چگونه در Snapseed تصاویر دابل اکسپوژر خلق کنیم؟

  دوشنبه، 15 دی 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه در Snapseed تصاویر دابل اکسپوژر خلق کنیم؟
اگر بگویم تصاویر دابل اکسپوژر آثاری هنری به حساب می‌آیند دروغ نگفته‌ام. دو دنیای کاملا متفاوت در این تصاویر طوری با هم ترکیب می‌شوند که انگار یک اثر هنری زیبا در جهانی جادویی خلق شده.

این آثار جادویی از گذشته تا امروز طرفداران بسیاری هم داشته است. حتی زمانی هم که عکاسان هنوز دوربین های آنالوگ به گردن می آویختند، دابل اکسپوژر یک سرگرمی گران قیمت به حساب می آمد و خیلی طرفدار داشت.

تصویر

با این حال، به لطف پیشرفت تکنولوژی و قدرت گرفتن لنز موبایل ها و دوربین های دیجیتال، خلق چنین آثاری در حال حاضر هزینه چندان زیادی در پی ندارد و حالا هر کسی که دستش به یک تلفن هوشمند هم برسد قادر خواهد بود تصویر دابل اکسپوژر خودش را در کمتر از چند دقیقه بسازد.

برای این کار اپ های کاربردی و قدرتمندی نظیر Snapseed و VSCO نیز طراحی شده که با آن ها پروسه تولید یک تصویر دابل اکسپوژر به شدت راحت می شود. از این رو به سراغ Snapseed رفته ایم و می خواهیم به شما آموزش دهیم که چطور با این ابزار قدرتمند تصویر دابل اکسپوژر خودتان را بسازید.

نگاهی گذرا به دابل اکسپوژر

در جهان دوربین های آنالوگ، دابل اکسپوژر به تکنیکی گفته می شود که در آن برای خلق یک تصویر انتزاعی، بخشی از فیلم دوربین دو یا چند بار در معرض نور قرار بگیرد. البته انجام این کار، به هیچ وجه پروسه ساده ای نبود و نمی شد به راحتی به آن نتیجه ای که خیلی ها برایش تلاش می کردند رسید. شاید به خاطر همین موضوع هم بود که خلق تصاویر دابل اکسپوژر در آن زمان هزینه گزافی داشت.

تصویر

با این حال، امروز اوضاع کاملا فرق کرده. جدای از اینکه حالا در کمتر از یک دقیقه می شود دو تصویر کاملا متفاوت را در هم آمیخت، امکان آزمون و خطا هم وجود دارد و به راحتی می توان لایه های مختلف را روی تصاویر دابل اکسپوژر امتحان کرد و نگران خراب شدن نتیجه نهایی نبود.

آموزش خلق تصاویر دابل اکسپوژر در SNAPSEED

شاید بهترین راه برای خلق یک تصویر دابل اکسپوژر این باشد که یک تصویر منوکروم (تک رنگ) را بردارید و سپس آن را با یک لایه متضاد لایه بندی کنید. البته یک راه دیگر هم وجود دارد؛ اینکه یک عکس روشن که بیش از حد در معرض نور قرار گرفته را به عنوان سوژه تصویر انتخاب کنید و در پس زمینه ای سفید رنگ قرار دهید. اما زمانی که بالاخره فهمیدید می خواهید چه کار کنید، مراحل زیر را یک به یک پشت سر بگذارید تا به چیزی که در ذهن دارید نزدیک شوید.

قدم اول: ایجاد یک تصویر سیلوئت

در صورتی که یک عکس نرمال پر از رنگ در اختیار دارید، باید پس زمینه آن را حتما سفید کنید. برای این کار، تنها ابزاری که در SNAPSEED داریم Selective Adjustment است. زمانی که آماده بودید انگشت خود را روی نقطه ای از پس زمینه تصویر قرار دهید و آرام به سمت راست بکشید تا روشنایی نقاط همرنگ مجاور بیشتر شود.

تصویر

برای اینکه شعاع فوکوس ابزار Selective Adjustment اسنپ سید بخش بیشتری از پس زمینه را تحت سلطه اش بگیرد، از دو انگشت خود استفاده کنید و محدوده دایره شکل آن را تا جایی که امکانش هست گسترده کنید. جدا از این موضوع، SNAPSEED به شما اجازه می دهد که همزمان چند نقطه را انتخاب و ویرایش کنید.

دسترسی به این ویژگی نیز آسان است. فقط کافیست اول کلید «+» را در پایین صفحه لمس کنید و پس از آن یک راست به سراغ پس زمینه تصویر بروید و یک سری نقطه مناسب روی آن قرار دهید. حالا با استفاده از این نقاط تعیین شده می توان یک جا بخش های مختلفی از پس زمینه را همزمان روشن تر کرد.

قدم دوم: تیره تر کردن سوژه

زمانی که بلاخره پس زمینه کاملا ناپدید شد، نوبت به آن می رسد که سوژه تصویر را تیره کنید. برای این کار کلید مخصوص ابزار Brush را انتخاب کنید و به سراغ Exposure بروید. حالا مقدار اکسپوژر را در محدوده «۰.۳-» قرار دهید.

تصویر

سپس انگشتتان را روی سوژه بکشید تا به اندازه کافی تیره شود.

قدم سوم: لایه گذاری تصویر دوم

حالا نوبت به لایه گذاری تصویر دوم می رسد. به سراغ Tools و پس از آن Double Exposure بروید و اولین آیکون از سمت چپ را انتخاب کنید.

تصویر

حالا به شما اجازه داده می شود که تصویر دوم را به سوژه اصلی اضافه کنید. تصویر دوم را که انتخاب کردید، از ابزار Lighten به عنوان ترکیب گر دو تصویر استفاده کنید.

تصویر

سپس اسلایدر Opacity را بگیرید و به سمت چپ حرکت دهید تا لایه جدید تا اندازه ای محو شود.

تصویر

حالا تصویر دوم را با انگشتان خود بگیرید و آنقدر به این طرف و آن طرف ببرید که درست روی تصویر اول قرار بگیرد و آن را پوشش دهد.

تصویر

اگر هم وقت اضافه پیدا کردید می توانید با به کار گیری از ابزار ویرایشی مختلف و همچنین اضافه کردن چند لایه دیگر، به تصویری پیچیده، زیبا و عجیب و غریبی برسید که شاید هر فردی با دیدنش مبهوت شود.

تصویر

با پیمودن این مسیر دیگر تصویر دابل اکسپوژرتان آماده است و می توانید هر جایی که دوست دارید آن را پست کنید.

یک تغییر رویه ساده

تصویر

در پایان بگذارید به این هم اشاره کنم که کل این پروسه را می توانید با پس زمینه تیره هم جلو ببرید. برای این کار از ابزار Exposure استفاده کنید و پس زمینه تصویر را تا حد امکان تیره کنید.

سپس به جای استفاده از ترکیب گر Lighten، ابزار Darken را امتحان کنید و ببینید که نتیجه چطور می شود. حالا ویرایش هایتان را انجام دهید تا به یک نتیجه کاملا متفاوت نسبت به روش قبلی برسید

.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (188 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (70 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (46 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) انتخاب محمدرضا گلزار و بهرام رادان به عنوان خوش‌تیپ‌ترین و خوش قیافه‌ترین بازیگران ایران از منظر الیف ارول بازیگر چشم آبیِ ترکیه‌ای+ ویدیو/ چشم آیسان خانوم و مینا مختاری روشن! (28 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (26 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار میوه فروش وانتی با عکس رضا گلزار حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس+ عکس (24 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (17 نظر) سینه زنی شاهرخ خان، بازیگر معروف هندی در هیئت عزاداری امام حسین (ع) +ویدئو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر)
تیتر امروز   
خودکشی دردناک و همزمان 2 خواهر 13 و 14 ساله در تهران !
نوجوان مرندی مدال طلای جهان را دشت کرد
فال ابجد روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر یکشنبه 31 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 31 تیر 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 31 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 31 تیر 1403
ناگفته های پدر داماد رهبر انقلاب: تنها دارایی رهبری یک خانه در پایین شهر تهران است
درباره یک اتفاق زشت در حاشیه نماز جمعه تهران!
کشف گور‌های مدور کودکان
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
روایت جالب و شنیدنی همسر رهبر انقلاب از خانم معلم منحصر به فرد غیرچادری تا ازدواجشان/ مصاحبه‌ای که در یک مجله انگلیسی چاپ شد
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!