چگونه خانه را از شپش پاکسازی کنیم؟

  چهارشنبه، 14 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
چگونه خانه را از شپش پاکسازی کنیم؟
شپش ها یکی از بیماری های قدیمی می باشند که برای از بین بردن و پاکسازی آنها می توانید برخی راهکارهای خانگی را انتخاب و در کمترین زمان ممکن استفاده کنید. همراه ساعد نیوز باشید.

تفاوت شپش سر و تن

شپش تن و سر اختلافات جزئی دارند و به طور کلی شپش سر از نظر اندازه کوچک تر و از نظر رنگ تیره تر و از نظر پوشش مقاوم تراست و شکاف های انتهای بدن آن عمیق تر است به تجربه ثابت شده استفاده از نرم کننده های مو در استحمام روزانه و هم زمان شانه کردن مو ها بهترین روش خلاص شدن از شراین انگل است.اما در حالت کلی انواع شیوه برخورد با شپش ها در دسته بندی زیر خلاصه می گردد.زیرا در بیش از 60 الی 70 درصد موارد تا سم پاشی درست در محیط انجام نشود ،موضوع برطرف نخواهد شد.

پاکسازی و تمیز کردن خانه از شپش

شپش یکی از بیماری های کهنه نوظهور است که در بین افراد بخصوص کودکان شیوع پیدا کرده و سرعت پخش آن به حدی زیاد است که از سری به سر دیگر به راحتی منتقل می شود برای از بین بردن آن ابتدا سر فرد را بررسی و سپس با روش هایی که در این بخش از ساعد نیوز ارائه می شود منزل را بطور کامل پاکسازی کنید. یکی از ضروری ترین اقدامات لازم برای ریشه کن کردن کامل شپش ها و همچنین جلوگیری از ابتلای سایر افراد خانه به شپش، پاکسازی کامل خانه، پس از هر بار تهاجم شپش است. به این منظور باید کلیه وسایل خانه، چه آن هایی که در ارتباط با فرد آلوده به شپش بوده اند و چه سایر وسایل مانند مبلمان و فرش ها، به دقت تمیز و ضدعفونی شود. زیرا شپش های که از روی سر و مو ها به پایین افتاده اند نیز، می توانند مدتی را بدون وجود میزبان انسانی، زنده بمانند و در فرصتی مناسب خود را به فرد دیگری منتقل کنند.

  • نحوه تمیز کردن لوازم جانبی مو: شانه ها، برس ها و لوازم جانبی مو را داخل آب جوش قرار دهید و بگذارید به مدت 1 دقیقه خیس بخورد. برای پاکسازی می توانید لوازم جانبی مو را در مخلوطی از شامپوی مخصوص ضد شپش و آب داغ، به مدت یک ساعت بخیسانید. سپس موهای باقی مانده در آن را جدا کرده و آبکشی نمایید.

پوستر پاکسازی شپش از لوازم مو

  • نحوه تمیز کردن لباس و ملحفه: رویهٔ بالش ها، ملافه ها، لباس خواب، روتختی و حوله ها را هر روز عوض کنید.ملافه ها را حتماً لازم نیست با مواد شوینده شست، بلکه از خشک کن و گرما استفاده کنید :ملافه ها، کت، کلاه، روسری، بالش، پتو و یا لباس ها را داخل خشک کن بریزید و سپس حدود 30 دقیقه در معرض آفتاب قرار دهید اگر همه رختخواب ها را در داخل ماشین لباسشویی با دمای بالا شستید و تعداد ملحفه ها و پتوها بیشتر از ظرفیت خشک کن بود و قادر به خشک کردن آن ها در یک نوبت نبودید، تا زمانی که خشک کن خالی شود و جا برای قرار دادن این وسایل باز شود باقی آن ها را داخل یک کیسه پلاستیکی کاملاً بسته و محفوظ قرار دهید.
  • نحوه تمیز کردن تشک و تختخواب: تشک را با جارو برقی تمیز نمایید و قسمت های چین دار و درزها و بخش هایی از تشک که سر به روی آن قرار می گیرد، با دقت بیشتری جارو بکشید. برای از بین بردن شپش روی تشک ها و چهارچوب تخت اسپری مخصوص کشتن شپش یا سم ضد شپش را بپاشید.

پوستر تمیز کردن شپش از رخت خواب

  • نحوه تمیز کردن فرش و مبل: سایر سطوحی که ممکن است در 3 روز گذشته مستقیماً با سر تماس داشته باشند باید با جارو برقی تمیز شوند ، این موارد عبارتند از:مبلمان، فرش ها در صورتی که سر روی آن قرار گرفته باشد و بالش ها. کف خانه و فرش های تمامی اتاق ها به ویژه اتاق نشیمن را با استفاده از جاروبرقی به خوبی تمیز نمایید. سطح مبل ها را به کمک جاروبرقی به خوبی تمیز نمایید وپشتی مبل ها را جدا کنید و قسمت های پشت آن ها و دسته مبل ها در دو طرف مبل را با جارو برقی کاملاً تمیز نمایید و از اسپری مخصوص کشتن شپش استفاده کنید.
  • نحوه تمیز کردن صندلی اتومبیل: صندلی ها و تکیه گاه های اتومبیل باید 3 روز پی در پی با جارو برقی تمیز شوند . برای پاکسازی اتومبیل از وجود شپش، پس از جاروبرقی کشیدن صندلی های اتومبیل به ویژه قسمت پشتی صندلی که سر را به آن تکیه می دهیم را با یک پارچه خیس و گرم تمیز کنید.
  • نحوه تمیز کردن کلاه گیس: کلاه ، کلاه گیس و لباسهای پوشیده شده باید یک شب در فریزر قرار بگیرند و سپس با یک پارچه مرطوب یا پرزگیر تمیز شوند.
  • نحوه تمیز کردن کف زمین: کف زمین را با آب و تمیز کننده خوب بشویید تا شپش از بین برود . می توانید از انواع پاک کننده های طبیعی دلخواه خود، مانند محلول سرکه و جوش شیرین برای پاکسازی کف خانه، استفاده نمایید.
  • نحوه تمیز کردن اسباب بازی های پولیشی: اسباب بازی های مخمل خواب دار را که ممکن است با شپش در تماس باشند را درون کیسه پلاستیکی به مدت 48-72 ساعت قرار دهید زیرا شپش نمی تواند خیلی دور از سر زنده بماند، زیرا به گرمای پوست سر و میزبان احتیاج دارند.
  • نحوه تمیز کردن شپش روی بدن: استحمام روزانه امکان لانه گزینی شپش روی بدن شما را از بین می برد و رعایت بهداشت و حمام کردن روزانه یکی از بهترین اقدامات برای پیشگیری است.هرگز از اسپری های تدخینی یعنی ضدعفونی با آفت کش گازی استفاده نکنید زیرا در صورت استنشاق یا جذب از طریق پوست می توانند سمی باشند.

نکته مهم :

  1. نیازی نیست که هرچه را که دارید داخل کیسه های زباله بریزید ؛ اگر نمی توانید آن را در خشک کن قرار دهید یا آن را جارو برقی کنید به مدت 3 روز آن را درفضای باز قرار دهید و از آن استفاده نکنید.
  2. شپش سر حیوانات را آلوده نمی کند و شما نمی توانید از حیوانات شپش بگیرید پس در مورد تمیز کردن حیوانات خانگی خود هم نگران نباشید.

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده ب اشید و برای کسانی که به خانه دارها میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (219 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (150 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (130 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (124 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (90 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (65 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (63 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (60 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (46 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (33 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (28 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (23 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 4 مرداد 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 4 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 4 مرداد 1403+فیلم
تکلیف سربازی مهدی ترابی و علیرضا بیرانوند مشخص شد / پاسخ قاطع مدیران تراکتور به یک سؤال حیاتی
خاطره تکان دهنده ناصرالدین شاه از موزه لوور
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 4 مرداد 1403
راستی آزمایی ادعای جنجالی مجری تلویزیونی پرسپولیسی علیه مهدی ترابی / آیا خرید 70 میلیاردی زنوزی مجبور به رفتن به فجر سپاسی شیراز می شود؟
تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با علی دایی برای عیادت از شهریار فوتبال ایران/ بسیار علاقه‌مند بودم که شخصاً به عیادت شما بیایم اما...+عکس
مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به عروسش: تو چرا ساکتی، چیزی نمیگی، سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود
تابستان و نوشیدنی‌های خنک: آب بهتر است یا شربت؟!
تفاوت گوشی ویتنام و چین چیست: کدام مونتاژ ارزش خرید دارد؟
(عکس) رونمایی از عروسک خوشگل المپیک 2024 پاریس/ چه رنگ جذابی داره + تصاویر کارخانه تولید کننده عروسک المپیک
(عکس) میز عسلی های سنگی و گلدان بسیار خوشرنگ خانه بهرام رادان و همسرش، مینا مختاری/ تاثیر حیرت‌انگیز اکسسوری‌های آبی رنگ درخانه‌ای با مبلمانی به رنگ خنثی
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....