چگونه لکه و جرم اتو را پاک کنیم؟

  پنجشنبه، 29 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
چگونه لکه و جرم اتو را پاک کنیم؟
گاهی اوقات ممکن است لباس های شما به دلیل جرم و لکه های کف اتو کثیف شود، روش های بسیار مناسب و کاربردی برای تمیز کردن کف اتو وجود دارد.همراه ساعد نیوز باشید.

تا به حال برایتان پیش آمده که هنگام اتو زدن لباستان لکه دار و کثیف شده باشد و با نگاه کردن به اتو متوجه کثیفی اتو شده باشید؟ باید بدانید اگر یک اتو در طول زمان پاکسازی نشود، کثیف شده و جرم می گیرد، گاهی اوقات این کثیفی و جرم ها به پارچه ها می چسبند و دیگر لباس ها همانند قبلا نو و تازه نخواهند بود پس ضروری است که بدانید چگونه اتو را باید تمیز نگه دارید. در این بخش از نکات خانه داری ساعد نیوز به شما می گوییم که چگونه اتو را تمیز کنید.

تميز كردن اتو

علل کثیف شدن کف اتو بخار

اغلب اتوهای لباس بر اثر استفاده نادرست و یا با گذشت زمان کثیف می شوند و مقداری جرم و رسوب به خود می گیرند. در صورتی که کف اتو به طور کامل تمیز نشده نباشد این جرم ها می تواند در حین اتوکشی به لباس تمیز شما بچسبد و کار شما را چند برابر کند. همچنین در برخی از موارد جرم یا رسوب در منافد اسپری آب یا بخار انباشته می شود که باعث می شود لباس ها به خوبی اتو نشوند. همین دلیل تصمیم داریم در این مقاله بهترین روش های خانگی برای تمیز کردن کف اتو را به شما معرفی کنیم.

  • ته نشین شدن آهک آب موجود در منبع
  • ذوب شدن بعضی از جزئیات لباس مانند عکس ها و برچسب ها در حین اتو کشی
  • اتو کشیدن پارچه های مصنوعی، اکرلیک، نایلونی، پلی استر
  • مواد معدنی رسوبی حاصل از استفاده از بخار اتو
  • آب اضافی باقی مانده در مخزن آب

با این روش ها کف اتو را تمیز کنید:

لکه های سوختگی که در کف اتو بر اثر سوختن لباس، فرش یا… ایجاد می شوند، حتماً باید تمیز شوند. چرا که اگر آن را تمیز نکنیم؛ برای دفعه بعد که می خواهیم لباسی را اتو بزنیم، این لکه ها داغ شده به لباس ما می چسبند و لباس را خراب می کنند. در این پست روش تمیز کردن سوختگی کف اتو بخار و معمولی با چند راه متفاوت و روش جرم گیری اتو را می خوانیم. سعی کردم روش هایی را که بیان می کنم، بسیار آسان و در دسترس باشند تا هزینه ای بابت رفع سوختگی اتو به شما تحمیل نشود.

استفاده از جوش شیرین برای تمیز کردن کف اتو

درست کردن این محلول جادویی به شدت ساده و در عین حال بسیار موثر و کاربردی است؛ از این رو، استفاده کردن از آن برای تمیز کردن سوختگی کف اتو به شما پیشنهاد می شود. برای درست کردن این محلول، مقداری خمیر دندان، جوش شیرین و سرکه را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر یکدستی به دست بیاید. سپس، اتوی خود را به برق بزنید تا گرم شود. پس از اینکه وسیله ی شما گرم شد، آن را از برق بکشید و این محلول را روی کف اتو پخش کنید. سپس با کمک یک دستمال، سطح کف وسیله را به خوبی پاک کنید و از نتیجه ی کار خود لذت ببرید.

  1. برای تمیز کردن اتو ابتدا یک قاشق غذاخوری آب را با دو قاشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب کنید تا ترکیبی نه خیلی غلیط و نه خیلی رقیق درست شود.
  2. این ترکیب را را روی کل سطح زیرین اتو بمالید. برای پخش کردن ترکیب روی سطح اتو می توانید از دست یا هر وسیله ی دیگری استفاده کنید.
  3. سپس یک دستمال خیس را فشار دهید تا آب اضافی اش خارج شود و سپس سطح زیرین اتو را کاملا با آن تمیز کنید.
  4. برای تمیزکردن سوراخ های خروج بخار در سطح زیرین اتو از یک گوش پاک کن استفاده نمایید. برای این کار گوش پاک کن را با کمی آب مرطوب و سپس سوراخ ها را تمیز کنید.
  5. پس از تمیزی این سوراخ ها، با بازکردن دریچه ی آب و برعکس کردن اتو، آب را خارج کنید.
  6. سپس داخل مخزن اتو به میزان سه چهارم لیوان آب و یک چهارم آن، سرکه ی سفید بریزید. اما در صورت استفاده از سرکه اول دستور العمل اتوی خودتان را بخوانید.
  7. اتو را با بالاترین درجه حرارت روشن کنید و پارچه هایی که کثیف شدن آن خیلی برای تان مهم نباشد، را اتو بزنید تا سوراخ های مربوط به خروج بخار کاملا تمیز شوند.
  8. اکنون اتوی شما کاملا تمیز شده پس اگر آب یا محلولی داخل مخزن اتو باقی مانده، آن را تخلیه کنید.

از بین بردن لکه سوختگی کف اتو با الکل صنعتی

در صورتی که درجه دمای اتو مناسب نباشد و لباستان دچار سوختگی شود، ممکن است لکه های سیاه سوختگی روی اتو ایجاد شود. این لکه ها باعث سیاه و کثیف شدن لباس های دیگر می شود. در این صورت توصیه می کنیم در اسرع وقت برای تمیز کردن کف اتو اقدام کنید. یکی از روش های از بین بردن لکه سوختگی اتو استفاده از الکل صنعتی است. شما می توانید به یک حوله تمیز مقداری الکل بزنید و حوله را روی کف اتو بکشید تا دوده و سوختگی از بین برود و سطح اتو دوباره تمیز شود.

استفاده از نمک و سرکه برای تمیز کردن کف اتو

درست کردن این محلول جادویی به شدت ساده و در عین حال بسیار موثر و کاربردی است؛ از این رو، استفاده کردن از آن برای تمیز کردن سوختگی کف اتو به شما پیشنهاد می شود. برای درست کردن این محلول، مقداری خمیر دندان، جوش شیرین و سرکه را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر یکدستی به دست بیاید. سپس، اتوی خود را به برق بزنید تا گرم شود. پس از اینکه وسیله ی شما گرم شد، آن را از برق بکشید و این محلول را روی کف اتو پخش کنید. سپس با کمک یک دستمال، سطح کف وسیله را به خوبی پاک کنید و از نتیجه ی کار خود لذت ببرید.

  1. هر چند روز یکبار، اتوی خود را با محلول سرکه و نمک تمیز کنید. این کار از چسبیدنش بر روی هر نوع پارچه دیگر جلوگیری می کند.
  2. دو پیمانه سرکه ی سفید و یک پیمانه نمک را ترکیب کنید و روی حرارت ملایم بگذارید تا نمک کاملا حل شود اما سرکه به درجه ی جوش نرسد.
  3. شما همچنین می توانید جوش شیرین را به این مخلوط اضافه کنید تا بتوان مخلوطی موثرتر تهیه کرد.
  4. وقتی این محلول کمی سرد شد، دستمالی را با این محلول خیس کنید و از آن برای تمیزکردن سطح زیرین اتو استفاده کنید. برای این کار می توانید از برس مویی هم استفاده کنید.
  5. سپس با دستمالی دیگرآغشته به سرکه ی سفید خالص سطح زیرین اتو را کاملا تمیز کنید تا تمام باقی مانده های محلول از بین بروند.
  6. پس از اتو کردن آب اضافی در مخزن اتو را خارج کنید، زمانی که اتو زیاد داغ نیست تا از وقوع مشکلات جلوگیری شود، بدون انجام اینکار، در مخزن آب باقی خواهد ماند و رسوبات آب باقی می مانند.

پوستر تمیز کردن اتو با آب و سرکه

تمیز کردن اتو با محلول صابونی

شما لباس های سفید مورد علاقه خود را اتو می کنید و متوجه می شوید که لکه های کوچکی در سرتاسر آن وجود دارد که بسیار ناراحت کننده است. این لکه ها به علت زنگ زدگی داخل حفره های بخار و برخی از کثیفی های سطح اتو است. برای حل این مشکل، این روش را دنبال کنید:

  1. قبل از شروع، اطمینان حاصل شود که اتو سرد است.
  2. یک محلول صابونی با مواد شوینده خفیف تهیه کنید و با استفاده از یک پارچه یا اسفنج، سطح اتو را پاک کنید.
  3. پارچه ای را با آب تمیز خیس کرده و اتو را تمیز کنید.
  4. مخزن را با نسبت های مساوی از آب و سرکه پر کنید.
  5. اتو را روشن کنید و بگذارید تا کل این محلول تمام و بخار شود.
  6. این کار را مجدد با آب تنها انجام دهید تا کل بخارات سرکه و رسوبات آب از بین برود.
  7. این کار برای تمیز کردن داخل و خارج اتو مفید است.

تمیز کردن اتو با استفاده از دستمال های خشک کن

یک اتوی کثیف می تواند مشکلات بسیاری را حین اتو کردن ایجاد کند، به ویژه اگر تعداد زیادی لباس شسته باشید که نیازمند اتوکشی پشت سر هم باشد. همراه ساعد نیوز باشید تا با تمیز کردن آسان آن آشنا شوید.

  1. اتو را روی کمترین درجه روشن کنید.
  2. با دستمالی کاملا تمیز سطح زیرین اتو را تمیز کنید تا تمامی لکه ها از بین بروند.
  3. درجه ی اتو را بالا ببرید و تکه ای پارچه ی تمیز را با آن اتو کنید تا تمامی لکه ها از بین بروند.
  4. داخل مخزن اتو محلول سرکه سفید یا آب تصفیه شده بریزید.
  5. اتو را در حالت بخار روشن کنید و برای چند دقیقه پارچه ی نسبتا ضخیم کتانی را اتو بکشید.
  6. باقی مانده محلول را بیرون بریزید.

تمیز کردن اتو با استفاده از خمیردندان

با گذشت زمان و استفاده مداوم از اتو، نه تنها در کف اتو جرم ایجاد می شود، بلکه داخل مخزن نیز به علت ماندن آب، رسوب گرفته و این رسوبات می توانند موجب بسته شدن حفره های کف اتو نیز شوند. از این رو علاوه بر تمیز کردن کف اتو به رسوب زدایی داخل مخزن نیز حتما توجه کنید. در زیر راه های بری انجام این کار ارائه می شود.

  1. وقتی سطح زیرین اتو سرد است، مقداری خمیر دندان روی قسمت های کثیف اتو بمالید.
  2. با دستمال تمیزی سطح اتو را پاک کنید.
  3. اتو را در حالت بخار روشن کنید و پارچه ای تمیز را اتو بکشید.

پوستر تمیز کردن اتو با خمیر دندان

روش تمیز کردن ماده چسبناک از روی اتو

این یک روش سریع و موثر نه تنها به کندن پارچه های سوخته شده کمک می کند، بلکه هر رسوب چرب یا نشاسته ای را که در سطح اتو وجود دارد را پاک می کند. اگر بر سطح زیرین اتو ماده ای چسبناک چسبیده، برای تمیزکردن آن کافی است :

  • اتو را روی بالاترین درجه حرارت روشن و بخار را غیرفعال کنید.
  • یک تکه روزنامه را اتو بکشید تا زمانی که شی چسبناک از بین برود.
  • در صورت از بین نرفتن ماده چسبناک، مقداری نمک روی روزنامه بریزید و این کار را تکرار کنید.

چند راه برای جداسازی سوختگی ها از کف اتو بخار

یکی از روش های دیگر تمیز کردن اتو استفاده از دستمال های خشک کن است. برای این منظور، اتو را روی کمترین درجه روشن کنید. بعد هم از دستمالی کاملا تمیز برای پاک کردن سطح زیرین آن استفاده کنید. این کار را تا زمان ازبین رفتن تمامی لکه ها ادامه دهید. پس از تمیزکردن سطح، درجه ی اتو را بالا ببرید و تکه ای پارچه ی تمیز را با آن اتو کنید تا تمام باقی مانده های احتمالی دستمال از بین بروند.

  • قبل از گرم کردن اتو دما را روی حداقل و بدون بخار تنظیم کنید و روی ورق خشک کن بکشید تا به راحتی پاک شدن جرم های نرم شده را ببینید. بعد از این کار کف اتو را با یک پارچه پنبه ای تمیز کنید.
  • هنگامی که اتو گرم است برای تراشیدن و پاک کردن جرم ها از یک سمباده استفاده کنید. در انجام این کار احتیاط کنید تا سطح آهن اتو را خراش ندهید. سپس اتو را روی یک پارچه قدیمی قرار دهید و اتو کشی را انجام دهید تا اضافات را از سطح بزدایید.
  • اگر حفره های موجود در کف اتو زنگ زده است، روی زنگ ها یک لیمو را نصف کرده و بکشید.

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سربک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (227 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (92 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (64 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (59 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (56 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (33 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (28 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (22 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (22 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
فال انبیاء روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم