چگونه کابینت های آشپزخانه منزل را نظم دهیم

  دوشنبه، 23 خرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونه کابینت های آشپزخانه منزل را نظم دهیم
اگر شما هم مدتی حواستان به کابینت های آشپزخانه نبوده بهتر است با چند ترفند ساده برای نظم دادن به آن ها دست به کار شوید. همراه ساعد نیوز باشید.

نظم دادن و مرتب کردن کابینت آشپزخانه

آشپزخانه یکی از مهم ترین قسمت های خانه است که نظم و ترتیب آن از تمام بخش های خانه مهم تر است اما متاسفانه این قسمت از خانه خیلی زود به هم می ریزد و به یکی از معضلات خانم ها تبدیل می شود . اگر آشپزخانه خود را هر روز تمیز کنید اما به نامرتب بودن کابینت ها توجه نکنید ، آشپزخانه مرتبی نخواهید داشت. چند راهکار ساده ی نظم دهی و مرتب کردن کابینت می تواند هر چیزی را در جای خود قرار دهد. در این بخش از سبک زندگی ساعد نیوز راهکارهایی برای شما آورده ایم تا بتوانید به کابینت آشپزخانه خود نظم ببخشید.

بسته بندی مواد غذایی داخل کابینت

اگر مواد غذایی تان را همانطور درون کابینت رها کرده اید بهتر است کمی به کابینت خود نظم دهید و مواد غذایی باز خود را مانند کلوچه ها و بیسکویت های بازو غلات و خشکبار را که در کیسه های مخصوصی که درآنها به خوبی بسته می شود نگه دارید . مواد غذایی را که می خواهید زودتر مصرف کنید و مدت زمان کمی به تاریخ انقضای آنها مانده در قسمت جلویی بچینید تا زودتر مصرف شوند. برای اینکه مواد غذایی شما سالم بماند و ماندگاری بالایی داشته باشد ، از وکیوم و هواگیری استفاده نمایید زیرا هوا عامل اصلی فساد مواد غذایی است.

استفاده از سبدهای پلاستیکی برای نگهداری لوازم

برای نظم دادن به کابینت خود قوطی های کوچک را در ظروف بزرگ یا سبد چهارگوش دسته دار بگذارید فقط دقت کنید خوارکی هایی که احتمال ریختن شان وجود دارد را به شکل عمودی قرار دهید. هنگام خرید ظروف نگهداری مواد خوراکی توجه کنید که این ظرف ها چهارگوش باشند تا فضای کابینت را کمتر اشغال نمایند و جای کمتری بگیرند. همه ما در کابینت هایمان مواد غذایی خشک مانند ماکارونی ها و رشته ها، مواد پخت کیک و شیرینی و... نگهداری می کنیم . برای نظم دادن به این اقلام از سبدهای پلاستیکی و یا حصیری برچسب دار استفاده نمایید.

استفاده از شلف در داخل کابینت

یک ترفند مرتب کردن کابینت آشپزخانه استفاده از انواع شلف داخل کابینت است. فضای کابینت ها ارتفاع مشخصی دارند. گاهی می توانیم اشیاء را بر اساس ارتفاعشان در کابینت جای دهیم. اما گاهی محتویات کابینت اشیائی بسیار کوچک مانند جا ی ادویه، نمکدان و… هستند. در این شرایط اگر کف کابینت با آن ها پر شود، دیگر نمی توان از تمام فضای داخل کابینت استفاده کرد.

ارگانایزر و تقسیم کننده کشو

یک راه دیگر برای نظم دهی به آشپزخانه استفاده از تقسیم کننده های داخل کشو است. البته از آن ها در طبقات کابینت ها نیز می توان بهره گرفت با این حال استفاده شان در کشو رایج تر و ضروری تر است. معمولا دسته های متعدد قاشق، چنگال، چاقو، کفگیر، ملاقه و… را در ابعاد و اندازه های گوناگون در کشو جای می دهیم. با توجه به ظرافت و کوچکی این دسته از وسایل آشپزخانه، ممکن است خیلی زود یک کشوی آشفته و به هم ریخته داشته باشیم.

استفاده از طبقه دیواری

ترفند چیدمان داخل کابینت مهم است اما نباید غافل بود که یک ترفند نظم دهی به آشپزخانه نهایت استفاده از فضای بیرون از کابینت ها است. به این ترتیب داخل کابینت ها نیز چندان شلوغ نمی شود. در بسیاری از مواقع ما می توانیم دیوارهای آشپزخانه را مجهز به طبقات کنیم و بسیاری از وسایل را در آن ها قرار دهیم. برای این کار نیاز به پایه نگهدارنده طبقه دیواری داریم. در مورد انتخاب اشیایی که قرار است روی طبقات بچینیم، باید دقیق باشیم. نخستین نکته این است که اشیای چیده شده در طبقات دیواری در معرض دید هستند. پس بهتر است چیزهایی انتخاب کنیم که نظم و زیبایی کافی را برای آن که نقشی در نمای خوب آشپزخانه ایفا کنند، دارند. انتخاب ظروف یک شکل حبوبات یا قوطی های چای و ادویه می تواند برای این قسمت مناسب باشد. همچنین می توانید برخی المان های تزئینی را در طبقات به نمایش بگذارید

استفاده از آویز و سایر نگهدارها

زیر کابینت های هوایی جای مناسبی برای قرار دادن آویزهایی است که می توان از آن ها برای نگهداری ماگ ها، لیوان ها و فنجان ها بهره گرفت. از این آویز ها خصوصا در قسمت آبچکان استفاده می شود اما می توان در داخل کابینت ها نیز بهره گرفت. برخی میله های نگه دار حوله با می توان با نصب داخل درِ کابینت، برای نگه داری اسپری ها استفاده کرد. درواقع یک ترفند مرتب کردن کابینت آشپزخانه همین است. همچنین می توان از نگه دار در قابلمه در این قسمت استفاده کرد و درها را به این شیوه نظم داد. به این ترتیب هم دسترسی به آن ها آسان است و هم فضای داخل کابینت را اشغال نمی کنند. این مورد نیز از نکات مهم چیدمان قابلمه در کابینت است.

استفاده از برخی ظروف برای نگهداری لوازم کوچک

می توان از ظروف چینی و سرامیکی یا حتی ساماندهی قوطی های فلزی بازیافت شده برای نگهداری قاشق های چوبی، ملاقه، کفگیر، انبرها و غیره استفاده کرد، البته این ظرف ها برای وسایل کوچکی که می توانند در انتهای آن ها گم شوند مناسب نیستند، ولی برای وسایل دسته دار کاملا ایده آل محسوب می شوند. آن ها را نزدیک اجاق گاز خود قرار دهید تا بتوانید بدون دور شدن از قابلمه، وسیله موردنیاز خود را راحت از آن بردارید.

نظم دهی به شوینده ها

با توجه به شرایط زندگی امروزی، آلودگی بیش از حد آب و هوا و مصرف مواد غذایی غیر ارگانیک، هر خانه ای به انواع شوینده ها، پاک کننده ها و ضدعفونی کننده ها نیاز دارد. در اکثر خانه ها، مواد شوینده در کابینت زیر سینک نگه داری می شود. اما طبیعتاً نمی توان همه ی شوینده ها را روی هم تلنبار کرد. بنابراین اگر از نظم دهنده ها و یا سبد ریلی کابینت استفاده کنید به راحتی می توانید به تمام شوینده های خود نظم و ترتیب دهید. هم چنین می توانید با نصب میخ مخصوص به بدنه ی کابینت، دستکش ها و دستمال های خود را نیز به شیوه ی مطلوبی نظم دهی کنید.

پوستر نظم دادن شوینده ها

نگهداری سفره و حوله درون سبد

آشپزخانه جایی است که به ضرورت، وسایل آشپزی، وسایل شست وشو، ظروف، مواد غذایی و برخی مواد و وسایل بهداشتی و پاک کننده را در خود جای می دهد. در این بخش از خانه معمولا کابینت ها و کشوهایی با ابعاد گوناگون تعبیه می شود تا همه این موارد در آن گنجانده شود. اگر می خواهید کشو کابینت تان که در آن سفره و حوله ، پارچه نگه داری می کنید به هم ریخته نباشد ، بهتر است این وسایل را درون چندین عدد سبد پلاستیکی کوچک جداگانه قرار دهید.

نظم بخشیدن به کابینت قابلمه ها

بهتر است ظروف بزرگ و وسایل برقی خصوصا آن هایی را که سنگین تر هستند، در کابینت های پایینی جای دهید. با توجه به ابعاد و وزنی که این وسایل دارند، اگر آن ها را در کابینت هوایی قرار دهید، گذاشتن و برداشتن آن ها دشوار و احتمالا خطرناک خواهد بود. برای نظم بخشیدن به کابینت قابلمه ها می توانید راهکارهای زیر را به کار ببرید :

  • تمامی درب ها را به صورت جداگانه نگاه دارید واگر کشوی کابینت شما عریض است در یک طرف درب قابلمه ها و در یک طرف ظروفشان را قرار دهید.
  • در صورت داشتن کشوهای متعدد در یک طبقه قابلمه و در کشوی بالائی آن درب اش را بگذارید .
  • یک آویز مناسب تهیه کنید و ماهیتابه، قابلمه هایی که دسته دار هستند را آویزان کنید.
  • می توانید از دیوایدرهای فلزی برای نظم بخشیدن به کابینت قابلمه ها استفاده نمایید .
  • می توانید به دیواره داخلی درب کابینت گیره های قلابی و یا نگهدارنده حوله نصب نمایید و درب قابلمه ها را نظم دهید .

نظم بخشیدن به ادویه ها

اگر در آشپزخانه با محدودیت فضا مواجه هستید، حتما نباید شیشه های ادویه را روی کانتر بچینید.بهتر است از شیشه های شفاف برای نظم دهی ادویه های خود استفاده کنید. شفافیت این شیشه ها کمک می کند زمان زیادی را صرف پیدا کردن ادویه مورد نظر خود نکنید. البته می توانید با چسباندن برچسب هایی که اسم ادویه ها روی آن ها نوشته شده است، نیز این کار را انجام دهید. با این ترفند تصور بهتری از آنچه که در آشپزخانه خود موجود دارید، خواهید داشت. به این ترتیب دیگر از فروشگاه ادویه های تکراری نمی خرید.

پوستر نظم بخشیدن ادویجات

نظم دادن به سینی ها و تخت گوشت

برای تفکیک سینی های پذیرایی کوچک و بزرگی که روی سطح کانتر به هم تکیه داده اید، از یک فایل سیمی که برای سازمان دهی کاغذ های اداری هستند ، استفاده کنید. یک راه دیگر نظم دادن به سینی ها و تخت گوشت نصب میله های فلزی به صورت عمودی می باشد.توجه داشته باشید که روی هم چیدن سینی و تخته های گوشت و سبزی خرد کنی، هم دسترسی به آن ها را سخت می کند و هم داخل کابینت ها را بی نظم نشان می دهد. بنابراین برای چیدن آن ها می توانید از استند های نظم دهنده استفاده کنید.

نظم بخشیدن به وسایل و ابزار آشپزی

برای نظم بخشیدن به وسایل و ابزار آشپزی و آشپزخانه مثل قاشق های چوبی، ملاقه، کفگیر، انبرها می توانید از جداکننده های کشو استفاده نمایید. اگر کشوی شما عمق دارد از یک مدل دو طبقه برای نظم بخشیدن به این وسایل استفاده کنید.

شما می توانید با استفاده از طبقات و میله های فلزی به ظروف متنوع داخل کابینت مانند بشقاب ها، ظروف پیرکس، لیوان ها، فنجان ها و نظم دهید و آنها را طبقه بندی نمایید تا هنگام برداشتن یکی از ظروف ، ظرف های دیگر سقوط نکند و نشکند.

طریقه نگهداری از وسایل کوچک

وسایل کوچک مانند کش های پلاستیکی ، گیره های کاغذ ، بست ها ، سوزن های ته گرد ، سس ها و ادویه های یکنفره و ... را که به راحتی گم می شوند در یک کیسه کوچک یا ظروف درب دار شفاف قرار دهید. به این نکات مهم توجه کنید :

  • اگر وسایلی دارید که از آنها استفاده نمی کنید و غیر ضروری هستند و تنها فضای کابینت شما را اشغال نموده اند را کنار بگذارید و این اقلام را در یک جعبه قرار دهید و آنها را به خیریه یا یک دوست ببخشید.
  • اگر کابینت های شما کوچک، کم تعداد است شما نباید تمام وسایل خود را در کابینت ها قرار دهید و می توانید برخی از وسایل را بر روی کانتر، روی یخچال، روی قفسه های دیوار قرار دهید.

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (27 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (25 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!