چرا زیورآلات طلا و جواهر حساسیت پوستی ایجاد می‌کنند؟

  شنبه، 04 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
چرا زیورآلات طلا و جواهر حساسیت پوستی ایجاد می‌کنند؟
تنگ و کیپ بودن برخی از زیورآلاتی مثل دستبند ممکن است در آن ناحیه ایجاد خارش و التهاب کند چراکه از آن قسمت پوست که مجاور با دستبند است، جریان هوا عبور نمی‌کند و در نتیجه روی پوست ایجاد حساسیت یا دراماتیت تماسی می‌کند.

حساسیت به طلا جزء آلرژی های پوستی است که بیشتر برای خانم ها دردسر درست می کند . محبوب ترین جواهر در میان خانمها جواهراتی از جنس طلا است که بدلیل درخشندگی و زیبایی طرفداران بسیاری دارد. حساسیت به طلا می تواند در برخی افراد بروز کند . اگر چه میزان شیوع آن در نقاط مختلف جهان از 1 تا 10 درصد متفاوت است اما به هر حال می تواند باعث ضایعات درماتیتی در صورت، دست و پلک ها شود.در کل میتوان گفت طلا ضرری برای بدن ندارد. تا آنجا که پزشکان در بعضی از موارد از آن برای درمان بعضی بیماریها نظیر آرتریت روماتوئید ، آسم، سرطان و .. استفاده می کنند. با اینحال از اثرات جانبی آن نیز نباید غافل بود. برهم زدن سیستم ایمنی بدن از آن جمله است.شاید شما هم از آندسته افرادی باشید که پس از استفاده از جواهرات طلایی با تغییر رنگ پوست مواجه شدید.این واکنش بدلیل ناخالص بودن طلا ایجاد شده است. آلیاژهای طلا حاوی نیکل و مس می تواند تغییر رنگ پوست و یا واکنش های آلرژیک مانند درماتیت تماسی را بدنبال داشته باشد. درماتیت تماسی، نوعی التهاب پوست است که در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی یا ایجاد کننده حساسیت بروز می کند؛ تماس مستقیم با بسیاری از محرک ها و آلرژن ها عامل التهاب است. درماتیت تماسی فقط سطح پوست را تحت تاثیر قرار می دهد.بهبود این حساسیت معمولاً روزها و هفته ها طول می کشد و فقط وقتی به طور کامل از بین می رود که پوست دیگر به هیچ وجه در تماس با ماده حساسیت زا یا محرک قرار نگیرد. درماتیت تماسی معمولاً نقاط خارش داری را برجا می گذارد که سطح وسیعی را درگیر می کند و حالت سوختگی ایجاد می شود. در این حالت، سطحی که بیشتر با ماده محرک در تماس بوده، بیشتر درگیر می شود.


نوع شدید تر واكنش به جواهرآلات كه شامل واكنش پوستی و ایجاد حساسیت است، عموما به دلیل وجود نیكل در زیورآلات تزئینی است. در واقع اكثر مشكلات را همین نیكل موجب می شود. ساده ترین نوع واكنش بدن به لوازم تزئینی و جواهرآلات، سبز تیره یا سیاه شدن پوست ناحیه در تماس با این لوازم است اما خیال تان راحت باشد، این تغییر رنگ ناشی از حساسیت و حساس شدن پوست شما نیست.

علائم حساسیت پوستی به زیورآلات و بدلیجات :

پوست هایی که به زیورآلات و بدلیجات حساسیت می دهند معمولا علائمی از جمله علائم زیر را از خود نشان می دهند. که با دیدن آن ها بر روی ناحیه استفاده از زیورآلات می توانید مطمئن شوید که دچار حساسیت به زیورآلات شده اید.

  • خارش، قرمزی، رطوبت، تورم، و گرمای زیاد در ناحیه استفاده شده از بدلیجات مثل خارش پوست زیر انگشتر یا دستبند و …
  • خشک شدن شدید پوست و گاها تکه تکه شدن آن. ممکن است حالتی مانند سوختگی نیز بر روی پوست ایجاد شود.

چرا زیورآلات حساسیت پوستی ایجاد می کنند؟

همانطور که پیش تر گفتیم علاوه بر فلزاتی مانند نیکل که حساسیت زا هستند غالباً عوامل دیگری برای ایجاد حساسیت روی پوست سهیم هستند که در ادامه شرح می دهیم.

تنگ بودن سایز زیورآلات

تنگ و کیپ بودن برخی از زیورآلاتی مثل دستبند ممکن است در آن ناحیه ایجاد خارش و التهاب کند چراکه از آن قسمت پوست که مجاور با دستبند است، جریان هوا عبور نمی کند و در نتیجه روی پوست ایجاد حساسیت یا دراماتیت تماسی می کند. ( دراماتیت تماسی نوعی حساسیت پوستی است که بر اثر برخورد مستقیم پوست با شئی خارجی مثل زیورآلات، ایجاد می شود و معمولاً علائم حساسیت مثل التهاب و خارش روی همان نقطه از پوست که با شئی در تماس بود ایجاد می شود و درمان آن روزها و هفته ها طول می کشد، همچنین درصورتی کاملاً بهبود می یابد که دیگر از آن طلاجات یا زیورآلات استفاده نکنید. ) علاوه بر این پیچ گوشواره و قفل زنجیر و دستبند نیز شایع ترین مواردی هستند که در ایجاد حساسیت به خصوص ایجاد دراماتیت تماسی، اثرگذار هستند.

همچنین محکم بستن دستبند علاوه بر ایجاد حساسیت ممکن است سبب بروز آبسه در زیر پوست شود که بسیار خطرناک است این عارضه بیشتر در بین کودکان و نوجوانان شایع است چراکه در این گروه سنی حتی اگر زیورآلات اذیتشان کند مایل به درآوردن آن نیستند برای مثال آندره کوپ، نوجوانی آمریکایی چند ماه گذشته به دلیل بستن دستبند پلاستیکی دور مچ دستش دچار عفونت باکتریایی شد. متخصصان می گویند او تنها یک قدم با سپتی سمی فاصله داشته است. این نوجوان بعد از چند روز متوجه ضایعه عجیبی روی مچ دستش می شود که به اندازه یک سکه قرمز رنگ است. ابتدا گمان می کند حشره ای او را گزیده و از ترس اینکه این ضایعه جای نیش عنکبوت باشد به متخصص مراجعه می کند که برایش آنتی بیوتیک تجویز می شود. با این وجود التهاب کاهش پیدا نمی کند و ضایعه روز به روز قرمزتر و بزرگ تر می شود.

مجدداً نزد پزشک می رود و اینجاست که پزشک متوجه آبسه در ناحیه مچ دستش می شود. آبسه، تجمع موضعی چرک است که زیر پوست به وجود می آید و نشانه عفونت باکتریایی است. منبع اصلی، دستبند بسیار تنگ آن نوجوان بوده است. او تحت عمل جراحی و درمان با آنتی بیوتیک قرار گرفت و بهبود یافت اما ممکن بود ماجرا به این خوبی به اتمام نرسد و این دختر جوان جانش را به سادگی از دست بدهد؛ پس بسیار به زیورآلاتی که فرزندانتان از آن ها استفاده می کنند، توجه کنید تا بتوانید به موقع از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

نیکل ( Nickel )

نیکل فلزی نقره ای رنگ است که از آن در ساخت بسیاری از زیورآلات بدلی، طلاجات سفید، سگک ها، دکمه ها و… استفاده می کنند؛ نیکل شایع ترین آلرژن در دنیاست اما به دلیل رنگ سفید و قیمت ارزان آن، محبوبیت زیادی در بین سازندگان زیورآلات دارد؛ در ضمن این را بدانید که اگر به نیکل حساسیت داشته باشید حدوداً بین ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس استفاده از زیورآلات نیکل دار، حساسیت روی پوست شما ایجاد می شود.

کادمیوم ( cadmium )

کادمیوم یکی دیگر از فلزات موجود در صنعت جواهرات و زیورآلات است. این فلز که برای افزایش میزان جلا و براق شدن جواهرات استفاده می شود، به مقدار زیادی سمی است. کادمیوم به شدت برای طبیعت سمی و برای انسان سرطان زاست. به همین دلایل است که از فلز کادمیوم برای ترکیب با دیگر فلزات استفاده می شود و به شکل خالص مورد استفاده قرار نمی گیرد. البته از این ترکیب به ندرت در طلاجات استفاده می کنند و بیشتر در بدلیجات است که از فلزات مضری مانند کادمیوم و سرب استفاده می شود.

  • طلا ( Gold )

بسیاری از ما گمان می کنیم که امکان ندارد طلاجات آلرژی زا باشند و حساسیتی روی پوست ما ایجاد کند اما باید بگوییم طلا هم تا حدودی می تواند حساسیت زا باشد، خوشبختانه طبق آمار افرادی که به طلا حساسیت دارند بین ۱ تا ۱۰ درصد در هر کشوری هستند، پس زیاد نگران نباشید! می توان گفت حساسیت به طلا با عیار طلا نسبت عکس دارد یعنی هرچقدر عیار طلا یا درصد خلوص طلا بیشتر باشد امکان ایجاد حساسیت کمتر است و این به خاطر مس و نیکل موجود در آن است؛ در طلاهایی با عیار پایین مثل طلاجات ۹ عیار، از مس و نیکل بیشتری استفاده شده است در نتیجه احتمال بروز حساسیت های پوستی بیشتر است چرا که مس و نیکل فلزاتی است که به سرعت در جای مرطوب اکسید می شود و اگر پوست حساسی داشته باشید علاوه بر سیاه شدن پوستتان، خارش و سوزش هم ایجاد می کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (621 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (35 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
همسر سعید جلیلی چرا غایب است و این کاندیدا را همراهی نمی کند؟ / شغل او چیست؟ + عکس
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس