چگونه زنجیر دوچرخه را به طور حرفه ای تمیز کنیم؟

  دوشنبه، 19 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 10 دقیقه
چگونه زنجیر دوچرخه را به طور حرفه ای تمیز کنیم؟
کثیف یا تمیز بودن زنجیر چرخ در سرعت دوچرخه موثر است بنابراین با نحوه صحیح تمیزکاری زنجیر دوچرخه، بهترین استفاده را از دوچرخه خود داشته باشید. همراه ساعد نیوز باشید.

دوچرخه سواری ورزشی جدی برای پاست. مطمئناً چهار سر ران، همسترینگ و عضلات سرینی روی این عضلات شما تأثیر خواهند داشت و فیبرهای عضلانی جدیدی را به وجود خواهند آورد. درست است که روند ساخت عضلات در دوچرخه سواری به کندی پیش می رود ولی شما می توانید با رکاب زدن در سربالایی ها و همچنین استفاده از دنده های سنگین تر و تمرینات اینتروال سرعت این روند را سریع تر کنید و زودتر عضله سازی کنید. ورزش هوازی با شدت پایین و فعالیت مداوم، همراه با مقاومت بالا یکی از مؤثرترین راه های چربی سوزی است. یک ساعت دوچرخه سواری و یا هر روز رکاب زدن می تواند در این روند بسیار مؤثر باشد. شما می توانید پس از چند ساعت ناشتایی این روند را به حداکثر برسانید؛ اما مراقب باشید که پس از پایان تمرینِ دوچرخه سواری پرخوری نکنید دوچرخه سواری بسیار سرگرم کننده تر از کار با وزنه است و به شما کمک می کند تا عضلات پایین تنه ی قوی ای به وجود آورید، همچنین بهترین راه برای تقویت چهار سر ران و قدرتمند کردن پاهاست و همه ی این ها زمانی اتفاق می افتد که روی دنده ی سنگین رکاب می زنید. نکته ی مهم: اگر در یک دقیقه کمتر از 60 بار رکاب می زنید، دنده را سبک کنید تا به زانوهایتان آسیب نرسانید.بسیاری از ورزشکارن به «runner’s high» که یک حالت ذهنی (همراه با استرس) ناشی از ورزش است اشاره می کنند، اما در دوچرخه سواری می توانید این احساس بدون استرس را به دست بیاورید. دوچرخه سواری باعث می شود تا تنفس خود را تنظیم کنید، نفس عمیق تری بکشید و تمرکز خود را روی استرس های دیگر بخش های زندگی تان بگذارید. البته برای دوچرخه سواری خوب نیاز به دوچرخه خوب و زنجیر چرخ سالم نیاز داریم که میتوانیم با تمیز کردن درست زنجیر چرخ از دوچرخه سواری لذت ببریم.

پوستر تمیز کردن دوچرخه

چرا باید زنجیر دوچرخه را تمیز کنید؟

اگر تا به حال اقدام به تمیز کردن زنجیر دوچرخه نکرده اید، حتماً اهمیت آن را نمی دانستید. حتماً می دانید زمانی که یک دوچرخه را از کارخانه خریداری می کنید، تمام قسمت های آن تمیز می باشد. روغن کاری های آن نیز کاملا پاکیزه هستند اما قرار نیست که این تمیزی همیشگی باشد و به مراقبت نیاز نداشته باشد. هر زمان که زنجیر دوچرخه به کار می افتد، مقداری روغن روی آن می ریزد، مخصوصاً زمانی که اشکالی در کار وجود داشته باشد و این روغن ریزی نامناسب باشد و زمانی که روغن دوچرخه تمام شود و از زنجیر آن مراقبت نشود، خواهید دید که روی زنجیر ها را دوده گرفته و سیاه شده اند و این کار باعث می شود که رکاب زدن سخت تر شود و از چرخ ها صدا در بیاید و اگر جلوی پیشرفت این موضوع را نگیریم، کم کم به دیگر قسمت های دوچرخه نیز آسیب وارد می شود.

اقدامات قبل از شروع تمیز کاری زنجیر دوچرخه

پس تا اینجای کار متوجه شدیم که قبل از استفاده از دوچرخه باید حتماً از زدودن آلودگی ها و کثیفی از روی آن مطمئن شده باشید. همانطور که افراد در بسیاری از جهات با یکدیگر تفاوت دارند، در این موضوع نیز چنین تفاوتی صدق می کند، مثلا بعضی از افراد ترجیح می دهند که این تمیز کاری را با رعایت تمام جزئیات انجام دهند اما بعضی دیگر اصلاً مایل به انجام چنین کاری نیستند و آن را بیهوده می دانند اما اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مایل به تمیز کردن زنجیر دوچرخه می باشید، بهتر است که قبل از هر چیزی بدانید که به چه لوازمی نیاز دارید.

لوازم مورد نیاز برای تمیز کاری زنجیر دوچرخه

یکی از فعالیت های لذت بخش برای هر فرد این است که بتواند دوچرخه خودش را کاملا مسلط سوار شود و از آن لذت ببرد. در حالی که اکثر ما زمانی که یک دوچرخه را خریداری می کنیم و از آن استفاده می کنیم، کارهایی مثل رکاب زدن، چک کردن چرخ دوچرخه و دیگر اقدامات برای کنترل آن را بلد هستیم اما گاهی اوقات باید جزئیات پیشرفته تری را مد نظر قرار دهیم.

  • دستکش: دستکش از بهترین وسایل هایی است که می تواند از نفوذ آلودگی به دست های ما جلوگیری کند اما باید از دستکش هایی استفاده کنید که کاملاً نرم و قابل انعطاف باشد تا بتوانید تمام جزئیات را تمیز کنید.
  • فرچه زنجیر: اگر از یک فرچه استاندارد مخصوص این کار استفاده کنید، می توانید به راحتی روغن ها و آلودگی های باقی مانده درون زنجیر را بیرون بکشید، مثلاً می توانید قسمت هایی که دو زنجیر به یکدیگر اتصال پیدا کردند و واقعا ریز هستند را تمیز کنید.
  • روغن زدا: اکنون می توانید با این لوازم مخصوص، تمام روغن های گیر کرده و پوشیده شده روی زنجیر را کاملاً پاکسازی کنید و نباید اجازه دهید که هیچ روغنی در این قسمت باقی مانده باشد.
  • روغن: اکنون بعد از تمیز کردن و خارج کردن روغن های کثیف و قدیمی باید سعی کنید که دوباره زنجیرها را نرم کنید تا دوچرخه راحت تر حرکت کند. در این قسمت می توانید از سه نوع روغن استفاده کنید که خشک، مرطوب و چرب می باشد.
  • پارچه یا همان کهنه: در این قسمت یک پارچه تمیز بلا استفاده را بردارید و پاکسازی کلی دوچرخه را انجام دهید. این پارچه ها باید به اندازه کافی ضخیم باشند تا بتوانند تمام آلودگی ها را به خود جذب کنند. توصیه ما در ساعد نیوز این است که این کار را در فضای باز انجام دهید اما اگر نمی توانید دوچرخه را به بیرون ببرید و مجبورید آن را در محل هایی مثل آپارتمان تمیز کنید، بهتر است که پارچه های ضخیم را زیر آن پهن کنید. با تمیز کردن دوچرخه، خودتان کثیف خواهید شد اما بهتر است کمی تحمل داشته باشید و حساسیت تان را کاهش دهید.

پوستر تمییز کردن دوچرخه

بهترین راه ها برای تمیز کاری زنجیر دوچرخه

یکی از مهم ترین چیز هایی که باید هنگام استفاده از دوچرخه به یاد داشته باشیم، استفاده از زنجیر چرخ می باشد. زنجیر چرخ ها باید کاملاً تمیز باشند و در واقع کثیف بودن این زنجیر چرخ ها ممکن است بر قسمت هایی از دوچرخه سواری ما مثل سرعت تاثیر گذار باشد. به همین دلیل در این قسمت از سایت ساعد نیوز قصد داریم که به شما آموزش دهیم، چگونه زنجیر دوچرخه را تمیز کنید تا بتوانید بدون تلاش کمتر، بهترین و بیشترین استفاده را از دوچرخه ببرید. قبل از هر چیز باید بدانید که برای داشتن یک دوچرخه سالم باید این تمیز کاری ها را در طولانی مدت و به طور منظم انجام دهید و در آن کوتاهی نکنید. در این قسمت سه روش ساده را برای شما بازگو می کنیم که می توانید از یکی از آن ها برای تمیز کردن زنجیر دوچرخه استفاده کنید:

روش سریع

در این قسمت یکی از سریع ترین روش های تمیز کردن زنجیر دوچرخه را به شما آموزش می دهیم و برای افرادی مناسب است که همیشه دچار ذیق وقت هستند. اول باید دوچرخه را کمی بالا پایین کنید تا مطمئن شوید که تسلط شما به زنجیر ها کاملا مناسب است و حتماً یک کهنه پارچه را در اطراف زنجیر ها پهن کنید و دقت داشته باشید که پدال های دوچرخه باید در حالت دنده عقب باشند، به طوری به سمت عقب رکاب بزنید تا مطمئن شوید که لابلای زنجیرها با دستمال تمیز شده است و بعد از آن سه مرتبه تمامی مراحلی را که بالا گفتیم، با پارچه ها و دستمال های تمیز دوباره تکرار کنید و بعد از اطمینان پیدا کردن از تمیزی زنجیر ها می توانید روغن جدید را دوباره به چرخ بزنید.

تمیز کردن معمولی

این روش می تواند زنجیرها را به طور کامل تمیز کند اما آیتم های آن کمی بیشتر از روش قبلی می باشد، زیرا در این روش نیاز ندارید که زنجیر ها را جدا کنید. چرخ عقب را کمی بالا ببرید تا زنجیر ها کمی آزاد شود، چون که چرخ حالت مناسبی ندارد و بهتر است که با وسیله ای دوچرخه را نگه دارید زیرا هنگام تمیز کردن دوچرخه بالا پایین خواهد شد و از فرچه های کلفت یا نازک استفاده کنید و سعی کنید لابلای زنجیر ها را به دقت تمیز کنید و تمام روغن های آن را بیرون بکشید و برای جابجا کردن زنجیر و تمیز کردن قسمت های دیگر به سمت عقب رکاب بزنید. حال می توانید به سادگی از یک شیلنگ استفاده کنید و آلودگی های باقی مانده را پاک کنید و اگر احساس کردید که آلودگی به این سادگی از بین نمی رود، ساعد نیوز توصیه می کند تا فشار آب را بیشتر کنید و حتی می توانید برای تمیز کردن بیشتر از آب و کف نیز استفاده کنید، انگار که دارید ماشین تمیز می کنید و بعد از تمام شدن این مراحل می توانید تمام قسمت ها را با پارچه خشک کنید و بهتر است که مدت زمانی اجازه دهید تا دوچرخه در هوای آزاد بماند و بعد از آن می توانید روغن کاری را انجام دهید.

روش طولانی تر اما با جزئیات بیشتر

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید همه چیز را عمقی تمیز کنید و از جزئیات دست نمی کشید، بهتر است که این روش را دنبال کنید که این یکی از طولانی ترین روش ها برای تمیز کردن زنجیر می باشد، زیرا در این روش هر چیزی که مربوط به زنجیر باشد را مورد بررسی قرار می دهیم و ساده از آن عبور نمی کنیم. برای انجام این کار به ابزارهای بیشتری نیز نیاز دارید اما مجبور نیستید که هر دفعه از این روش استفاده کنید. می توانید چند وقت یکبار آن را به کار بگیرید. ابتدا جعبه و چرخ عقب را خارج کنید و رینگ یا حلقه های زنجیر را به طور کامل جدا کنید و اگر احیاناً دوچرخه شما کمکی دارد، اول از همه به تمیز کردن آن ها بپردازید، می توانید این کار را با یک کمپرسور هوا نیز انجام دهید و همچنین می توانید در یک ظرف جداگانه محلی را تهیه کنید که کاملا چربی ها را می زداید و سپس زنجیرهای جدا شده را درون آن قرار دهید تا چربی ها خود به خود از بین برود. علاوه بر زنجیر ها می توانید هر جزء کوچکی از دوچرخه را درون آن قرار دهید تا از چربی پاک شود و در این مدت می توانید به سراغ قسمت های بزرگ تر بروید و با فرچه آن ها را تمیز کنید و اگر فکر می کنید که قسمت های کوچک هنوز به اندازه کافی تمیز نشده اند، می توانید با دست آن ها را تمیز کنید یا این که دوباره بعد از قرار گرفتن در محلول روی آن ها فرچه بکشید و حال تمام قسمت ها را به طور کامل آبکشی کنید و اجازه دهید که تمام لوازم به طور کامل خشک شود که این تمیز کردن ها باعث می شود که دوچرخه شما روان تر از قبل باشد اما اگر دیدید که چنین اتفاقی نیفتاد، ممکن است که کمی نیاز به اقدامات و بررسی های بیشتری داشته باشید. شاید قطعه ای در دوچرخه شما خراب شده که مجبور باشید آن را کاملا دور بیاندازید و از قطعه جدید استفاده کنید.

پوستر دوچرخه

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (203 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (90 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (43 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!