چگونگی برگزاری جشن تولد در دنیا

  سه شنبه، 24 آبان 1401   زمان مطالعه 12 دقیقه
چگونگی برگزاری جشن تولد در دنیا
جشن تولدها با رسوم متفاوتی در دنیا برگزار می شود. ساعد نیوز تعدادی از این جشن تولد ها را معرفی می کند . همراه ما باشید.

شاید بد نباشد از چند و چون آداب و رسوم جشن تولد در کشورها و فرهنگ های متفاوت نیز اطلاعاتی داشته باشیم. بسیاری از آداب و رسوم جشن تولد، در کشورهای مختلف دنیا یکسان است اما برخی از این رسوم با یک دیگر تفاوت دارند و در برخی موارد نیز بسیار جالب یا عجیب هستند. سعی کرده ایم که در این مقاله به معرفی جشن تولد کشورهایی بپردازیم که نکات جالب تر یا متفاوت تری با رسوم دیگر کشورها دارند.

جشن تولد در کشورهای مختلف

سنت های مخصوص جشن تولد در کشورهای مختلف

برگزاری جشن تولد در اغلب نقاط دنیا مشابه است. آشنایان تمام کار و زندگی خود را رها کرده تا برای شما جشن بگیرند؛ برایتان کادو می خرند؛ کیک و شیرینی می پزند و به جشن و پایکوبی مشغول می شوند. اما، در برخی کشورها این مراسم بطور عکس برگزار می شود و در حقیقت، زمانی است که شما می بایست بخاطر افراد دیگری که در زندگیتان وجود دارند، جشن بگیرید و از آنها تقدیر کنید. این شما هستید که باید کیک بپزید و خوراکی و نوشیدنی بخرید. این بخش از آداب و رسوم برگزاری جشن تولد هم قابل درک است و هم در نوع خود جالب.

جشن تولد آلمانی ها

طبق آداب و رسوم جشن تولد در آلمان، اگر شخصی که سال گرد تولد اوست یک کودک باشد در سال روز تولدش هیچ کار و وظیفه ای به او محول نمی شود و حتی انجام دادن کارهای روزمرّه اش را نیز از او نمی خواهند.

جالب است بدانید که طبق سنت خانواده های آلمانی، تمامی اعضای خانواده صبح روزِ تولد، هنگام طلوع آفتاب از خواب بیدار شده و به تعداد سن آن عضو خانواده که برایش جشن تولد گرفته می شود شمع روشن می کنند و جالب تر این که این شمع ها طوری انتخاب می شوند که تمام روز روشن بمانند . تنها پس از صرف شام است که صاحب جشن، شمع ها را فوت می کند!

طبق اعتقادات آلمانی ها اگر شخص بتواند در روز تولدش همه ی شمع های روشن کیک تولدش را با یک بار فوت کردن خاموش کند حتماً به آرزوهایش خواهد رسید! بعد از فوت کردن شمع ها نوبت به باز کردن بسته ی هدایایی می رسد که دوستان و فامیل به مناسبت جشن تولد برای فرد تهیه کرده اند.

یکی از آداب و رسوم جالب جشن تولد آلمانی ها این است که اگر کسی که سال روز تولد اوست، پسری ۳۰ ساله و مجرد باشد، دوستانش او را به زور و با شوخی و تفریح به ساختمان شهرداری شهر برده و او را وادار می کنند که پلکان شهرداری شهر را جارو کند! پس از جارو کردن پلکان شهرداری، دوستان آن شخص مجدداً در مسیر پلکان های ساختمان شهرداری آشغال می ریزند تا فرد مذکور دوباره آن ها را جارو کند! این عمل ادامه می یابد تا زمانی که تمامی دخترانی که در اطراف بنای شهرداری هستند این شخص مجرد را در حال جارو کردن محوطه ی شهرداری ببینند!!!

جشن تولد در استرالیا

در استرالیا جشن های تولد عموماً در ماه هایی از زمستان که هوا زیاد سرد نباشد، همراه با پختن و خوردن کباب در فضای آزاد برگزار می شود.

در روز برگزاری جشن تولد، هم چنین برای کودکان یک کیک رنگی و کوچک به نام “Fairy Breadتهیه می گردد.

در استرالیا یکی از آداب و رسوم جشن تولد هدیه دادن کلید (نمادی از کلید منزل) است که به عنوان نشانه و نماد بلوغ و رشید شدن شخصی که هدیه را دریافت می کند به حساب می آید!

جشن تولد در روسیه

در آداب تولد روسیه، گوش پسر یا دختری که تولدش است، به تعداد سال های زندگی اش کشیده می شود. آن ها به کودک می گویند «بزرگ شو! نودل نباش!» بنابراین کودک سالم و قوی رشد می کند.آن ها در جشن تولدهایشان آهنگ تولد نمی خوانند اما اگر کسی از یک حادثه ناگوار مثل تصادف جان سالم به در برده باشد، آن روز را به عنوان تولد دومش جشن می گیرند.

جشن تولد اهالی اکوادور

جشن تولد در اکوادور به مانند کشورهای دیگر برگزار می شود، اما جشن تولد ۱۵ سالگی دختران، باشکوه تر از دیگر جشن تولدها برگزار می شود و برای اولین بار دختر مذکور کفش پاشنه بلند پوشیده و در معیّت ۱۴ نفر از پسران فامیل با پدر خود والس(نوعی رقص و ریتم موسیقی) می رقصد!

در انگلیس در روز تولدتان به هوا پرتاب می شوید!

ارسال کارت تبریک تولد توسط انگلیسی ها و از بیش از ۱۰۰ سال قبل به عنوان یک رسم مطلوب جای خود را در برخی جوامع باز کرده است.

در انگلستان برای این که فردی که جشن تولد اوست در زندگی شانس بیاورد، توسط دوستانش سه بار به هوا پرتاب می شود!

کیک جشن تولد در انگلستان گاهی تحت عنوان کیک فال آماده می شود که در درون آن سکه های پول جاسازی می گردد. انگلیسی ها اعتقاد دارند که این نوع کیک تولد، یعنی کیک فال، برای فرد مذکور خوشبختی به همراه می آورد!

جشن تولد برزیلی ها

یکی از آداب و رسوم جشن تولد در برزیل هدیه دادن شیرینی و کیک هایی به شکل میوه جات مختلف به کودکان است که نماد و علامت زندگی سالم محسوب می شود. تزئینات جشن تولد در برزیل اغلب شامل آویختن پرچم های مورد استفاده در کارناوال ها در سراسر منزل و نیز استفاده از تزییناتی متشکل از گل های رنگی و براق کاغذی است.

جشن تولد چینی

از جالب ترین آداب و رسوم جشن تولد در چین، جمع شدن افراد خانواده و فامیل در نخستین سال روز تولد کودک بر گرد اوست که طی آن کودک را در میان سکه های پول خرد، کتاب و عروسکی به شکل اطفال کوچک قرار داده و منتظر می مانند تا ببینند کودک به کدام یک از آن ها اشاره می کند، چینی ها معتقدند که اگر کودک به سکه ها اشاره کرد ثروتمند، اگر به کتاب اشاره کرد آموزگار و اهل اندیشه و اگر به عروسک اشاره کرد صاحب فرزندان زیاد خواهد شد!

هم چنین خوب است بدانیم که چینی ها معمولاً به کسی ساعت هدیه نمی دهند زیرا کلمه ی ساعت در زبان چینی دارای معنای مرگ نیز هست! چینی ها در جشن های خود و از جمله در جشن تولد به نشانه ی آرزوی عمر دراز برای صاحب روز تولد رشته فرنگی می پزند! و یا غذاهایی که در آن رشته فرنگی باشد تدارک می بینند!

چینی ها به قدرت محافظت ببر اعتقاد دارند و به همین خاطر ترجیح می دهند اکثر هدیه هایشان را با نماد ببر و یا سایر نمادهای مشابهِ این چنینی تزیین کنند.

از دیگر آداب و رسوم جشن تولد در چین، هدیه دادن تخم مرغ های رنگی به کودکی است که تولدش گرامی داشته شده است، اما شاید جالب ترین نکته در آداب و رسوم جشن تولد در چین گرامی شمردن و یادآوری کردن روز تولد فرد به مدت ۳۰ روز باشد!!!

جشن تولد در کشور ژاپن

در ژاپن مردم جشنی به نام Shichi-Go-San دارند که به معنی 3-5-7 است. به اعتقاد ژاپنی ها این ها اعداد شانس هستند و اگر در سال تولد فردی یکی از این اعداد شانس باشد، در 15 نوامبر به زیارتگاه شینتو می روند.در 15 نوامبر به معبد Shinto می روند و برای سلامتی و قدرت دعا می کنند. همه کودکان در سه سالگی، پسران در پنج سالگی و دختران در هفت سالگی به این معبد می روند.

کانادایی ها و جشن تولد

در جشن تولد کودکان در کشور کانادا، اطراف کیک تولد با انواع شکلات و شیرینی های متفاوت و در برخی موارد شیرینی های خانگی پوشانده شده و درون یکی از این شیرینی ها سکه ای بسته بندی شده پنهان می شود. هر کس که به طور اتفاقی آن سکه را در شیرینی خود یافت در تمام طول مدت جشن تولد، تعیین کننده ی بازی های جشن تولد و موارد مشابه می گردد!

جشن تولد مصریان

مصریان برای کودکی که تازه متولد شده نخست در یک هفتگیِ طفل، جشنی برپا می کنند! آن ها برای جشن تولد کودکان دو کیک تولد آماده می نمایند یکی کیک تولد با شمع و دیگری کیک تولد بدون شمع! (متاسفانه نتوانستیم علت این امر را دریابیم)

در تزیینات جشن تولد مصریان، از کاغذهای رنگی، برای ساختن قالب گُلی به نام “زِئنا” استفاده می شود. کیک تولد مصری ها یک کیک تولد دارای محتویات میوه ای و یا فندق است که نام اصلی آن کیک ” gateaux” می باشد. هم چنین کنجد و انواع بیسکویت ها نیز در جشن های مختلف مصریان جای گاه خود را دارند.

در مصر، برخی از مردم تولد نوزاد را با فرو بردن کودک در رودخانه نیل جشن می گیرند، مراسمی که از زمان فرعونیان مرسوم بوده است. در هفتمین روز پس از تولد، آنها جشنی را برگزار می کنند که subu نامیده می شود.

مراسم تولد در مکزیک

جشن تولد در مکزیک شامل دو بخش اصلی است، نخست افراد خانواده و فردی که سال روز تولد اوست به اتفاق هم به کلیسا می روند و کشیش برای آن ها دعا می کند و فرد مورد نظر را تقدیس می نماید، سپس افراد خانواده همگی در سکوت و آرامش به خانه بازمی گردند و قسمت اصلی جشن تولد در خانه برگزار می شود. دعوت شدگان به جشن تولد برای فرد مذکورهمراه با دیگر هدایا، بازیچه ای به نام ” pinata” هدیه می کنند که عروسکی به شکل حیوانات است که درونش را از شیرینی، شکلات و پول خرد پر کرده اند!

“Pinata” بر روی زمین قرار داده می شود و کودک مذکور سعی می کند با چشمان بسته آن را باز کند!

اگر شخصی که جشن تولد برای او برگزار می شود دختر باشد، در پایان جشن با پدرش یک “والس”(نوعی رقص محلی و ریتم موسیقی خاص) اجرا می کند.

جشن تولد در نروژ

در نروژ معمولا سالگرد تولدهای رند مانند 20، 30، 40 و … بیشتر از سایرین به رسمیت شناخته می شود و معمولا این جشن تولدها پر شورتر برگذار می شود.

نروژی ها معمولا در جشن تولدهایشان “Hurra for deg som fyller ditt år” (هورا برای تو که این سال را هم پر کردی و پشت سر گذاشتی) می خوانند و یک مهمانی بزرگ برگزار می کنند. برای کودکان نیز جشن تولدشان به این صورت است که کودک متولد در جلو کلاس می رقصد در حالی که بقیه آهنگ تولد نروژی را برایش می خوانند.

لتونی ها و جشن تولد

کلیت برگزاری جشن تولد در لتونی مشابه جشن تولد دیگر کشورها برگزار می شود اما در قسمتی از برنامه جشن تولد در کشور لتونی، فرد بر روی صندلی می نشیند و صندلی او به تعداد سال های عمرش توسط سایر افراد بلند شده و به زمین گذاشته می شود! هم چنین کیک تولد اصلی در لتونی کیکی زردرنگ به نام “Klingeris”می باشد.

جشن تولد در کره

در کره، 100 روز پس از اینکه نوزادی متولد شود، اولین تولد او را جشن می گیرند! والدین با یک جشن کوچک زندگی کودک خود را جشن می گیرند. اگر کودک مریض باشد، والدین آن روز را جشن نمی گیرند تا از بدشانسی برای فرزندشان جلوگیری کنند.

همچنین در این روز به خصوص به تمام دوستان و آشنایان کیک برنج می فرستند چون تقسیم کیک برنج در بین دیگران، برای کودک آن ها عمر طولانی به ارمغان می آورد. در نهایت، به Samshin Halmoni، روح مادربزرگ غذاهایی مثل برنج پیش کش می کنند تا حافظ و نگه دار فرزند آن ها باشد.

جشن تولد در ویتنام

شاید باور نکنید ولی در ویتنام روز تولد نیست که مهم شمرده می شود بلکه نماد سال تولد فرد اهمیت دارد و تمامی تولدها با فرارسیدن سال جدید تبریک گفته می شوند!!!

بزرگ ترین عید ویتنامی ها عید سال نو است که موسوم به عید“تت” می باشد که شباهت زیادی با عید چینی ها دارد. طبق اعتقاد ویتنامی ها سال گرد تولد همه ی افراد همان عید تت می باشد! نحوه ی تبریک تولد در ویتنام به این صورت است که بزرگ ترهای خانواده و فامیل، در صبح عید “تت”، با اهدای ظروف اغلب قرمز رنگی به نام li xi- Lucky Money- می باشد یک سال بزرگ تر شدن کوچک ترها را به آن ها را تبریک می گویند!

جشن تولد در آفریقا

اگر بخواهيم درباره رسومات خاص كشورهاي مختلف در سالروز جشن تولد افراد صحبت كنيم، بهتره ابتدا سري به آفريقا بزنيم. در آفريقا به جاي برگزاري جشن هاي تولد سالانه مراسم ويژه اي به منظور آشنايي كودكان و نوجوانان با قوانين، فرهنگ، آداب، رسوم و باورهاي حاكم بر جوامع مختلف در آغاز دوره هاي بخصوصي از زندگي افراد در سنين مختلف برگزار ميشود كه از اهميت بسيار زيادي براي آنها برخوردار بوده است. در اين كشور در جشن تولد 20 سالگي فرزندان، والدين كليدي را به فرزندشان هديه مي دهند تا راهگشاي مسير زندگي آنها در آينده باشد.

جشن تولد در هلند

در كشور هلند نيز در سنين 5، 10، 15 و 20 سالگي كه سنين طلايي ناميده ميشود، جشن هاي بزرگ و باشكوهي در روز تولد افراد برگزار ميشود. در اين سال ها پدر و مادر با اهداي هديه ارزشمندي تولد فرزندشان رو تبريك مي گفته و ميز مخصوص سرو شام تولد رو با نوارهاي كاغذي، گل ها و بادكنك هاي رنگارنگ تزئين مي كنند.
اگر چه ممكن است امروز بسياري از اين رسوم كه در گذشته تنها در يك كشور بخصوص رواج داشته ، به آيين مشترك همه كشورها تبديل شده باشد، اما به هر حال بايد پذيرفت اين رسوم ريشه در فرهنگ حاكم بر اون كشورها داشته و براي نخستين بار در اون كشور متداول و مرسوم شده است.

کلام آخر

سعی کردیم در این مقاله به معرفی جشن تولد کشورهایی بپردازیم که رسوم متفاوت تری با رسوم دیگر کشورها دارند بپردازیم. به این منظور برای شما آداب و رسوم جشن تولد در کشورهای متفاوت مختلف جهان را برگزیدیم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (532 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (17 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (12 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان