چگونه با سالمند لجباز یا بدخلق رفتار کنیم؟

  یکشنبه، 20 شهریور 1401 ID  کد خبر 222512
چگونه با سالمند لجباز یا بدخلق رفتار کنیم؟
ساعدنیوز:چگونه با سالمند لجباز یا بدخلق رفتار کنیم؟ سالمندان عزیزان ما در خانواده هستند که ممکن است به دلایلی همچون بیماری های جسمی و روانی، از بین رفتن استقلال، از بین رفتن عزیزان، افسردگی و... بد خلق شده و این با وجود این تجربه ها احتمال دارد که سالمندان با فرزندانشان لجبازی کنند.

سالمندان عزیزان ما در خانواده هستند که ممکن است به دلایلی همچون بیماری های جسمی و روانی، از بین رفتن استقلال، از بین رفتن عزیزان، افسردگی و... بد خلق شده و این با وجود این تجربه ها احتمال دارد که سالمندان با فرزندانشان لجبازی کنند.

لجبازی های سالمندان می تواند منجر به رفتار های خطرناک برای شان شود، در این مقاله خواهیم آموخت که چگونه رفتار سالمند لجباز یا رفتار بد سالمند را مدیریت کنیم؟

لجبازی در سالمندان

بد خلقی و لجبازی سالمندان از نظر روان شناسان می تواند بحرانی در هویت سالمندان باشد که لازم است توسط فرزندان و پرستار سالمند کنترل شود، پرستار سالمند و کسی که مراقبت و نگهداری از سالمند را بر عهده دارد باید بتواند نیاز های جسمانی و روانی سالمندان را کنترل کرده و بتواند آن ها را مدیریت کند.

لجبازی سالمند با فرزندان و اطرافیان می تواند منجر به بروز مشکلاتی در خانواده شود، برای برطرف کردن لجبازی های سالمندان در ابتدا باید با نیازهای و انواع لجبازی های سالمندان آشنا شده و سپس آن ها را رفع کنید.

تصویر

چرا سالمندان لجبازی می کنند؟

سالمندان با ورود به این دوره احساس می کنند که استقلال شان را از دست می دهند، در نتیجه لجباز می شوند.

افسردگی، تنهایی، مرگ همسر و عزیزان منجر به لجبازی در سالمندان می شود.

عدم توانایی کنترل زندگی از دلایل لجبازی در سالمندان می باشد.

احساس طرد شدگی و بی توجهی از سمت اعضای خانواده از دلایل لجبازی سالمندان است.

سالنندان از تنهایی، انزوا و مرگ خود می ترسند، بنابراین ممکن است به این دلایل لجباز شوند.

ترس از اینکه خانوادهٔ شان آن ها را به خانه سالمندان بسپارد از مهم ترین دلایلی است که می تواند سالمندان را لجباز کند.

خشم و ناراحتی از موضوعی، آلزایمر و زوال عقل از دیگر علت های لجبازی محسوب می شود.

انواع لجبازی سالمندان

حمام نکردن

یکی از مهم ترین فعالیت هایی که سالمندان از انجام آن اجتناب می کنند، حمام کردن است، سالمئدان به دلایلی همچون نا امنی، احساس شرم و نیاز به حریم خصوصی و داشتن تجربه های تلخ از حمام کردن خودداری می کنند.

استفاده نکردن از عصا

از آنجایی که سالمندان احساس م کنند استفاده کردن از عصا به معنی ناتوانی و کار افتادگ است، آن ها تمایلی به پإیرفتن این معضلات در خود را ندارند.

عوض نکردن لباس ها

از دیگر کارهایی که سالمند لجباز از انجام آن سر باز می زند لباس عوض کردن است، بی تفاوتی، افسردگی، بی انگیزگی، زوال عقل از مهم ترین دلایل اجتناب سالمند لجباز از عوض کردن لباس ها می باشد.

تصویر

روش های مراقبت و نگهداری از سالمند لجباز در منزل

آرامش خود را حفظ کنید.

در صورتی که پدر و مادر سالمندتان با شما لجبازی می کند برای جلوگیری از دعوا و مشاجره سعی کنید او را درک کرده و آرامش خود را حفظ کنید، سالمند لجباز نیاز به توجه و آرامش دارد و با دعوا کردن نه تنها چیزی برطرف نمی شود بلکه امکان دارد لجبازی سالمند افزایش پیدا کند، سالمند لجباز فقط به احترام و توجه نیار دارد، این نیاز او را بر طرف کنید تا از شدت لجبازی شان کاسته شود.

سالمند را درک کرده و خودتان را جای او بگذارید.

از آنجایی ک روزی خودتان این دوره زندگی را تجربه خواهید کرد سعی کنید وضعیت سالمند را درک کنید، قوانینی زندگی سالمندان روز به روز تغییر می کند و این موضوع منجر به ناراحتی و در نتیجه لجبازی سالمند می شود، برای کاهش لجبازی سالمند با او همدلی کنید.

نظرات سالمندان را بپرسید.

سالمندان به هیچ عنوان امر و نهی را نمی پذیرند و علاقه ای به آن ندارند، در نتیجه سعی کنید در همه شرایط نظر سالمندان را جویا شوید و پیش از دستور دادن به آن ها برای انجام امور، نظرشان را در رابطه با مسائل جویا شوید.

اینکه سالمند احساس کند از او بازجویی می کنید یا شبیه به یک کودک با آن ها رفتار می کنید خاطرشان آزرده خواهد شد، در نتیجه این احساسات را به سالمندان منتقل نکنید، سؤال پرسیدن و نظر سالمند را جویا شدن نشان می دهد که شما به سالمند اهمیت می دهید و برای او ارزش و احترام قائلید که باعث کاهش لجبازی او می شود.

با سالمند لجباز گفتگو کنید.

هنگام صحبت با سالمند ارتباط چشمی برقرار کنید و به او لبخند بزنید، بیشتر از اینکه با سالمند صحبت کنید اجازه دهید که او بیشتر حرف بزند و شما به دقت به حرف های گوش داده، نیازها و خواسته های او را شنیده و برطرف کنید.

تصویر

والدینن سالمندتان را از عواقب کارشان آگاه کنید.

با صمیمیت والدین سالمنداتان را از خطراتی که ممکن است بر اساس لجبازی تجربه کنند آگاه کنید، به طور مثال در صورتی که پدر سالمندتان هنوز پافشاری می کند که خودش رانندگی کند از تصادفات و خطرات احتمالی که که ممکن است برایش پیش بیاید صحبت کنید.

به خواسته های والدین سالمندتان احترام بگذارید.

والدین سالمند شما افراد بالغی هستند که می توانند برای خودشان و زندگی شان تصمیم بگیرند، برای انجام تمامی امور به نظرات والدین توجه کرده و به آن ها احترام بگذارید.

از تاثیرات سالمندان بر روی یکدیگر غافل نشوید.

توجه داشته باشید سالمندان می توانند روی یکدیگر تأثیر بگذارند، دقت کنید که لجبازی یک فرد سالمند می تواند منجر به خطر انداختن فرد سالمند دیگری شود که نباید از آن غافل شوید.

با سالمند وقت بیشتری بگذرانید.

ممکن است والدین سالمندتان نیاز به معاشرت بیشتری با شما داشته باشند و فقط می خواهند که شما را ببینند اما نمی دانند چگونه باید این موضوع را مطرح کنند، دقت کنید در صورتی که والدین سالمندتان به دلایلی همچون بیماری ها و موضوعات دیگر امکان دیدار از شما را ندارند، شما به دیدن آن ها بروید و از آن ها ملاقات کنید.

به سالمندتان کمک کنید که کار کند.

کمک کردن به سالمند در انجام دادن بعضی از کارهای ساده همچون باغبانی به سرزندگی سالمند و کاهش لجبازی او کمک می کند.

برای کاهش لجبازی سالمندان از دیگران کمک بگیرید.

در صورتی که از رفتار والدین سالمند خود خسته و یا ناامید شده اید و ترسیده اید، نمی توانید با آرامش با سالمند گفتگو و رفتار کنید، برای برطرف کردن این موضوع از افراد متخصص همچون روانشناسان، مشاوران و حتی سایر اعضای خانواده و دوستان عزیزان کمک بگیرید.

تصویر

پرستار سالمند استخدام کنید

در صورتی که زمان کافی برای مراقبت و نگهداری از والدین سالمندتان را ندارید برای او پرستار سالمند استخدام کنید تا پرستار از تنهایی و انزوای او درمنزل جلوگیری کند.

تأثیر پرستار سالمند لجبازی سالمندان

پرستار سالمند فرد متخصص و آموزش دیده ای است که با انواع نیاز های سالمندان، محدودیت های آن ها، بیماری های جسمی و روانی شان و...آشنایی داشته و می تواند از طریق مراقبت و نگهداری از سالمند با روش های اصول و حضور مداوم در منزل سالمند و رابطه ای توام با احترام از لجبازی سالمند بکاهد.

تصویر

مرکز خدمات پرستاری سپید گستر

سپید گستر مرکز خدمات پرستاری مجاز و معتبر در تهران است که با پرستاران مجرب و آموزش دیده ای که در زمینه مراقبت و نگهداری از سالمند تخصص دارند همکاری می کند، پرستار سالمند به اراده انواع خدمات در زمینه پرستاری از سالمند می پردازد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (186 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (110 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (104 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (85 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (51 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (45 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (29 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (27 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (20 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (14 نظر)
تیتر امروز   
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی پارتنرش شد +تصاویر
علیرضا بیرانوند متهم به قتل یک جوان هوادار پرسپولیس شد؟!/ درویش علیه دروازه بان یاغی مدرک رو کرد؟ +سند
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
اکرم بانو از پرشورها کارت قرمز گرفت / استوری جنجالی و پرحاشیه همسر علیرضا بیرانوند به اجبار از اینستاگرام پاک شد +سند
20 ترفند برای بزرگ‌تر نشان دادن آشپزخانه‌های کوچک
چرا مشارکت در چند انتخابات اخیر کم است؟
ماجرای ضرب المثل معروف «ماست را کیسه کردن» چیست؟
مهم‌ترین مطالبات از تیم اقتصادی رئیس جمهوری چیست؟
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم