چگونه انواع رومیزی را بدون آسیب رساندن به بافتش بشوییم؟

  شنبه، 28 آبان 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه انواع رومیزی را بدون آسیب رساندن به بافتش بشوییم؟
یک رومیزی تمیز، به اندازه ظروف، قاشق و چنگال و گل‌آرایی برای یک میز با چیدمان زیبا اهمیت دارد. مهم نیست که قرار باشد یک میز رسمی بچینید یا معمولی، یک رومیزی تمیز عامل اصلی در تعیین ظاهر میز ناهارخوری شما است. در ادامه ساعدنیوز چگونگی شستشوی انواعرومیزی با اصولی ترین ترفندها ارائه خواهد داد همراه ما باشید.

خانه های ایرانی پر از اکسسوری و جزئیات هستند. جزئیاتی که از منسوجات تا کالاهای دکوری را در بر می گیرند و همه آن ها به شیوه نگهداری خاصی نیاز دارند. یکی از این جزئیات دکوری که البته علاوه بر جنبه تزئینی، جنبه کاربردی هم دارد، رومیزی است. رومیزی ها با توجه به سبک دکوراسیون و نوع میز، مدل ها و جنس های مختلفی دارند. همچنین از آنجایی که امکان جذب غبار و چربی به ویژه در رومیزی میزناهارخوری وجود دارد، شستشوی آن یکی از فرایندهای ضروری است که باید هرچند وقت یک بار به روش های اصولی انجام دهید. با شستشوی رومیزی و مراقبت از آن ، عمر طولانی رومیزی خود را تضمین کنید. در این محتوا بهترین روش ها برای شستشوی رومیزی و نکات مربوط به مراقبت از آن را در اختیار شما قرار می دهیم.

طرز شستن رومیزی ترمه

سینک ظرفشویی را با آب ولرم پر کنید. هرگز از آب داغ برای شستشوی رومیزی ترمه استفاده نکنید، زیرا باعث آب رفتن ترمه می شود. مقدار کمی (حدود 1 قاشق چای خوری به ازای هر 4 لیتر آب) ماده شوینده ملایم به آب اضافه کنید. اطمینان حاصل کنید که شوینده شما حاوی مواد سفید کننده و آنزیم های فعال نباشد. ایده آل ترین انتخاب، یک شامپوی مخصوص ترمه و پشم است، اما حتی استفاده از یک شامپوی کودک ملایم نیز بهتر از قرار دادن الیاف ظریف ترمه در معرض مواد شوینده مخصوص ماشین لباسشویی است. قبل از آنکه رومیزی ترمه را در آب قرار دهید، با انگشتان خود مواد شوینده را در آب بچرخانید تا کاملا حل شوند. رومیزی ترمه را به آرامی در آب بچرخانید و با انگشتان خود به آرامی فشار دهید تا آب صابونی به آن نفوذ کند. هرگز سعی نکنید یک لکه را با مالش دادن ترمه تمیز کنید. این امر باعث لایه برداری یا ایجاد سوراخ در ترمه می شود. درعوض، ترمه را به مدت 2 تا 5 دقیقه به آرامی فشار دهید. در صورت نیاز می توانید رومیزی ترمه را برای 10 تا 20 دقیقه در آب بگذارید تا خیس بخورد. مراقب باشید که ترمه برای مدت طولانی در آب رها نشود.
از بیرون کشیدن ترمه خیس از آب خودداری کنید، زیرا این امر باعث کشیده شدن الیاف ظریف ترمه می شود. درعوض، آب سینک را تخلیه کرده و رومیزی ترمه را به آرامی گلوله کنید. با فشار ملایم دستان، آب اضافی ترمه را بگیرید. مراقب باشید که در طول فشردن، از جمع شدن، کشیده شدن یا پیچ خوردن ترمه جلوگیری شود.

طریقه شستن رومیزی ابریشمی

شستشوی رومیزی ابریشمی به دقت و ملایمت بالایی نیاز دارد. می توانید رومیزی ابریشمی خود را با استفاده از چرخه شستشوی ظریف ماشبن لباسشویی بشویید، اما توصیه می شود برای مراقب بیشتر ازالیاف ابریشم، شستشوی رومیزی ابریشمی را به صورت دستی و در سینک ظرفشویی انجام دهید. سینک ظرفشویی را با آب سرد یا خنک پر کنید تا به حفظ رنگ ابریشم کمک شود. سپس مقداری شوینده ملایم به آب اضافه کنید. رومیزی ابریشمی را در آب صابونی قرار داده و برای چند دقیقه در آب بچرخانید. ابریشم به سرعت آلودگی ها را آزاد می کند، بنابراین نیازی به شستشوی طولانی مدت این الیاف ظریف وجود ندارد. سینک را تخلیه کرده و رومیزی ابریشمی را باملایمت آبکشی کنید. نکته مهم: ابریشم پروتئینی است که شباهت زیادی به موی انسان دارد، بنابراین با ابریشم مانند موهای خود رفتار کنید. به این معنی که از مواد شوینده خشن برای شستشوی رومیزی ابریشم استفاده نکنید.

روش شستن رومیزی قلاب بافی

یک رومیزی قلاب بافی همان چیزی است که برای تحت تاثیر قرار دادن میهمانان به آن نیاز دارید، اما تنها در صورتی که رومیزی قلاب بافی شما تازگی و تمیزی خود را حفظ کرده باشد. به همین دلیل مهم است که نحوه صحیح شستشوی رومیزی قلاب بافی را یاد گرفته و از این گنجینه های زیبا به خوبی مراقبت کنید. برای سفید کردن و شستشوی رومیزی قلاب بافی، بدون آسیب رساندن به نخ های ظریف آن، یکی از روش های زیر را امتحان کنید.

پوستر رومیزی به کناره های قلاب بافی شده

خیساندن در سرکه سفید

کمی سرکه سفید تا حد زیادی لکه های سرسخت روی رومیزی شما را از بین می برد. رومیزی قلاب بافی خود را در محلولی متشکل از 3 لیتر آب و 2/1 فنجان سرکه غوطه ور کنید و اجازه دهید برای چند ساعت خیس بخورد. هر چند دقیقه یک بار رومیزی را فشار دهید تا محلول آب و سرکه به الیاف آن نفوذ کند. به تدریج، لکه ها کمرنگ شده و محلول شما زرد می شود. اگر محلول سرکه در از بین بردن لکه ها موفق نبود، رومیزی خود را در محلولی از 7 لیتر آب و 4/1 فنجان بوراکس خیس کنید.

ضربات تند و سطحی با پنبه و مایع ظرفشویی

یک روش دیگر برای از بین بردن لکه های قدیمی از روی رومیزی قلاب بافی، کمک گرفتن از پنبه است. مقداری پنبه را به شامپوی رقیق شده یا مایع ظرفشویی آغشته کنید. به دلیل اهمیت آبکشی آسان و به جا نماندن آثار مواد شوینده بر روی رومیزی، توصیه می شود برای شستشوی رومیزی خود از مایع ظرفشویی استفاده کنید. مایع ظرفشویی هوم پلاس با ترکیب منحصر به فرد خود، پس از آبکشی، ردی بر روی رومیزی باقی نمی گذارد. در صورت مواجه شدن با لکه های سرسخت تری که روغنی یا پروتئینی هستند، می توانید از آمونیاک رقیق شده برای شستشوی رومیزی استفاده کنید. فقط توجه داشته باشید که هرگز مواد شوینده مانند شامپو را با آمونیاک مخلوط نکنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد بخارهای سوزاننده شود.

سفید کردن رومیزی با استفاده از آب لیمو

آب لیمو نیز یکی دیگر از مواد پاک کننده محبوب برای شستشوی رومیزی قلاب بافی است. رومیزی خود را روی یک حوله سفید و تمیز پهن کنید و لکه ها را به آب لیموی تازه آغشته کنید. سپس، رومیزی خود را در زیر نور آفتاب و در معرض هوای آزاد پهن کنید و اجازه دهید لکه ها به طور طبیعی محو شوند.

پوتر رومیزی قلاب بافی شده

طرز شستن رومیزی منجوق دوزی

وجود منجوق و پولک روی رومیزی می تواند علاوه بر آسیب رساندن به ماشین لباسشویی، تزئینات رومیزی شما را نیز خراب کند. شستشوی رومیزی منجوق دوزی توسط یک خشکشویی که می داند چگونه منجوق ها را در امان نگه دارد، به افزایش طول عمر رومیزی شما کمک می کند. اما در صورت تمایل، می توانید با دنبال کردن مراحل زیر، بدون آسیب رساندن به تزئینات، رومیزی منجوق دوزی خود را به صورت دستی بشویید. رومیزی را برای شستشوی آماده کنید. هرگونه دکمه، مهره یا پولک شل را با چند بخیه دستی محکم کنید. برای تمیز کردن لکه های نقطه ای، استفاده از پنبه آغشته به نوشابه کافی است.
اگر تصمیم دارید برای شستشوی رومیزی خود از ماشین لباسشویی استفاده کنید، رومیزی منجوق دوزی خود را درون یک کیسه مشبک شستشو گذاشته و در ماشین لباسشویی قرار دهید. رومیزی را به آرامی با دست و در آب گرم شسته و یا ماشین لباسشویی را بر روی چرخه شستشوی ظریف با آب سرد تنظیم کنید. با استفاده از یک شوینده ملایم، بدون آسیب رساندن به رنگ رومیزی، آن را تمیز کنید. از یک چرخه کوتاه 2 تا 3 دقیقه ای برای شستشوی رومیزی منجوق دوزی در ماشین لباسشویی استفاده کنید. یک چرخه کامل می تواند علاوه بر محو کردن رنگ، باعث پارگی یا آسیب دیدن منجوق ها شود.
بسته به اینکه از چه روشی استفاده کرده اید، رومیزی را از سینک یا ماشین لباسشویی خارج کنید. رومیزی را بر روی یک حوله تمیز و سفید پهن کنید تا خشک شود. برای خشک کردن رومیزی های منجوق دوزی نخی یا مهره دار هرگز از خشک کن استفاده نکنید: گرما و تکان های شدید می تواند تزئینات ظریف رومیزی شما را از بین ببرد.

رومیزی های گلدوزی شده را چگونه بشوییم؟

رومیزی های گلدوزی شده یکی از محبوب ترین انواع رومیزی هستند. این رومیزی ها اغلب یک پارچه ساده و روشن هستند که در نقاط مختلف آن ها، گلدوزی هایی با کمک نخ یا روبان برای تزیین رومیزی ناهارخوری به کار رفته است. شستشوی این مدل از رومیزی ناهارخوری نیز مانند دیگر رومیزی های گفته شده به شرایط خاصی نیاز دارد. در حقیقت برای شستن این مدل نیز می توانید مراحل شستشوی رومیزی های تزیینی را سپری کنید. تنها نکته قابل توجه این است که اگر مطمئن نیستید نخ و روبان به کار رفته در گلدوزی به پس زمینه رنگ می دهد، بهتر است شستشوی دستی را فراموش کنید و این رومیزی های زیبا را به خشکشویی بسپارید.

نکات مهم در مورد شستشوی انواع رومیزی

  • می توانید برای سفید تر و روشن تر کردن رومیزی های نخی خود، مقداری پودر نیل (پودر آبی رنگ لباس شویی) به آب شستشو یا آبکشی اضافه کنید.
  • استفاده از آویزهای بالشت دار از ایجاد چین و چروک در رومیزی های تازه شسته شده جلوگیری می کند. از هر آویز بالشت دار یک رومیزی آویزان کرده و فضای زیادی را بین آویزها بگذارید تا هوا بتواند در بین الیاف گردش کند.
  • از قرار دادن رومیزی در کیسه های پلاستیکی، جعبه های مقوایی یا کشوهای چوبی خودداری کنید. بخار حاصل از پلاستیک پلی پورتان و اسید های موجود در چوب می تواند رومیزی شما را زرد یا کدر کند.
  • هیچگاه رومیزی های خود را با روکش پلاستیکی نپوشانید. این کار می تواند رطوبت را به دام انداخته و باعث یک واکنش شیمیایی شود که منجر به تغییر رنگ رومیزی شما می شود. در عوض، رومیزی ها را با یک ورق پنبه ای یا روبالشتی 100 درصد سفید بپوشانید.
  • همچنین می توانید برای انبار کردن رومیزی خود، با پیچاندن آن به دور یک لوله مقوایی از ایجاد چین و چروک در آن جلوگیری کنید. اگر قصد دارید رومیزی خود را برای بیش از یک هفته کنار بگذارید، مطمئن شوید که مقوا فاقد اسید است تا از ایجاد لکه جلوگیری شود. حداقل دو بار در سال رومیزی ها را جمع کرده و به شکلی جدید پهن کنید تا از ایجاد فشار دائم بر روی یک ناحیه جلوگیری شود.

بنابراین نحوه نگهداری از منسوجاتی مانند رومیزی، ممکن است طول عمر آنان را تا مدتی بالاتر ببرد. اما اولین قدم برای اینکه رومیزی و سایر منسوجات سالم بمانند، بافت استاندارد و جنس مرغوب آن ها است. بنابراین هنگام خرید می توانید کالاهایی را انتخاب کنید که هم بافت مقاومی دارند و هم به راحتی شسته می شوند. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (55 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (39 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (30 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (25 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!