چه زمانی باید از قارچ کش برای گیاهان استفاده کرد؟

  جمعه، 29 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
چه زمانی باید از قارچ کش برای گیاهان استفاده کرد؟
قارچ کش گیاهان آپارتمانی باعث از بین رفتن یا مهار رشد قارچ ها می شود. آن را می توان برای کنترل قارچ هایی که به گیاهان آسیب می رسانند از جمله زنگ، کپک و آفات استفاده کرد. پس قارچ کش از مواد ضروری گیاه محسوب میشود. در ادامه ساعدنیوز به بهترین زمان استفاده از قارچ کش خواهد پرداخت. همراه ما باشید.

قارچکش ها به طرق مختلف عمل می کنند، اما بیشتر آنها به غشای سلولی قارچ آسیب می رسانند یا در تولید انرژی در سلول های قارچی اختلال ایجاد می کنند. در محصولات کشاورزی، قارچکش ها از پتانسیل عملکرد محافظت می کنند. قارچ کش ها عموماً عملکرد را افزایش نمی دهند و اگر پس از ایجاد عفونت اعمال شوند، عملکرد از دست رفته را بازیابی نمی کنند.

چه زمانی باید از قارچ کش استفاده کرد؟

  • زنگ زدگی برگ گیاه

  • آبکی شدن ساقه ها و ریزش آنها

  • لکه های قهوه ای روی برگ ها و ریزش آنها

  • بروز کپک های پودری روی برگ ها و ساقه ها

بهترین قارچ کش گیاهان آپارتمانی

  • قارچ کش بنومیل: بنومیل یک قارچ کش بنزیمیدازول است که سالهاست به طور موثر در انواع محصولات غذایی و گیاهان زینتی مورد استفاده قرار می گیرد. قارچ کش بنومیل در درجه اول به کاربندازیم متابولیزه می شود.

  • قارچ کش مانکوزب: یک قارچ کش تماسی وسیع است که برای استفاده در بسیاری از محصولات میوه، سبزیجات، آجیل و مزرعه استفاده می شود. این گیاه در برابر طیف وسیعی از بیماریهای قارچی از جمله بیماری سیب زمینی، لکه برگ، بلایت و زنگار محافظت می کند. همچنین از آن برای درمان بذر سیب زمینی، ذرت، سورگوم، گوجه فرنگی و غلات استفاده می شود.

  • قارچ کش کاپتان: کاپتان قارچکشی است که متعلق به کلاس فتالیمید (ترکیبات شیمیایی متصل به آمونیاک) است. غیر سیستمیک است و اغلب به سایر فرمول های آفت کش اضافه می شود. برای کشاورزی و مصارف مسکونی در میوه ها، سبزیجات و گیاهان زینتی استفاده می شود. کاپتان ظاهر میوه را بهبود می بخشد.

  • قارچ کش کاربندازیم: کاربندازیم یک سم قارچ کش بنزیمیدازول با طیف وسیع، سیستمیک و متابولیت بنومیل است.

  • ایپرودیون کاربندازیم: قارچ کش های ایپرودیون کاربندازیم در جذب در خاک رقابت می کنند، که باعث افزایش زیست پذیری آنها در مخلوط ها می شود. تبدیل قارچکش ها در مخلوط ها کند می شود که این امر باعث افزایش دسترسی زیستی آنها نیز می شود.

  • قارچ کش بردوفیکس: قارچ کش بردوفیکس ، یک محلول بسیار قوی قارچ‌ کش و باکتری کش از ترکیبات مس است که ، به نوعی هم می شود گفت دارای اثر حفاظتی تماسی است. در اغلب مواقع از محلول بردو‌‌فیکس برای پیشگیری و درمان استفاده میشود.

  • قارچ کش توپاس: قارچ کش توپاس (پنکونازول) از دسته قارچ کش هایی است از گروه شیمیایی تری ازول و دارای خاصیت سیستمیک با اثر حفاظتی و معالجه ای که علیه سفیدک سطحی درختان میوه مورد استفاده قرار می گیرد. این قارچ کش قابل اختلاط با اکثر حشره کش ها و قارچ کش ها هست.

بهترین زمان استفاده قارچ کش ها برای درختان میوه

فصل زمستان برای استفاده از قارچ کش برای درختان میوه مناسب ترین زمان است. چون در این زمان به دلیل نبودن برگ بر روی درختان استفاده از قارچ کش راحت تر و مقدار مصرف آن کمتر می‌باشد و با میزان کمتری از قارچ کش ها می توان تمام سطح درخت را سم پاشی کرد. همچنین در این فصل درختان محصول ندارند و باعث ایجاد مسمومیت در میوه ها نمی شود.

چه زمانی از شبانه روز برای سمپاشی قارچ کش بهتر است؟

با توجه به داده های تحقیقات اولیه، استفاده از قارچ کش ها ممکن است بهترین اثر را در هنگام استفاده در اوایل صبح یا شب داشته باشند. هر چه دما بیشتر و رطوبت نسبی کمتر باشد، فرصت تبخیر یا تبخیر قارچ کش بیشتر است. با سمپاشی در اوایل صبح که دما کمتر و رطوبت نسبی بیشتر است می توان از این امر جلوگیری کرد. اوایل صبح یا حتی شب زمانی است که شبنم شدیدی ایجاد می شود، شبنم می‌تواند به توزیع و پخش قارچ‌کش ها به بخش های مختلف گیاه که امکان آلوده شدن را دارد کمک کند.

پوستر استفاده از قارچ کش برای گیاه

زمان استفاده از قارچ کش ها چه موقعی است؟

برای سم دادن به گیاه تان در صبح اقدام کنید زیرا انجام اینکار در عصر فایده‌ای نخواهد داشت. بهترین زمان برای استفاده از اسپری قارچ کش، از ساعت 3 تا 8 صبح است. در این ساعات سرعت باد پایین هست و سم پخش نمیشود. البته که از آن جایی که ما قرار است در مورد گیاهان آپارتمانی این کار را انجام دهیم تفاوتی نخواهد داشت.

پوستر استفاده از قارچ کش برای گیاه

قوانین کلی برای استفاده از قارچ کش

  • قبل از ایجاد بیماری از قارچ کش‌ها استفاده کنید. اگرچه بسیاری از قارچ‌کش‌ها عملکرد سیستمیک دارند، اما پس از شروع بیماری‌ها را به طور کامل ریشه‌کن نمی‌کنند و تا زمانی که یک ضایعه بیماری در گیاه مشاهده شود، تعداد زیادی ضایعات بسیار کوچک که قابل مشاهده نیستند، در محصول شما وجود خواهند داشت.

  • در آب و هوای مساعد برای بیماری گیاه از فواصل سمپاشی کوتاه‌تر استفاده کنید. انواع بیماری گیاهی دارای شخصیت و رفتار متفاوت از یکدیگر می باشد که طبیعتا در آب و هوای مختلف متفاوت از هم عمل میکنند. با این حال، بیشتر بیماری‌های گیاهی نیاز به مرطوب شدن محیط دارند. بنابراین، در دوره های بارانی و شبنم های شدید، از قارچ کش ها باید بیشتر استفاده کرد.

  • استفاده از قارچ کش ها در شرایط بدون باد یا باد ملایم، برای دستیابی به بهترین پوشش و به حداقل رساندن پتانسیل رانش. بهترین حالت باد ملایم زمانی است که وارونگی دما وجود داشته باشد تا از احتمال گیر افتادن قطرات ریز اسپری در لایه وارونگی و سپس بالا آمدن و دور شدن از آن جلوگیری شود. (هوای سردتر در نزدیکی زمین و هوای گرمتر در بالا؛ احتمال وقوع بیشتر در شرایط فشار بالا؛ مشخصه آن هوای راکد). زمانی که وارونگی وجود دارد، بهترین زمان برای سمپاشی در اواسط روز است، زیرا در آن زمان کمتر مشخص می شود.

  • در صورت امکان قبل از باران از قارچ کش استفاده کنید. آب برای بیشتر تخم ها و هاگ های قارچی برای آلوده کردن شاخ و برگ ها و پخش آن ها ضروری است. بنابراین زمانی از قارچ کش استفاده کنید که قبل از بارندگی فرصت خشک شدن را داشته باشد و توسط باران شست و شو نشود و هدر نرود.

  • در زمان مناسب قارچ کش ها را جایگزین هم کنید. قارچ‌کش‌های سیستمیک، آن‌هایی که یک حالت اثر دارند، اگر به‌طور مرتب استفاده شوند، ممکن است باعث جهش قارچ‌های می‌شوند به شکلی مقاوم در برابر قارچ‌کش ها در می‌آیند.

سخن پایانی

بنابراین به یاد داشته باشید که بهترین استراتژی مدیریتی در برابر بیماری های گیاهان زراعی در وهله اول ارتقاء سلامت گیاه است. قبل از کاشت، مطمئن باشید که شرایط خاک، آب و نور برای گیاه شما ایده آل است. و همچنین مطمئن شوید که از روش های بهداشتی مناسب، مانند کوددهی، هرس و روش کنترل محیطی مانند استفاده از روش یخ آب زمستانه برای بهبود سلامت گیاه و پیشگیری از آفات و بیماری ها می‌توان استفاده کرد. استفاده از قارچ کش ها علاوه بر فوایدی که دارد دارای مضراتی نیز می باشد. بنابراین با آگاهی از نوع، میزان قارچ کش و زمان استفاده از آن‌ها می‌توان برای جلوگیری و کنترل بیماری‌ها به بهترین بازده در کشاورزی رسید. امیدوارم از محتوای زمان مناسب استفاده قارچ کش نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که به گل و گیاه علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (498 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (210 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (151 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (65 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (41 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (21 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان