طرز تهیه چورچخلا شیرینی سنتی گرجستان

  دوشنبه، 03 شهریور 1399   زمان مطالعه 3 دقیقه
طرز تهیه چورچخلا شیرینی سنتی گرجستان
چورچخلا سوغات گرجستان، نوعی شیرینی شبیه به باسلوق محلی ما است. شکل ظاهری این شیرینی‌های خوشمزه شبیه به شمع‌های براق و کشیده در رنگ‌های مختلف است. برای تهیه این باسلوق گرجی، از انواع مغزها مثل گردو، فندق، بادام و غیره می‌توانید استفاده کنید.

طرز تهیه چورچخلاشیرینی سنتی گرجستان

شیرینی های چورچخلا از خوشمزه ترین و مقوی ترین شیرینی و سوغات سنتی این کشور می باشد که با داشتن شکل شبیه شمع از ظاهری بسیار زیبا برخوردار هستند.

چورچخلا نوعی شیرینی سوسیس شکل سنتی گرجستان است کهبوسیله فرو بردن مستمر یک رشته آجیل در تاتارا ( مایعی صمغ گونه شامل آب میوه انگور ، شکر و آرد) تهیه می شود .گرجیان بطور معمول چورچخلا را در فصل پائیز که انگور و خشکبار تازه برداشت می شود تهیه می کنند .

چورچخلا را همچنین می توان از میوه های خشک مانند هلو ، سیب و آلو و یا دانه کدو تهیه کرد .در این دستور تهیه غذایی ما به شما طرز تهیه چورچخلا بوسیله فندق و گردو را آموزش می دهیم .
با مقدار مواد لازمی که گفته خواهد شد می توان 4 چورچخلا با گردو و4 چورچخلا با فندق تهیه نمود .

مواد لازم :

  • گردو 50 عدد
  • فندق 100 عدد – 1.5 لیتر باداگی(شربت مربایی که به قوام رشیده است)
  • 300 گرم آرد و 3 قاشق شکر . این مقدار آرد و شکر برای پوشش دادن یکبار آجیل کافی است .
  • آجیل نیاز به 2 باز پوشش ( فرو رفتن در باداگی ) دارد .
  • همچنین شما به سوزن و نخ ضخیم نیاز خواهید داشت .

طرز تهیه چورچخلا با گردو :

پوست گردوها را کنده آنها را در یک ماهیتابه داغ برای چند دقیقه حرارت دهید . مراقب باشید تا آنها را نسوزانید .سپس گردوها را از حرارت دور ساخته و اجازه دهید خنک شوند . پس از آن آنها را به دونیم یا 4 و یا 8 قسمت تقسیم کنید .

طرز تهیه چورچخلا با فندق :

پوست فندق ها را کنده و مشابه گردو در حرارت اندک 2 تا 3 دقیقه ای قرار دهید .فندق ها را با قاشق هم بزنید تا پوست رویی انها نرم شود و پس از خنک کردن با ساباندن آنها به هم پوست آنها را جدا کنید .

آماده سازی نخ گردو :

سوزن نخ شده با نخ ضخیم 30 اینچی را بطور متوالی و از سطح صاف گردوها و به سمت بالا وارد کنید . برای نخی با این طول می توان از25 گردو نیم شده استفاده کرد .رشته نخ گردو را قبل از نخ کردن گردوها و فنذق ها و برای جلوگیری از رشد قارچها باید در آفتاب قرار داد .

نخ فندق :

تمامی مراحل نخ گردو را برای نخ فندق بکار ببرید و در انتها سر نخ را گره بزنید .

آماده سازی تاتارا :

آرد و شکر را به کاسه اضافه نمائید .500 میلی لیتر باداگی را به تدریج اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید .پس ازآنکه آرد، شکر و باداگی را با یک قاشق مخلوط کردید، از یک مخلوط کن برقی برای اینکه اطمینان حاصل شود که مخلوط کاملا صاف است استفاده کنید .1 لیتر باداگی باقیمانده را در یک ظرف چدنی عمیق ریخته و مخلوط آرد ، شکر و باداگی را به آن اضافه نمائید .آن را بطور کامل هم بزنید.حرارت را در بیشترین مقدار خود گذاشته و به شدت هم بزنید و مخلوط را جوش بیاورید . سپس حرارت را کاملا کم کرده و در حدود 8 تا 10 دقیقه مجددا هم بزنید . تا زمانی که مخلوط کاملا غلیظ گردد . در این زمان آنرا تست کنید تا مطمئن شوید طعم آرد نمی دهد .مخلوط بدست آمده تاتارا نام دارد و قوام آن می بایست شبیه قوام کاچی باشد .فندق آنرا نگه داشته و به دقت رشته را در تاتارا قرار دهید .از یک قاشق چوبی برای آغشته کردن رشته گردو با فندق با تاتارا استفاده کنید .مطمئن شوید تمام رشته به تاتارا آغشته شده .سپس چورچخلا را از تاتارا خارج کنید .

اگر تاتارا کاملا جذب چورچخلا شده باشد چکه نخواهد کرد .سپس آنرا ببرید و این عمل را برای تمام رشته ها تکرار نمائید .چورچخلا را برای 3 یا 4 روز در آفتاب قرار دهید تا زمانیکه دیگر چسبنده نباشد .چورچخلا آماده است نوش جان کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (657 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (92 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (40 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان