چرا فرمان خودرو در سرعت های بالا می لرزد؟

  چهارشنبه، 10 خرداد 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه

لرزش فرمان یکی دیگر از مشکلات مزمن و ناراحت‌کننده‌ای به شمار می‌رود که گریبان‌گیر انواع خودروها به‌ویژه نمونه‌های ارزان‌قیمت می‌شود که متاسفانه در بازار ایران به وفور یافت می‌شوند. لرزش فرمان ممکن است زمانی رخ بدهد که خودرو درحال حرکت با سرعت بالا باشد.در هر صورت این عارضه می‌تواند باعث ایجاد خلل در روند رانندگی سالم شود.

دلایل لرزش فرمان در سرعت‌ های بالا

برخی مواقع رانندگان لرزش فرمان و خودرو را در سرعت‌های بالا تجربه می‌کنند که این موضوع به دلایل مختلفی رخ می‌دهد. چنانچه فرمان خودرو در محدوده سرعت خاص مثلا بین 90 تا 100 کیلومتر بر ساعت دچار لرزش می‌شود و در سرعت‌های پایین‌تر و بالاتر لرزشی وجود ندارد، دلیل آن عدم تعادل چرخ‌ها خواهد بود اما اگر لرزش فرمان و خودرو دائمی است، از دلایل بروز این مشکل، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- خرابی سیبک

سیبک یک کره فلزی به همراه یک بازو است که فرمان‌ پذیری خودرو تا حدود زیادی به عملکرد آن بستگی دارد ؛ درواقع چرخش فرمان از طریق سیبک به چرخ ‌ها منتقل می ‌شود . چنانچه سیبک خراب شده یا دارای لقی بیش از حد باشد ، می‌ تواند منجر به لرزش فرمان شود .

سیبک خودرو

2- خرابی بلبرینگ‌ ها

خرابی بلبرینگ ‌ها یکی دیگر از عواملی است که می‌ تواند لرزش فرمان خودرو را در پی داشته باشد . خرابی بلبرینگ ‌ها عمدتا صدای خاصی دارد و خود شما نیز شاید بتوانید این موضوع را تشخیص دهید .

3- تنظیم نبودن فرمان

تنظیم بودن فرمان به معنای برابر بودن اندازه دهانه جلو و عقب چرخ‌ ها است . فارغ از لرزش فرمان ، بهتر است حداقل سالی یکبار تنظیم فرمان انجام دهید ؛ چرا که عدم میزان بودن فرمان می ‌تواند خرابی ‌های جدی ‌تر را به‌ وجود آورده و هزینه‌ های گزافی را به شما تحمیل کند .

4- خرابی میل تعادل

همان‌ طور که از اسم این قطعه برمی ‌آید ، وظیفه ایجاد تعادل را بر عهده داشته و جهت تقسیم نیرو بین چرخ‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد . تقسیم نا متعادل نیرو بین چرخ‌ ها علاوه‌ بر فرسایش نا متعادل چرخ ‌ها ، باعث ایجاد لرزش در فرمان می‌ شود .

5- خرابی کمک ‌فنرها

کمک ‌فنرها یکی از حیاتی‌ ترین قطعات سیستم تعلیق بوده و مانند خط‌ مقدم در جهت گرفتن دست‌ انداز ها و ناهمواری‌ های جاده عمل می ‌کنند . خرابی یا فرسودگی کمک‌ فنرها باعث انتقال لرزش‌ های جاده به سیستم فرمان و درنهایت غربیلک فرمان می ‌شود .

6- خرابی میل فرمان

میل فرمان معیوب منجر به سایش نا متعادل چرخ‌ ها و در نتیجه عدم تعادل در چرخ‌ ها می‌ شود . عدم تعادل در چرخ ‌ها نیز لرزش فرمان را در پی دارد . لازم به ذکر است که خرابی میل فرمان حتی می ‌تواند باعث بریدن فرمان نیز شود .

7- شل بودن اتصالات چرخ ‌ها

گاهی شل بودن پیچ‌ های چرخ و سایر اتصالات باعث لرزش فرمان می‌ شود که با یک آچارکشی این موضوع قابل رفع است .

8- بالانس نبودن چرخ‌ ها

عدم تعادل در چرخ‌ ها باعث ایجاد فشار نا متعادل بر روی چرخ‌ ها شده و با افزایش سرعت خودرو ، راننده احساس لرزش در فرمان خودرو و در موارد شدید تر حتی احساس لرزش در کابین خودرو را خواهد داشت .

9- خرابی شاسی خودرو

چنانچه شاسی خودرو به هر دلیلی ( اغلب تصادف ) دچار مشکل شده باشد ، این مشکلات صرفا منتهی به شاسی نبوده و باعث معیوب شدن جلو بندی و سیستم تعلیق نیز می‌ شوند . جلوبندی و ازجمله سیستم تعلیق ، ارتباط تنگاتنگی با سیستم فرمان دارد و خرابی آن مشکلاتی را در سیستم فرمان به‌ وجود خواهد آورد که یکی از این مشکلات لرزش در فرمان خودرو است .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (690 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
ترامپ: اگر در انتخابات قبلی آمریکا تقلب نمی‌شد یک هفته‌ای با ایران معامله می‌کردم!
شریعتمداری: ظریف جایگاه رسمی ندارد، نباید به صدا و سیما دعوت می‌شد!
از اهدای چفیه رهبری به عزاداران حسینی تا رونمایی تراکتور از بیرانوند در حواشی داغ امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
ظریف در گفتگوی ویژه خبری نحوه انتخاب وزرا در دولت چهاردهم را تشریح کرد
(فیلم) عزاداری امیر قلعه نویی، سام درخشانی و محمدحسین میثاقی در کنار وحید شمسایی در مجلس سلبریتی ها در شب تاسوعا
لباس های مزونی المیرا شریفی مقدم با مانتوی بلند تزئین شده کاردست و روسری نگین دار زیبا/ رعایت کامل حجاب در عین داشتن استایلی جذاب +عکس
بورس دانشجویان سال آخر دکتری برای تأمین نیاز هیئت علمی دانشگاه‌ها
جزئیات تماس تلفنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مسعود پزشکیان
استایل همسر راجر فدرر قهرمان مسابقات تنیس با لباسی متشکل از پَر/ فکر کنم این حجم از پَر توی دوخت لباس اوج هنرنمایی طراح باشه +عکس
کلید اولیه سوالات نوبت دوم کنکور 1403 منتشر شد
استایل پولداری همسر علی دایی در کنار مولتی میلیاردر فوتبال ایران / مانتو جلو باز با طرح چهارخونه و کیف پر زرق و برق بانو فرخ آذر دیدن داره !
ویدیو/ خلاقیت حیرت‌انگیز در ساخت کلبۀ جنگلی با چوب درخت بامبو با طرح کلبه‌های اسکیمویی/ سقف سانروف هم گذاشته برای تماشای مهتاب
تیپ و استایل ورزشی محمدرضا گلزار راکت به دست در حضور جمعی از دوستان / به نظرتون قد آقای گلزار کوتاه نیست ؟!
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان