چرا آب آشامیدنی و تصفیه خانگی بد مزه میشود؟

  دوشنبه، 26 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
چرا آب آشامیدنی و تصفیه خانگی بد مزه میشود؟
آب آشامیدنی سالم هیچ مزه و بویی ندارد اما برخی اوقات به دلیل وجود مواد و عناصر مختلف در آب، دارای بو و طعم بدی می باشد که برای رفع آن راه حل هایی وجود دارد. همراه ساعد نیوز باشید.

در ادامه ما را همراهی کنید تا با هم بررسی کنیم که مزه های مختلف در آب تصفیه شده به چه دلیل است و از همه مهم تر تلخی آب برای چیست. همه ما می دانیم آب آشامیدنی خوب و سالم نباید هیچ مزه و بویی داشته باشد اما گاهی با آشامیدن آب طعم و مزه خاصی را احساس می کنیم. بعضی از مواد و عناصر موجود در آب به آب مزه خاصی میبخشند و باعث طعم دار شدن آب میشوند. بهترین طعم و مزه آب زمانی است که میزان املاح در حد ایده آل و درصد نسبی آنها مناسب باشد. اگر شما نیز با خوردن آب لوله کشی شهری طعم و مزه ناخوشایندی را احساس می کنید و نمی دانید علت بدمزه بودن آب چیست، این بخش از سبک زندگی ساعد نیوز را مطالعه نمایید تا دلیل طعم و بوی بد آب آشامیدنی را کشف کنید و مشکل را بیابید.

پوستر یک لیوان آب در دست

چرا آب تصفیه شده تغییر مزه می دهد؟

در دستگاههای تصفیه آب با عبور آب از فیلتر ممبران املاح خود را از دست میدهد و تقریبا آب خالص بیرون خواهد آمد. در چنین حالتی آب کمی مزه تلخی به خود میگیرد که این مزه تلخی آب امری معمول و شایع بوده و خطرناک نمی باشد و علت آن نیز تصفیه شدن بیش از حد آب و کم بودن میزان املاح آب است. طعم تلخ آب تصفیه شده معمول است اما اگر طعم ناخوشایند و غیر معمول دیگری از آب دستگاه تصفیه آب احساس کردید غیر طبیعی بوده و علت را جستجو کنید. علل شایع بدمزه و بو بودن آب تصفیه عبارتند از:

  • استفاده از فیلترهای بی کیفیت
  • تعویض نکردن فیلترها در زمان مقرر
  • ماندن آب به مدت زیاد و بدون استفاده در دستگاه
  • آلودگی میکروبی جایی از دستگاه: افزایش دی اکسید کربن در آب: یکی از مهم ترین دلایل تلخی آب تصفیه شده این است که دی اکسید کربن در آب افزایش پیدا می کند که سطح pH آب را افزایش می دهد و در نهایت این تغییرات باعث تلخی طعم آب تصفیه شده می شود.
  • از بین نرفتن کلر موجود در آب: همان طور که می دانید بسیاری از تصفیه خانه ها چه در ایران و چه در دیگر کشورها برای تصفیه آب و از بین بردن آلودگی های آن از کلر استفاده می کنند. این ماده وقتی در آب باقی می ماند مزه و طعم بدی به آب می دهد و وقتی از دستگاه مناسب برای از بین بردن کلر استفاده نشود، این مزه در آب تصفیه شده نیز باقی خواهند ماند. وقتی بدون تحقیق و بررسی سراغ خرید دستگاه تصفیه آب می روید، نتیجه این می شود که دستگاهی می خرید که توانایی حذف کلر از آب آشامیدنی را ندارد یا اینکه در بهترین حالت، می تواند کمی اثر کلر را کم کند که در نهایت باز هم مزه تلخی را دارد. توصیه ما به شما این است که در زمان خرید سراغ دستگاه هایی بروید که فیلترهای کربنی داشته باشند که در بهترین دستگاه های تصفیه آب برای منزل مسئولیت حذف طعم و مزه کلر از آب را، این فیلترها بر عهده دارند.
  • جدید بودن مزه آب تصفیه شده: از آنجایی که آب تصفیه شده بسیاری از مواد محلول در آب لوله کشی شهری را ندارد، به همین دلیل ممکن است برای شمایی که به تازگی آن را می نوشید، کمی تلخ و یا عجیب به نظر برسد.
  • وجود باکتری ها در آب: در بسیاری از مناطق مانند شهرک ها و حتی برخی شهرهای شمال ایران، مردم از آب چاه استفاده می کنند و آب نوشیدنی خود را از این طریق تأمین می کنند. این افراد باید توجه داشته باشند که چاه های آب بهترین منطقه برای رشد میکروب و جلبک هستند و اگر نتوانید به خوبی این مواد را از آب حذف کنید، مزه آب رو به تلخی می رود و بوی بد نیز می دهد. برای خانه هایی که آب چاه دارند، دستگاه تصفیه آب با فیلتر کربن فعال می تواند باکتری هایی را از بین ببرد که اساساً باعث به وجود آمدن بوی بد در آب می شوند. کربن طعم و بوی نامطبوع آب چاه را از بین می برد و شما دیگر مزه تلخی را در آب احساس نخواهید کرد. نگهداری نادرست از دستگاه تصفیه آب: وقتی دستگاه تصفیه آب می خرید، باید به نگهداری آن بسیار توجه کنید و در زمان مشخص شده فیلترهای آن را تعویض کنید. اگر از آب تصفیه شده مصرف می کنید و مزه تلخی در آن حس می کنید، این زنگ هشداری برای شماست که سراغ تعویض فیلترهای آن بروید. در این حالت فیلترها مانند اول کار نمی کنند و کارایی خود را از دست داده اند.

پرکردن لیوان با آب شیر

دلیل تغییر طعم آب آشامیدنی لوله کشی

آب خوش طعم ممکن است برای یک فرد معمولی امری عادی به نظر برسد. طعم آب لوله کشی ممکن است از یک مکان به مکان دیگر متفاوت باشد، به خصوص که اگر از دستگاه آب تصفیه کن نیز استفاده نکنید. اگر آب لوله کشی در خانه شما کمی مزه دارد، معمولاً می توانید عطر و طعم ناخوشایند را به گردن یکی از این سه مقصر بیندازید: مواد شیمیایی که برای تصفیه آب در منطقه شما از آنها استفاده می شود، آلاینده های محیطی یا فرسایش فلز لوله کشی های قدیمی. اما این حالت برای آب تصفیه شده چرا اتفاق می افتد و در زمان نوشیدن آب تصفیه شده احساس می کنیم که مزه آن تلخ است؟ حس بویایی اولین خط دفاعی ما است که به ما اجازه می دهد تا قبل از نوشین آب از مزه و بوی بد باخبر شویم. دلایل طعم بد آب آشامیدنی عبارتند از:

  • طعم تلخ: غلظت بالای جامدات محلول (TDS) یا سختی آب از دلایل اصلی تلخ شدن مزه آب است. خوردگی لوله مس در خانه از دیگر دلایل مزه تلخ آب می باشد.
  • طعم کلر یا موادشیمیایی: تصفیه آب شهر برای ضدعفونی آب به آن کلر اضافه می کند. گاهی کلر بیشتری برای جبران مسافت بیشتر آب به آن اضافه می شود و به همین خاطر مزه کلر با نوشیدن آب احساس می گردد. نگران نباشید سطح کلر مضر نیست و فقط آب را بدمزه می کند.
  • طعم کثیفی یا ماهی: برخی از مواقع آب بوی کپک و کهنگی یا ماهی می دهد علت این است که در طول تصفیه آب شهر جلبک های تصفیه نشده باشند. آب با بقایای جلبک ها بوی کپک و کهنگی دارد اما آب چاه اغلب طعم معدنی و خاکی دارد.
  • طعم بنزین یا گازوییل: گاهی برای برخی افراد پیش می آید که با آشامیدن آب طعم و بوی بنزین یا گازوییل را حس کند. آبی که بوی بنزین یا گازوئیل می دهد منابع مختلفی دارد. ممکن است توسط مخزن ذخیره سوخت یا روان آب های ورودی به منبع تامین آب یا پارکینگ های بسیار به آب شما نفوذ کند. حتما پس از احساس چنین مزه ای در آب آشامیدن آن را متوقف کنید، آب خود را آزمایش کنید و با تماس با شرکت محلی ببینید آیا اخیراً لوله هایی شکسته است که باعث ایجاد بو شود یا خیر؟ و با یک لوله کش مشورت نمایید.
  • طعم فلز: گاهی نیز با آشامیدن آب متوجه طعم فلز آن می شویم که علت آن، می تواند مقادیر بالای فلزات محلول مانند آهن ، منیزیم و روی در آب لوله کشی باشد. نگران نباشید وجود این فلزات برای سلامتی شما مضر نیست، اما سبب آسیب رسیدن به لوله های آب می شود پس باید برطرف شود.
  • بوی تخم مرغ فاسد: ایجاد بوی گوگرد یا تخم مرغ در هنگام باز کردن شیر آب یا استفاده از آب گرم وجود سولفید هیدروژن در آب است. سولفید هیدروژن مشترک با آب چاه سرعت خوردگی در لوله های شما را افزایش می دهد.
  • طعم شور: غلظت زیاد یون کلرید و وجود سولفات ها در آب باعث ایجاد طعم شور در آب لوله کشی می شوند. سولفات ها موجود در خاک با جریان یافتن آب از طریق زمین برای تأمین آب، در آن رسوب می کنند. باران و برف نیز سبب تخلیه نمک جاده به مخازن محلی خواهد شد.

  • طعم شیرین: وجود برخی مواد معدنی محلول مانند کلسیم یا آهن در آب موجب می شود آب آشامیدنی طعم شیرینی داشته باشد. یکی دیگر از علل طعم شیرین آب می تواند pH یا عدم تعادل قلیایی در آب باشد. آب با طعم شیرین برای سلامتی شما مضر نیستند.

دیگر مزه های آب آشامیدنی

  • مزه گس به آهن و آلومینیوم محلول در آب مربوط است.
  • مزه گندیدگی آب، ناشی از املاح آلی در آب است.
  • مزه ترش آب بخاطر اسیدی بودن و PH کمتر از 3 میباشد.
  • مزه صابون داشتن آب، نشانه PH بالاتر از 9 میباشد.
  • گاهی استشمام بوی بد از آب به دلیل عبور آب از تخلیه فاضلاب یا در اثر نشت، خوردگی لوله ها، باکتری های موجود در آبگرمکن یا ترک خوردگی آن ایجاد می شود، در این موارد بهتر است با یک متخصص آب مشورت کنید.

چگونه طعم های ناخوشایند آب را از بین ببریم؟

آب خوب و سالم هیچ مزه و بویی ندارد. گاهی آب آشامیدنی ما هیچ مزه و بویی ندارد اما میکروارگانیسم ها مانند باکتری ها و ویروس هایی در آب وجود دارند که شما را بیمار می کنند و فقط با آزمایش آب می توانید متوجه آن شوید پس قبل از آنکه بیمار شوید، با استفاه از دستگاه های تصفیه آب، از آب بدون طعم و بو و کاملا سالم و گوارا لذت ببرید. برخی از دستگاه های تصفیه آب خانگی آلودگی هایی را که نمی توانید بویید یا مزه کنید را از بین می برند. نکته: در برای درک ترکیبات آب آشامیدنی می توانید از کیت تست آب خانگی یا آنالیز آب آزمایشگاهی استفاده نمایید و یا تجزیه و تحلیل آب منطقه خود را از طریق گزارش آب موجود در تأمین کننده آب محلی خود پیدا کنید.

نحوه رفع طعم و مزه تلخی آب دستگاه تصفیه آب

چنانچه پیش از این در ساعد نیوز خواندید با اضافه شدن املاح مفید، آب مزه تلخی را از دست میدهد. فیلترهای مواد معدنی ( مینرال ) در مرحله ششم دستگاه تصفیه آب وظیفه افزودن املاح مفید به آب را برعهده دارند. برای از بین بردن تلخی آب باز کردن شیر میکس مفید است. به وسیله شیر میکس میتوان مقداری آب با املاح بالا را با آب خالص در دستگاه تصفیه آب مخلوط کرد تا آب کمی املاح دار شود و مزه تلخی آن رفع گردد. اگر شیرمیکس کاملا بسته باشد آب تا آخرین حد تصفیه میشود و آب تلخ خواهد بود. برای رفع تلخی آب بهتر است شیر را کمی باز کنید اما مراقب باشید زیادی آنرا باز نکنید و طوری باز کنید که آب قطره قطره از لوله شیر میکس خارج شود. چند روز طول میکشد تا آب جدید در مخزن جایگزین شود و آب طعم تلخی نداشته باشد.

  1. در صورت احساس بویی شبیه بوی پلاستیک فیلترهای پایینی دستگاه را بررسی کنید که از پلاستیک نامرغوب در آنها استفاده شده است.
  2. در صورتی که فقط لیوان اول بو ناخوشایند دارد و لیوانهای بعدی بدون بو هستند ، این بو یا از فیلتر ششم است یا شیلنگ فیلتر ششم و یا از شیر برداشت.
  3. اگر نمی دانید که منشا بو از کجاست، در حالت کلی آب را حدود 15 دقیقه باز بگذارید و بعد از آن نیز مخزن را کاملا خالی کنید تا بوی ناخوشایند رفع شود. اما اگر بو رفع نشد:
  4. از مدار فیلترهای بالایی و مخزن را خارج نمایید و برای این کار از قسمت شیر مخزن، لوله متصل شده به مخزن را باز کرده و آنرا به شیر برداشت متصل نمایید و پس ازمدتی استفاده از این آب ببینید بو رفع میشود یا نه؟ در صورت رفع شدن بو منشاء آلودگی در آنها قرار دارد که باید تک تک آنها بررسی شود.
  5. اگر با انجام کار بالا بو رفع نشد، فیلترهای پایینی را باز کنید و بررسی نمایید که بو از کدام بخش و فیلتر است.اگر منشاء آلودگی از فیلتر بود آنرا حتما تعویض کنید و هوزینگ آنرا شستشو داده و مراحل و لوله های بعد از آن را کامل کنترل و شستشو دهید و اگر نیاز به تعویض بود عوض کنید.
  6. در صورتی که بو از مخزن بود، با استفاده از یک پمپ ، آب را وارد آن کنید و یا شوینده های غیر شیمیایی بشویید و در صورت رفع نشدن آن را تعویض نمایید.
  7. برای رفع بو ومزه آب تصفیه شما باید تمام بخش های دستگاه تصفیه را باز کنید و مورد بررسی قرار دهید.
  8. اگر مهارت لازم برای بررسی دستگاه را ندارید، از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

انواع فیلترها برای از بین بردن مزه بد آب تصفیه شده

توصیه می شود از فیلترهای معتبر و قوی استفاده کنید زیرا برخی از فیلترهای رایج در بازار دارای بازدهی بسیار کمی هستند و شما نتیجه مطلوبی را نخواهید گرفت. در خروجی دستگاه استفاده از یک فیلتر نانو سیلور ( خاصیت ضد میکروب و قارچ ) بسیار توصیه میشود.

  • سیستم های اسمز معکوس (RO) کاملترین شکل فیلتراسیون برای از بین بردن مواد معدنی مضر هستند. فرآیند حذف کل مواد جامد محلول (TDS) از طریق جریان پر فشار آب از یک غشای نیمه تراوای ممبران انجام می شود.
  • در فیلترهای کربن فعال آلاینده های بزرگی مانند کلر را از بین می برند اما این فیلترها نمی توانند مواد غیر آلی مانند مواد معدنی فلزات سنگین و سولفات ها یا میکروارگانیسم های کوچکتر را حذف کنند.
  • فیلترهای سرامیکی برای از بین بردن آلودگی ها و باکتری ها بسیار مناسب هستند، دارای کربن فعال هستند تا فرآیند تصفیه دو مرحله ای را انجام دهند. این فیلترها می توانند مزه ماهی را از آب حذف کنند اما نمی توانند ویروس هایی که برای منافذ سرامیکی یا کربن خیلی کوچک هستند، از بین ببرند.
  • فیلترهای آب قلیایی، pH یا آب شما را تنظیم می کنند وبا افزودن مواد معدنی به آب باعث افزایش pH می شوند و به مزه شیرین آب کمک می کنند.
  • سیستم های اولترافیلتراسیون با عبور دادن آب از یک غشا فیبر ممبران مانند فیلتری برای میکروارگانیسم ها عمل می کند و موجب از بین رفتن ویروس ها و انگل های باکتری می شود.
  • معمولا از سیستم تصفیه UV به همراه سایر سیستم های فیلتراسیون استفاده می شود زیرا سیستم های UV از نور ماورابنفش برای غیرفعال سازی باکتری ها و ویروس های موجود در آب استفاده می کنند و برای حذف چیز دیگری مناسب نیستند.

فیلتر تصفیه و آب آشامیدنی

امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (203 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (90 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (44 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (36 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (32 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (31 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) قدرت نمایی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان وسط دریای خزر +فیلم/ غول بابلسری حجم حیرت آور ماهیچه هایش را به رخ کشید (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
دانلود آهنگ عاشقانه "دلگیر" عرفان طهماسبی/ می‌ترسم از آن شب که تو آسوده بی من سر کنی...+فیلم
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
فال انبیاء روزانه سه شنبه 30 مرداد 1403
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!