چگونه طلای سفید را از نقره تشخیص دهیم؟

  دوشنبه، 04 اسفند 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه طلای سفید را از نقره تشخیص دهیم؟
عمده تفاوت طلای سفید با طلای زرد در ترکیبات و آلیاژ آن است. از جمله‌ فلزاتی که برای ساختن طلا سفید استفاده می‌ شود: نیکل، منگنز، پالادیوم و حتی در مواردی نقره است. شایان ذکر است طلایی که از طلا فروشی به رنگ سفید خریداری می ‌کنیم، غالبا به دلیل روکش کردن آن با فلز رودیم است.

عمده تفاوت طلای سفید با طلای زرد در ترکیبات و آلیاژ آن است. از جمله فلزاتی که برای ساختن طلا سفید استفاده می شود: نیکل، منگنز، پالادیوم و حتی در مواردی نقره است. شایان ذکر است طلایی که از طلا فروشی به رنگ سفید خریداری می کنیم، غالبا به دلیل روکش کردن آن با فلز رودیم است. طلای خالص بسیار نرم است؛ به همین دلیل برای استحکام بخشیدن به آن فلز دیگری را به آن اضافه می کنند. برای طلای زرد رنگ از فلز مس و برای طلا سفید از فلز نقره یا فلز سفید رنگ دیگری استفاده می شود.

ویژگی های طلا سفید به ترکیب آلیاژ آن بستگی دارد، به این صورت که مثلا در آلیاژ طلا، مس، روی و نیکل، مس برای ویژگی چکش خواری اش، روی برای افزایش استحکام و مانع زنگ زدگی شده و برای بیشتر شدن استحکام آن نیکل هم به کار برده می شود. به علت استحکام زیاد فلز نیکل در طلاجاتی به کار می برند که به این ویژگی احتیاج دارد؛ برای مثال برای ساخت حلقه، زنجیر و سنجاق و... استفاده می شود. برای استحکام بخشیدن به طلا، همچنین از فلز های دیگر مثل مس، نقره و پلاتین استفاده می شود. گاهی از این فلزات برای سنگین تر کردن طلا هم استفاده می شود.

ویژگی های طلای سفید بسته به نوع و مقدار فلزی است که به طلا اضافه می شود. نیکل فلزی محکم و سخت است و در نتیجه آلیاژ طلا و نیکل برای ساخت حلقه، سنجاق و گیره مناسب است. آلیاژ طلا و پالادیم نرم تر و انعطاف پذیرتر است و برای سرویس های جواهرات و سنگ های قیمتی کاربرد دارد. گاهی فلزات دیگری مثل مس، نقره و پلاتین هم برای افزودن مقاومت و افزایش وزن طلای سفید هم به این آلیاژ اضافه می شوند.

نکته ی دیگر این که آلیاژ طلا و نیکل ارزان تر از آلیاژ طلا و پالادیم است. اما استفاده ی طولانی مدت از طلا هایی که حاوی نیکل هستند باعث بروز حساسیت های پوستی در برخی افراد می شود. ترکیب فلز طلا و پالادیوم، به دلیل آنکه فلز پالادیوم از فلز نیکل نرم تر است؛ برای ساخت جواهرات با سنگ های قیمتی که ظریف هستند به کار می رود.گاهی در زبان عامیانه، به پلاتین نیز طلای سفید گفته می شود که این اشتباه است. برای اینکه این دو فلز تفاوت های بسیار زیادی با یکدیگر دارند. پلاتین نسبت به طلا فلز گران قیمت تر، مستحکم تر، درخشنده تر و کمیاب تری است. همچنین آلیاژی از طلا و نقره وجود دارد که به طور طبیعی در طبیعت یافت می شود و به آن هم اشتباهاً طلا سفید می گویند. نام این آلیاژ الکتروم است.

جواهرات ساخته شده از طلای سفید

طلای سفید از ترکیب طلای خالص با فلزاتی همچون پالادیوم و نیکل به دست می آید. بخاطر وجود همین فلزات است که طلای سفید با طلای زرد متفاوت می باشد. نیکل به دلیل این که فلزی سخت است در ترکیب طلای سفید استفاده می شود و برای ساخت حلقه و انگشتر مناسب می باشد، پالادیوم هم که به نسبت نرم تر است برای ساخت جواهرات با سنگ های قیمتی مناسب می باشد.

هر مدل جواهری که از طلای سفید ساخته شود– برای درخشندگی بیشتر- یک لایه فلز رادیوم (که از مجموعه فلز پلاتین است) روی آن کشیده می شود. طلای سفید هم مثل طلای زرد با عیار و قیراط اندازه گیری می شود و بهای هر جواهری هم طبق وزن و عیار آن تعیین می شود.طلای 12عیار، به دلیل ترکیب طلا، نقره و مس محکم ترین نوع طلا است ولی برای ساخت جواهرات ارزان قیمت از آن استفاده می شود. طلای14 عیار ، به مراتب از عیار 10 و 12 بهتر است و رنگ بسیار خوبی در جواهرات ساخته شده از آن دارد.در واقع طلای 18 عیار کیفیت بسیار خوبی دارد که حداقل 75% آن طلای خالص است، رنگ آن نیز بهتر و فلزش نیز نرم تر است. طلای عیار 20، 22 و یا 24 هم طلایی بسیار نرم و انعطاف پذیر است و کیفیت خوبی دارد و اغلب برای ساخت کارهای هنری و مجسمه استفاده می شود.

متداول ترین ترکیب های آلیاژی برای ساخت طلای سفید کدامند؟

در حال حاضر متداول ترین ترکیب هایی که برای ساخت طلای سفید استفاده می شود به شرح زیر است:

  • آلیاژ طلا – پالادیوم – نقره (طلا: 750، پالادیم: 200 ، نقره: 50)
  • آلیاژ طلا – نیکل – مس – روی (طلا: 750 ، نیکل: 135 ، مس: 85 ، روی: 30) که از نیکل برای افزایش استحکام از مس برای افزایش چکش خواری و از روی برای جلوگیری از زنگ زدن مس در این ترکیب استفاده شده است. این آلیاژ قیمت پایین تری نسبت به آلیاژ قبلی (طلا – پالادیوم – نقره) دارد و ممکن است باعث حساسیت پوستی و جوش زدن بشود.
  • آلیاژ طلا – آلومینیوم (78.49 طلا و مابقی آلومینیوم) از این ترکیب برای ساخت طلای ارغوانی رنگ استفاده می شود.
  • طلا – ایندیم (46.17 طلا و 53.83 ایندیم) برای ساخت طلای آبی رنگ.

چگونه طلای سفید را از نقره تشخیص دهیم؟

طلای سفید و نقره از لحاظ ظاهری بسیار شبیه هم هستند و برای بسیاری از افراد تشخیص این دو از یکدیگر سخت است. باید بدانید با وجود شباهت ظاهری این دو تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند که این تفاوت ها به شرح زیر است:

  • طلای سفید آلیاژ است که از ترکیب سایر فلزات با طلا بدست می آید اما نقره یک عنصر خالص است.
  • ارزش طلای سفید به علت کمیاب تر بودن، بیشتر از نقره است.
  • طلای سفید نسبت به نقره مقاومت بیشتری نسبت به خراش دارد.
  • طلای سفید در مقایسه با نقره مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی دارد.
  • طلای سفید با رودیم پوشش داده می شود در حالیکه برای نقره از لایه ای استفاده نمی شود.
  • طلای سفید خاصیت چکش خواری بیشتری دارد و راحت تر از نقره می توان روی آن حکاکی کرد.
  • علامت گذاری این دو با هم متفاوت است. طلای سفید با عیار و قیراط و نقره فقط با عیار علامت گذاری می شوند.
  • ته رنگ نقره بیشتر مایل به خاکستری است در حالی که رنگ طلای سفید ممکن است کمی به زردی یا خاکستری بزند.
  • علاوه بر اهداف زینتی و تزئینی، از نقره در پزشکی، شیرینی پزی و مهندسی نیز استفاده می شود. در عوض، طلای سفید فقط در جواهرات یا دیگر وسایل زینتی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • جواهرات ساخته شده از نقره می توانند تا 99.9% درصد خلوص داشته باشند در حالی که بیشترین درصد خلوص طلای سفید 75% یا همان 18 عیار است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (468 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (102 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (8 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان