چگونه بوی بد یخچال را با مواد طبیعی در خانه از بین ببریم؟

  شنبه، 21 خرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه بوی بد یخچال را با مواد طبیعی در خانه از بین ببریم؟
نگهداری برخی از مواد غذایی در یخچال دچار ایجاد بوی بدی می شود که می توانید با این روش های طبیعی این بوی بد را از بین ببرید. همراه ساعد نیوز باشید.

علت بوی بد یخچال چیست؟

بوی بد یخچال در کنار گرفتگی فاضلاب ، جرم گرفتن سماور و چربی گرفتن گاز، از مهمترین مشکلات آشپزخانه است. عوامل مختلفی در بوی بد یخچال موثر هستند. اما در بیشتر موارد فاسد شدن مواد غذایی به دلیل فعالیت باکتری ها باعث این مشکل می شود. هر ماده غذایی طول عمر متفاوتی دارد و مقاومت آن در برابر باکتری ها نیز متفاوت است. یخچال با سرد کردن محیط داخلی خود شرایط را برای رشد باکتری ها سخت تر می کند؛ اما این به معنای فاسد نشدن مواد غذایی در یخچال نیست. به طور مثال اگر طول عمر شیر در خارج از یخچال و در دمای محیط 2 ساعت باشد، در داخل یخچال 3 الی 4 روز خواهد بود. بنابراین اگر شیر بیش از این مدت در یخچال بماند، فاسد می شود و بوی بدی ایجاد می کند. همچنین عدم توجه به طول عمر مفید ماده غذایی و یا گرم شدن داخل یخچال باعث می شود که مواد غذایی داخل آن سریعتر فاسد شوند. این موضوع در زمان مسافرت بیشتر از هر زمان دیگری اتفاق می افتد. علاوه بر فاسد شدن مواد غذایی، دلایل دیگری نیز باعث بوی بد یخچال می شوند که عبارتند از:

  • ریختن مایعات در یخچال
  • لکه های چربی ناشی از غذاها
  • عدم شستشوی یخچال برای بیش از دو هفته
  • بسته ماندن در یخچال بیش از 3 روز
  • قرار دادن مواد غذایی و خوراکی های بد بو مثل پیاز یا ماهی در یخچال

در نظر داشته باشید که در مواردی بوی بد یخچال به دلیل خود یخچال و بخش های پلاستیکی آن است! زیرا پلاستیک بوی بد را به خود جذب می کند.

روش از بین بردن بوی بد یخچال

یخچال یک وسیله اساسی در زندگی روزمره ما به حساب می آیند . ما برای نگهداری انوع مختلف مواد غذایی و آشامیدنی های مورد استفاده خود از یخچال استفاده می کنیم. با گذشت زمان، ترکیب بو های مواد غذایی مختلف مانند سیر و پیاز باعث به وجود آمدن بوی نامطبوعی درون یخچال می شوند که این بوی ناخوشایند ممکن است حتی به غذاهای تازه ی درون یخچال نیز نفوذ کرده و باعث از بین رفتن اشتهایمان می شوند . تمیز کردن مرتب یخچال، به برطرف شدن این بوی ناخوشایند کمک می کند و همچنن روش های دیگری نیز برای از بین بردن بوی ناخوشایند ایجاد شده درون یخچال و وجود دارد . در این قسمت از ساعد نیوز به 7 ماده موثر برای برطرف کردن بوی بد داخل یخچال خواهیم پرداخت :

1. جوش شیرین

از جوش شیرین می توان برای از بین بردن موفقیت آمیز همه بوهای ناخوشایند یخچال استفاده کرد . با قرار گرفتن جوش شیرین درون یخچال، کلیه ذرات بوی موجود در هوا جذب جوش شیرین شده و از بین خواهند رفت . یخچال خود را از کلیه مواد غذایی مانده که خراب شده اند و یا در حال خراب شدن هستند، خالی کنید و آن را از برق بکشید . یک کاسه پر از جوش شیرین را بر روی یکی از طبقات یخچال قرار داده و اجازه دهید که درب یخچال حداقل 5-6 ساعت بسته بماند و سپس می توانید در یخچال را باز کرده و جوش شیرین را بیرون بیاورید و همچنین می توانید برای جلوگیری از ایجاد بوی بد درون یخچال، همیشه یک کاسه جوش شیرین درون یخچال خود نگهداری کنید .

2. قهوه

قهوه تازه نه تنها باعث از بین رفتن بوی بد یخچال می شود، بلکه باعث خوشبو شدن آن نیز خواهد شد ، بنابراین اگر به بوی قهوه علاقه مند هستید از این روش استفاده کنید . مقداری قهوه تازه را درون ظرفی خشک و تمیز بریزید و درون یخچال خود قرار دهید و اجازه دهید که 2 تا 3 روز آن جا بماند ، به این ترتیب همه بو های ناخوشایند درون یخچالتان از بین رفته و بویی معطر در آن ایجاد خواهد شد . همچنین می توانید مخلوطی از قهوه و جوش شیرین را درون یخچال قرار دهید تا از مزایای دوگانه آن ها برای از بین بردن بو های ناخوشایند و ایجاد رایحه ی معطر قهوه بهره مند شوید .

پوستر قهوه در یخچال

3. لیمو

همانطور که در بخش رازهای خانه داری نمناک گفته ایم لیمو انتخابی فوق العاده برای از بین بردن بوهای نامطبوع و ایجاد رایحه ای خوشایند است؛ به همین دلیل بسیاری از مواد شوینده خانگی دارای رایحه لیمو هستند . شما همچنین می توانید برای از بین بردن لکه های ایجاد شده بر روی ظروفتان نیز از لیمو استفاده کنید. چند لیمو را به چهار قسمت تقسیم کرده و روی تمام طبقات یخچال قرار دهید و اجازه دهید که تکه های لیمو به مدت 3 تا 4 روز درون یخچالتان باقی بمانند تا بوهای ناخوشایند به خوبی از بین بروند . برای معطر کردن داخل یخچال می توانید همیشه چند تکه لیمو درون آن نگه داری کنید و هفته ای یکبار لیمو های تازه را به جای لیمو های قدیمی جایگزین کنید .

پوستر لیمو در یخچال

4. ذغال

ذغال ماده ای موثر برای از بین بردن بوهای نامطلوب درون یخچال است. شما همچنین می توانید از ذغال برای تمیز کردن منافذ و رهایی از مسمومیت های غذایی نیز استفاده کنید . دمای یخچال را به حداقل برسانید و یک کاسه کوچک حاوی پودر ذغال را درون یخچال قرار داده و اجازه دهید درب یخچال به مدت 3 روز بسته بماند تا بوهای ناخوشایند به کلی برطرف شوند .در این مدت می توانید مواد غذایی که ممکن است خراب شوند را درون یخچال قرار دهید و بهترین بخش در مورد استفاده از این روش این است که از پودر ذغال می توانید مجددا نیز استفاده کنید . کافی است به مدت 20 دقیقه آن را درون فر قرار دهید تا خاصیت خود را بازیابی کند .

5. سرکه

برای خلاصی از بوی بد دورن یخچال می توانید به چندین روش مختلف از سرکه استفاده کنید . درست مانند جوش شیرین ، سرکه سفید نیز می تواند بوهای نامطبوع درون یخچال را از بین ببرد . سرکه سفید مانند یک ضدعفونی کننده قوی عمل می کند و همه باکتری ها و میکروب های ایجاد کننده بوی بد را از بین می برد ، فقط کافیست از آن برای تهیه محلول تمیز کننده یخچال خود استفاده کنید . یک فنجان سرکه سفید را درون یک کاسه ریخته و به مقدر مساوی، آب به آن اضافه کنید و کاسه مورد نظر را به مدت 3 تا4 روز درون یخچال قرار دهید تا بوهای نامطبوع درون یخچال از بین بروند. شما همچنین می توانید از این محلول برای تمیز کردن درون یخچال خود نیز استفاده کنید تا لکه و بوهای ناخوشایند به طور کامل از بین بروند .

6. اسانس وانیل

استفاده از اسانس وانیل یکی دیگر از راه های عالی برای از بین بردن بوی نامطبوع درون یخچال است . با استفاده از این ماده معطر، یخچال شما دارای رایحه ی مطلوبی نیز خواهد شد .مقداری عصاره وانیل را درون کاسه ای بریزید و سپس یک تکه پنبه را به آن آغشته کرده و به طبقات یخچالتان بمالید تا بو های نامطبوع آن از بین بروند . همچنین می توانید پنبه آغشته شده به عصاره وانیل را درون کاسه ای درون یخچال نگهداری کنید تا بو های ناخوشایند درون یخچال از بین بروند ، فقط هر 7 روز یک بار پنبه آغشته شده به عصاره وانیل جدیدی را به جای پنبه قبلی جایگزین کنید تا کپک نزند .

پوستر اسانس وانیل برای از بین بردن بوی بقد یخچال

7. جو دو سر

جو دو سر ماده موثر دیگر در از بین بردن بوهای نامطبوع یخچال است . این روش بسیار آسان است و کافی است که یک کاسه حاوی جو دو سر را به مدت 4 تا 5 روز درون یخچال نگهداری کنید تا بوهای ناخوشایند از بین بروند و همچنین می توانید از این روش به طور دائم برای جلوگیری از بروز بوی ناخوشایند درون یخچال بهره ببرید. فقط لازم است به خاطر داشته باشید که باید کاسه حاوی جو دو سر را در فواصل 7 تا 10 روز با کاسه جدیدی جایگزین کنید .

سایر نکات برای از بین بردن بوی بد یخچال

یکی از موارد آزار دهنده ای که در رابطه با یخچال ها وجود دارد وجود بوی بد در یخچال می باشد. ممکن است گاهی اوقات با باز کردن درب یخچال بوی بدی به مشام برسد و یا در هنگام استفاده از آب سرد کن آبی که می نوشید بوی بدی داشته باشد. این مشکل، مشکل رایجی است که به دلایل مختلفی در انواع یخچال ها به وجود می آید. اما در صورتی که با این مشکل مواجه شدید چه کاری باید انجام دهید؟ داشتن آگاهی از روش های برطرف کردن بوی بد یخچال از مواردی است که باید به آن توجه داشت و هر چه سریع تر در جهت برطرف نمودن آن برآمد. همراه ما باشید.

  1. باید از ایجاد هر نوع بوی بدی در یخچال جلوگیری کنیم که برای این منظور تمیز کردن مرتب قفسه ها و مواد داخل یخچال الزامی است.
  2. غذاها و مواد خوراکی در ظرف های در بسته عامل مهمی است در کاهش بوهای ایجاد شده داخل یخچال.
  3. توجه داشته باشید که باید هر 3-2 روز یک بار به تمام قفسه های یخچال سر بزنید و تاریخ مصرف مواد درون یخچال را چک کنید.
  4. مهم ترین کاری که باید برای جلوگیری از ایجاد بوی ناخوشایند درون یخچال خود انجام دهید ، تمیز کردن مرتب آن در فواصل زمانی منظم است .
  5. مواد غذایی تاریخ گذشته و یا در معرض خراب شدگی را از یخچال خود خارج کنید .
  6. در صورت ریختن مواد غذایی مصرفیتان به روی طبقات یخچال ، فورا آن را با استفاده از یک دستمال مرطوب و یا با استفاده از محلول سرکه سفید تمیز کنید .
  7. با قرار دادن چند دانه میخک درون دو نیم از پرتقال و یا لیمو و قرار دادن آن ها درون یخچال نیز می توانید به از بین رفتن بوی بد یخچال کمک کنید ، از این روش برای دور کردن حشرات از منزل خود نیز می توانید استفاده کنید .

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (55 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (39 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (30 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (25 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (23 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!