چگونه باغچه خود را برای کاشت پاییزی آماده کنیم؟

  پنجشنبه، 22 مهر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه باغچه خود را برای کاشت پاییزی آماده کنیم؟
پاییز است و باغچه هر خانه‌ای می‌تواند یکی از نشانه‌های رنگارنگی آن باشد. اگر از آن دسته آدم‌های خوشبختی هستید که باغچه دارید؛ همین حالا دست به کار شوید. هم از گل‌های قبلی‌تان مراقبت کنید و هم گل‌های پاییزی جدید بکارید.

پاییز است و باغچه هر خانه ای می تواند یکی از نشانه های رنگارنگی آن باشد. اگر از آن دسته آدم های خوشبختی هستید که باغچه دارید؛ همین حالا دست به کار شوید. هم از گل های قبلی تان مراقبت کنید و هم گل های پاییزی جدید بکارید. شرایط باغچه هر کسی با دیگری متفاوت است، چون آب و هوا، نوع خاک و نوع گیاهان شما با هم فرق دارد.

اما بعضی نکات مشترک را فارغ از آن تفاوت ها همه باید رعایت کنند. پس قبل از هر چیزکار های ضروری را فهرست کنید و بنا به نیاز و اولویت انجام شان دهید. این کار های ضروری عبارتند از شخم زدن خاک، کاشت، کود دهی، هرس، آبیاری، مدیریت آفات، بیماری ها و علف های هرز و محافظت از گیاهان.

کمی برنامه ریزی و آماده سازی می تواند فرآیند باغبانی در فصل پاییز را به یک تجربه دل انگیز تبدیل کند. پاییز زمان هرس کردن درختان، آماده کردن خاک و به حداقل رساندن مشکلات برای شروع فصل رشد است. افراد بسیاری از فصل پاییز غافل می شوند، اما آن ها سخت در اشتباه هستند! زیرا داشتن یک باغ زیبا و با طراوت نیاز به نگهداری مدام در تمام طول سال به ویژه در پاییز دارد. بنابراین، برای آن دسته از کسانی که به ضرورت باغبانی در فصل پاییز واقف هستند و می خواهند از باغ یا باغچه کوچک خود نهایت لذت را ببرند، خواندن این مقاله بسیار مفید خواهد بود؛ با ما همراه باشید.

چرا باغبانی در فصل پاییز مهم است؟

از گیاهان همیشه سبز گرفته تا درختان چند ساله و بوته های همیشه سبز و برگ ریز، فصل پاییز زمان ایده آل برای کاشت گیاهان مختلف است. به طرز عجیبی! وقتی نوبت به کاشت می رسد، بسیاری از افراد فقط به فصل بهار فکر می کنند. پاییز رسماً با اعتدال پاییزی در اواخر شهریور آغاز می شود. اساساً، دوره ایده آلی برای کاشت پاییزه قبل از اولین سرمای سخت در اواخر پاییز و اوایل زمستان است.وقتی پاییز است، هوا سردتر می شود و افراد به ندرت به باغ شخصی خود می روند و بیشتر زمان را در داخل خانه می گذرانند. اما اکثر افراد این جمله را شنیده اند: «پاییز زمان کاشت است.» فصل پاییز زمان مناسبی برای کاشت درختان، درختچه ها و انواع و اقسام گیاهان است.

پاییز

چرا باغبانی در فصل پاییز برای گیاهان خوب است؟

در پاییز، خاک گرم رُشد ریشه را تشویق می کند. رشد ریشه ها در طول زمستان تا زمانی که زمین یخ بزند، ممکن است رشد ریشه ادامه یابد. در اوایل بهار، ریشه ها رشد جدیدی را شروع می کنند و با سرعت بیشتری بزرگ می شوند. در حالی که همان گیاه کاشته شده در بهار به دلیل خنک بودن خاک رشد کندی داشته است، گیاهان کاشته شده در پاییز روند رشد را بهبود می بخشند.

هنگامی که سرانجام تابستان فرا می رسد، گیاه کاشته شده در پاییز برای مقابله با گرما و خشکسالی مجهز به ریشه هایی تنومند و قوی است. البته دلایل خوب دیگری نیز برای کاشت درختان و گیاهان در پاییز وجود دارد، مانند بارندگی بیشتر، هوای خنک و مشکلات کمتر که اغلب ناشی از آفت و بیماری های گیاهان هستند. علاوه بر این، بسیاری از گیاهان همیشه سبز را می توان به صورت نهال های جوان خریداری کرد و در فصل پاییز آن را در حیاط و باغ خود کاشت.

چه گیاهانی را باید در پاییز کاشت؟

با از بین رفتن گل ها در پاییز، گیاهان زیادی وجود دارند که می توانند جایگزین آن ها شوند. می توان برای باغبانی در فصل پاییز از گیاهانی مانند بنفشه، داوودی، کلم زینتی، پیراکانتا، گل مینا و همچنین می توان انواع گیاهان خوردنی مانند کاهو، کلم، هویج و بسیاری دیگر را در باغچه استفاده کرد. انواع درختان سیب پاییزی نیز برای پاییز مناسب هستند.

این درختان و گیاهان هوای خنک را دوست دارند و تا پاییز بسیار خوش رنگ خواهند بود. آن ها بیشتر اوقات زمستان را در حالت خواب خواهند بود اما در روزهای گرم بهار بیدار می شوند و چهره خود را نشان می دهند. در بهار سال آینده می توان مجموعه ای از انواع درختان و گیاهان سرسبز را در باغ خود مشاهده کرد.

پاییز بهترین زمان سال برای کاشت بذر چمن است. خاک گرم و هوای خنک برای استقرار چمن های جدید ایده آل است. اگر می خواهید چمن خود را بازسازی کنید و علف های هرز را از بین ببرید، اکنون زمان شروع است. قبل از شروع کاشت بذر، حداقل دو هفته زمان لازم دارید تا مطمئن شوید که بیشتر علف های هرز را در حیاط خود از بین برده اید. سپس شروع به کشت کنید، برای این کار از کودی استفاده کنید که سرشار از نیتروژن باشد.

نحوه آبیاری گیاهان و درختان در پاییز چگونه است؟

آب کلید زندگی است و گیاهان به اندازه مردم به آن نیاز دارند. بوته ها و گیاهان چند ساله با ریشه کم عمق در پاییز بیشترین نیاز به آب را دارند تا از خرابی ریشه جلوگیری کنند. مالچ نه تنها در حفظ رطوبت در خاک بلکه برای جلوگیری از ترک خوردن خاک مهم است (ترک ها باعث نفوذ سرما به اعماق گیاه می شوند و سلامت ریشه های حساس را به خطر می اندازند).

برای باغبانی در فصل پاییز توجه کنید که وقتی دمای هوا خیلی پایین است، آبیاری نکنید! احتمال زیادی وجود دارد که رطوبت خاک یخ زده و به ریشه آسیب برساند. در اواسط روز آبیاری را شروع کنید تا رطوبت بتواند قبل از یخ زدگی شبانه در زمین خیس بخورد.آبیاری در پاییز می تواند مشکل ساز شود. اگر در پاییز با بارش کم مواجه شدید، آبیاری ضروری است. آب کم در طول پاییز و زمستان می تواند باعث خرابی ریشه شود، چیزی که ممکن است تا رسیدن به فصل رشد بعدی قابل توجه نباشد.

تنش آبی در پاییز و زمستان همچنین می تواند به این معنی باشد که گیاهان ضعیف شده و بیشتر در معرض آفات هستند. در این فصول نیز آب زیاد می تواند چیز بدی باشد. اگر بارش زیاد است، آبیاری را به کلی متوقف کنید! همچنین به خاطر داشته باشید که نحوه آبیاری به نوع گیاه و درخت بستگی دارد.

نکات مهم برای باغبانی در فصل پاییز

در زیر به برخی از نکته های مهم برای باغبانی پاییزی اشاره می کنیم:

خاک را اصلاح کنید

فصل پاییز بهترین زمان برای اصلاح خاک گلدان و باغچه است، چرا که باعث افزایش کیفیت خاک در فصل زمستان و در نتیجه بهره گیری گیاه از مواد مغذی خام در طول بهار و تابستان می شود، پس سریع تر دست به کار شوید و خاک خود را اصلاح کرده و مطمئن شوید که تمامی قسمت های بدون گیاه خاک را تحت پوشش قرار داده اید. استفاده از کود شیمیایی برای تغیه مستقیم گیاه لازم است و کودهای آلی نیز می توانند در فرآیند غنی سازی خاک به کمک شما بیایند. به طور کلی می توان گفت که مالچ، کمپوست و... از کودهای آلی به شمار می روند می توانند مواد مغذی بسیاری را به گیاه انتقال دهند.

اگر موضوع اصلی شما باغ و یا یک باغچه بزرگ است، پیش از هر چیز باید خاک آن را از هرگونه ریشه و علف هرز پاک کنید. بعد از آن با کمک مالچ پاشی و همین طور اصلاح خاک می توانید آن را مجددا احیا کرده و شرایط مناسبی را برای رشد گیاه فراهم آورید. یادتان باشد که انجام فرآیند اصلاح خاک در این زمان از سال انتخاب هوشمندانه ای است، چرا که در فصل زمستان با سرد بودن هوا و خاک نمی توان از پس این کار بر آمد و در فصل بهار نیز با ذوب یخ های زمستانی با مشکل مواجه خواهید شد، پس در فصل پاییز و زمانی که هنوز خاک گرم است اکسیژن وارد خام می شود و می توان خاکی سالم تر را برای کاشت بهاره آماده کرد.

تقسیم و پیوند را انجام دهید

از هوای خنک و مرطوب پاییز برای تقسیم و پیوند گیاهان چند ساله استفاده کنید. بسته به آب و هوا، می توانید گیاهان چند ساله را از اواخر ماه مهر تقسیم کنید و به آن ها فرصت کافی دهید تا ریشه های آن ها قبل از اولین سرما رشد و نمو پیدا کنند. به یاد داشته باشید، هرچه ریشه های گیاهان در پاییز رشد کنند، در بهار قوی تر خواهند بود.

علف های هرز را از بین ببرید

هر علف هرز را که اکنون می بینید از بین ببرید. هر علف هرزی که نادیده گرفته شود، به بذر می رسد و صدها علف هرز مزاحم را برای شما به وجود می آورد که کیفیت و ظاهر باغ شما را تحت تأثیر قرار می دهند. علف های هرز همچنین می توانند حشرات وانواع بیماری های گیاهی در طول زمستان را ایجاد کنند، بنابراین لازم است همه آن ها از باغ پاکسازی شوند.

شروع به کاشت درختان کنید

باغبانی در فصل پاییز یک فرصت عالی برای کاشت درختان جدید است. در این زمان، درختان وقت خواهند داشت قبل از به خواب رفتن در زمستان، ریشه های خود را در خاک تثبیت کنند. برای محافظت از درختان در برابر سرما، در اطراف آن ها از مالچ استفاده کنید. همچنین کود و آبیاری مناسب را فراموش نکنید.

از گیاهان حساس محافظت کنید

از گیاهان حساس محافظت بیشتری کنید. قبل از یخ زدگی زمین، آن ها را عمیقا آبیاری کنید، سپس یک لایه ضخیم مالچ را به عنوان عایق به دور ریشه ها اضافه کنید. برای ایجاد گلخانه ای کوچک که به گیاهان حساس در برابر درجه حرارت کم، باد و برف کمک می کند، می توان از گونی یا پلاستیک استفاده کرد. گونی یا پلاستیک را دوتادور گیاهان حساس بپیچید تا در اَمان باشند.

قلمه زدن را شروع کنید

تکثیر بعضی از گیاهان با قلمه راحت تر است نه پاشیدن بذر! قلمه های گیاهان که می ترسید در یک زمستان سخت زنده نمانند را ببرید. مقداری هورمون ریشه زایی را به انتهای بریده شده بمالید و آن ها را در آب یا خاک قرار دهید تا شروع به رشد کنند. سپس آن ها را در یک مکان آفتابی قرار دهید و بگذارید در زمستان در فضای داخل خانه رشد کنند. پس از گرم شدن هوا، آن ها را در فضای باز بکارید.

برگ ها را جمع کنید

برگ ها و بقایای درختان و گیاهان را از باغ جمع کنید تا هوا به خوبی در خاک جریان یابد و به جلوگیری از آفت و پوسیدگی کمک کند. شما می توانید از برگ های جمع آوری شده برای مالچ گیاهان حساس که به عایق بندی اضافی برای زمستان نیاز دارند استفاده کنید. همچنین، برگ های پاییزی منبعی عالی برای «کود برگ» هستند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (440 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (125 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (101 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (29 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (16 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (15 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عکس العمل جالب و هوشمندانه ابراهیم رئیسی به شعار"ابراهیم بت شکن" +ویدیو بهترین عادت های تریدر های موفق گاف خنده‌دار عادل فردوسی‌پور درباره زبان عربی+ فیلم (تصاویر) تغییر چهره «عاطفه مادر طاهر» در سریال ستایش بعد 15 سال عکس های دیده نشده از جوانی سیاستمداران مشهور ایرانی/ از حسن روحانی تا آیت الله هاشمی رفسنجانی و محسن رضایی نگاهی به کیک تولد محیا اسناوندی مجری صداو سیما با طرح گل آفتاب گردون/ مبارکا باشه +عکس رونمایی از عکس جوانی و ظاهر متفاوت محمدرضا عارف، سیاستمدار معروف ایرانی در آمریکا+عکس تعریف و تمجید رهبر انقلاب از مادرش: بالغ نبودم با مادرم تو حیاط فرش مینداختیم زیر آسمان اعمال روز عرفه رو بجا می آوردیم +ویدئو/اولین معلم هرکسی مادرشه... قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش تفریح بامزه پسر ساعد سهیلی با عمویش سینا در باغ لاکچریشان همراه با شنگول و منگول+عکس/ باغ نگو کاخ بگو جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی نامه عاشقانه و بامزه یک دانش آموز ایرانی برای آقا معلمش/ این نوشته جالب پربازدید شد+عکس واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران جاساز مواد در معده برای فروش در زندان خنده دارترین سکانس مهران غفوریان در برنامه اسکار مهران مدیری/ پا شده لواشک پخش میکنه!😂+ویدیو «آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید آشپزی عاشقانه امین زندگانی برای همسرش الیکا عبدالرزاقی/ چه آشپزخونه ساده و شیکی+عکس اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود نگاهی به تراس زیبا و باصفای خانه اروپایی شاهرخ استخری در بلژیک/ چه دلباز و حال خوب کن+ویدیو خلاقیت خنده دار یک ایرانی در اختراع دستگاه برای شکار موش خانه اش/ اسم تو رو باید تو گینس ثبت کنن! +فیلم جاده‌ای 2600 ساله که پدر «راه‌آهن» به حساب می‌آید+عکس ابتکار غم انگیز چند جوان در تماشای بازی تیم استقلال بر مزار دوست تازه فوت شده‌شان+ویدیو/ مرام و معرفت رو در حقش تموم کردین👌 گردش لاکچری شبنم قلی خانی بازیگر نقش مریم مقدس در یک کافه سر سبز در دبی/ خوش بگذره +عکس رونمایی از کیک تولد شیک و دو طبقه کریم انصاری فرد/ سنت کیک پاشی کار دست ستاره تیم ملی داد+عکس توئیت های خواندنی و جالب از طرز نشستن حامی اسرائیل و متلک پرانِ ایران در برابر رهبر معظم انقلاب در تهران+ویدیو/ موش شدن به روایت تصویر! نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس نگاهی به استایل و ظاهر متفاوت و شیک سعید راد، میرزا رضای سریال گیلدخت در جوانی/ چه سلیقه‌ای+عکس (عکس) سفر به تهران قدیم؛ عکس دیدنی از قبض تلفن 93 سال پیش! فیلم قدیمی از عروسی پر آوازه ی پادشاه انگلیس، چارلز، و دایانا با تم کارتونی/ دایانا انگار لباس پرنسس های دیزنی رو تنش کرده، بینظیره واقعا! جنجال اعلامیه ترحیم جوانی که پدر، 3 برادر و خواهرش کارمند صدا و سیما هستند+عکس/ صدا و سیما در تسخیر این خانواده! (تصاویر) نگاهی بر خانه 19 متری مشهورترین معمار ژاپنی/ کوچکترین خانه شیک جهان! خواننده حذف شده برنامه "صداتو" که با نوازندگی و صدای بینظیرش همه را شوکه کرد/ دیدین شرکت کننده رو؟ نمیدونست به افتخارش کف بزنه یا مشت😄 چهره بازسازی شده نواده چنگیز مغول، قویترین زن مبارزی که هیچ مردی برای ازدواج حریفش نشد/ فکرشو میکردین اینقدر ظریف و زیبا باشه؟ خوانندگی علی نصیریان بزرگ آقا سریال شهرزاد در 89 سالگی با شعر معروف استاد شهریار/ هزارماشالله چه صدایی دارن +فیلم (عکس) جدیدترین عکس محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقا خانی زوج خوشگل ایرانی/چه عکس دونفره زیبایی! بنظرتون واقعیه؟ اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 ظاهر متفاوت آزیتا حاجیان و دخترش مهراوه شریفی نیا در سال های دور/ چقدر جوان و باکلاس+عکس تصاویر دیده نشده از تولد 61 سالگی محمود احمدی نژاد/چه کیکی بزرگی!!مگه چند نفر مهمون دعوتن؟؟
تیتر امروز   
قتل یکی از مدیران شهرداری به دست همسرش
جزئیاتی از پرونده مرگ بلاگر معروف مشهدی
واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهران
جاساز مواد در معده برای فروش در زندان
«آنجلینا جولی» موی خود را برای این دختر دانشجوی آمریکایی قیچی نمی‌کند؟+تصاویر
اعتراف متهمان شبکه‌های فریب و قاچاق دختران+عکس و فیلم
کشف حجاب، سرو مشروبات الکلی و فروش ژامبون‌ با گوشت حرام در رستوران‌های بالای شهر / طرح نور در این رستوران‌ها هم اجرا شود
اتاق شکنجه شوگرمامی برای پسر جوان در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403
افشای راز های عجیب و افسردگی شدید جواد رضویان در برنامه زنده/رضویان:خداوند را فراموش کردم..
کارگر جوان قصد فروش یسنا کوچولو را داشت + جزییات
مردمی که مست عشق می‌شوند/ چرا استقبال از «مست عشق» مایۀ خوش‌حالی است؟
واکنش گل‌محمدی به یک خبر فوق جنجالی: بحث تعهد در میان نیست!
تاکید کردم تلگرام را از نفس بیندازید تا بیاید بگوید چشم! /گفتم اگر اینستاگرام را می بندید، درست ببندید
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد!
سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...