سیستم خنک کننده موتور خودرو دارند. یکی از این مزایا که مهم ترین کاربرد ضد یخ است، این است که اجازه نمی دهد مایع خنک کننده درون محفظه موتور در هوای زمستانی یخ بزند. اگر می خواهید بدانید که ضد یخ در چه دمایی یخ می زند، این طور فکر کنید که آب در صفر سانتی گراد یا در ۳۲ درجه فارنهایت منجمد می شود. بنابراین مخلوطی از ۵۰٪ آب و ۵۰٪ ضد یخ در حدود ۳۷- سانتی گراد یا ۳۵- درجه فارنهایت یخ می زند.کاربرد دیگر ضد یخ این است که نقطه جوش آب را بالا می برد. همان طور که می دانید آب در ۱۰۰ سانتی گراد یا ۲۱۲ درجه فارنهایت به جوش می آید. هر چه این درجه بالاتر باشد، به نفع موتور خواهد بود، چرا که آب جوش به موتور آسیب می رساند. مخلوط ۵۰/۵۰ ضد یخ و آب، باعث می شود نقطه جوش آب به جایی بین ۲۴۰ و ۲۷۰ سانتی گراد (۴۶۴ و ۵۱۸ درجه فارنهایت) برسد. البته تعیین دقیق نقطه جوش به فشار مخلوط آب و ضد یخ در محفظه موتور هم بستگی دارد.

ضد یخ

چه زمانی باید ضد یخ را تعویض کرد ؟

بهتر است که برای ماشین خود برنامه ریزی کنید که آن را باید زیر نظر مکانیک مخصوص ماشین خود انجام دهید. تفاوت زیادی بین ماشین ها و برندهای مختلف وجود دارد. گاهی اوقات بعضی از ماشین ها نیاز به تعویض هر پنج سال دارند اما بعضی دیگر تا ده سال هم نیازی به تعویض پیدا نمی کنند.منظور از عوض کردن این نیست که ضد یخ توانایی عملکردی خود را از دست می دهد ، بلکه عواملی که در آن مانع از زنگ دگی می شوند، کاهش پیدا می کند. رنگ ضد یخ نیز بعد از چند سال تغییر می کند که نشان دهنده نیاز به تعویض می باشد و همچنین باید مراقب باشید که این مایع نشتی نداشته باشد.

مشکلات احتمالی در صورت تعویض نشدن به موقع ضد یخ

  • اولین و شاید مهمترین ویژگی ضد یخ خاصیت ضد خورندگی آن می باشد. این ویژگی بصورت مستقیم مرتبط با زمان استفاده از ضد یخ دارد و اگر تعویض بصورت منظم انجام نشود قطعا از بین رفتن این ویژگی میتواند تاثیر منفی بر عمر موتور خودرو و سیستم خنک کننده بگذارد.
  • دومین موضوع که با رعایت نکردن مکرر ضد یخ بوجود می آید از بین رفتن خاصیت مقاومت در برابر سرما و گرما می باشد که این دو نیز با تغییرات جوی می توانند آسیب های جدی به موتور و سیستم خنک کننده وارد نمایند.

نکات مهم در مورد ضدیخ خودرو

به طور کلی در استفاده از ضدیخ در خودرو، این نکات را مورد توجه داشته باشید:

  • آب مورد استفاده باید دارای سختی بسیار پایینی باشد و به اصطلاح دی یونیزه باشد.
  • توصیه می شود که از ضدیخ به تنهایی در رادیاتور خودرو استفاده نکنید، زیرا مایع ضدیخ قابلیت چندانی در برابر انجماد یا پخش کردن گرما در سیستم خنک کننده ندارد. با این حال بعضی از شرکت ها مانند شرکت پریستون، نسبت 50 به 50 آب و ضدیخ را در محصولات خود رعایت کرده اند و در نتیجه دیگر نیازی به اضافه کردن آب به سیستم رادیاتور نیست.
  • در حالت کلی رنگ ضدیخ ارتباطی با کیفیت آن ضدیخ ندارد و از روی رنگ نمی توان کیفیت آن را قضاوت کرد.
  • ضدیخ های سازنده های مختلف را به هیچ عنوان باهم مخلوط نکنید، حتی در صورتی که رنگشان یکسان است. این کار ممکن است به سیستم خنک کننده خودرو آسیب وارد کند.
  • ضدیخ خوب باید در برابر حریق مقاوم باشد و راحت آتش نگیرد.
  • بوی نامطبوع ضدیخ می تواند نشانگر خراب شدنش باشد.
  • چنانچه در رادیاتور خودرویتان کف وجود دارد، ابتدا باید رادیاتور را تخلیه کرده و پس از آن کلیه قطعات و لوله های رابط را بررسی کنید؛ زیرا ضدیخ کف ایجاد نمی کند.
  • استاندارد GS1 یکی از معتبرترین استانداردهای جهانی در حوزه تولید ضدیخ است و سازندگانی که این استاندارد و گواهی را دارند، کیفیت محصولشان تا حدود زیادی مورد اطمینان است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (574 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس