چگونه خودروی خود را سریع بفروشیم؟

  دوشنبه، 05 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
چگونه خودروی خود را سریع بفروشیم؟
فروش خودروی دست دوم یک مرحله سخت در زندگی هر فردی به حساب می آید. بالاخره همه افراد فروشنده نیستند و توانایی سر و کله زدن با مشتریان را ندارند. ما در این مطلب روش های فروش خودروی کهنه را بررسی می کنیم.

تقریبا بیشتر ما در شرایطی قرار گرفته ایم و پول لازم شده ایم که حتما باید دارایی ها و اموالمان مثل زمین، لوازم منزل و ماشین را بفروشیم تا پولی را که لازم داریم، تهیه کنیم. اما چون فروختن زمین و ملک وقت گیر است و فروش لوازم منزل هم نمی تواند پول زیادی را تامین کند، گزینه اول و آخرمان فروش خودرو است. خودرو هم راحت تر از زمین و ملک فروخته می شود و هم میزان پول بسیار بیشتری از لوازم خانگی را تامین می کند.

اما در شرایط اضطراری و حاد، نمی توانیم وقت زیادی را صرف پیدا کردن مشتری کنیم که خودرو را به اندازه ارزش واقعی از ما بخرد و ناچار می شویم به مبالغ خیلی کمتر رضایت دهیمِ به عبارتی برای فروش ماشین پول لازم هستیم.با این حال اگر به نکات و مواردی توجه کنیم و فروش ماشین دست دوم پول لازم را به درستی انجام دهیم، می توانیم معامله ایمن و سریعی داشته باشیم.

روش های فروش ماشین کارکرده

اگر چند سال قبل می خواستید ماشین دست دوم را بفروشید، یا باید به نمایشگاه دار می فروختید، یا خودرو کارکرده را در اختیار فرد معتمدی قرار می دادید که برایتان بفروشد، یا اینکه خودتان روی برگه ای شماره تلفن تان را همراه با کلمه «فروشی» می نوشتید و پشت شیشه می چسباندید، یا اتومبیل تان را به بازار روز خودرو می بردید و منتظر مشتری می ماندید. اما حالا به لطف اینترنت، فروش خودرو، مخصوصا فروش ماشین دست دوم پول لازم راحت تر و سریع تر شده است.

فروش خودرو

فروش خودرو به دوست و آشنا

یکی از راه های فروش خودرو، پیداکردن آشنا و دوستی است که قصد خرید وسیله از شما را دارد. این کار زحمات اندکی دارد اما نمی توان درباره بی دردسربودن آن کاملا مطمئن بود. چرا؟ از قدیم گفته اند که حساب، حساب است و کاکا، برادر. اما حتی زمانی که شما و آشنایان تان توافق می کنید که به این ضرب المثل اعتقاد داشته باشید، باز هم در پسِ معاملات تان دلخوری های زیادی پیش می آید. حتی ممکن است به خاطر روشن نبودن قیمت واقعی فروش و تعارفاتی که در فرهنگ ایرانی وجود دارد، رابطه تان تحت تاثیر قرار گیرد. و یا اینکه بروز مشکلات احتمالی در آینده نیز، تاابد و تا زمانی که با آن دوست یا آشنای گرامی تان چشم درچشم می شوید، به گردن شما بیفتد.

البته این نوع از فروش خودرو ابعاد روشنی هم دارد که نمی توان از آنها غافل شد. مثلا اگر هر دو طرف نسبت به رقم معقول خرید و فروش آگاه باشند و فارغ از تعارف های بیهوده پای معامله بیایند، اعتمادی که میان شان وجود دارد، معامله ای شیرین را رقم خواهد زد. در هر حال، ماجرا از این قرار است که معامله با آشنایان سکه ای با دو رو است؛ شاید خوب باشد و شاید هم نه. اگر فکر می کنید که نتیجه خوبی برای تان در پِی خواهد داشت که مشکلی نیست، اما اگر فکر می کنید که شک و شبهه ای به میان خواهد آمد، توصیه مان این است که دور چنین کاری را خط بکشید؛ یک خط پررنگِ قرمز.

فروش ماشین به نمایشگاه

روش دومی که می توانید ماشین کارکرده را بفروشید، مراجعه به نمایشگاه های اتومبیل است. در این روش شما باید خودرویتان را جلوی در نمایشگاه ها ببرید و از آنها سوال کنید که آیا خریدار هستند. اما ممکن است نمایشگاه ها خودرو شما را به هر دلیلی نخرند و یا قبول نکنند که برای خودرویتان مشتری پیدا کنند و به این ترتیب وقتتان تلف می شود. اگر هم به توافق اولیه دست پیدا کنید، در مرحله بعد باید سر قیمت و نحوه پرداخت پول مذاکره کنید.

فروش در بازارهای غیررسمی (به دلالان)

ورود به بازارهای دلالی کار درستی نیست. اگر آن قدر حرفه ای و حراف (همان پرحرف و سخن ورِ خودمان) هستید که می توانید در میان آدم های خبره بازار که در بیشتر مواقع فقط به سود خودشان فکر می کنند، دوام بیاورید و گول نخورید که هیچ. اما در صورتی که بی تجربه هستید و نمی توانید در شرایط مذکور دوام بیاورید، مراجعه به بازارهای این چنینی برای فروش خودرو، اشتباه ترین کار ممکن خواهد بود. چنین معاملاتی می توانند به ضررتان تمام شوند. مثلا امکان دارد که عده ای از معامله گرها و دلالان شما را دوره کنند و با پشتیبانی از هم، خودروی تان را با قیمتی غیرواقعی خریداری کنند. ضمن اینکه پرداخت پول هم می تواند با مشکلاتی همراه باشد. نمی توان به افراد این بازارها اعتماد داشت و مطمئن بود که پول را درست و به موقع به حساب تان واریز می کنند. از ما می شنوید، فکر معامله در چنین بازارهایی را از سرتان بیرون کنید چون در بیشتر مواقع، خریداری که دل به چنین بازاری می بندد، با کلاهی که برای سرش بزرگ است به منزل بازمی گردد.

آگهی فروش ماشین دست دوم

آگهی در روزنامه هم یکی دیگر از راه هایی است یا بهتر بگوییم بود که می توان برای ماشین کارکرده مشتری پیدا کرد. برای ثبت آگهی در مطبوعات باید پول پرداخت کنید و منتظر شوید تا خریداری با شماره تلفن تان تماس بگیرد. چند سالی است که روزنامه ها جایشان را به سایت های تبلیغاتی داده اند و هر چند قیمت ثبت آگهی ها کمتر شده و تعداد بیشتری مخاطب دارند اما باز هم باید برای فروش خودرو صبر کرد.

سایت فروش ماشین کارکرده

آخرین و بهترین و مطمئن ترین روش، سایت های فروش ماشین دست دوم است. این سایت ها چند سالی است راه اندازی شده اند و کار را برای فروشندگان خودرو و همین طور خریداران راحت کرده اند. این سایت ها مخصوصا در زمان فروش ماشین دست دوم پول لازم خیلی به کار می آیند و دردسر دنبال مشتری گشتن و استرس دریافت پول و کارهای اداری را ندارند.

روش های دریافت پول

افرادی که پول لازم هستند، می خواهند تا علاوه بر فروش سریع ماشین کارکرده، پول نیز سریع به دستشان برسد. با توجه به این مورد، بهترین روش دریافت پول فروش ماشین دست دوم، روش نقدی است که همه مبلغ ماشین یکجا توسط فروشنده دریافت می شود. اما این کار همیشه امکان پذیر نیست و مبلغ فروش ماشین دست دوم پول لازم به روش های پارکینگی و قولنامه انجام می شود.

روش پارکینگی و مبادله پول

یکی از روش هایی که برای دریافت پول فروش ماشین دست دوم به کار می رود، روش پارکینگی و مبادله پول است. در این روش خریدار بخش زیادی از قیمت را به فروشنده پرداخت می کند و ماشین به پارکینگ منتقل می شود. نصفی از قبض پارکینگ در دست فروشنده می ماند و نصف دیگر قبض هم در اختیار خریدار قرار می گیرد. هر زمان هم که خریدار کل پول را پرداخت کرد و انتقال سند انجام شد، فروشنده نصف قبض را به خریدار می دهد.

روش قولنامه ای

نوشتن قولنامه رایج ترین روشی است که در بازار خودرو استفاده می شود. در این روش، خریدار و فروشنده قولنامه ای را به صورت دستی می نویسند و فروشنده مبلغ خیلی کمی را به عنوان بیعانه از خریدار دریافت می کند. هر زمان که خریدار کل مبلغ خودرو را به صورت نقد یا چک به فروشنده تحویل داد، سند خودرو به نام خریدار زده خواهد شد.

مدارک لازم برای فروش خودرو

این مدارک برای فروش ماشین دست دوم پول لازم را باید همراه داشته باشید تا بتوانید خودرویتان را به سرعت بفروشید و زودتر پول را دریافت کنید.

  • کارت شناسایی
  • برگ سبز
  • سند قطعی خودرو
  • کارت ماشین
  • کارت سوخت
  • معاینه فنی
  • بیمه شخص ثالث
  • فاکتور فروش
  • برگه تسویه خلافی خودرو
  • برگه تسویه عوارض خودرو
  • وکالتنامه
  • احراز محل سکونت
  • برگه گارانتی

فروش قانونی خودرو

خرید و فروش سریع خودرو به عنوان یکی از بزرگ ترین سرمایه گذاری های افراد در حال حاضر ، دارای ریسک بالایی است که باید با دقت آن را انجام دهید .برای فروش سریع خودرو به صورت قانونی باید به نکاتی توجه داشت و به صورت قانونی وارد عمل شد.

  • برای فروش خودرو ابتدا باید مبایعه نامه تنظیم شود درج مشخصات کامل ماشین ، قیمت مورد توافق و سایر توافقات برای زمان تعویض پلاک، انتقال سند و سایر جزییات در مبایعه نامه حتما باید ذکر شود .
  • دومین قدم تعویض پلاک خودرو می باشد و باید دانست فک پلاک خودرو و نصب پلاک جدید ، از طریق حضور طرفین ، یا حضور یک طرف با وکالت از طرف دیگر یا حضور یک شخص سوم با دو وکالت از دو طرف در این مرحله انجام می شود .
  • مرحله آخر انتقال سند رسمی خودرو می باشد ، انتقال سند رسمی خودرو ، در دفترخانه اسناد رسمی ، از طریق حضور طرفین ، یا حضور یک طرف با وکالت از طرف دیگر یا حضور یک شخص سوم با دو وکالت از دو طرف در این مرحله انجام خواهد شد. در حال حاضر حضور در دفترخانه جهت تنظیم سند رسمی الزامی نیست.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (332 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (219 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (187 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (168 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (122 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (67 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (63 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عروس تهرانی مادربزرگش را بخاطر هزینه عروسی کُشت/ داماد میخواست قاچاقی به ترکیه برود!
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس