چرا نباید وکالتی معامله کنیم؟【سال1403】✅

  سه شنبه، 22 اسفند 1402   زمان مطالعه 4 دقیقه
چرا نباید وکالتی معامله کنیم؟【سال1403】✅
امروزه با افزایش معاملات مختلف در زمینه ملک و املاک، افراد از معاملات وکالتی برای انجام این امور استفاده می کنند. انجام معاملات ملکی به روش وکالتی به دلایل مختلفی از جمله سرعت بخشیدن به فروش ملک و موارد دیگر انجام شود.

استفاده از وکالتنامه با این حال که نزد بسیاری از افراد محبوب می باشد اما به گفته بهترین وکیل ملکی در تهران دارای معایب و مشکلاتی نیز می باشد. به همین جهت مجله وکیل تو (vakileto.net) در این مقاله سعی دارد به موضوع چرا نباید وکالتی معامله کنیم؟ بپردازد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا پایان مقاله همراه ما باشید.

معامله وکالتی به چه منظور است؟

در امور وکالت یکی از طرفین معامله فرد مقابل را برای انجام امور معامله وکیل خود می کند. این وکالتنامه در دفاتر اسناد رسمی معتبر و یا سفارتخانه ها انجام می شود. لازم است بدانید وکالتنامه ای که طرفین آن را نوشته باشند اعتباری ندارد و مراجع قضایی آن را رسمی و قانونی نخواهد دانست. در معاملات وکالتی فروشنده ملک سند خود را به اسم خریدار نمی زند بلکه به خریدار وکالتی می دهد تا خود فرد امور مربوط به انتقال سند را انجام دهد. این معاملات تنها مربوط به املاک نمی باشد بلکه در موارد دیگری از انتقال سند و فروش آن، از جمله خرید و فروش خودرو و موارد دیگر نیز استفاده می شود.

در بسیاری از موارد شخص به دلایل مختلفی وکالت فروش ملک خود را به افرادی که مورد اعتماد وی می باشد، می دهد. انجام این امر بایستی به نحو درست و قانونی انجام شود که توصیه می کنیم برای انجام این کار و کسب آگاهی بیشتر درباره معاملات وکالتی از بهترین وکیل ملکی در کرج کمک بگیرید. انجام این کار علاوه بر مزایا و فوایدی که دارد، دارای مشکلاتی نیز می باشد. در ادامه مواردی که برای معاملات وکالتی باید به آن توجه کرد را مورد بررسی قرار می دهیم:

نکات مهم در معاملات وکالتی

  • پیش از داد و ستد پول، وکالتنامه مربوطه را بررسی کنید. برای استعلام از اعتبار آن می توانید با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور این کار را انجام دهید.

  • جهت پیشگیری از پیش آمدن سوء استفاده در آینده، بایستی به محدودیت زمانی وکالتنامه داده شده دقت داشته باشید که محدودیت زمانی نداشته باشد. چرا که در غیر این صورت در زمان مشخص شده وکالتنامه باطل خواهد شد.

  • به اطلاعاتی که در وکالتنامه باید درج شود دقت داشته باشد، چرا که تمام اطلاعات ملکی که قرار است معامله شود باید ثبت شود که این موارد شامل شماره پلاک ملک( اصلی و فرعی) نشانی دقیق ملک و کد پستی می شود.

  • سعی کنید در معاملاتی که رشته ای و پیوسته می باشند، اولین وکالتنامه که معمولا پایه معامله می باشد را در جهت مشخص شدن دارا بودن اختیارات کامل و بلاعزل وکیل به خوبی و با تمرکز بررسی کنید.

  • حتما در وکالت نامه همه حقوق قانونی که از خریدار و یا موکل سلب می شود را قید کنید. همچنین برای ثبت وکالتنامه به شکل رسمی به دفتر ثبت اسناد مراجعه کنید.

  • قبل از انجام امضا برای قرارداد، از بهترین وکیل ملکی در این زمینه کمک بگیرید. استفاده از دانش وتجربیات وکیل به شما کمک می کند تا از درست بودن شروط و تعهدات مربوط به قرارداد اطلاع پیدا کنید و همچنینبا کمک وکیل می توانید تمام تغییرات لازم را انجام دهید.

  • حتما پیش از انجام معامله از دلیل انجام آن با خبر شوید.

علاوه بر وکالتنامه، قولنامه ای نیز تنظیم کنید.

نکات مهم در معاملات وکالتی

مشکلات معاملات وکالتی چیست؟

توصیه می شود در زمینه معاملات ملکی از بهترین وکیل ملکی در این حوزه کمک بگیرید، چرا که با توجه به وجود قوانین زیادی در این زمینه، رعایت نکردن هر کدام از آن ها باعث ایجاد صدمه به افراد می شود. در ادامه به برخی از معایب و مشکلات معاملات وکالتی اشاره می کنیم:

  • درصورتی که در وکالت نامه زمانی مشخص شده باشد و تا زمان مقرر امور نقل و انتقال انجام نشده باشد، با اتمام مهلت قرارداد، وکالت فسخ شده و از بین می رود.

  • در صورتی که فروشنده سند را به نام خریدار نزده باشد قادر است آن را به شخص دیگری نیز بفروشد. حتی در صورتی که وکالت بلاعزل باشد.

  • از دیگر معایب معاملات وکالتی این است که قرار داد وکالتی تا زمانی اعتبار دارد که موضوع آن باطل نشود. برای مثال در صورتی که یک واحد از ساختمان را به شکل وکالتی معامله کنید و بعد از مدتی ساختمان تخریب شود، وکالت نامه اعتبار خود را از دست می دهد.

  • در صورتی که معامله به شکل وکالتی صورت بگیرد و یکی از طرفین قرارداد فوت کند و یا به شکلی آسیب ببیند که از نظر صلاحیت قانونی اهلیت خود را از دست بدهد، معامله بی اعتبار خواهد بود.

از دیگر معایب معاملات وکالتی این است که تا زمانی که انتقال سند به شکل قطعی انجام نشود، خریدار کاملا صاحب ملک نخواهد بود. این مورد ممکن است تحت شعاع خطراتی مثل فوت موکل و یا پیش آمدن اختلافاتی میان طرفین معامله قرار بگیرد.

مشکلات معاملات وکالتی چیست؟

کلام آخر

همانطور که گفته شد امروزه بسیاری از افراد در معاملات خود به دلیل مشغله های متفاوت، از روش معاملات وکالتی استفاده می کنند. در معامله های وکالتی فروشنده سند به خریدار این اجازه و امکان را می دهد تا خریدار تمام امور انتقال سند را به تنهایی انجام دهد. این نوع معامله به دلایل مختلفی انجام می گیرد و مزایای خود را دارد. اما لازم است بدانید معاملات وکالتی علاوه بر داشتن فواید، دارای ضرر و زیان نیز می باشند. در این مقاله سعی داشتیم برخی از مهم ترین دلایل چرا نباید وکالتی معامله کنیم؟ را برای شما عزیزان شرح دهیم.

در صورت نیاز به کمک و اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با مراجعه به سایت وکیل تو (vakileto.net) از بهترین وکلای ملکی در این زمینه کمک بگیرید همچنین شما می توانید در صورت داشتن هر گونه انتقاد و پیشنهاد از طریق سایت با ما در میان بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (514 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (108 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (72 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (37 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر)
تیتر امروز   
نصب تلویزیون بالای شومینه؛ نکاتی که باید رعایت کنید
برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان برای دامادی من با فولکسشان شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس
ویدیو/ علت ورشکستگی "آقای همساده" در بازار دیجیتال/ تخصص داشتم، دلار هم زیاد داشتم اما...
ویدیو/ "نصرالله مدقالچی"، استاد دوبلۀ ایران نگوییم: «توانا بود هرکه دانا بود، زِ دانش دل پیر برنا بود»!
روش جدید احیای قلب در 3 دقیقه
ویدیو/ چرا عسل کشف شده از مقبره‌های مصریان باستان، هنوز فاسد نشده است؟
ویدیو/ داستان کوتاه انگلیسی «دیگ جادویی»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
برای جلوگیری از هک شدن موبایل چه کنیم؟
دانلود آهنگ جدید "نازنین" امیرعباس گلاب+فیلم/ زیبای من باید تو را از چشم بد دورت کنم ...
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای پوشیدن شلوار تنگ و پاره و مانتو نامتعارف +عکس
رهبر معظم انقلاب: آرزوی کفش بنددار به دلم بود؛ تا الان هم من کفش بنددار نپوشیده‌ام
امیرحمزه 9 ساله قربانی چیست؟ جن یا حیوانات؟
(ویدئو) دختر 12 ساله یکی از متهمان آدم ربایی آرین 3 ساله / من به آرین وابسته بودم
(تصاویر)کشف بزرگترین مار آناکوندای جهان، به طول 8 متر!/ضخامت قطر بدنش اندازه لاستیک یه ماشینه
(عکس) سریع ترین و بهترین راه برای تمیز کردن مبل‌های کثیف خانه/ سه سوته تمیز کن
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!!