چگونه یک رزومه کاری بنویسیم؟

  سه شنبه، 12 دی 1396 ID  کد خبر 1483
چگونه یک رزومه کاری بنویسیم؟
ساعد نیوز: در این مقاله به دلیل اهمیت رزومه کاری برای مدیران و کارفرمایان برای استخدام نیرو، نحوه نوشتن رزومه کاری و بخش های مختلف آن بررسی شده است.

انواع مختلفی از رزومه وجود دارد که یکی از پرطرفدارتین و پرکاربردترین آن ها رزومه کاری است که امروزه برای درخواست کار به کارفرمایان و مدیران ارائه می شود. رزومه کاری به عنوان اولین دید یک کارفرما به شما از اهمیت بالایی برخوردار است و به دلیل اینکه ممکن است حجم درخواست های کار زیاد باشد برای خیلی از کارآفرین ها اولین مرحله گزینش به حساب می آید. به این دلیل نوشتن رزومه کاری اهمیت بالایی دارد و باید با دقت انجام شود. در این مقاله در ساعدنیوز می خواهیم شما را با نحوه نوشتن رزومه کاری آشنا کنیم.

نوشتن رزومه کاری چگونه است؟ 

توجه داشته باشید که رزومه کاری معرفی نامه ای است شامل چکیده ای از مشخصات شخصی، سوابق کاری، کارنامه تحصیلی و مهارت های فردی. توجه به خلاصه بودن رزومه اهمیت فراوانی دارد. شیوه های متنوعی برای نوشتن رزومه کاری وجود دارد که می تواند بسته به سلیقه و موقعیت درخواست کار توسط شما تغییر کند. بخش های عمومی یک رزومه کاری به ترتیب زیر است:

1.    جزییات شخصی:

طبیعتا اولین چیزی که باید در رزومه به آن اشاره کنید هویت شماست. اینکه چه کسی هستید و اطلاعات تماسی شما در این بخش قرار می گیرد. در جزییات شخصی خود بهتر است عکسی پرسنلی قرار دهید و اطلاعات شخصی از قبیل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد،  نشانی، شماره تلفن همراه و ثابت و نشانی پست الکترونیکی خود را بنویسید. توصیه می کنیم که پست الکترونیکی که در این بخش معرفی می کنید رسمی باشد و برای کار خود آن را ساخته باشید.

2.     تحصیلات :

در این بخش سوابق تحصیلی خود را از دبیرستان تا مقاطع مختلف دانشگاهی به ترتیب بیاورید. اطلاعاتی که توصیه می شود در این بخش بنویسید مقطع تحصیلی، نوع مدرک و نام دانشگاه یا دبیرستانی است که مدرک را از آن گرفته اید. اگر فارغ التحصیل شده اید زمان فراغت از تحصیل خود را بیاورید و اگر در حال تحصیل هستید حتما در این بخش به آن اشاره کنید.

3.     سوابق کاری و شغلی: 

این بخش از رزومه اهمیت بالایی دارد زیرا برای بسیاری از کارفرمایان سوابق شغلی شما اهمیت دارد و با دقت بیشتری به این بخش نگاه می کنند. اطلاعات مشاغلی را که داشته اید چه پاره وقت بوده اند و چه تمام وقت به صورت کامل بیاورید. این اطلاعات شامل نام، نشانی و تلفن محل کار قبلی و تاریخ انجام آن می باشد. طبقه بندی آوردن آن ها بسته به سلیقه تان می تواند متفاوت باشد. هم می توانید به ترتیب داشتن شغل ها از جدیدترین به قدیم ترین، آن ها را بیاورید و هم می تواند بسته به موضوع و نوع کار آن ها را طبقه بندی کرده و مشاغل مرتبط را کنار هم بنویسید.

4.     کتاب ها و مقالات: 

اهمیت و آوردن این بخش بسته به محل کاری که درخواست می دهید متفاوت است. در بعضی از رزومه های کاری نیازی به آوردن این اطلاعات نیست. این بخش شامل اطلاعات کتاب ها و مقاله هایی است که تا به حال به نام شما چاپ شده اند. این اطلاعات بهتر است شامل نام اثر، نام مجله و یا کنفرانس و تاریخ نشر آن باشد.

5.     علایق و مهارت ها: 

می توانید در این بخش علایق  و مهارت های مختلف خود را از قبیل هنر و ورزش را بیاورید و همچنین اگر مهارت های دیگری دارید که در بخش های قبلی اشاره ای به آن نشده است می توانید در این بخش از رزومه خود به آن ها اشاره کنید. آوردن دانش زیان خارجی در این بخش قرار می گیرد.

6.     معرف ها: 

اطلاعات شرکت ها و یا افرادی که معرف شما هستند و برای شما توصیه نامه پر کرده اند در این بخش آورده می شود. سعی کنید اطلاعات نسبتا کاملی در این قسمت بیاورید.

در نگارش رزومه نکات زیر را مد نظر داشته باشید:

1. رعایت خلاصه نویسی در نگارش رزومه

باید توجه داشت که اصل مهم در رزومه نویسی، خلاصه و صریح نویسی (being to the point)  است. هیچ گاه از جملات بلند در رزومه خود استفاده نکنید. زیرا فردی که رزومه شما را مطالعه می کند، انتظار دارد در نگاه اول و اجمالی خود، تمامی اطلاعات شما را بدست آورد. لذا نوشتن مطالب بصورت جملات، حوصله خواننده را سر می برد. از این رو رزومه با Application (درخواست نامه) متفاوت است.

2. رعایت حاشیه گذاری در رزومه، یکی دیگر از مواردی است که در نگارش رزومه باید به آن توجه داشت.

3. قبل از نگارش رزومه حتما در خصوص سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید. سعی کنید، حتما مدارک کافی برای هرکدام از سوابق تحصیلی ذکر شده در رزومه داشته باشید و آن را ضمیمه رزومه نمایید.
4. از بزرگنمایی و نوشتن اطلاعات دروغین در رزومه بپرهیزید ، چون می تواند برایتان دردسر ساز شود.
5. سعی کنید تمام اطلاعات رزومه خود را  در 2 ورق کاغذ A4  تنظیم نمایید.
6. همیشه چند کپی از رزومه برای خودتان نگه دارید.
7. اگر قصد نوشتن رزومه به زبان انگلیسی دارید، حتماً متن رزومه خود را بعد از نوشتن به یک مترجم و یا کسی که ادبیات انگلیسی را به خوبی می داند نشان دهید تا مشکلی از لحاظ ادبی و نگارشی نداشته باشد.
8. رزومه خود را حتما به صورت تایپ شده داشته باشید و از ارائه رزومه دست نویس خود داری کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (192 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (84 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (48 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (36 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (34 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (26 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (24 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (22 نظر) خلاقیت خنده دار بَقال اهوازی برای فرار از گرما حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (11 نظر) مراسم تشییع مادر پژمان جمشیدی، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (11 نظر) دختر شهید سید ابراهیم رئیسی: پدرم تمایل نداشت سوادش را در چشم مردم فرو کند (11 نظر) مادر رهبر معظم انقلاب خطاب به همسر رهبری: تو چرا ساکتی، آه و ناله کن، چون تو همه ‌اش احساس راحتی می‌ کنی سیدعلی هم دلگرم می‌ شود و به دنبال این کارها می‌رود (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ثروت نجومی هانده ارچل بازیگر محبوب ترکیه ای/خانم بازیگر اهل کار خیر هم هستن + عکس
(عکس) مانتو بلوچی و شلوار طلاکوب سحر دولتشاهی، همسر همایون شجریان، در کنار پژمان جمشیدی/ چقدر اصیل و زیباست
(ویدئو) صید ماهی غول پیکر از دریای خزر توسط ماهیگران ترکمنستانی
دختری که توانست دل ناصرالدین شاه را بدزدد/توصیف زیبایی شاه از دختر دلربا ++عکس
ابتکار خلاقانه مسعود پزشکیان با پوشش متفاوت در مراسم تنفیذ+عکس/ حماسه آفرینی در دانلود ورژن جدید...
مادری که در قبر زایمان کرد
لحظه به لحظه با مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری در حسینیه بیت رهبری
گزارش تصویری از حضور چهره های شناخته‌شده سینما و ورزش در مراسم ختم سعید راد/ از چهره متفاوت استاد پرستویی و علی پروین تا امین حیایی،مهراوه شریفی‌نیا و نفس بازغی
لوازم آشپزخانه سفید یا سیلور؛ کدام انتخاب بهتری است؟
چرا ترامپ از کاملا هریس می‌ترسد؟
یادی کنیم از فن کمر مازندرانی بهروز فریبا، خواهرزاده محسن تنابنده در سریال "پایتخت"، که روی رحمت پیاده کرد/ یه فن زد در حد المپیک پاریس و رحمتو ناکار کرد 🤣
شیائومی از خودروی 1500 اسب‌بخاری خود رونمایی کرد
(عکس) کد مورس همستر 7 مرداد+ آموزش دریافت یک میلیون سکه رایگان در برنامه فقط تا ساعت 22 امشب
یادی کنیم از درخشانترین بازی لیلا حاتمی در یک سکانس متفاوت عاشقانه که اشک هر بیننده‌ای رو درمیاره
(ویدئو) شاهکار هنرمندان شیرازی جانبخشی به یک تنه درخ خشکیده در 40 روز!/هنر نزد ایرانیان است و بس
منتخب روز   
حضور مصطفی زمانی در مراسم تشییع پدر شهاب حسینی +ویدئو/روحش شاد و یادش گرامی سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌