چگونه یک رمز عبور ایمن انتخاب کنیم؟

  شنبه، 27 دی 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
چگونه یک رمز عبور ایمن انتخاب کنیم؟
پسوردها در واقع کد های ورود ما به دنیای شخصی ما است و امروزه هکر ها به راحتی می توانند پسوردهایی آسان و نه چندان آسان را هک کنند و از اطلاعات شخصی ما سو استفاده کنند. ما به شما آموزش خواهیم داد که چگونه پسورد امن ایجاد کنید.

چگونه یک رمز عبور ایمن انتخاب کنیم؟

پسوردهای آسان مثل ۱۲۳۴۵۶ یا qwerty پسوردهایی هستند که بدون شک بسیاری از ما برای حساب های کاربری و حتی کارت های بانکی خود انتخاب می کنیم ولی آیا واقعاً پسورد هایی که ما انتخاب می کنیم دارای استاندارد های لازم هستند.

مشکل اصلی بسیاری از پسورد ها کوتاه بودن و قابل پیش بینی بودن پسورد ها است. یکی از مشکلات اصلی پسورد ها قابل پیش بینی بودن آن ها است. پسوردها معمولاً کوتاه و در عین حال از جملات بسیار کوتاهی تشکیل شده اند.

این موضوع باعث می شود تا هر فردی به راحتی بتواند پسورد شما را حدس بزند. معمولاً بسیاری از پسوردها با کلمات پشت سرهم انتخاب می شوند که این کلمات بر روی کیبورد و یا بر روی صفحه کلید پشت سر هم هستند و کاربر به راحتی می تواند آن ها را وارد کند و نیازی نیست دست خود را بر روی کیبورد یا هر صفحه کلید دیگری تکان دهد.

هکر ها بعد از پیدا کردن هر دستگاهی ابتدا اعداد و حروفی را که به صورت پشت سرهم بر روی صفحه کلید و یا قسمت اعداد وجود دارد را انتخاب می کنند و این اعداد و یا حروف را امتحان می کنند که در بسیاری از موارد نیز گوشی هوشمند به آسانی باز می شود.

استفاده از اسکنر های اثرانگشت می تواند یکی از راه های مطمئن برای باز کردن گوشی هوشمند باشد که دیگر فردی به آسانی نمی تواند اثرانگشت شما را از روی هر شی ء بردارد و گوشی هوشمند شما را باز کند کاربران باهوش رمز هایی را انتخاب می کنند که از لغات و اعداد آسانی تشکیل نشده باشد.

۱۷۱۰۰۰ لغت در فرهنگ لغت انگلیسی وجود دارد که کاربران می توانند به راحتی با برهم زدن ترتیب لغت ها رمز جدیدی برای خود ایجاد کنند و از رمز های ساده و حروف پشت سر هم روی کیبورد استفاده نکنند.اما در بسیاری از موارد نیز رمز هایی که با استفاده از فرهنگ لغت انتخاب شده اند نیز به راحتی هک می شود و کاربر باید به دنبال راهی امن تر باشد.

پسوردها در واقع کد های ورود ما به دنیای شخصی ما است

محققان به این نتیجه رسیده اند که پسوردهای طولانی سخت تر از پسوردهای کوتاه هک می شوند و خود این راه می تواند به انتخاب پسورد ایمن به ما کمک کند. برای اثبات این جمله مثالی را بررسی می کنیم. یک پسورد ۶ کاراکتری از ۹۵ واحد محتمل تشکیل می شود که با حساب این ۹۵ واحد چیزی حدود ۳۷۵ بیلیون رمز با این ۶ کاراکتر ساخته می شود.

اگر این ۶ کاراکتر به ۱۰ کاراکتر افزایش پیدا کند ۱۴۱ تریلیون رمز با استفاده از این ۱۰ کاراکتر ساخته می شود و بدون شک با افزایش کاراکتر ها این احتمال و اعدا نیز بالاتر می رود. به همین دلیل است که بسیاری از وب سایت ها هنگام باز کردن حساب کاربری در قسمت انتخاب رمز این نکته را ذکر می کنند که رمز شما باید از حروف و اعداد تشکیل شده باشد و در غیر این صورت رمز شما پذیرفته نمی شود.

شما می توانید اعداد و حروف ساده را به عنوان رمزخود انتخاب کنید ولی با شکل جدیدی آن ها را بنویسید. فرض کنید می خواهید رمز خود را ninety بگذارید. شما می توانید به سادگی ۹۰ را تایپ کنید و یا آن را به این صورت ۹Ty بنویسید.

با این روش دیگر کسی نمی تواند رمز شما را حدس بزند. راه های زیادی برای خلق این گونه رمز ها وجود دارد فقط نیاز به کمی خلاقیت دارد.یکی از پیشنهاد هایی که در این زمینه و در انتخاب پسورد به بسیاری از کاربران می شود این است که در رمز های خود از کلمات تکراری استفاده نکنید و استفاده از اعداد و حروف تکراری باعث می شود تا رمز شما راحت تر هک شود.

بسیاری از شرکت های معتبر نظیر یاهو، ادوب در سال های گذشته دارای نشت اطلاعات وسیع بوده اند و این موضوع نشان می دهد که تنها بزرگی و نام یک شرکت نمی تواند گواه اطمینان حفاظت از اطلاعات شما باشد و شما در هر صورت در انتخاب رمز خود باید هشیار باشید.

تنها افراد معمولی نیستند که نیاز به رمز عبور های مطمئن دارند، بسیاری از وب سایت ها و بسیاری از وبلاگ ها نیز برای حفظ اطلاعات خود باید از رمز های بدون ریسک استفاده کنند.

نرم افزارهایی در زمینه ساخت رمز وجود دارند که به شما کمک می کند تا رمز هایی ایمن بسازید. یکی از مواردی که باعث هک شدن رمز شما به خصوص رمز های کارت های بانکی می شود بی احتیاطی است که افراد هنگام وارد کردن رمز عبور جلوی افراد دیگر می کنند و افراد به راحتی می توانند از روی حرکت دست های افراد رمز آن ها را حدس بزنند.

البته سیستم های احراز هویت این روزها کار را برای بسیاری از هکر ها سخت تر کرده است و با استفاده از سیستم احراز هویت دیگر هیچ فردی نمی تواند به حساب های کاربری دست پیدا کند. البته در این میان نکته ای نیز وجود دارد که سیستم های احراز هویت دارای امنیت بالایی باشند تا اطلاعات افراد مورد سو استفاده قرار نگیرد.

رمزهای عبور در هر صورت کد شخصی شما است که اجازه ورود به دنیای شخصی شما را به هر فردی می دهد، شما باید در انتخاب رمز عبور خود نکات ذکر شده را رعایت کنید تا با اطمینان خاطر اطلاعات خود را ذخیره کنید.

نباید های انتخاب رمز عبور ایمن

  • طول رمز عبور شما حداقل باید 8 کاراکتر باشد. هکر ها با آزمایش 45000 حالت مختلف به راحتی می توانند رمز های عبور 4 کاراکتری را هک کنند. ولی در صورت استفاده از رمز های 8 کاراکتری و کاراکتر های خاص، تعداد این حالت ها به بیش از یک میلیارد می رسد. که این تعداد بالای حالت ها، هک کردن آن را بسیار مشکل می کند.
  • برای پسورد به هیچ عنوان از اسم استفاده نکنید. چون هکر ها با استفاده از برنامه های فرهنگ لغت مخصوصی که دارند، می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن رمز عبور شما را بیابند. فرقی نمی کند که این اسم، اسم خودتان باشد، اسم فامیلتان باشد و یا هر اسم خاص دیگری! پس از اسم استفاده نکنید.
  • برای داشتن پسورد قوی می توانیم از ترکیب حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کاراکتر های خاص استفاده کنیم. البته این کاراکتر های خاص باید با ترکیب اعداد و یا همراه با حروف به کار برده شوند. تعدادی از کاربران از علامت تعجب (!) به همراه اسمشان استفاده می کنند که هکر ها می توانند به راحتی آن را هک کنند.
  • پسورد خود را هر چند وقت یک بار تغییر دهید. بهتر است هر سه ماه یک بار رمز عبورتان را تغییر دهید. چرا که در صورت استفاده طولانی مدت از رمز عبورتان، احتمال هک شدن آن زیاد خواهد شد.
  • پسورد خود را به کسی نگویید. اگر کسی از هر طریقی پسورد شما را خواست به او اعتماد نکنید. گاهی ممکن است خود را در غالب یک سرویس کار کامپیوتر، یا کارمند یکی از شرکت های بزرگ معرفی کنند. حتی امکان دارد از طریق تلفن و ایمیل، برای حل یک مشکل کامپیوتری این درخواست را داشته باشند. ولی شما در هر حال رمز عبور خود را به هیچ کس ندهید.
  • رمز عبور خود را در جایی ننویسید، یا حتی آن را روی برگه ننویسید!
  • پسورد خود را در کامپیوتر خود ذخیره نکنید. کامپیوتر ها می توانند رمز عبور را در خود ذخیره کنند تا برای هر بار استفاده از سیستم نیاز به وارد کردن مجدد آن نباشد. اما شما نباید این کار را بکنید. چرا که باعث می شود به مرور زمان آن را فراموش کنید و برای تغییر رمز عبور به مشکل بخورید. زمانی که می خواهید رمز عبور خود را تغییر دهید باید رمز عبور قبلی یادتان باشد و آن را وارد کنید.

باید های انتخاب رمز عبور ایمن

  • در پسورد خود، از کاراکتر های خاص استفاده کنید. برای مثال: ni%#lo7o(f)_ar!an?>e#
  • یک عدد یا تاریخ را انتخاب کنید. سپس بر طبق آن، دکمه Shift را نگه دارید و تایپ کنید. برای مثال تاریخ 1392.09.04 که بر طبق آن با استفاده از نگه داشتن دکمه Shift می شود: !#)@>()>($
  • یک جمله را در ذهن خود در نظر بگیرید و مثلاً حروف اول یا حروف انتهای آن را به عنوان رمز عبور استفاده کنید. برای مثال جمله: I am looking for a powerful and unique encryption. که در صورت استفاده از این روش منجر به رمز عبور ialfapaue می شود. حتی می توانید یک جمله فارسی در نظر بگیرید و حروف اول آن را به انگلیسی و یا حتی فارسی تایپ کنید.
  • لغات یک جمله را به اختصار بنویسید. این نوع مختصر کردن به خودتان بستگی دارد و قانون خاصی ندارد. مثال: Imlkngfrprflndnqncrpn
  • از کاراکتر فاصله استفاده کنید! وقتی قصد دارید از یک جمله به عنوان رمز عبور ایمن بهره ببرید می توانید از کاراکتر فاصله نیز استفاده کنید. بسیاری از ابزار های تشخیص رمز عبور نمی توانند رمز عبور شما را شناسایی کنند و این کار قدرت رمز عبور شما را بالا می برد.
  • برای ایجاد رمز عبور ایمن می توانید از حروف بزرگ و کوچک به صورت یک در میان و یا حتی دو در میان استفاده کنید. مثال: NiLoOfArAnE، niLOofARanE
  • یک لغت یا یک اسم را در نظر بگیرید و حروف سمت راست یا چپ و یا حتی بالا و پایین آن را به عنوان رمز عبور انتخاب کنید. مثال: اسم مورد نظر شما Niloofarane است و حروف سمت راست آن: mo;ppgstsmr. حتی بزرگ و کوچک بودن آن هم مورد استقاده قرار می گیرد.
  • می توانید لغت یا ترکیبی از لغات و اعداد را در نظر بگیرید و کاراکتر های آن را جا به جا کنید. برای مثال: loo13eNi0409faran92


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) چادر نماز گل گلی بهاره رهنما که با سر کردن آن روز دختر را اینگونه تبریک گفت+عکس/ چقدر این پوشش بهش میاد
دیگران می‌خوانند   
مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی آخرین دورهمی 4 نفره خانواده نسرین مقانلو قبل از فوت پسرش در رستوران به صرف شام+عکس/ و قابی که توسط خانم بازیگر ثبت شد برخورد متواضعانه و جالب مجید واشقانی با یک دختر بچه که کیک خودش رو به آقای بازیگر داد+ویدیو/ ماشین لاکچری آقازاده هفت سر اژدها رو دیدین؟ نگاهی به مراسم عروسی زری خوشکام و علی حاتمی، پدر و مادر هنرمند لیلا حاتمی+عکس/ روح هر دوشون شاد و یادشون گرامی صبحانه ساده و بدون تجملات آیت الله هاشمی رفسنجانی روی میزناهار خوری همراه با مادر و پسرانشان+ عکس/ فقط چای و سنگگ طعنه خنده دار نیما شعبان‌نژاد به عکاسان در یک مراسم برای ژست گرفتن کنار هدیه بازوند+ویدئو/ مگه زن و شوهری اومدیم شباهت باورنکردنی و جالب نرگس محمدی به برادر چشم رنگیش در این سلفی دلنشین خواهر برادری+عکس سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری حضور رهبر معظم انقلاب در آرامگاه سعدی در شیراز+ویدیو/ رهبری فرهنگ دوست و علاقمند به شعر علت نیامدن شهاب حسینی در اکران مست عشق چه بود+ویدئو ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش! (عکس) تصاویری از ظاهر امروزی دختران مهران مدیری و فاطمه گودرزی در سریال دردسرهای والدین / چقدر بزرگ شدن ... دو وزنه‌بردار ایرانی با هم ازدواج کردند +‌ عکس تواضع و فروتنی حسن یزدانی قهرمان کشتی در حضور رئیس جمهور + عکس اولین عکسی که مهران غفوریان با دخترش هانا گرفت / تصویر جالب اولین روز بابا شدن آقای بازیگر (عکس) بازیگر «آمنهوتپ سوم» سریال یوسف پیامبر بعد 20 سال در کنار جمشید هاشم پور (فیلم) رفتار جالب جواد عزتی با کوچکترین دختر طرفدارش / محبوب و مردمی مثل جواد عزتی پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
نقشه زن جوان برای سرقت بی ام دبلیوی خواستگار 60 ساله اش
آماده‌باش و هشدار مدیریت بحران برای بارندگی‌های شدید در 7 استان
مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد! + فیلم / قربانی فحشا ...
ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم
پشت پا زدن به حقوق 10 هزار یورویی ؛ دکتر طناز بحری از آمستردام تا زابل + فیلم
کشف عجیب‌ترین پرترۀ «ناپلئون» با قدمت 200 سال روی یک در چوبی+ تصاویر