چگونه گل رز صحرایی یا آدنیوم را در منزل نگه داریم؟

  پنجشنبه، 19 خرداد 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه گل رز صحرایی یا آدنیوم را در منزل نگه داریم؟
آدنیوم یا رز صحرایی گیاه زیبایی با گل های صورتی، قرمز و سفید است که در شرایط آب و هوایی گرم و زیر نور خورشید بهتر رشد می کند. همراه ساعد نیوز باشید.

رز صحرایی یا آدنیوم گیاه بسیار رنگارنگ، زیبا و جذاب است که گل های کوچکی به رنگ قرمز، صورتی ، سفید و زرد دارد. این گیاه خانگی و تزئینی از راسته گل سپاسی سانان و تیره خرزهره ایان است و بومی مناطق جنوبی و شرقی آفریقا و کشور عربستان است. این گیاه به علت داشتن گل های درشت و زیبا، مقاومت بالا و نگهداری راحت برای محیط خانه مناسب است . این گیاهان انواع مختلفی دارند و در فیلیپین و تایلند با نام اسب صحرا نیز شناخته می شود.بعضی از انواع این گیاهان سمی می باشند و میزان سم آن ها نیز شدید است ، مثلا نوع اولندر کوزین یکی از انواع شدید سمی است که حتما باید آن را از دسترس کودکان دور نگه داشت. در آفریقا از سم این گیاه برای شکار استفاده می شود. اگر به این گیاه علاقمند هستید، کافی است که نکات مراقبتی را در مورد آن بدانید.

نام های دیگر این گیاه

  • ایمپالا لیلی
  • موک آزالا
  • سابی استار
  • درخت داورف باتل

شرایط نگهداری آدنیوم در منزل

  • نور: این گیاه عاشق نور خورشید است و این موضوع را می توان از گل ها و شکوفه های متعدد آن در فصل تابستان فهمید. آدنیوم به 4 تا 5 ساعت تابش مستقیم آفتاب در طول روز نیازمند است و اگر این گیاه را در نور جانبی پرورش دهید، رفته رفته شاهد ضعیف شدن آن خواهید بود. این گیاه از آفتاب صبح بیشتر از آفتاب عصرگاهی لذت می برد و باید در معرض آفتاب کامل قرار گیرد.
  • گلدهی: گیاه آدنیوم همزمان با خارج از خواب زمستانی ، به گل دهی می رسد یعنی فصل گل دهی این گیاه در اواخر زمستان و اوایل فصل بهار است . این گیاه دارای گل هایی درشت و زیبا به رنگ های قرمز ، صورتی ، ارغوانی ، زرد ، آبی ، سفید و تلفیقی از این رنگ ها است .گل ها در حدود 3 الی 5 سانتی متر طول و حدود 4 الی 5 سانتی متر قطر آن ها می باشد .گل آدنیوم جاذب پروانه ها ، زنبور ها و پرندگان است.

  • آب دادن: آبیاری در تابستان به صورت روزانه انجام شود. بهتر است آبیاری به صورتی باشد که همواره خاک مرطوب باقی بماند. به آرامی و با دقت به گیاه آب دهید و خاک را اشباع کنید اما لبریز نکنید. مقاومت این گیاه در برابر خشکی بالاست اما اگر گیاه شما در معرض نور مستقیم است باید میزان آب دادن به آن را افزایش داد. مهم ترین چیزی که باید در مورد این گیاه به خاطر داشته باشید، این است که بیش از حد به گیاه آب ندهید چرا که خاک باید نم و رطوبت داشته باشد، نه این که خیس باشد.

  • رطوبت: این گیاه در هوای مرطوب و گرم بهترین رشد را دارد . رطوبت هوا سبب می شود تنه گیاه کلفت شود و گلهای آن دارای تنوع رنگی بیشتری نسبت به گیاهان موجود در خشکی شود.

  • خاک: بهترین خاک برای این گیاه خاکی با زهکشی و تهویه مناسب مانند خاک کاکتوس است که متشکل از ماسه،شن،کودپوسیده،خاک باغچه است . این گیاه در خاک هلندی نیز به خوبی رشد می کند. خاک ادنیوم بهتر است مرطوب باشد و کمی قلیایی . pH خاک مورد استفاده برای این گیاه باید بین 6 تا 8 باشد.

  • دما: این گیاه می تواند در انواع مختلف اقلیم های آب و هوایی دوام بیاورد. این گیاهان عاشق نور مستقیم خورشید هستند و می توانند در دمای حداقل 70 و حداکثر 100 درجه سانتیگراد دوام بیاورند. این گیاه نباید در معرض سرمای شدید قرار گیرد زیرا باعث از بین رفتن گیاه و ریختن برگ های آن خواهد شد پس هنگام سرد شدن هوا بهتر است که این گیاه را به داخل منزل بیاورید. دمای مطلوب برای نگهداری این گیاه دمایی بین 10 تا 35 درجه است.

  • کود گیاهی: در طول فصل بهار می توانید از کودهای گیاهی برای این گیاه استفاده کنید. کودهای مایع محلول در آب گزینه مناسبی برای این گیاه هستند. از بهار تا زمستان هفته ای یک بار به این گیاه کود دهید و در فصل تابستان این کود دادن را به ماهی یک بار کاهش دهید. اگر هوا بیش از حد سرد بود، از کود دادن خودداری کنید. شاید با داخل آوردن این گیاه در فصل زمستان بخواهید که هفته ای یک بار به آن کود دهید اما این کار ضرورت ندارد.

  • عوض کردن گلدان: این گیاهان رشد آرامی دارند و نباید بیش از یک بار در هر دو سال یا سه سال گلدان آن ها را عوض کنید و از طرفی نباید بیش از حد از گلدان خیلی بزرگ برای آن استفاده کنید. برای گلدان جدید نیز خاک قدیمی را دور بریزید و از خاک کاملا تمیز و مقوی استفاده کنید.

نگهداری آدنیوم بالغ در منزل

این گیاهان تا زمانی که به بلوغ نرسیده باشند، رشد زیادی دارند اما گیاهان بالغ رشد کمتری دارند. آبیاری و کوددهی را هنگامی که گیاه شما به اندازه دلخواه رسید ، کاهش بدهید. آدنیوم با 2 بار آبیاری در ماه زنده خواهد ماند. اگر گیاه تحت شرایط تنش به رشد خود ادامه دهد به آفات و مشکلات پس از مدتی مقاوم می شود. همه گونه های آدنیوم می توانند سریع رشد کنند. آدنیوم ها نیاز به تغذیه متوسط دارند و اگربه کوددهی آنها توجه نشود از بین می روند.

پوستر گیاه آدنیوم

هرس کردن

از آن جایی که ممکن است این گیاه بیش از حد بزرگ شود، حتما باید سایز آن را با هرس کردن مدیریت کنید و یک برنامه مناسب برای هرس کردن داشته باشید تا گیاه خود را جوان و تازه نگه دارید . قبل از آوردن این گیاه به داخل منزل در فصل زمستان حتما یک دوره آن را هرس کنید و آن را تازه و سالم به داخل منزل بیاورید. قبل از این که دوباره گیاه را در فصل رشد به بیرون از منزل انتقال دهید نیز بهتر است دوباره هرس کردن را انجام دهید که در این مواقع ساقه های مرده را قیچی کنید و شاخ و برگ های اضافی را بکنید تا شکل گیاه بهبود پیدا کند.در گونه هایی که با پیوند افزوده شده اند، با هرس شدید می توان گیاه را به گلدهی وادار نمود.

آفات و بیماری های آدنیوم

اآفاتی مانند تریپس ها و پسیل ها برگهای جدید را از بین می برند.برای کنترل این آفات از سم های سیستماتیک استفاده کنید . شپشک آرد آلود ، کنه تار عنکبوتی ، شته و مگس سفید از آفات دیگر این گیاه هستند. این گیاه به برخی از حشره کش ها حساس است پس برای از بین بردن آفات از صابون های حشره کش و دیازینون استفاده کنید.ین گیاه بیش از همه در معرض پوسیدگی ریشه قرار دارد و همچنین نباید بیش از حد به آن آب داد زیرا باعث افزایش این پوسیدگی می شود. این گیاه مدت زمان طولانی آب زیادی را درون ریشه های ضخیم خود نگه می دارد و حشراتی مثل آلفیدها، عنکبوت ها و انواع دیگر به این گیاه آسیب می زنند. ریشه این گیاه به پوسیدگی های ناشی از رطوبت از جمله فیتوفترا و پتیوم حساس است. می توانید از روغن های دور کننده حشره برای گیاه استفاده کنید. احتمال شیوع عفونت های قارچی نیز در این گیاه وجود دارد و باعث ریزش و پارگی برف ها می شود.

مشکلات تغذیه

گل های رز صحرایی یا آدنیوم ها به تغذیه متوسطی نیاز دارند و زمانی که کود دهی درستی نداشته باشند خیلی زود از بین خواهند رفت. با توجه به شرایط زیر از کودهای مختلفی برای گیاه خود استفاده کنید.

  • کود نیتروژن: زمانی که برگ های پایینی گل زرد شده اند و برگ ها ریزش داشته یاشند، وقتی که اندازه برگ ها و گل ها کوچک باشد، زمانیکه ساقه گیاه باریک شود، استفاده از نیتروژن همراه با فسفر باعث کنترل رشد آدنیوم می شود.
  • کود پتاسیم: به منظور تامین پتاسیک گیاه خود از پتاسیم نیترات در سطوح بزرگ استفاده نمایید، سوختگی حاشیه برگ های پایینی و ریزش برگ های گیاه به خاطر کمبود پتاسیم در گیاه اشت.
  • کود فسفر: کمبود فسفر باعث کاهش رشد گیاه می شود و همچنین باعث قرمز شدن برگ های پایینی گل می شود.

گل آدنیوم

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (173 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (71 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (35 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (34 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (32 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (30 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (29 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!