چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟/ 8 راهکار تضمینی و طلایی برای استفاده بدون استرس بابت هزینه قبض گزاف

  پنجشنبه، 28 تیر 1403
چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟/ 8 راهکار تضمینی و طلایی برای استفاده بدون استرس بابت هزینه قبض گزاف
ساعدنیوز: راهکارهای جالب برای کاهش مصرف برق در کولرهای گازی را در این مطلب مشاهده بفرمایید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز، با از راه رسیدن تابستان و روزهای گرم سال همه افراد سراغ روشن کردن کولرها می‌روند، اما نگرانی از مصرف برق کولر گازی (حتی میزان مصرف برق کولر گازی در حالت فن) و مشاهده قبض‌های نجومی، لذت باد خنک کولر گازی را کمرنگ می‌کند.

به همین جهت همه ما به دنبال راه‌های کاهش مصرف برق کولر گازی اسپیلت و سایر مدل‌ها هستیم، و از خود می‌پرسیم چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم؟ در این مقاله می‌خواهیم به چند نکته مهم و طلایی برای کاهش مصرف برق کولر گازی بپردازیم، پس تا پایان محتوا با ما همراه باشید.

8 راه طلایی جهت کاهش مصرف برق کولر گازی

در ادامه نکاتی که به شما در کاهش میزان مصرف برق کولر گازی (بدون نیاز به دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی) کمک می‌کند را توضیح می‌دهیم (برخی از این راهکارها به نقل از منبع معتبر EnerCare آورده شده‌اند):

1. نصب کولر گازی در جای مناسب

انتخاب محل نصب اسپیلت بسیار اهمیت دارد. اگر کولر گازی به صورت اصولی و در محل مناسب نصب نشود، علاوه بر ایجاد مشکلاتی برای خود کولر، میزان مصرف برق کولر گازی در حالت فن و سایر تنظیمات آن را نیز افزایش می‌دهد. توصیه می‌شود پنل داخلی را در جایی روبروی محل نشستن یا حضور اعضاء خانواده قرار دهید.

بهتر است به علت انباشته شدن هوای گرم در زیر سقف، تا حد ممکن پنل داخلی اسپلیت‌ها را پایین‌تر از سقف نصب کنید. همچنین بهتر است نصب پنل بیرونی طوری باشد که هوای آزاد به راحتی در پشت آن جریان داشته باشد.

نکته‌‌ای که دانستن آن هنگام نصب کولر گازی مهم بوده و می‌تواند به مصرف برق کولر گازی جنرال 24000 و سایر مدل‌ها کمک کند این است که طول پرتاب هوای اسپلیت‌ها بر اساس ظرفیت معمولا بین 5 تا 10 متر است. پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله محل نصب کولر گازی را مطالعه کنید.

2. به برچسب انرژی کولر گازی دقت کنید

اگر می‌خواهید بدانید چگونه مصرف برق کولر گازی را کاهش دهیم، در مرحله اول توصیه می‌شود از کولر گازی یا اسپلیت هایی استفاده کنید که دارای اینورتر یا سطح مصرف انرژی A یا B هستند. اصولا اینورترها متناسب با میزان مصرف، دور مورد نیاز انواع کمپرسور کولر گازی را کاهش یا افزایش می‌دهند.

توجه کنید که حتما مشخصات فنی دستگاه مورد نظر را مطالعه کنید و به EER دستگاه توجه کنید. ممکن است دستگاهی آمپر مصرفی کمی داشته باشد اما راندمان سرمایشی آن به اندازه مورد نظر و دلخواه شما نباشد.

به‌عنوان مثال، شما دستگاه 32000 خریداری کرده‌اید، اما راندمان سرمایشی آن پایین‌تر است، بنابراین باید بیشتر کار کند تا محیط شما خنک شود و همین امر سبب مصرف بیش از حد برق می‌شود. توجه به این نکات یکی از راه‌های کاهش مصرف برق کولر گازی حتی در صورت روشن بودن دائم کولر گازی است.

3. تنظیم مناسب دمای کولر گازی

یکی دیگر از راه‌های کاهش مصرف برق کولر گازی این است که دمای اسپیلت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که آسایش شما را فراهم نماید و اگر دستگاه بیشتر از آن کار کند شما سردتان شده و احساس لرز می‌کنید.

بنابراین مصرف کولر گازی شما به جهت بیشتر کار کردن کمپرسور دستگاه به علت انتخاب نکردن دمای مناسب افزایش پیدا کرده و همین امر سبب می‌شود مصرف برق شما افزایش پیدا کند.

دمای مناسب برای کولرهای گازی بین 24 تا 26 درجه سانتیگراد است. در این روش نیز شما نیازی به دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی ندارید و می‌توانید مصرف کولر گازی در حالت فن و... کاهش دهید.

4. انتخاب مناسب ظرفیت کولر گازی

با انتخاب صحیح کولر گازی متناسب با ظرفیت محیط می‌توانید‌ میزان مصرف برق کولر گازی خود را تا 20 درصد کاهش دهید. اگر ساکن واحدهای طبقه آخر هستید و سقف واحد شما پشت بام است، به علت تابش نور گرم خورشید به سقف ساختمان در تابستان و انتقال حرارت آن به واحدهای زیر سقف، باید برای واحد مسکونی به ازاء هر متر مربع از مساحت اتاق یا سالن بین 700 تا 800 و برای واحدهای اداری و تجاری 900-1200BTU ظرفیت برودتی در نظر گرفت.

اما اگر ساکن طبقات وسط ساختمان هستید، می‌‌توانید برای واحد مسکونی به ازاء هر متر مربع حدود 400 تا 500، و برای واحدهای اداری و تجاری 700 تا 1000 BTU ظرفیت برودتی برای کولر گازی اسپلیت خود در نظر بگیرید تا نیازی به روشن بودن دائم کولر گازی نیاز نداشته باشید. همچنین اگر به کولر گازی با ظرفیت بالا نیاز ندارید و متراژ اتاق مورد نظر شما نیز کم است، می‌توانید از کولر گازی پرتابل استفاده کنید.

5. آیا لامپ‌های کم مصرف در کاهش مصرف کولر گازی موثر است؟

در مواردی به جای تمرکز روی خود کولر گازی و پرسیدن سوالاتی در مورد دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی، میزان مصرف برق کولر گازی در حالت فن و کولر گازی چند ساعت باید روشن باشد، بهتر است به محیط اطراف کولر گازی برای پیدا کردن راه‌های کاهش مصرف برق کولر گازی دقت کنیم.

بله؛ استفاده از لامپ‌های کم مصرف یکی از راه های کاهش مصرف برق کولر گازی است. چرا که گرمای حاصل از لامپ‌های قدیمی به شدت سبب ایجاد گرمای مزاحم در محیط شما می‌شود. این مسئله در ادامه موجب افزایش کار کولر گازی برای رساندن دمای محیط به دمای مورد نطر شما می‌شود.

همین امر مصرف برق کولر گازی (و همچنین مصرف کولر گازی در حالت فن) را افزایش می‌دهد. پس اگر هنوز لامپ‌های خود را به لامپ‌های کم مصرف تغییر نداده‌اید، همین الان این کار را انجام دهید.

6. اطمینان از سالم بودن دستگاه

اگر کولر گازی ایراد داشته باشد برای اینکه بتواند دمای محیط را تا دمایی که شما تنظیم کرده‌اید پایین بیاورد، باید انرژی برق و زمان بیشتری را صرف کند و همین امر سبب بالا رفتن مبلغ قبض برق شما می‌شود.

پس سرویس سالانه کولر گازی اسپیلت خود را فراموش نکنید. همچنین در صورت بروز علائم و مشکلات هنگام کار کردن کولر گازی، در کوتاهترین زمان از یک متخصص برای عیب یابی و تعمیر کولر گازی کمک بگیرید.

7.کاهش مصرف برق کولر گازی، با سرویس کردن آن

بهترین راه برای کاهش مصرف برق کولر گازی این است که سالی یک بار سرویس کولر گازی خود را به یک سرویسکار متخصص بسپارید تا مطمئن شوید کولر به‌خوبی کار می‌کند. مشکلات فنی متعددی وجود دارند که سبب می‌شوند کولر گازی شما ناکارآمد عمل کند.

سرویس کردن کولر، از بروز مشکل و ایراد جلوگیری می‌کند و باعث افزایش راندمان و بهبود عملکرد آن می‌شود. در نتیجه میزان مصرف انرژی و برق کولر گازی هم کم می‌شود.

8. استفاده از ترموستات مدرن

یک سری از ترموستات‌ها هستند که قابل برنامه ریزی هستند، یعنی شما می ‌توانید زمان خاموش و روشن شدن کولر گازی و همچنین دمای مورد نظر را تنظیم کنید. یکی از کارهایی که به کاهش مصرف برق کولر گازی کمک می‌کند، استفاده از همین ترموستات‌های قابل برنامه‌ریزی می‌باشد.

با استفاده از این ترموستات‌ها، شما زمان‌هایی که به کولر گازی نیاز ندارید، فرمان لازم صادر می‌شود و کولر گازی را خاموش می‌کند؛ در نتیجه مصرف برق کاهش می‌یابد.

دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی چیست؟

دستگاه کاهش مصرف برق کولر گازی در واقع یک ذخیره کننده برق در کولر گازی است. هنگامی که موتور روتاری کولر گازی به علت اشباع هوای سرد خاموش می‌شود، دستگاه کاهش مصرف برق، انرژی برق را در خود ذخیره می‌کند که این کار موجب صرفه جویی در مصرف برق می‌شود. پس یکی از راه های کاهش مصرف برق کولر گازی، استفاده از دستگاه کاهش مصرف برق می‌باشد.

میزان مصرف برق کولر گازی در حالت فن چقدر است؟

مصرف برق کولر گازی در حالت فن بسیار کم می‌شود. در بسیاری از کولر گازی‌ها در صورتی که ترموستات به خوبی عمل کند، هنگام رسیدن دمای هوا به درجه تنظیم شده روی دستگاه، کولر گازی روی حالت فن می‌رود.

به طور کلی، بهتر است در زمان هایی که هوای بیرون زیاد گرم نیست، از کولر گازی در حالت فن استفاده کنید؛ زیرا کولر گازی در حالت فن هم، محیط را به خوبی خنک می‌کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (528 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (31 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (10 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان