چهار راه شیبویا در توکیو و جاذبه های آن!

  سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
چهار راه شیبویا در توکیو و جاذبه های آن!
چهارراه شیبویا یکی از شلوغ‌ترین مناطق شهر توکیو است. «شیبویا» یکی از 23 منطقه شهر توکیو است اما اغلب اوقات به منطقه‌ای نزدیک ایستگاه شیبویا اطلاق می‌شود که مراکز خرید و سرگرمی در آن قرار دارد؛ به همین خاطر شیبویا یکی از رنگارنگ‌ترین و شلوغ‌ترین مناطق برای خرید و غذا خوردن در توکیو است.
فهرست []

چهارراه شیبویا یکی از رنگارنگ‌ترین و پرهیاهوترین نقاط شهر توکیو است که مراکز خرید، رستوران و سرگرمی‌های زیادی در آن قرار گرفته است. شیبویا مرکز فرهنگی و مد جوانان است و در خیابان‌های آن مدهای جدید متولد می‌شوند.

شیبویا (به ژاپنی: 渋谷区) یکی از 23 منطقه ویژه توکیو پایتخت ژاپن است. جمعیت این منطقه در سال 2008 برابر با 208٬371 نفر و تراکم آن 13٬540 نفر در هر کیلومتر مربع بوده‌است. مساحت شیبویا 15٫11 کیلومتر مربع است. دفتر مرکزی ان‌اچ‌کی، رادیو و تلویزیون ملی ژاپن در این منطقه جای دارد.

نام شیبویا همچنین برای اشاره به بخش تجاری مرکزی این منطقه نیز به‌کار می‌رود، محلی که ایستگاه راه‌آهن شیبویا یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های توکیو را دربرگرفته‌است. شیبویا به‌عنوان یکی از مراکز مُد ژاپن به‌ویژه برای جوانان و نیز به‌عنوان منطقهٔ اصلی تفریحات شبانه شناخته می‌شود. این منطقه به همراه بخش روپونگی در منطقه میناتو هر ساله میزبان جشنواره فیلم توکیو است.چندین دانشگاه از جمله دانشگاه بونکا گاکوئن در این منطقه وجود دارند.

منطقه ی شیبویا، یکی از 23 منطقه ی شهر توکیو پایتخت کشور ژاپن است. حال ممکن است تا برایتان این سوال پیش بیاید که چرا این خیابان و علی الخصوص چهارراهش باید آن قدر شلوغ باشد که به شهرت جهانی برسند؟

نام شیبویا در بیشتر اوقات به منطقه ‌ای نزدیک ایستگاهی در این خیابان اطلاق می‌ شود که مراکز خرید و سرگرمی در آن قرار دارند و اوج شلوغی آن به چهارراه شیبویا می رسد و علاوه بر آن، شیبویا دارای یکی از رنگارنگ ‌ترین و شلوغ ‌ترین مناطق برای خرید و غذا خوردن در توکیو است که افراد زیادی را روزانه به سمت خود جذب می کند و همین دلیل می تواند دلیل خوبی برای توجیه شلوغی بی حد و حصر این چهارراه باشد.

بر اساس تخمین‌ ها و داده های آماری در هر روز هفته بیش از 3 میلیون نفر از این تقاطع عبور می‌ کنند که این خود عدد بسیار بزرگی برای یک چهارراه است. در شیبویا، علاوه بر بخش تجاری آن و چهارراه معروف، ایستگاه راه ‌آهنش نیز یکی از شلوغ‌ ترین ایستگاه‌ های توکیو شناخته می شود. علاوه بر این ها، این منطقه به همراه بخش روپونگی در منطقه ی میناتو هر ساله میزبان جشنواره ی فیلم توکیو نیز می باشد.

دفتر مرکزی ان ‌اچ‌ کی که نام اختصاری رادیو و تلویزیون ملی ژاپن است نیز در این منطقه جای گرفته است. شاید باورتان نشود اما، روزانه صد‌ها توریست برای بازدید و گرفتن عکس در لحظه روشن شدن چراغ سبز از این چهارراه دیدن می ‌کنند! یکی دیگر از جالب انگیزهای چهارراه شیبویا این است که تا به حال اتفاق ناگوار رانندگی در این خیابان رخ نداده است.

در واقع تا به حال روند عبور و مرور بین عابرین پیاده و وسایل نقلیه به این صورت بوده است که در طی عبور از چهارراه هیچ برخوردی بین عابران با هم و با راننده ها ایجاد نمی ‌شود و مردم به راحتی به طرف مقابل خیابان می‌ روند.

اگر بخواهیم تصوری از چهارراه شیبویا به شما بدهیم باید بگوییم که، این چهراراه به خودی ِ خود مثل هر کدام از خیابان ها و چهارراه هایی است که دیده اید اما، زمانی که چراغ ها قرمز می شوند، این خیابان تمامی جذابیت های خود را عیان می کند.

مانند بسیاری از تقاطع های توکیو در زمانی که چراغ راهنما قرمز می شود، ترافیک خودروها کاملا متوقف می شود و جمعیت عظیم عابران پیاده منتظر در گوشه های تقاطع از همه طرف وارد آن می شوند.

وقتی از زاویه ای بالاتر و دورتر به جمعیت نگاه می کنید، مردم همانند تیله هایی که از یک جعبه ریخته شده باشند در میانه ی تقاطع باهم روبرو می شوند اما به جای برخورد و ضربه زدن به هم، به طرز ماهرانه ای در هم پیچ می خورند و بدون این که باهم برخوردی داشته باشند تنها از کنار هم به سرعت عبور می کنند.

منطقه ی شیبویا

البته دیدن این صحنه در هر جای ژاپن می تواند میسر باشد زیرا، این رفتار نشان دهنده ی ادب سازمان یافته و مردمی ژاپن است که هر فرد غیر ژاپنی را جذب خود می کند. شیبویا در واقع یک مرکز فرهنگی برای جوانان است و خیابان ‌های آن محلی برای تولد مدهای جدید به حساب می ‌آید. و اما نام شیبویا همانطور که یک بار دیگر نیز در این متن به اشاره کردیم تنها به خاطر شلوغیش معروف نشده و به خاطر جاذبه ها و ایونت های متعدد و مشهورش نیز شهرت پیدا است. بیش از صدها شعبه ی فروشگاهی در این منطقه پیدا می ‌شود که از مهمانان خود پذیرایی می‌ کنند و برگزار کننده ی نمایش های برندهای مختلف هستند.

اغلب فروشگاه‌ های بزرگ این منطقه متعلق به دو شرکت بزرگ توکیو (Tokyu) و سِیبو (Seibu) هستند. با تمام این اوصاف، چهارراه شیبویا و مناطق اطرافش باز هم در حال توسعه ی مجدد هستند. در سمت چپ این ایستگاه در بهار 2012 میلادی یک مرکز تجاری و فرهنگی بزرگ با نام شیبویا هیکاریه (Shibuya Hikarie) ساخته و افتتاح شد.

در یک سال بعد شرکت توکیو خط متروی شهری خود را به زیرزمین منتقل کرد و با این کار ترافیک به خط متروی فوکوتشین (Fukutoshin) منتقل گردید. جدای از این موارد نیز یک بازسازی بزرگ دیگر هم در چهارراه صورت گرفت و یک برج به ارتفاع 230 متر نیز که همچنان در حال ساخت است و در سال 2020 میلادی افتتاح خواهد شد نیز به این چهارراه و شگفتی هایش اضافه خواهد شد. ساخت این برج باعث شده است تا ایستگاه سایکیو (Saikyo) به کنار ایستگاه یامانوته (Yamanote) منتقل شود و این خود یکی دیگر از عاملین شلوغی این منطقه خواهد شد. همین ‌طور محل خطوط عابر پیاده در غرب ایستگاه هم بزرگ ‌تر خواهند شد و برای عبور عابران بهبود پیدا می‌ کنند.

ایستگاه ‌های اتوبوس و تاکسی نیز جا به ‌جا می‌ شوند و بر طبق برنامه ‌ریزی ‌ها تمام ساخت و سازهای این خیابان در سال 2027 به پایان خواهد رسید. از ساخت و سازهای جاری در چهارراه شیبویا که بگذریم، یک منظره ی بسیار زیبا و برجسته در تقاطع شیبویا قرار گرفته است که دقیقا در رو به‌ روی خروجی هاچیکو (Hachiko) قرار دارد. این تقاطع با تابلو‌های نئون و تلویزیونی بزرگ پوشیده شده اند.

در این منطقه هر زمان که چراغ چهارراه سبز می‌ شود، جمعیت بسیار زیادی از خطوط عابر پیاده عبور می‌ کنند که این منظره حتی در برخی از سکانس ها و صحنه های فیلم های هالیوودی همچون سریع و خشمگین نیز خودنمایی می کند.

منطقه ی شیبویا

از میدان هاچیکو در نزدیکی چهارراه شیبویا صحبت کردیم و توضیح کوچکی درباره ی این میدان به شما می دهیم. میدان هاچیکو در جلوی ایستگاه شیبویا قرار گرفته است. هاچیکو را به نام یک سگ مشهور می ‌شناسند که در این منطقه تبدیل به افسانه شده است.

این سگ هر روز به این منطقه می‌ آمده و منتظر مالک خودش می‌ شده تا از ایستگاه مترو بازگردد. اما یک روز که دیگر صاحبش بازنگشت، هاچیکو وفادارانه به این محل می ‌آمد و منتظر او می ‌شد. به همین خاطر این سگ وفادار شهرت بسیار زیادی پیدا کرد و مردم توکیو هم یاد او را با ساختن مجسمه‌ ای در این محل گرامی داشتند و امروزه این مجسمه تبدیل به سمبلی از چهارراه شیبویا شده است.

اما می رسیم به جاذبه های موجود در چهارراه شیبویا. در این منطقه پیشنهاد می کنیم که حتما از موزه‌ های شیبویا دیدن کنید تا با هنر متعالی این منطقه و مردم ژاپن آشنا شوید. البته چندین گالری در این منطقه وجود دارند که فاصله ی خیلی کمی با چهارراه شیبویا دارند. در سمت شمال این محل، گالری هنری دیزل (Diesel) قرار گرفته است که میزبان آثار هنرمندان ژاپنی و بین ‌المللی است.

در طبقه ی 8 مرکز خرید هیکاریه در شیبویا نیز یک گالری هنری رایگان قرار گرفته است که هنرهای مدرن و معاصر و صنایع دستی ژاپن را به نمایش گذاشته است. در ساختمان پارکو (Parco) نیز گالری پارکو قرار گرفته است که در آن آثار هنرمندان معاصر ژاپنی را می‌ توان تماشا کرد. البته پارک یویوگی (Yoyogi) را در این منطقه فراموش نکنید.

شما در پارک یویوگی که حاشیه آن به شیبویا منتهی می‌ شود همیشه می‌ توانید به تماشای جشنواره‌ ها و اجرای هنرمندان بنشینید و از آفتاب آن نهایت لذت و استفاده را ببرید. این منطقه در آخر هفته ‌ها بسیار شلوغ است و ورزشکاران نیز در حال فوتبال بازی کردن، یوگا یا ورزش رزمی و مخصوص تای ‌چی هستند.

هتل مشهور The Shibuya Excel Hotel Tokyu در این بخش از شهر توکیو نیز نمای متفاوت خود را از چهار راه شیبویا دارد و تمامی گوشه های این چهار راه را می توان از طریق این هتل مشاهده کرد. این پلتفرم تماشا به طور رسمی تنها در اختیار مهمانان هتل قرار می گیرد اما به دلیل شهرت و محبوبیت آن، اغلب می توان به طبقه 25اُم هتل که رستوران های متعددی در آن قرار دارند رفته و از این منظره خیره کننده لذت برد.
بعد از آن نوبت به آسمانخراش جدید و 47 طبقه ای Shibuya Sky می رسد که بلندترین آسمانخراش منطقه شیبویا است و عرشه روی سقف آن با نمایی 360 درجه ای تمام محله در برابر چشمان شما قرار داده و نمایی بسیار مستقیم از چهار راه مشهور شیبویا خواهد داشت. با افتتاح این آسمانخراش در ماه های آینده، بدون شک ساختمان Shibuya Sky به یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شهر توکیو تبدیل خواهد شد. با این وجود، بهترین مکان برای حس کردن چهار راه شیبویا قدم گذاشتن در خود خیابان است. این چهار راه مکانی برای گم شدن، دیدار و احساس کردن ضربان قلب شهر توکیو است.

خلاصه

یک منظره برجسته در شیبویا نقاطع بزرگی است که روبه روی خروجی «هاچیکو» (Hachiko) قرار دارد. این تقاطع با تابلو های نئون و تلویزیونی بزرگ پوشیده گردیده است. در این منطقه هر زمان که چراغ چهارراه سبز خواهد شد جمعیت بسیار زیادی از خطوط عابر پیاده عبور می کنند که این منظره در فعضی از سکانس های فیلم ها (مثل سریع و خشمگین) بسیار محبوب نموده است.چهارراه شیبویا ژاپن ، یکی از شلوغ ترین چهارراه های ژاپن و به روایتی شلوغ ترین چهارراه جهان است. در این چهارراه پرترافیک هر بار که چراغ عابر پیاده سبز خواهد شد حدود 3000 نفر از جهت های گوناگون آن عبور می کنند. نکته جالب اینکه در طی عبور از چهارراه هیچ برخوردی بین عابران ایجاد نخواهد شد و مردم به راحتی به طرف مقابل خیابان می روند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (710 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (40 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (37 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (11 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (9 نظر) نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید (8 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (7 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از کپل و مخمل تا زی زی گولو و هادی و هدی/ ما بزرگ شدیم و آنها عروسک ماندند+عکس
رهبر معظم انقلاب در خواستگاری دختر حداد عادل: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه ندارم دخترتان حاضر به ازدواج با پسرم است؟
حشمت الله فلاحت پیشه: آراء قالیباف در هر 2 سبد پزشکیان و جلیلی ریخته خواهد شد
شهاب حسینی برای سومین بار پدر شد +عکس/مادر شدن ساناز ارجمند همسر جدید آقای بازیگر
شهید رئیسی چرا گفت :«دفعه بعد خودم باید پشت فرمون بشینم»؟
بازگشت دوباره کامبیز دیرباز اینبار با "شغال"! / جدیدترین سریال این بازیگر
اعلام اسامی 30 دانشجوی نمونۀ سال 1402
برنامه تازه اردوغان برای بقاء / ترکیه از روی عربستان کپی می‌کند
دغدغه‌ها و اولویت‌های پزشکیان و جلیلی برای «آموزش و پرورش»
جلیلی: دولت را با 1500 تحریم تحویل رئیسی دادند!
ماجرای جمله «به شما ناهار دادند؟» شهید رئیسی چه بود
واردات خودروهای ارزان قیمت با کیفیت در دستور کار دولت
مدافع پرسپولیس به تراکتور پاسخ مثبت داد / هایجک چهارم از اردوی سرخ پوشان توسط زنوزی
سرخط مهم‌ترین اخبار ایران و جهان / 11 تیر 1403
از واکنش متفاوت پسر بزرگ دهقان فداکار به توییت پزشکیان تا مراسم وداع با شهید حافظ صندوق در حواشی داغ امروز دوشنبه 11 تیر 1403
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس