چرا انتخاب کوله پشتی برای سفر های کوه نوردی حائز اهمیت است؟

  پنجشنبه، 17 تیر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
چرا انتخاب کوله پشتی برای سفر های کوه نوردی حائز اهمیت است؟
می توان به جرات گفت که کوله مهمترین وسیله برای سفر هایی ماجراجویانه است . حتی می توان آن را مانند خونه در نظر گرفت که تمام ملزومات در آن قرار داده می شود.

می توان به جرات گفت که کوله مهمترین وسیله برای سفر هایی ماجراجویانه است . حتی می توان آن را مانند خونه در نظر گرفت که تمام ملزومات در آن قرار داده می شود .این را مطمئن باشید که انتخاب کوله ی مناسب با یک کیفیت عالی ، کاملا سفر شما تحت تاثیر قرار می دهد و بر سلامت شما اثرگذار است پس این مساله را جدی بگیرید که نمی توان کوله ی مناسب را ندید گرفت . چرا که شما در سفر های طبیعتگردی و کمپینگ ساعت ها کوله را بر دوش می کشید و یک کوله ی کم کیفیت اثر خودش را در مسافرت های طولانی به شما نشان می دهد . پس ترجیحا به دبنال کوله های فیک و های کپی نروید .

امروزه چیزی که به وفور دیده میشه ، کوله های فیک و تقلبی دیوتر هستش که از نظر رنگ و ظاهر چیزی شبیه کوله های اصلی دیوتر هستند . اما به لحاظ تخصصی واقعا فرقی با کوله های معمولی ندارند و استفاده از آنها آسیب زننده هستند .

به طور کلی کوله هایی که در سفر استفاده می شوند به دو دسته تقسیم می شوند :

1 – کوله های سفر (traveling packs ) و 2-کوله ها ی کوهنوردی ( hiking trekking packs ) تقسیم بندی می شوند

حال فرق این دو نوع کوله چیست ؟ کوله های کوهنوردی همان هایی هستند که بیشتر دیده اید . که یک درب اصلی از بالا دارند و بسته به نوع کوله زیپ هایی تبیه شده است که برای دسترسی راحت تر به محتویات داخل کوله می باشد .

کوله های سفر زیپ سرتاسری دور تا دور دارند که دسترسی به محتویات داخل همانند یک چمدان راحت است . نوع و ساختار کوله ها باعث شده است که وزن و ابعاد بزرگتری داشته باشند و تصمیم گیری اینکه وزن کوله برای شما اهمیت بیشتری دارد یا دسترسی راحت تر انتخاب با شماست . اما به عنوان یک صحبت کلی می توان گفت : کوله های کوهنوردی در مجموع جمع و جور تر هستند و بهتر روی بدن می نشینند

و برای سفرهای طولانی ای که زمان پیاده روی طولانی می شود بسیار مناسب تر و راحت تر هستند . دسترسی به محتویات درون کوله را نیز می توان به طریق دیگه بر طرف کرد . می توان کیسه های ضد آبی که قیمت ارزانی دارند تیه کرد و هر پک را داخل یک رنگ خاص قرار داد . مثلا وسایل حمام را داخل کیسه ی قرمز قرار دهد تا شناسایی و پیدا کردن آن راحت باشد . و در نهایت با جمع و جور کردن آنها دسترسی به وسایل آسان تر می شود . یادتان باشد اگر در سفرهایتان می خواهید از لپ تاپ استفاده کنید سرغ کوله های سفر بروید چون بعضی مدل های کوله جای لپ تاپ هم دارند .

یادتان باشد حتما کوله ای که انتخاب می کنید مناسب بدن شما باشد . در واقع بهتر است سراغ کوله ای بروید که با جنسیت شما ( مرد / زن ) تطابق دارد زیرا این کوله ها بر مبنای آناتومی بدن طراحی شده است کمثلا در کوله ی زنان در بندهایش کمی انحراف وجود دارد تا به سینه ها فشار وارد نکند یا به صورت کلی کوله های آقایان نسبت به بانوان درشت تر است . اما همه ی این موارد به جسه ی بدن هر فرد بستگی دارد . پس حتما به نوع جسه ی خود توجه کنید و صرفا جنسیت را ملاک قرار ندهید .

در کوله قسمتی وجود دارد که کوله دور کمر شما می افتد . برای این قسمت حالت های مختلفی در بازار یافت می شود . بهترین حالت این است که کوله فضایی ایجاد کند بین کمر شما و کوله که به آن تهویه گفته می شود و باعث می شود شما کمتر عرق بکنید و راحت تر از کوله استفاده کنید .

یکی از سوالاتی که برای خیلی ها پیش می آید این است که چه حجم کوله برای هر فرد مناسبه . این واقعیت وجود دارد که بسیاری از افراد سعی می کنند کوله ای را انتخاب کنند که بزرگتر است و در تمام سفرها پاسخگوی نیاز آنها است . اما این یک باور غلط است سعی کنید کوله ی مناسب هر سفر را انتخاب کنید و از پر کردن بیهوده آن بپرهیزید و وسایل را آنقدر خوب بچینید که از تمام فضای کوله استفاده کنید . اما حجم و وزن کوله با تجربه نیز حاصل می شود و در هر سفر می توانید این تجربیات خود را تکمیل تر کنید .

هنگام خرید کوله یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنید کاور کوله است .کاور کوله باعث می شود که کوله ی شما سالم تر بماند و از آن محافظت کند . حتی اگر کوله ی شما کاور نداشت ، حتما به طور جداگانه آن را تهیه کنید و در هر مواردی از آن استفاده کنید .برای ماندگاری بیشتر کوله علاوه بر اینکه کاور روی آن می کشید . در هنگام تحویل آن به بار می توانید کیسه هایی تهیه کنید و کوله را داخل آن قرار دهید . و اگر مایل باشید می توانید آن را Rapp کنید .اگر کوله ی تراولینگ یا کوله ی سفر خریده اید احتمالا یک کوله ی کوچک همراه آن است که شاید دیده باشید کسانی که از آن استفاده می کنند ، یا آن را از جلو می بندند یا به کوله ی اصلی خود وصل می کنند . پیشنها د ما این است که حتما یک کوله ی یک روزه داشته باشید . کاربرد این کوله این است به عنوان مثال به کشوری سفر می کنید و در هتل یا هاستل اقامت می کنید و می خواهید کل یک روز را به بازدید مشغول شوید . در این صورت لازم نیست کوله ی اصلی خود را همه جا با خود حمل کنید . بلکه وسایل ضروری خود را داخل کوله ی کوچک تر می گذارید . کاربرد دیگر آن این است که می توانید وسایل ضروری و مهمتان ( مثل پول ) را از بقیه وسایل جدا کنید.یکی از موارد دیگری که به نظر خیلی کاربردی است ، داشتن مخزن آب داخل کوله است که اگر وجود داشته باشد هم دسترسی شما به آب بیشتر می شود و هم آب بدن خود را سریعتر تامین می کنید .برای طریقه ی درست بستن کوله بهتر است که از فروشگاه یا متخصصی که از آن کوله را خریداری می کنید ، به طور کامل بپرسید . اما کوله باید به نحوی بسته شود که فشار آن به کمر شما وارد شود و نه شونه ها .همین عامل باعث می شود وزن کمتری را احساس کنید و مسیر های طولانی تری را بپیمایید .پس مهمترین عضو کوله ، بند کمری کوله است ، هرچقدر این بند نرم تر و راحت تر باشد . و کمر شما را بهتر پوشش دهد به حمل کوله توسط شما بیشتر کمک می کند.

یک کوله پشتی از چه نظری باید برای ما مناسب باشد؟

برخلاف کوله پشتی های معمولی ، کوله پشتی های کوهنوردی آنقدرها هم گسترده و مخصوص به جنس خاص نمی باشند . اگرچه تعدادی از آن ها برای زنان و کودکان طراحی شده اند، اما بیشتر آن ها برای هر دو جنس می باشند و از ویژگی های نظیر بند قابل تنظیم برای قرارگیری کوله روی نیم تنه، برخوردارند. نکته کلیدی، همین نیم تنه است . بعضی از افراد قد بلند دارای نیم تنه کوتاه هستند و بعضی از افراد کوتاه قد بالعکس .توجه داشته باشید تناسب اندازه کوله پشتی به درازای نیم تنه ی ما برمی گردد نه قد کل بدن.

بعضی از برند ها سایز های کوچک ، معمولی و بزرگ دارند اما در کل نسبت به هم متفاوت هستند . ما به شما پیشنهاد میکنیم قبل از خرید یک کوله پشتی کوهنوردی، حتما آن را به تن کنید تا مطمئن شوید زمانی که آن را با ۱۰ تجهیزات ضروری کوه نوردی پر میکنید به کمر شما فشار و خراش وارد نمی کند.

در ابتدا زمانی که کوله پشتی را به تن می کنید، کمربند کوله باید مقداری بالاتر از باسن شما قرار بگیرد . کمربند را محکم کنید تا بسته شود. سپس باید بند هایی که روی دوش بسته میشوند را محکم کنید. اگر میان شانه های شما و بند های کوله، شکافی وجود داشت ، نیم تنه ی کوله برای شما بسیار بلند است . اگر بندهای کوله پشتی، کمر شما را ناراحت میکند و احساس خستگی میکنید ، نیم تنه ی کوله پشتی برای شما بسیار کوتاه است ، پس باید سایز خود را بالاتر ببرید. ما همیشه پیشنهاد میکنیم که کوله پشتی ها را در خود فروشگاه امتحان کنید تا بتوانید بند کوله ها را به راحتی تنظیم کنید و به یک تناسب برسید.

مجله های کوله پشتی بهترین حرف را زده اند : “ کوله پشتی های زنانه فقط در رنگ ها، نسبت به کوله های مردانه تفاوت ندارند.” این کوله پشتی ها برای تناسب با آناتومی زنانه طراحی شده اند ، به عنوان مثال بندها روی باسن اریب تر و بند های روی دوش نیز نازک تر هستند . اگرخانم هستید و در اتتخاب کوله پشتی خود به مشکل برخورده اید ما به شما کوله پشتی های مخصوص بانوان را توصیه میکنیم.قبل از خرید، علاوه بر تناسب و سایز، ویژگی های منحصربفرد هر کوله پشتی را نیز مورد بررسی قرار دهید. در این قسمت به برخی از این امکانات می پردازیم.

هنگام خرید کوله پشتی به چه مواردی باید دقت کنم؟

نوع

در نظر داشته باشید کوله پشتی انواع مختلف دارد. هر کوله پشتی کاربرد خاصی دارد. مثلا شما نمی توانید از کوله پشتی روزانه برای کمپینگ استفاده کنید. چرا که امکانات کمتری دارد. پس هنگام خرید نکته ای که باید به آن توجه کرد نوع و کاربرد کوله پشتی می باشد. معمولا کوله پشتی های مخصوص کمپینگ و کوهنوردی امکانات بیشتری نسبت به سایر کوله پشتی ها دارند. نوع کوله پشتی مناسب کوهنوردی از روی امکاناتی که در ادامه آمده است، مشخص می شود.

انواع کوله پشتی عبارت اند از:

  1. کوله پشتی روزانه
  2. کوله پشتی شبانه
  3. کوله پشتی پیاده روی
  4. کوله پشتی کوهنوردی
  5. کوله پشتی دوچرخه سواری
  6. کوله پشتی قابل استفاده در هوای برفی
  7. کوله پشتی کار
  8. کوله پشتی مسافرتی
  9. کوله پشتی مناسب حمل آب

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (473 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان