چگونه موکاپات را با سرکه سه سوته تمیز کنیم؟+ نکات اساسی

  چهارشنبه، 13 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
چگونه موکاپات را با سرکه سه سوته تمیز کنیم؟+ نکات اساسی
اگر برای درست کردن قهوه از موکاپات استفاده میکنید ولی به مرور موکاپات شما کهنه شده است، شستشوی اصولی موکاپات راه حلی مناسب که آن را مثل شکل اول میکند. البته با توجه کرد که چگونه و با چه چیزی موکاپات را تمیز کنیم. در ادامه ساعدنیوز به آموزش شستشوی موکاپات بصورت اصولی خواهد پرداخت همراه ما باشید.

اگر شما هم عاشق طعم قهوه و اسپرسو داخل موکاپات هستید، پس احتمالا در طول روز از آن استفاده می کنید اما یکی از راه هایی که باعث می شود موکاپات مدت زمان طولانی تری برای شما کار کند، این است که آن را تمیز نگه دارید اما چگونه باید آن را تمیز کرد. که در ادامه ساعدنیوز به این سوال پاسخ خواهد داد. همراه ما باشید.

موکاپات چیست؟

موکاپات (moka pot) که بدان اسپرسو ساز رو گازی یا اجاقی نیز گفته می‌شود، از قوانین پایه فیزیک برای تهیه یک فنجان قهوه عالی استفاده می‌کند. این دستگاه عملکردی شبیه اسپرسو ساز برقی دارد و با فشار آب عمل عصاره گیری قهوه را انجام می‌دهد. موکاپات سه بخش دارد: یکی برای آب، یکی برای پودر قهوه و بخشی هم برای قهوه اسپرسو آماده شده. وقتی موکاپات روی گاز قرار می‌گیرد، آب داغ می‌شود و بخار ایجاد می‌کند. بخار فشار را در محفظه پایینی افزایش می‌دهد، آب را با فشار از بین دانه‌های قهوه رد می‌کند و به محفظه بالایی می‌فرستد. فشار محفظه بخار موکاپات فقط 1.5 بار است، این میزان حتی نزدیک به اسپرسو سازهای سنتی هم نیست که حدود 9 بار فشار ایجاد می‌کردند. با این حال طراحی مناسب و توانایی موکاپات در تهیه یک فنجان قهوه عالی، باعث شد این دستگاه در میان خانواده‌ها محبوبیت پیدا کند. بهترین روش برای تمیز کردن موکاپاتموکاپات‌ها در ایتالیا، اسپانیا و پرتقال بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و ایتالیایی‌ها به موکاپات macchinetta (ماشین کوچک ) و یا caffetiera (قهوه ساز) می گویند.

پوستر موکاپات

چرا اسپرسو ساز رو گازی؟

شاید از خود بپرسید وقتی اسپرسو ساز برقی وجود دارد، چه نیازی هست که از اسپرسو ساز رو گازی استفاده کنیم؟ اولین دلیل آن قیمت مناسب است! قیمت این دستگاه بسیار ارزان‌تر از سایر دستگاه‌های قهوه‌ساز برقی است. پس کسی که قهوه دوست دارد و نمی‌خواهد هزینه زیادی برای دستگاه‌ اسپرسوساز بپردازد، می‌تواند با قیمتی پایین‌تر موکاپات بخرد. مزیت دیگر این دستگاه، قابل‌حمل بودن آن است. این دستگاه کوچک و سبک است و می‌توانید به سادگی آن را با خود به هر جایی که می‌خواهید ببرید. ویژگی دیگر، نیاز نداشتن آن به برق است؛ یعنی می‌توانید با روشن کردن آتش، در هر جایی که هستید، قهوه درست کنید.

غسل دادن موکاپات

اگه موکاپاتتون کاملاً نو هست و برای اولین باره که استفاده ش می کنین، لازمه قبل از هر نوع استفاده یک غسل تعمید براش انجام بدین! موکاپات رو باز کرده و تمام قسمت های اون رو در آب گرم بشورین. بعد یکی دو بار توش قهوه دم کنین و دور بریزین، می تونین برای این منظور از قهوه های قدیمی تون استفاده کنین، همچنین این کار می تونه بهانه خوبی برای دور ریختن پودرای قهوه ی قدیمی تون هم باشه.

روش تمیز کردن موکاپات با آب و سرکه

شما می توانید هر روز به طور کامل موکاپات را تمیز کنید و بعد از هر بار استفاده آن را آب بکشید اما برای اینکه دانه های قهوه ای که در طولانی مدت از روی آن مانده است را تمیز کنید، باید یک بار به طور اساسی آن را بشویید. معمولاً توصیه می شود اگر در جایی زندگی می کنید که آب شهری تان رسوب زیادی دارد، هر ماه این کار را انجام دهید. در غیر این صورت اگر استفاده زیادی از موکاپات ندارید، دو بار در سال شستشوی اساسی کفایت می کند.

پوستر شستشوی موکاپات

چگونه موکاپات را به صورت روزانه تمیز کنیم؟

  • جدا کردن قطعات موکاپات و خالی کردن قهوه: اول شما باید تمام قهوه های موجود در موکاپات را به طور کامل خالی کنید. سپس قطعات آن را جدا کنید و جایی قرار دهید که کاملاً هوا بخورد و خشک شود.

  • شستشوی کامل: حال موکاپات و تمام قطعات جدا شده از آن را زیر آب شیر بگیرید. بهتر است که آب داغ باز کنید. تمام قسمت های آن را شستشو دهید تا تمام قهوه ها جدا شوند و هیچ آثاری از آن ها باقی نماند.

  • خشک کردن: حال یک دستمال تمیز بردارید. به طور کامل تمام قطعات موکاپات را خشک کنید و اجازه ندهید که هیچ رطوبتی داخل آن بماند.

نکات مهم

  1. اگر نمی دانید که دانه های قهوه باقی مانده را چه کار کنید، می توانید مقداری از آن را داخل خاک گلدان بریزید تا آن را تقویت کند.

  2. بهتر است که نهموکاپات و نه هیچ کدام از اجزای آن را داخل ماشین ظرفشویی قرار ندهید زیرا ماشین ظرفشویی خیلی خشن با آن رفتار می کند و ممکن است که آسیب وارد شود.

  3. هرگز داخل آن را اسکراب و با اسکاج زیر تمیز نکنید تا خراشی وارد نشود.

تمیز کردن اساسی موکاپات

آب حاوی مواد معدنی است که باعث طعم دهی می شود اما این مواد معدنی ممکن است داخل موکاپات تجمع پیدا کند و در مدت زمان طولانی لکه ها و رسوبات را داخل آن ایجاد کند بنابراین چند وقت یکبار باید موکاپات را به شکل اساسی تمیز کنید. اما چگونه باید این کار را انجام داد؟

  • شروع کار با موکاپات خالی: اول باید قسمت پایین موکاپات را از آب پر کنید. به طوری که آب، خط آن را پوشش دهد و آب انتهای سبد فیلتر را لمس کند. سطح آب باید بیشتر از زمان هایی باشد که می خواهید قهوه دم کنید.

  • اضافه کردن سرکه سفید: دو قاشق غذاخوری سرکه سفید را به آب اضافه کنید. سرکه سیب یا چند قطره آبلیمو هم می تواند جایگزین خوبی باشد.

  • قطعات موکاپات را به یکدیگر وصل کنید: اکنون قطعات موکاپات را به یکدیگر وصل کنید و اجازه دهید که سرکه و آب داخل آن بماند و 2 الی 4ساعت صبر کنید حتی می توانید آن را شب تا صبح در همین حالت نگه دارید. اسید ملایم سرکه به آرامی مواد معدنی را در خودش حل کرده و چربی ها را جدا می کند؛ بدون این که به فلز آسیب وارد شود.

  • از موکاپات استفاده کنید: بعد از چند ساعت که گذشت، مقدار کمی از آب را از داخل موکاپات خارج کنید. سپس آن را روی شعله گاز بگذارید و اجازه دهید که این آب اسیدی داخل آن به جریان دربیاید؛ بدون این که دانه ای از قهوه داخلش باشد.

  • خنک شدن و شستن: هنگامی که موکاپات به اندازه کافی خنک شد و می توانستید به آن دست بزنید، آب و سرکه را بیرون بریزید. قطعات موکاپات را از یکدیگر جدا کنید. هر کدام از اجزا را زیر آب داغ بشویید و سپس به طور کامل آن را با دستمال خشک کنید.

نکاتی برای سالم ماندن موکاپات

  • هرگز دانه های قهوه را مانند اسپرسو تحت فشار قرار ندهید. فشار بیش از حد به دانه های قهوه داخل موکاپات، باعث می شود که دانه ها بیش از حد ریز شوند و جمع کردن آن ها کار سختی باشد.

  • حتماً نقطه امن کاپ را به طور منظم چک کنید؛ مخصوصاً هنگام تمیز کردن باید مراقب این ناحیه باشید که هیچ دانه ای از قهوه داخل آن گیر نکرده باشد.

  • بیش از حد موکاپات را پر نکنید که از خط مجاز بالا بزند. همیشه باید مقداری فضا بین خط مجاز و سطح آب وجود داشته باشد. در غیر این صورت فشار بخار اضافه بیرون می زند.

سخن پایانی

بنابراین برای تمیز کردن موکاپات و داشتن تجربه ای عالی از نوشیدن قهوه می توانید هر چند وقت یکبار به شکل اساسی دستگاه خود را با سرکه شست و شو داده و سپس به خوبی آن را خشک نمایید. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (75 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (73 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (49 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (49 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (48 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (38 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (27 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (26 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (23 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (22 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (23 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (22 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (21 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قدرت‌نمایی پزشکیان مقابل تندرو‌های مجلس با یک «اقدامِ بی سابقه»
گنج یابی و جویندگی گسترده در فضای مجازی / حتی کتاب هم چاپ می‌کنند!
استقبال آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین از پهپادهای ایرانی
(ویدئو) ماندگارترین سکانس سریال پایتخت / یه ترکیه رفتن نقی هی به همه گیر میده؛ به ارسطو میگه کفشای سیندرلا چیه پوشیدی 😂
(ویدیو) نرگس محمدی،بازیگر جوکر2 : علی اوجی گفت زنم بشی تا 60 سالگی می خندونمت
دانلود آهنگ جدید «پر پرواز» مصطفی راغب +فیلم/ تو پر پروازم باش بیا و مالک قلبم باش ...
(عکس) شباهت بیش از حد الیکا عبدالرزاقی، ستاره اینروزهای برنامه "جوکر 2"، به مادرش/ امین زندگانی، بازیگر سریال "طوبی"، چه مادرخانم جوان و خوش خنده‌ای داره!
پدر با دیدن دختر 15 ساله‌اش با یک پسر در اتاق خواب سکته کرد و مرد!
ویدیو قدیمی و دیده‌نشده از شوخی بانمک زهره فکورصبور با نعیمه نظام‌دوست/ وااای چقدر جوون بودن اینجا!
(ویدیو) روزی که اشک تختی درامد!/ خاطره ای دردناک از المپیک رفتن جهان پهلوان تختی که شما نمیدانستید!!
(ویدئو) وقتی از سوتی های عجیب مادربزرگ ها در برنامه جوکر 2 میگن / متین ستوده و گیتی قاسمی یه سوتی از مامان بزرگشون گفتن که بقیه تا مرز ترکیدن رفتن 😂😂
(ویدئو) سوگواری دیدنی نیکخواه در مراسم ختم ژاله صامتی در برنامه جوکر 2 / ناهید مسلمی چه شیونی میزنه 😂😂
(ویدئو) وقتی پژمان جمشیدی برای پدر زن دومش شلوار حاملگی میخره/ سکانسی فوق العاده سمی و خنده دار از فیلم سینمایی هتل
(ویدیو) فقط رضا نیکخواه میتونه وسط مراسم ختم همه رو بخندونه/ لحظه تعزیه‌خوانی رضا نیکخواه در برنامه "جوکر 2" و خندیدن رویا میرعلمی/ البته این دیگه خنده نبود، انفجار بود🤣
رهبر انقلاب : راه طولانی پیمودید و حسینیه ما را از رایحه دل‌های ولایت‌مدارتان معطر کردید ؛ سلام مرا به بوشهری‌ها برسانید
منتخب روز   
همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی