چگونه حافظه بچه ها را افزایش دهیم؟

  دوشنبه، 26 اسفند 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه حافظه بچه ها را افزایش دهیم؟
کودکانی که والدین آنها بیشتر با آنها صحبت می کنند دامنه لغات بزرگتری دارند و زودتر صحبت می کنند. به این دلیل که آنها بیشتر لغاتی که می شنوند را در ذهن خود ذخیره می کنند

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، آیا کودک شما، لحظات خاص، اسباب بازی مخصوص یا اولین گردش و پیاده روی مثل رفتن به باغ وحش را به خاطر خواهد داشت. در حالیکه نوزاد بعدها در زندگی اش قادر به یادآوری

آن خاطرات نیست، اما تجربیات می توانند در رشد و پرورش او نقش حیاتی ایفا کنند. خاطرات و تجربیات برای یادگیری حکم آجرهای ساختمان سازی را دارند.

حافظه یک نوزاد به خوبی حافظه یک انسان بالغ عمل نمی کند. او قادر نخواهد بود تا یک اتفاق را در ذهن خود یادآوری کند . بنابراین زمانیکه تجربه ای را به رسمیت بشناسد نسبت به آن احساس راحتی و آشنایی می کند اما در عین حال عضلات کوچک حافظه او از زمان تولد همچنان سخت به کار خود مشغول هستند. در ابتدا، او به حافظه روندی یا رویه ای خود تکیه می کند. همان حافظه ای که مسئولیت آن عبارت است از به خاطر سپردن مهارهای مکیدن، بلعیدن، ایجاد سروصدا و حتی غلتیدن و راه رفتن. تا هفته 6 او به حافظه معنایی یا دانش عمومی کلمات دست می یابد. این حافظه به او کمک می کند تا صدای مادرو پدرش را که والدین او هستند نه صدای غریبه ها را تشخیص دهد. این حافظه به او کمک می کند تا بیاموزد که غذاهای خاص طعم خوشمزه تری دارند و غذاهای دیگر این طعم را ندارند و در نهایت این حافظه به او کمک می کند تا اسم خودش را بشناسد و معنای کلمات را درک کند.

مهارتهای مربوط به حافظه به شکل طبیعی رشد می کنند. اما راههایی وجود دارد که به رشد و تقویت حافظه کودک از همان دوران نوزادی کمک می کند:

تازه نگه داشتن

زمانیکه کودک شما چیزی رابرای اولین بار تجربه می کند، آن تجربه فضایی از مغز که وظیفه اش ذخیره کردن و یادآوری خاطرات است را تحریک می کند. همچنین باعث می شود تا مغز او در بین سلولهای عصب خود، شبکه ارتباطی جدیدی را شکل بدهد. هرچقدر اتصالات عصبی کودک شما بیشتر باشد، راههای بیشتری برای بدست آوردن اطلاعات خواهد داشت (این امر باعث می شود تا کودک باهوش شود). لمس کردن شکم او بوسیله یک پر، نشان دادن اینکه چگونه اسباب بازیهای حمام را در وان آب فشار دهد و بازی کردن و غلتیدن در چمنها همه راههایی هستند که کمک به اتصال ارتباطات در او می شوند. همچنین مهم است تا به او اجازه دهید که بعضی از وظایف را خودش انجام دهد. مثل کنترل کردن بلاکهای خانه سازی که مدام در حال لغزیدن هستند.

تکرار، تکرار، تکرار

مغز روی تنظیم برخی از اتصالات حاضر شکل گرفته است، و این روند نیاز به تکرار دارد درست شبیه به زمانی است که شما یک فیلم را برای دومین بار تماشا می کنید و جزئیاتیرا که ممکن است متوجه آنها نشده باشید را مرور می کنید. نوزادان در اثر تکرار، حافظه ای قوی تر و عمیق تر پرورش می دهند. چیزها را بارها و بارها تکرار کنید. مانند خواندن یک آهنگ، انجام دادن بازی مورد علاقه او قبل چرت کوتاه روزانه یا رفتن به پیاده روری بعد از نهار. اینها باعث تقویت اتصالات موجود می شوند درحالیکه اتصال جدید دیگری در حال شکلگیری است.

تصویر

از کلمات استفاده کنید

کودکانی که والدین آنها بیشتر با آنها صحبت می کنند دامنه لغات بزرگتری دارند و زودتر صحبت می کنند. به این دلیل که آنها بیشتر لغاتی که می شنوند را در ذهن خود ذخیره می کنند . زمانیکه کودک بین 4 تا 6 ماهگی گفتن صداها و کلمات نامفهوم را آغاز می کند، با لبخند زدن، ارتباط چشمی، تکرار صداهایی که او تولید می کند به او بپیوندید و صبر کنید تا او پاسخ شما را بدهد. این راه به کودک شما کمک می کند تا در بین مکالمه نوبت را رعایت کند، بشنود، به خاطر بسپارد و در یک زمان صداهای کمی را تکرار کند.

برای او کتاب بخوانید. کتاب خواندن معنای کلمات را به او می آموزد. به عنوان مثال، کتابهای شعر حیوانات که دارای صداهای حیوانات و تکرار آنها هستند یکی از راههای متفاوت است. تصاویر کتابها حافظه کودک را تیز می کند. شما می توانید فعالیتهای روزانه خود را برای کودک خود توضیح دهید. به عنوان مثال، بیا تا این کفشها رو امتحان کنیم. من دانه های گرم شن رو زیر پاهایم احساس می کنم. در حقیقت با ین کار به کودک خود کمک کرده اید تا خودش را برای زدن اولین کلمه یا حرف آماده کند.

لحن تلفظ

هنگامیکه اطلاعات با یک ملودی خارج می شوند کودک آن را راحت تر می آموزد. در حقیقت ریتم و الگوی آهنگ، یادآوری و حفظ مسائل و موضوعاتی که در قالب یک موزیک گفته می شود را راحت تر می کند. به عنوان مثال، کلمات ریتم دار و آهنگین به کودکان در پیش بینی آنچه در ادامه می آید کمک می کند. به همین دلیل است آنها بین ترانه ها و خواندن ادای حیوان یا شی خاص را تقلید می کنند. شما می توانید برای آنها ترانه سازی کنید. مثلا تصویر مادربزرگ و پدربزرگ را به او نشان دهید و با شعر و ریتم به آنها بگویید که مادربزرگ مهربون/ شما رو خیلی دوست داره یا ترانه یک روز یه آقا خرگوشه را با آهنگ و ادا برای او اجرا کنید. آهنگ یه آنها کمک می کند تا بهتر و بیشتر با محتوا آشنا شده و دفعه بعد که آن را می خوانید او آنها را تقلید خواهد کرد.

لبخند بزنید

کودک شما بیشتر احتمال دارد تجربیاتی را به خاطر بیاورد که با احساس مثبت همراه بوده است. در مطالعات اخیری که صورت گرفته است، دو دسته از کودکان با یکدیگر مقایسه شدند. کودکانی که اشکال هندسی را به همراه یک چهره خندان و صدای مهربان دیدند، تصاویر این اشکال بهتر در ذهن آنها باقی ماند تا کودکانی که همان اشکال را به همراه یک چهره عصبانی و صدای خشمگین دیدند. به نظر می رسد احساسات مثبت، توجه و حس انگیزش کودک را بالا می برد. بنابراین زمانیکه با کودک خود بازی می کنید، درباره یک پرنده در افق صحبت می کنید یا با او قدم می زنیدف لبخند بزنید تا به فهم بهتر و درک او در دسیابی به اطلاعات جدید کمک کرده باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (542 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس