چگونه مادر شوهر خوبی برای عروسم باشم؟

  جمعه، 24 تیر 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
چگونه مادر شوهر خوبی برای عروسم باشم؟
وقتی پسر شما ازدواج میکند و شما در نقش مادر شوهر ظاهر می شوید رعایت این نکات به شما کمک می کند، بفهمید چطور می توانید رابطه تان را با عروس تان تنظیم کنید و زندگی خوبی با پسر و نوه ها داشته باشید.

در چند دهه قبل اگر پسری به خواستگاری دختری می رفت تقریبا اکثر خانواده ها خانه ای که برای پسرشان در نظر می گرفتند یک اتاق ۱۵ متری در طبقه بالا یا پایین منزل خودشان بود؛ خانواده دختر هم بدون هیچ چون و چرایی دخترشان را دو دستی تقدیم می کردند.عروس و داماد هم در همان خانه ی 15 متری به هر نحوی بود هرچند باوجود اختلاف با مادرشوهر زندگیشان را سپری می کردند اما این روز ها قضیه کمی متفاوت شده است.

عروس ها دیگر تمایلی به زندگی با خانواده شوهر در یک خانه ندارند اما گاهی اوقات پیش می آید که عروس خانم ها به علت مشکلاتی مجبور می شوند در یک ساختمان با خانواده همسرشان زندگی کنند اما این عروس ها دیگر مانند عروس های چند دهه ی قبل بسوز و بسازی نیستند و تاب و توان شنیدن بالای چشمت ابرو است را هم ندارند! و با هر چیز کوچکی سریع ناراحت می شوند و شروع می کنند به گله و شکایت از مادرشوهر که نتیجه ی آن می شود مدام جنگ و دعوا اما ما در این مقاله شیوه رفتار صحیح مادر شوهر نسبت به عروس خانواده را ارائه کرده ایم.

ویژگی های یک مادر شوهر خوب

  • قبل از ایراداتش ویژگی های مثبت او را ببینید:پیش از آنکه در جستجوی کشف نقطه ضعف ها باشید، به دنبال برجسته کردن نقاط قوت باشید. فرزند شما دوست دارد از همسرش تعریف کنید چرا که به دنبال تایید شماست. همین تایید شما برای آن ها بیش از هر هدیه ای ارزش دارد. آنان سعی دارند تا به شما نشان دهند که از پس مقدمات یک زندگی موفق برآمده اند.
  • برای حریم زندگی شان ارزش قائل شوید:از فرزندانتان کسب اطلاع نکنید. یادتان باشد خانه آن ها حریم مخصوص خودشان است لذا حق دارند برای آن قوانین تعیین کنند و از شما بخواهند رعایت کنید لذا حتی از سر دلسوزی سعی نکنید قوانین آن ها را تغییر دهید بلکه به آن احترام بگذارید.
  • اصرار نکنید که شما را مادر خطاب کنند:عروس و یا دامادتان مجبور نیستند شما را با نام مادر صدا کنند. شما هم نباید این کار را به آن ها تحمیل کنید، این کار تنها زمانی ارزش خواهد داشت که با کمال میل انجام شود.
  • برای بچه دار شدن اصرار نکنید:همه پدرو مادر ها آرزوی دیدن نوه خود را دارند. مادر شوهر اغلب بیش تر از مادر خانوم بر این موضوع، حساس است و بسیار دیده می شود که مادرشوهر، فشار زیادی را بر عروس و پسر خود، برای بچه دار شدن وارد می کند.
  • بدون اطلاع به منزل آن ها نروید:خانه ی فرزند شما و همسرش حریم خصوصی آن ها است و تحت هیچ شرایطی بدون اطلاع دادن نباید به خانه ی آن ها بروید. باید به حریم خصوصی آن ها احترام گذاشته و قبل از رفتن به منزل آن ها، اطلاع دهید.
  • فرزندتان را در میان مشکلات قرار ندهید:گاهی اوقات ممکن است مادر شوهر و یا مادر خانوم با عروس و یا داماد به مشکل بخورند. در این مواقع بهتر است، این مشکل را با عروس و یا داماد خود حل و فصل نمایید و از مطرح کردن آن با فرزند خود، بپرهیزید. اگر مشکلات پیش آمده را با فرزند خود مطرح نمایید، نه تنها کمکی به حل شدن آن نخواهید کرد، بلکه رابطه شما با فرزندتان نیز بر هم می ریزد.
  • رفتار های منفعل و پرخاشگرانه نداشته باشید:هر مشکلی تنها یک راه حل دارد: صحبت کردن. زمانی که با عروس و یا داماد خود مشکلی دارید، قهر کردن، ساکت شدن، تحویل نگرفتن و یا متلک انداختن، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. بهترین کار صحبت کردن و مطرح کردن مشکل می باشد.
  • تشکر کردن را فراموش نکنید:عروس و یا داماد، در مقابل شما وظیفه ای ندارند. اگر آن ها برای شما کاری انجام می دهند به این دلیل نیست که این کار وظیفه ی آن ها است، بلکه به این دلیل است که برای شما ارزش قائل هستند، این را در ذهن خود نگه دارید و زمانی که آن ها برای شما کاری انجام می دهند، برای شما غذا آماده می کنند و یا برای شما گل می خرند، فراموش نکنید که از آن ها تشکر کنید. این ساده ترین راه است تا بتوانید به آن ها نشان دهید که شما هم برای آن ها ارزش قائل هستید.
  • انتظارات بیجا نداشته باشید:انتظار نداشته باشید که تمام روز های خاص و تعطیلات را در کنار شما بگذرانند. ممکن است دوست داشته باشید که تعطیلات و تمام روز های خاص را در کنار تمام اعضای خانواده بگذرانید، این خواسته ای کاملا طبیعی است؛ اما فراموش نکنید که فرزندان شما نیز برای خود یک خانواده دارند. اگر در تعطیلات و یا روز های سال نو آن ها تصمیم به سفر گرفتند، فراموش نکنید که این تصمیم مشترک بوده و این حق طبیعی آن ها خواهد بود.
  • در تربیت نوه هایتان دخالت نکنید:ممکن است شما برای فرزندان خود مادر بی نظیری بوده باشید، شاید بخواهید تجربیات خود را در زمینه ی بزرگ کردن بچه ها با آن ها در میان بگذارید؛ اما این کار را تنها زمانی می توانید انجام دهید که آن ها از شما درخواست کنند.
  • از آن ها بدگویی نکنید:هر چقدر هم که از عروس یا داماد خود ناراحت و عصبانی هستید، به هیچ عنوان با فرد دیگری در این مورد صحبت نکرده و از آن ها بد گویی نکنید. هراتفاقی که بین شما رخ داده باشد دلیلی وجود ندارد که افرادی خارج از خانواده از این مسائل مطلع شوند. علاوه بر این اگر این صحبت ها به گوش عروس یا داماد شما برسد، مشکل بزرگ تر خواهد شد. در این مواقع تنها با کسی که مشکل دارید، صحبت کنید.
  • در تمیزی و نظم منزل آن ها دخالت نکنید:بسیاری از مادرشوهر ها بر روی تمیزی منزل عروس خود، حساس هستند و ممکن است گاهی تذکراتی را در رابطه با این موضوع به عروس خود بدهند. اگرچه این کار از روی دل سوزی است؛ اما باید بدانید عروس و پسر شما خانواده ای مستقل هستند و نظافت منزل آن ها به خودشان مربوط است.
    عروس و مادرشوهر
    مادر شوهر

چند نکته درگوشی با مادرشوهرها

وقتی پسر شما ازدواج می کند و با همسرش به شما سر می زند، توجه داشته باشید که همسر او اولا در خانه ی شما مهمان است اما باید به مرور جزء اعضای خانواده شود .لذا ضروری است که در برخوردهای اولیه شأن مهمان را درباره ی او رعایت کنید.لازم است به خاطر حضور او به خانه برسید. غذای مناسبتری را با رعایت تزیین سفره تهیه کنید. برای آسایش او مقدماتی را فراهم کنید. اما باید سعی کنید به مرور با هم صمیمی شوید و بتوانید با وجود معاشرتهای زیاد در کنار هم راحت باشید تا مثلا کنار سفره ی ساده و خودمانی شما هم بدون دلخوری بنشیند و آن را به حساب بی توجهی به خودش نگذارد.غیر از اینها در مسیر عروس داری باید به برخی مسائل کلی و مهم دیگری هم توجه داشته باشید تا هیچ وقت دچار مشکل نشوید.

  • هیچگاه شکایت عروستان را به پسرتان نکنید. در این صورت برای او تولید یک نگرانی منطقی خواهید نمود. او را به تلاش برای ایجاد خدشه در روابط خود و پسرتان تحریک نکنید. اگر با او مشکلی دارید و از رفتار یا اخلاق او می رنجید به سادگی و به دور از حضور دیگران با خودش درد دل کنید. بگذارید او هم مستقیما بگوید که از چه چیزی می رنجد.
  • به بهانه ی صمیمیت به عروستان بی احترامی یا بی توجهی نکنید. شایسته نیست که حضور او را نادیده بگیرید و خودتان با هم مشغول صحبت باشید و او را تنها بگذارید. بسیار زیادند عروسهایی که همین چیزها را به عنوان بی احترامی و بی محبتی خانواده همسرشان برای مشاورین خانواده مثال می زنند و راه چاره طلب می کنند در حالیکه شاید شما تعمدا مرتکب این رفتار ها نشده باشید و قصد کم محلی نداشته باشید تنها از احساس او غافل باشید.
  • اگر معاشرتتان با هم زیاد است لازم است به شما کمک کند تا شما هم در زحمت نیفتید. اگر خودش به این مسئله توجهی نداشت هیچ اشکالی ندارد که شما از او بخواهید تا مثلا تهیه سالاد غذا را به عهده بگیرد اما به هیچ وجه نباید لحنتان آمرانه باشد بلکه باید کاملا صمیمی و دوستانه به نظر بیاید. ضمنا خوب نیست که از دخترتان کمک نخواهید و از عروستان بخواهید. به هر حال در کار خواستن، فرزندان خودتان را مقدم بدارید و در پذیرایی و تعارف ،عروس و دامادتان را مقدم کنید. این رفتار نشانه ی ادب و انسانیت است.
  • دلیلی ندارد که عروستان مثل شما لباس بپوشد یا مطابق سلیقه ی شما در زندگی اش برنامه ریزی کند. زن و شوهر های جوان روی استقلالشان حساسیت زیادی دارند گاهی لازم است بگذارید اشتباه کنند تا تجربه بیاموزند. هر اشتباهی هم خانمانسوز و مهم نیست .کما اینکه ممکن است اصلا حق با خودشان باشد.
  • تنها پسرتان را دوست نداشته باشید و نسبت به عروس و نوه هایتان بی محبت نباشید. گاهی به عروستان تلفن کنید و حالش را بپرسید. آنها واقعا اعضای خانواده ی شما هستند اعضای خانواده خودتان را دوست داشته باشید.
  • اگر عروستان مهمان نواز نیست و بی جهت مایل است روابطتان را ضعیف کند مثلا در خانه اش به شما کم محلی و بی احترامی می کند تا دیگر مهمانشان نشوید نباید تسلیم خواسته ی او بشوید. هر رفتاری وقتی تقویت شود تکرار خواهد شد.حتی علی رغم میل او مادامیکه آن را مخفی می کند، به آنها سر بزنید و سعی کنید طوری با محبت رفتار کنید که کم کم به شما علاقمند شود.اما از معاشرتهای زیاد هم مخصوصا در اوایل زندگیشان دوری کنید تا مزاحمت محسوب نشود. طبیعی است که میزان رفت و آمد آنها به خانه ی شما باید بیشتر باشد. به هر حال شما بزرگتر و پدر و مادر هستید.
  • روابط خانوادگی مخصوصا روابط مادر فرزندی بسیار با اهمیت و پر فایده اند. برای این روابط حتی هزینه های گزاف هم پرداخته شود ارزش دارد. بنابراین اگر مناسبتی هست که می خواهید به عروستان کادو بدهید هر اندازه که می توانید محبت کنید. این هزینه ها سرمایه ایست که برایتان می ماند. به خاطر این چیزها دلخوری و کدورت درست نکنید .حتی گاهی که مناسبتی هم نیست هدیه بدهید و ایجاد محبت کنید.
  • با عروستان مثل غریبه ها رفتار نکنید. او را نامحرم نپندارید و بی جهت مسائل معمولی را مثل یک راز از او مخفی نکنید که این خود نوعی توهین است. مگر اینکه از نتیجه ی بد آن مطمئن باشید.
  • اگر عروستان با شما ارتباط برقرار نمی کند آن را به حساب تکبر نگذارید. شاید مشکلی وجود دارد که از آن بی خبرید. شاید کمرو و ضعیف است و در ارتباط برقرار کردن مهارت کافی ندارد. با قضاوتهای عجولانه بین خودتان دیوار نکشید. شما با تواضع و مهربانی به او نزدیک شوید و به او فضای مناسبی برای ارتباطهای دوستانه با خودتان بدهید.
  • رابطه عروس و دخترانتان را اصلاح کنید و اجازه ندهید فرزندانتان به همسر برادرشان بی توجهی کنند. احیانا تحت تاثیر بدگویی آنها قرار نگیرید و بدانید که رابطه ی شما و عروستان رابطه ی یک عمر است .سکان این رابطه را تنها در دستان خود بگیرید و به دیگران نسپارید. به نصیحت های خاله خرسی اطرافیانتان گوش ندهید و او را دختر خودتان بدانید و حتی اگر مشکل دار است او را دختر مشکل دار خودتان بدانید.
  • مهربان باشید و در فرصت اندک عمرتان جز مهربانی نکنید.

انتظارات معقول از مادرشوهر

  • فکر و تلاش و رفتارش در جهت تحکیم روابط میان عروس و پسرش باشد و زمینه دوستی، مودت و محبت میان آن ها را بیشتر کند. در واقع عروس برای مادرشوهر همچون دختری عزیز و دوست داشتنی باید باشدو آرامش و راحت او را آرزوی قلبی خود بداند.
  • به استقلال فکری و سلیقه شخصی عروس احترام بگذارد، که این تأثیر مستقیم بر آرامش زندگی زوج جوان دارد. گرمی زندگی مشترک آن ها در دور بودن از دخالت ها و اظهار نظرهای غیر لازم است.
  • به جای زبان انتقاد و رفتار دخالتگرانه باید رفتار حمایتی همراه با تکریم شخصیت زوج جوان داشته باشد.
  • گفتارو رفتارش به گونه ای باشد که بقیه فرزندانش (خواهر و برادر شوهر) تایید و تکریم را از او بیاموزند.
  • پسرش را به حمایت همه جانبه از همسرش تشویق کند و از او بخواهد که همسرش را همراز خود بداند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (45 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (38 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (26 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (26 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!