ساعدنیوز
ساعدنیوز

چگونه گل رز صحرایی یا آدنیوم را در منزل نگه داریم؟

  پنجشنبه، 19 خرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه گل رز صحرایی یا آدنیوم را در منزل نگه داریم؟
آدنیوم یا رز صحرایی گیاه زیبایی با گل های صورتی، قرمز و سفید است که در شرایط آب و هوایی گرم و زیر نور خورشید بهتر رشد می کند. همراه ساعد نیوز باشید.

رز صحرایی یا آدنیوم گیاه بسیار رنگارنگ، زیبا و جذاب است که گل های کوچکی به رنگ قرمز، صورتی ، سفید و زرد دارد. این گیاه خانگی و تزئینی از راسته گل سپاسی سانان و تیره خرزهره ایان است و بومی مناطق جنوبی و شرقی آفریقا و کشور عربستان است. این گیاه به علت داشتن گل های درشت و زیبا، مقاومت بالا و نگهداری راحت برای محیط خانه مناسب است . این گیاهان انواع مختلفی دارند و در فیلیپین و تایلند با نام اسب صحرا نیز شناخته می شود.بعضی از انواع این گیاهان سمی می باشند و میزان سم آن ها نیز شدید است ، مثلا نوع اولندر کوزین یکی از انواع شدید سمی است که حتما باید آن را از دسترس کودکان دور نگه داشت. در آفریقا از سم این گیاه برای شکار استفاده می شود. اگر به این گیاه علاقمند هستید، کافی است که نکات مراقبتی را در مورد آن بدانید.

نام های دیگر این گیاه

  • ایمپالا لیلی
  • موک آزالا
  • سابی استار
  • درخت داورف باتل

شرایط نگهداری آدنیوم در منزل

  • نور: این گیاه عاشق نور خورشید است و این موضوع را می توان از گل ها و شکوفه های متعدد آن در فصل تابستان فهمید. آدنیوم به 4 تا 5 ساعت تابش مستقیم آفتاب در طول روز نیازمند است و اگر این گیاه را در نور جانبی پرورش دهید، رفته رفته شاهد ضعیف شدن آن خواهید بود. این گیاه از آفتاب صبح بیشتر از آفتاب عصرگاهی لذت می برد و باید در معرض آفتاب کامل قرار گیرد.
  • گلدهی: گیاه آدنیوم همزمان با خارج از خواب زمستانی ، به گل دهی می رسد یعنی فصل گل دهی این گیاه در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار است . این گیاه دارای گل هایی درشت و زیبا به رنگ های قرمز ، صورتی ، ارغوانی ، زرد ، آبی ، سفید و تلفیقی از این رنگ ها است .گل ها در حدود 3 الی 5 سانتی متر طول و حدود 4 الی 5 سانتی متر قطر آن ها می باشد .گل آدنیوم جاذب پروانه ها ، زنبور ها و پرندگان است.

  • آب دادن: آبیاری در تابستان به صورت روزانه انجام شود. بهتر است آبیاری به صورتی باشد که همواره خاک مرطوب باقی بماند. به آرامی و با دقت به گیاه آب دهید و خاک را اشباع کنید اما لبریز نکنید. مقاومت این گیاه در برابر خشکی بالاست اما اگر گیاه شما در معرض نور مستقیم است باید میزان آب دادن به آن را افزایش داد. مهم ترین چیزی که باید در مورد این گیاه به خاطر داشته باشید، این است که بیش از حد به گیاه آب ندهید چرا که خاک باید نم و رطوبت داشته باشد، نه این که خیس باشد.

  • رطوبت: این گیاه در هوای مرطوب و گرم بهترین رشد را دارد . رطوبت هوا سبب می شود تنه گیاه کلفت شود و گلهای آن دارای تنوع رنگی بیشتری نسبت به گیاهان موجود در خشکی شود.

  • خاک: بهترین خاک برای این گیاه خاکی با زهکشی و تهویه مناسب مانند خاک کاکتوس است که متشکل از ماسه،شن،کودپوسیده،خاک باغچه است . این گیاه در خاک هلندی نیز به خوبی رشد می کند. خاک ادنیوم بهتر است مرطوب باشد و کمی قلیایی . pH خاک مورد استفاده برای این گیاه باید بین 6 تا 8 باشد.

  • دما: این گیاه می تواند در انواع مختلف اقلیم های آب و هوایی دوام بیاورد. این گیاهان عاشق نور مستقیم خورشید هستند و می توانند در دمای حداقل 70 و حداکثر 100 درجه سانتیگراد دوام بیاورند. این گیاه نباید در معرض سرمای شدید قرار گیرد زیرا باعث از بین رفتن گیاه و ریختن برگ های آن خواهد شد پس هنگام سرد شدن هوا بهتر است که این گیاه را به داخل منزل بیاورید. دمای مطلوب برای نگهداری این گیاه دمایی بین 10 تا 35 درجه است.

  • کود گیاهی: در طول فصل بهار می توانید از کودهای گیاهی برای این گیاه استفاده کنید. کودهای مایع محلول در آب گزینه مناسبی برای این گیاه هستند. از بهار تا زمستان هفته ای یک بار به این گیاه کود دهید و در فصل تابستان این کود دادن را به ماهی یک بار کاهش دهید. اگر هوا بیش از حد سرد بود، از کود دادن خودداری کنید. شاید با داخل آوردن این گیاه در فصل زمستان بخواهید که هفته ای یک بار به آن کود دهید اما این کار ضرورت ندارد.

  • عوض کردن گلدان: این گیاهان رشد آرامی دارند و نباید بیش از یک بار در هر دو سال یا سه سال گلدان آن ها را عوض کنید و از طرفی نباید بیش از حد از گلدان خیلی بزرگ برای آن استفاده کنید. برای گلدان جدید نیز خاک قدیمی را دور بریزید و از خاک کاملا تمیز و مقوی استفاده کنید.

نگهداری آدنیوم بالغ در منزل

این گیاهان تا زمانی که به بلوغ نرسیده باشند، رشد زیادی دارند اما گیاهان بالغ رشد کمتری دارند. آبیاری و کوددهی را هنگامی که گیاه شما به اندازه دلخواه رسید ، کاهش بدهید. آدنیوم با 2 بار آبیاری در ماه زنده خواهد ماند. اگر گیاه تحت شرایط تنش به رشد خود ادامه دهد به آفات و مشکلات پس از مدتی مقاوم می شود. همه گونه های آدنیوم می توانند سریع رشد کنند. آدنیوم ها نیاز به تغذیه متوسط دارند و اگربه کوددهی آنها توجه نشود از بین می روند.

پوستر گیاه آدنیوم

هرس کردن

از آن جایی که ممکن است این گیاه بیش از حد بزرگ شود، حتما باید سایز آن را با هرس کردن مدیریت کنید و یک برنامه مناسب برای هرس کردن داشته باشید تا گیاه خود را جوان و تازه نگه دارید . قبل از آوردن این گیاه به داخل منزل در فصل زمستان حتما یک دوره آن را هرس کنید و آن را تازه و سالم به داخل منزل بیاورید. قبل از این که دوباره گیاه را در فصل رشد به بیرون از منزل انتقال دهید نیز بهتر است دوباره هرس کردن را انجام دهید که در این مواقع ساقه های مرده را قیچی کنید و شاخ و برگ های اضافی را بکنید تا شکل گیاه بهبود پیدا کند.در گونه هایی که با پیوند افزوده شده اند، با هرس شدید می توان گیاه را به گلدهی وادار نمود.

آفات و بیماری های آدنیوم

اآفاتی مانند تریپس ها و پسیل ها برگهای جدید را از بین می برند.برای کنترل این آفات از سم های سیستماتیک استفاده کنید . شپشک آرد آلود ، کنه تار عنکبوتی ، شته و مگس سفید از آفات دیگر این گیاه هستند. این گیاه به برخی از حشره کش ها حساس است پس برای از بین بردن آفات از صابون های حشره کش و دیازینون استفاده کنید.ین گیاه بیش از همه در معرض پوسیدگی ریشه قرار دارد و همچنین نباید بیش از حد به آن آب داد زیرا باعث افزایش این پوسیدگی می شود. این گیاه مدت زمان طولانی آب زیادی را درون ریشه های ضخیم خود نگه می دارد و حشراتی مثل آلفیدها، عنکبوت ها و انواع دیگر به این گیاه آسیب می زنند. ریشه این گیاه به پوسیدگی های ناشی از رطوبت از جمله فیتوفترا و پتیوم حساس است. می توانید از روغن های دور کننده حشره برای گیاه استفاده کنید. احتمال شیوع عفونت های قارچی نیز در این گیاه وجود دارد و باعث ریزش و پارگی برف ها می شود.

مشکلات تغذیه

گل های رز صحرایی یا آدنیوم ها به تغذیه متوسطی نیاز دارند و زمانی که کود دهی درستی نداشته باشند خیلی زود از بین خواهند رفت. با توجه به شرایط زیر از کودهای مختلفی برای گیاه خود استفاده کنید.

  • کود نیتروژن: زمانی که برگ های پایینی گل زرد شده اند و برگ ها ریزش داشته یاشند، وقتی که اندازه برگ ها و گل ها کوچک باشد، زمانیکه ساقه گیاه باریک شود، استفاده از نیتروژن همراه با فسفر باعث کنترل رشد آدنیوم می شود.
  • کود پتاسیم: به منظور تامین پتاسیک گیاه خود از پتاسیم نیترات در سطوح بزرگ استفاده نمایید، سوختگی حاشیه برگ های پایینی و ریزش برگ های گیاه به خاطر کمبود پتاسیم در گیاه اشت.
  • کود فسفر: کمبود فسفر باعث کاهش رشد گیاه می شود و همچنین باعث قرمز شدن برگ های پایینی گل می شود.

گل آدنیوم

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (275 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (153 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (132 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (103 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (49 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (44 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (33 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (27 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (24 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (24 نظر) رونمایی از خواهر زیبا و واقعی رحمان و رحیم پایتخت / فقط شباهت بی حد و اندازه به برادراش+عکس (21 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂 خلاقیت تحسین برانگیز شهرداری تبریز برای زیباسازی شهر حماسه آفرید/ این تصویر زیبا رو فقط تو ایران میشه دید+عکس مهران مدیری: گربه‌ام را هم به هنرمندان نمی‌دهم چه برسد به دخترم! +ویدئو اقدام تحسین برانگیز صاحب نیسان تبریزی در حمل بار با ماشینش+ویدیو/ سخاوت به جیب نیست به دله👌 نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس حضور چهره های فوتبالی برای عرض تسلیت به عابدزاده در مراسم ختم پدرش+عکس/از علی دایی و کریم باقری تا علی پروین و مهدی و رحمتی تصویری از رژه گشت کمیته در دهه شصت+ تاریخچه گشت ارشاد از اول انقلاب تاکنون خلاقیت خنده دار و حواس پرت کن فردی در رانندگی با ماشینی عجیب که سر و تهش برعکس شده+ویدیو/لامصب این معلوم نیست که داره میره یا میاد😂😂 بهترین سایت خرید پیج اینستاگرام در ایران کدام است؟ برای موفق شدن درترید باید این موارد را رعایت کنیم استوری عاشقانه هادی چوپان برای ته تغاری خونه اش/ چقدرم شعرش زیباست+عکس خلاقیت و شگرد هوشمندانه محمود احمدی نژاد برای دست ندادن با زنان+عکس 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ قیمت هر متر مربع تخته سه لایه به چه عواملی بستگی دارد؟ پیشتازی در قشم در گردشگری روستایی؛ با رزرو تور قشم از این 7 روستا دیدن کنید رونمایی از چهره واقعی و جذاب امین میری، زهرمار خان سریال گیلدخت/ در خیابان اصلاً قابل شناسایی نیست+عکس (عکس) ست جالب و بهاری کت و دامن زرد به سبک مریم اوزرلی / چه خوب ست کرده به رنگ پوستشم میاد (تصاویر) چیدمان شیک و باسلیقه ی گوشه ای از اتاق خواب نرگس محمدی، بازیگر نقش "ستایش" و عروس حشمت فردوس (تصاویر) عجیبت ترین زن جهان با دو لگن و چهار پا که 5 فرزند بدنیا آورد/ نمونه نادری از یک انسان با دو بدن
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی دفترچه سوالات گروه علوم تجربی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده