ساعدنیوز
ساعدنیوز

چرا در بیشتر مواقع تصمیمات غلط و اشتباهی میگیریم؟

  چهارشنبه، 18 اردیبهشت 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
چرا در بیشتر مواقع تصمیمات غلط و اشتباهی میگیریم؟
در صورتی که دلایل این تصمیمات را بررسی کنید، خواهید فهمید که وجود برخی عوامل باعث گرفتن این نوع تصمیمات بد میشود و اگر این عوامل را بشناسید، ممکن است بتوانید در آینده تصمیمات بهتری بگیرید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز،  نتایج برخی از این تصمیمات بسیار خوب به نظر میرسند (مانند انتخاب رشته تحصیلی با درآمد بالا) در حالی که نتایج برخی از آنها خیلی رضایت بخش نیستند (مانند تصمیم به خوردن غذایی ناسالم).

پس اگر به گذشته خود و تصمیمات اشتباهی که گرفته اید بیندیشید، ممکن است به این فکر کنید که چرا این تصمیمات را گرفته و اکنون از گرفتن چنین تصمیماتی، پشیمان شده اید.

برای مثال چرا با فردی ازدواج کرده اید که با شما سازگاری ندارد، یا به چه علت خودرویی نامناسب برای خانواده خود خریده اید.

در صورت پیدا نکردن دلیل این تصمیم گیری ها، ممکن است در آینده نیز از این قبیل تصمیمات بگیرید.

در صورتی که دلایل این تصمیمات را بررسی کنید، خواهید فهمید که وجود برخی عوامل باعث گرفتن این نوع تصمیمات بد میشود و اگر این عوامل را بشناسید، ممکن است بتوانید در آینده تصمیمات بهتری بگیرید.

 

میانبر های ذهنی یک علت تصمیم گیری های بد ماست

اگر در تصمیمات خود، تمامی نتایج ممکن را در نظر بگیریم، ممکن است تصمیمات ما زمان زیادی صرف کنند.

مغز انسان، برای سریع تر شدن این تصمیم گیری ها از میانبر هایی به نام فرایند های کاوشی استفاده میکند.

این کار به شما کمک خواهد کرد که بی درنگ و در اکثر اوقات ، با دقت بالا تصمیم گیری کنید.

اما گاهی اوقات این کار باعث تصمیم گیری های اشتباه توسط فرد میشود.

نمونه ای از این میانبر ها، به عنوان خطای لنگر انداختن (anchoring bias) شناخته میشود.

در بسیاری از مواقع، افراد بر اساس یک موضوع پایه شروع به تفکر کرده و سپس به یک نتیجه میرسند.

برای مثال فردی که میخواهد خانه ای خریداری کند، در صورنی که از قیمت خانه های اطراف آگاه باشد، قادر خواهد بود این قیمت ها را به عنوان ملاکی برای قیمت گذاری خانه انتخاب کند.

در آزمایشی که درباره علت تصمیم گیری های بد توسط آموس ترسکی و دنیل کانمان انجام گرفت، از داوطلبان خواسته شد که چرخ شانسی که بر روی آن اعداد ۰ تا ۱۰۰ نوشته شده است را بچرخانند.

سپس از این افراد سوال میشد که چند کشور در قاره آفریقا عضو سازمان ملل متحدند.

افرادی که بر روی چرخ شانس اعداد بالایی کسب کرده بودند، تعداد بالایی از کشور ها را حدس زدند و کسانی که عدد کوچکتری به دست آورده بودند، اعدادی بسیار کم را انتخاب میکردند.

چگونه میتوان این عوامل منفی در علت تصمیم گیری های بد را کم کرد؟ متخصصان معتقدند که شناخت این عوامل میتواند در کم کردن آنها کمک کند.

در زمینه Anchoring bias، دانستن تعدادی از این عوامل میتواند بسیار کمک کننده باشد.

برای مثال در هنگام خرید خودرو، بهتر است که فرد بجای توجه به قیمت خودرو های مشابه، به معقول بودن این قیمت توجه کند.

علاوه بر این، در صورت دانستن حدود قیمت خودرو ها، میتواند به درستی تصمیم گیری نماید.

 

مقایسه های نادرست اصلی ترین علت تصمیم گیری های بد هستند

مقایسه، یکی از ابزار تصمیم گیری است، در صورتی که شما قیمت حدودی کالای مورد نظر خود را بدانید، میتوانید با مقایسه قیمت های مختلف، ارزان ترین قیمت را انتخاب کنید.

با این وجود، در صورت مقایسه دو مورد با ویژگی های متفاوت، فرد نخواهد توانست به درستی تصمیم گیری نماید.

برای مثال اگر شما برای خرید یک کالای ۷۵ دلاری، با ۱۵ دقیقه رانندگی بیشتر، بتوانید ۲۵ دلار کمتر بپردازید، این کار را انجام خواهید داد.

اما در صورتی که برای خرید کالایی ۱۰ هزار دلاری این تخفیف را بگیرید، طی یک مسیر طولانی برای این مقدار تخفیف برای شما معقولانه نخواهد بود، حتی با وجود اینکه مقدار تخفیف در هر دو مورد یکسان است.

اما به چه علت افراد تمایل دارند که تخفیف های بیشتر را بر روی کالا های گرانتر دریافت کنند؟

در چنین مواقعی، به علت مقایسه مبلغ تخفیف با مبلغ پرداختی، ذهن فرد دچار مقایسه ای نادرست خواهد شد و ۲۵ دلار در مقایسه با ۷۵ دلار بیشتر به نظر خواهد رسید.

در هنگام گرفتن چنین تصمیماتی، افراد معمولا بدون توجه به دیگر انتخاب ها، مقایسه هایی نامعقول انجام خواهند داد.

در هنگام این تصمیم گیری ها، تکیه به منطق و بررسی تمامی انتخاب ها میتواند بهتر از تصمیمی سریع و گاها اشتباه باشد.

 

خوش بینی بیش از حد

اکثر افراد از بدو تولد دارای خوش بینی به محیط اطراف هستند که این خوش بینی، در برخی از تصمیم گیری ها مشکل ایجاد خواهد کرد.

در آزمایشی بمنظور کشف علت تصمیم گیری های بد که توسط تالی شاروت انجام گرفت، از داوطلبان، در مورد احتمال کلی وقوع یک رویداد ناگوار پرسیده شد.

پس از اینکه داوطلبان به این سوال پاسخ دادند، شاروت احتمال واقعی بوجود آمدن این اتفاقات را به آنها نشان داد. این احتمال بسیار بیشتر از چیزی بود که داوطلبان تصور میکردند.

علاوه بر این، با وجود اینکه این افراد از مقدار واقعی این احتمال آگاه شدند، اطلاعات جدید را نادیده گرفتند.

برای مثال فردی که احتمال گرفتاری افراد به اعتیاد را ۵ درصد پیش بینی کرده بود، پس از فهمیدن اینکه احتمال واقعی آن ۲۵ درصد است، ترجیح داد که این مقدار را نادیده گرفته و بر حدس خود تکیه کند.

قسمتی از این خوش بینی بیش از حد، بعلت تمایل افراد به این است که فکر کنند که اتفاقات بد، تنها برای دیگران پیش خواهند آمد و خود به این اتفاقات دچار نخواهند شد.

برای مثال در صورتی که از خبری ناگوار برای فردی آگاه شویم، بدنبال کارهای فرد که عامل این اتفاق است خواهیم بود.

این تمایل به مقصر دانستن دیگران برای اتفاقات پیش آمده، بعلت این است که میخواهیم مدعی شویم که این اتفاق برای ما پیش نخواهد آمد.

شاروت این مشکل را به عنوان خطای خوش بینی معرفی کرده است.

در این خطا، افراد احتمال پیش آمدن اتفاقات خوب را بیش از حد واقعی و احتمال پیش آمدن اتفاقات ناگوار را کمتر از مقدار واقعی آنها میدانند.

او معتقد است، این خوش بینی به علت اعتماد به نفس بالای افراد نسبت به خود میباشد.

اما این خوش بینی به چه صورت روی تصمیم های ما اثر خواهد داشت؟

از آنجایی که افراد به توانایی های خود بسیار خوش بین هستند، باور خواهند داشت که تصمیمات اتخاذ شده توسط آنها، بهترین تصمیمات ممکن اند.

برای مثال با وجود تذکرات داده شده درباره خطرات کشیدن سیگار و یا پرخوری، فرد تمایل به باور به این دارد که کمتر از دیگران در معرض این خطر خواهد بود.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (447 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (126 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (97 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (28 نظر) خواستگاری الناز شاکردوست از رضا گلزار در رستوران شیک/ چشم آیسان خانوم روشن + فیلم (21 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (20 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (18 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (17 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (17 نظر) کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم (17 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (16 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (15 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (14 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(ویدئو) عاشقانه ترین سکانس سریال شهرزاد/ بیا این لحظه رو وصل کنیم به همزادش تو گذشته دور (عکس) اوستون اورونوف، بازیکن محبوب پرسپولیسی ها در حال بچه داری / مهاجم گلزن پرسپولیس چه خونه ای برای خانومش درست کرده ... (عکس) میز شام عاشقانه اوستون اورونوف برای همسرش با گل های رز قرمز / چقدر عشقولانه نگاه خانومش می‌کنه 🥰 (عکس) تصویر دیده نشده از عروسی جلال الدین ماشاریپوف، ستاره استقلال در یک تالار شیک و جذاب / فقط کلی پول این گل آرایی ها شده ... (عکس) تبریک تولد اینستاگرامی گلزن امشب استقلال برای رونالدو / ماشاریپوف نشون داد واقعا هم بازی رونالدو بوده .... فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر ماجرای خنده دار بچه دار شدن پدر حاج آقا قرائتی بعد از یک اتفاق عجیب/ بعد از 45 سال بلاخره...+فیلم مبلمان خاص و بوهم خونه عروس شیرازی محمود پاک نیت به سبک نچرالیسم/ ای جانم چه دختر خوشگلی 😍+عکس خاطره خنده دار حامد آهنگی از اولین تجربه جریمه شدنش در خیابان یک طرفه/ فقط مدل خندیدنش که خداست😂+ویدئو نگاه عاشقانه شهاب حسینی به هانده ارچل، بازیگر خوش چهره سریال مست عشق/ عاشقانه های هانده ارچل و شهاب حسینی ارزش صد بار دیدن رو داره شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس مراسم تشییع محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ از مهدی پاکدل و رعنا آزادی ور تا سحر دولتشاهی و امیر آقایی... معرفی 6 قلعه‌ عظیم و شکوهمند تاریخی برای بازدید در تور هند پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن نگاهی به کارت دعوت به مراسم عقد در دوره قاجار +عکس/ با اینکه پولدار بوده ولی خبری از شام و ریخت و پاش نیست! خوانندگی خنده دار احمد مهرانفر، ارسطوی سریال پایتخت با صدای زنانه/ آخه بابا پیرت بسوزه عاشقی تو که منو رسوا کردی😂 خلاقیت خنده دار چوپان برای حفظ گوسفندش از سرما حماسه آفرید+ویدئو /مغز تو رو باید طلا گرفت😂 هدیه ارزشمند امام خمینی(ره) به مادر عادل فردوسی پور سر عقدشان+ویدئو بی ربط ترین و خصوصی ترین سوالی که یک دانشجو از آیت الله هاشمی رفسنجانی پرسید+ ویدیو/ این سوال باید توی گینس ثبت میشد بازگشت عادل فردوسی‌پور به صداوسیما پس از چند سال و حضور چند ساعتی در محل کار سابقش+ویدیو (عکس) نگاهی به امضای زیبا عادل فردوسی پور مجری پُرحاشیه/ چه هنرمندانه و زیبا، امضاش شبیه خودشه پاسخ مهران غفوریان به حواشی ایجاد شده درخصوص پدرش: پدر من ناخدا یکم کمیسر دریایی بود+ویدئو میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس کیک تولد و جشن لاکچری پوریا پورسرخ+عکس/این کیکه یا پادشاه کاخ سلطنتی... مراسم آشتی کنان بهاره رهنما و بهنوش بختیاری با حضور جمع زیادی از مردم+ویدیو/ دعوا بر سر چه بود؟ شیرین و سلمان نون خ بچه دار می شوند/ چه اسمی هم رو بچه شون گذاشتن!! سلیمان +فیلم تغییر چهره هوش پران فاطمه گودرزی با گریم مردانه و ریش+عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز کم سن و سالِ علاقمند به ازدواج در پاسخ به سوال درسی حماسه آفرید+عکس/ فقط جواب معلمش منو کُشته😂 هنرنمایی خلاقانه دکتر دندانپزشک در طراحی دندان مشتری هایش به شکل نقوش چینی/ دکترای افتخاری هنر حق توئه +عکس نگاهی به خونه زندگی لاکچری و اعیانی سیدمهدی رحمتی، دروازه‌بان سابق استقلال و تیم ملی+ عکس/ خونه نه انگار کاخه اینجا😍 حدیث میرامینی همبازی مرد عنکبوتی شد/ شاهکاری جدید از اُسکار مهران مدیری +فیلم شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان سرقت عجیب گل رز از باغچه توسط دو پیرمرد پرایدسوار با بیل و کلنگ!+ ویدئو
تیتر امروز   
همایون شجریان و سحر دولتشاهی در انتظار نوزادشان هستند/ سحر دولتشاهی باردار شد! سفره غذای ساده آقای قرائتی با نان و پنیر و سبزی بالای منبر شکایت آموزش و پرورش از سریال افعی تهران به‌خاطر سکانس جنجالی تحقیر ناظم! فال روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 پدرانگی احساسی و عاشقانه رهبر معظم انقلاب در حق دخترشان با بافتن مویشان با یک دست و با زحمت+عکس فال انبیاء روزانه سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403 پدر عادل فردوسی پور و آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نسبتی باهم دارند؟ میرتل، زنی که با 4 پا به دنیا آمد و در نهایت مادر شد! +عکس شوهرم را کشتم که خودم را نجات دهم/ ضربه مرگبار کارد به قلب مرد جوان راز معمای جسد بی‌سر مرد افغانستانی در اتوبان همت تهران فاش شد اعتراف جالب طناز طباطبایی/ عاشق این فوتبالیست بودم! خودداری مقام معظم رهبری از خوردن غذای لاکچری در یک رستوران و سفارش غذای معمولی+ عکس/ ثبت این لحظه توسط صاحب رستوران و قاب کردن و نصب آن بر دیوار (تصاویر) ابتکار جالب هوش مصنوعی در ایجاد ضرب‌المثل‌های فارسی! (2)
منتخب روز   
عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ...