چگونه در اکسل نمودار ترکیبی یا کمبو چارت رسم کنیم؟+ فیلم آموزشی

  پنجشنبه، 16 شهریور 1402   زمان مطالعه 2 دقیقه
چگونه در اکسل نمودار ترکیبی یا کمبو چارت رسم کنیم؟+ فیلم آموزشی
نمودارهای کمبو در اکسل،‌ ترکیبی از دو نمودار مختلف (مثل میله‌ای و خطی) را در یک نمودار نمایش می‌دهند. این نمودارها در واقع برای تحلیل دو نوع داده مختلف در یک نمودار مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه ساعدنیوز به چگونگی رسم این نمودار خواهد پرداخت. تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

نمودار ترکیبی یا کمبو چارت در اکسل دو نوع نمودار مختلف را با هم ترکیب می‌کند و در پرونده‌ها نمایش می‌دهد (این دو نوع نمودار می‌توانند خطی و ستونی باشند). از این نوع نمودار‌ها برای نمایش اطلاعات مختلف در یک جدول استفاده می‌شود. در این مطلب تصمیم گرفتیم به بررسی چگونگی رسم نمودار ترکیبی در اکسل بپردازیم. در برخی منابع از عنوان لاتین نمودار ترکیبی یعنی کمبو چارت استفاده می‌شود.

رسم نمودار ترکیبی در یک محور

در مثال اول می‌خواهیم برای جدول زیر یک نمودار ترکیبی رسم کنیم. در این جدول یک ستون نمایش دهنده میزان در آمد و ستون دیگر آستانه درآمد را نمایش می‌دهد.

رسم نمودار ترکیبی در یک محور

  • همانطور که مشاهده می‌کنید مقدار Threshold یا آستانه هر ماه ثابت است. به همین دلیل اطلاعات مربوط به این ستون به صورت یک خط صاف نمایش داده خواهد شد.

  • برای شروع رسم نمودار ترکیبی برای این جدول، ابتدا بازه‌ی سلول‌های مورد نیاز خود برای نمایش در نمودار را انتخاب کنید. در مثال فوق باید سلول‌های A1:C13 انتخاب شوند. سپس Insert و در نهایت Insert Combo Chart را انتخاب نمایید. روی گزینه‌ Clustered Column-Line کلیک کنید.

رسم نمودار ترکیبی در یک محور

  • با انجام این کار نمودار ترکیبی همراه با ستون و خط در یک محور ایجاد خواهد شد. به همین سادگی!

رسم نمودار ترکیبی در یک محور

  • حالا می‌توانید نمودار خود را اصلاح کنید. مثلا می‌توانید عنوان نمودار ترکیبی خود را تغییر دهید؛ برای این کار روی Chart Title کلیک کرده و سپس نامی که می‌خواهید را در آن تایپ نمایید. با تایپ نام جدید می‌توانید تغییرات را در نوار فرمول‌های اکسل هم مشاهده کنید.

رسم نمودار ترکیبی در یک محور

  • با زدن کلید Enter نام جدید انتخاب شده ذخیره سازی خواهد شد.

رسم نمودار ترکیبی در یک محور

رسم نمودار ترکیبی در دو محور

حالا با استفاده از جدول زیر می‌خواهیم یک نمودار ترکیبی در دو محور ایجاد کنیم. در این جدول همانطور که مشاهده می‌کنید ستون Revenue مربوط به درآمد ماهانه و ستون Ad Budget مربوط به بودجه‌ی تبلیغات است.

رسم نمودار ترکیبی در دو محور

  • ابتدا بازه‌ی A1:C13 را در این مثال انتخاب می‌کنیم و سپس روی Insert > Combo Chart کلیک خواهیم کرد. از بین گزینه‌ها برای این مثال انتخابمان نمودار Clustered Column - Line on Secondary Axis است.

رسم نمودار ترکیبی در دو محور

  • نمودار نهایی مشابه تصویر زیر خواهد بود:

رسم نمودار ترکیبی در دو محور

تبدیل یک نمودار رسم شده به نمودار ترکیبی

  • در این مطلب دو مثال متفاوت از رسم نمودار ترکیبی در اکسل را بیان کردیم. اما آشنا بودن با ویرایش یک نمودار از پیش رسم شده هم می‌تواند بسیار کاربردی و مفید باشد.

  • در تصویر زیر نموداری را مشاهده می‌کنید که بر اساس درآمد (Revenue) و بودجه تبلیغات (Ad Budget) رسم شده است.

تبدیل یک نمودار رسم شده به نمودار ترکیبی

  • این نمودار تنها یک محور دارد و به سختی می‌توانید مقدار بودجه در هر ماه را متوجه شوید. به همین دلیل می‌خواهیم نمودار یاد شده را به یک نمودار ترکیبی تبدیل کنیم که با استفاده از محور ثانویه بتواند مقدار بودجه تبلیغات را به شکلی مناسب و ملموس نمایش دهد.

  • برای شروع، روی مجموعه داده‌هایی که می‌خواهیم آن را تغییر دهیم کلیک می‌کنیم (در این مثال بودجه تبلیغات یا Ad Budget). سپس گزینه‌ Change Series Chart Type را انتخاب می‌کنیم.

تبدیل یک نمودار رسم شده به نمودار ترکیبی

  • حالا گزینه Secondary Axis را فعال کنید تا محوری جدید ایجاد شود. گزینه Line را برای Ad Budget (در ستون Chart Type) انتخاب کنید.

تبدیل یک نمودار رسم شده به نمودار ترکیبی

  • در نهایت Ok را بزنید. نمودار نهایی باید مشابه با تصویر زیر باشد:

تبدیل یک نمودار رسم شده به نمودار ترکیبی

  • حال می‌توانید عنوان و برچسب‌های محور‌های نمودار ترکیبی خود را تغییر دهید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (218 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (169 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (107 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (106 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (99 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (73 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (57 نظر) ژست‌های سیدمحمد خاتمی با بازیگران در سینما؛ از تعظیم در برابر مهتاب کرامتی تا پُفیلا خوردن در حال تماشای فیلم+عکس/ همراهی همسر سیدحسن خمینی و سام درخشانی با رئیس‌جمهور سابق (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (32 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (30 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (28 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (27 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (26 نظر) نگاهی به بازیگران و سلبریتی‌هایی که حیوان خانگی دارند+عکس/ از گربه محمدرضا گلزار و نفیسه روشن تا سگ پاکوتاه بهرام رادان و بهاره افشاری (25 نظر)
منتخب روز   
طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....