ساعدنیوز
ساعدنیوز

چرا زیر سازی کفپوش مهم است؟

  چهارشنبه، 19 مرداد 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
چرا زیر سازی کفپوش مهم است؟
زیرسازی و کف سازی به طور کلی یکی از مهمترین مقولات پروژه های عمرانی به خصوص ساختمان سازی است.همانطور که بعداز اجرای یک دیوار، روی آن نازک کاری انجام می شود، بعد از تسطیح یک کف، یا اجرای یک سقف باید روی آن کف سازی انجام گیرد.تا هم به زیبایی و هم به دوام آن بیفزاید.

یکی از عمده ترین سوالاتی که بسیاری از کاربران از کارشناسان دارند در رابطه با زیرسازی مناسب برای کفپوش است از این رو قصد داریم تا در این مقاله در رابطه با شرایط و موارد مربوط به زیرسازی مناسب برای اجرای کفپوش پی وی سی اطلاعات جامع و کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم از این رو به شما همراهان همیشگی توصیه می کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کفپوش

انواع مراحل زیرسازی کفپوش

در این مقاله تلاش ما بر این است تا تمام مراحل زیرسازی کفپوش را برشماریم. امّا نکته حائز اهمّیت در این میان این است که برای اجرای تمام کفپوش ها، نیاز به اجرای تمامی این مراحل نیست و در برخی موارد، تنها بعضی از این مراحل در زیرسازی کفپوش اعمال می شوند.

  • ایجاد بستر سخت: اصولا در ساختمان ها بستر سخت وجود دارد. با این حال، در اجرای بخشی از پروژه ها که به کفپوش نیازمندیم، سطح مورد نظر ما نرم و از شن و خاک است. در چنین مواردی است که حتما باید از زیرسازی و بستر سخت به عنوان پیش نیاز برای اجرای نهایی کفپوش استفاده کنیم. در این موارد، برای ایجاد بستر سخت، عموما از بتن، موزاییک و سرامیک استفاده می کنند. در این میان، موزاییک بهترین گزینه است؛ چرا که سطح خوب و ترازی را در اختیار قرار می دهد. علیرغم همه ویژگی های بسیار خوب خود، در ساختار بتن امکان وجود ترک هست. مشکل دیگر، امکان انتقال نم و رطوبت بواسطه بتن می باشد. از طرف دیگر، امکان داشتن سطحی صاف و هموار و یکنواخت با بتن مهیّا نمی شود و با توجّه به این موارد، بتن گزینه خیلی ایده آلی محسوب نمی شود تا در زیرسازی از آن بهره ببریم. استفاده از موزاییک به عنوان ایده آل ترین گزینه در فضاهایی چون بیمارستان ها یا اماکن ورزشی که نیاز مبرمی به وجود سطح و بستری هموار احساس می شود، برجسته تر خواهد بود.
  • ساب زنی: مرحله بعدیِ زیرسازی، ساب زنی نام دارد که به دو روش تر و خشک انجام می شود. در بسیاری از موارد، روش ساب زنیِ تر گزینه بسیار مناسب تری است؛ چرا که گرد و خاک تولیدی در این روش از میزان بسیار پایینی برخوردار است؛ امّا در پایان این مرحله به حدّاقل یک دوره زمانی ده روزه نیاز داریم تا سطح مورد نظر کامل خشک شود و شرایط اجرای کفپوش فراهم آید.
  • بندکشی و پرداخت نهایی: اگر لایه زیرین فضای ما موزاییک یا بتن باشد، پس از مرحله ساب زنی، نصّاب از نوعی ماستیک که ترکیبی است از سیمان و چسب چوب استفاده می کند. چنین ترکیبی ویژگی های مشخّص و ممیّزه سیمان و چسب چوب را با هم دارد. مقاومت سیمان و خاصیت الاستیسیته چسب چوب، حالت ماستیکی به وجود می آید و بندهای موجود در سطح زیرین و چاله ها و ناهمواری های موجود در این سطح، توسّط نصّاب، پیش از اجرای کار رفع می شوند تا لایه نهایی پرداخت شود و در نتیجه برای اجرای کفپوش مهیّا و آماده شود.

  • استفاده از پلیمر مخصوص: در برخی موارد مشکلی در کار به وجود می آید و آن هم عدم اتّصال لایه زیرین و کفپوش است. برای مثال، در کفپوش های اپوکسی که قرار است روی موزاییک یا سرامیک اجرا شوند، علاوه بر آنکه روی موزاییک یا سرامیک را باید بتراشیم تا اتّصال مورد نظر ایجاد شود، باید از نوعی پلیمر استفاده کنیم که بتواند اپوکسی و موزاییک را به هم بچسباند و حالت چسبندگی لازم را در بین آنها به وجود آورد. در غیر این صورت، لایه زیرین اپوکسی به صورت پوست پوست در آمده و این مسئله باعث از بین رفتن اپوکسی خواهد شد و از آنجایی که با عدم اجرای این مرحله در برخی موارد شاهد بوده ایم که اپوکسی سریع از میان رفته و همین امر باعث تحمیل هزینه های گزاف برای کاربر می شود، توصیه این است که در چنین مواردی از پلیمر های مخصوص استفاده شود.

نصب کفپوش

نکاتی که باید در رابطه با زیرسازی کفپوش PVC

تا به اینجای متن در رابطه با مراحل و نحوه زیرسازی کفپوش PVC اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم و گفتیم که چه گونه رفتار کنید تا کفپوش به درستی بر روی سطح قرار گیرد. حال در ادامه نکات تکمیلی را به صورت جمع بندی شده در اختیار شما قرار می دهیم تا از آن ها کمک بگیرید و زیرسازی را به درستی انجام دهید.

  • قبل از چسب کاری سطح، از تمیز بودن محیط مطمئن شوید و دقت داشته باشید که هیچ گرد و غباری بر روی کف دیده نشود.
  • پس از انجام زیرسازی و ریختن ملات بر روی سطح، منتظر شوید تا ملات کاملا خشک شود. توصیه می شود در صورت عدم زمان کافی برای صبر کردن در رابطه با این موضوع، از سشوار و پنکه های صنعتی استفاده کنید تا روند خشک شدن مواد زودتر سپری شود.
  • تا جایی که امکان دارد، برای تهیه ملات از چسب بتن استفاده کنید تا مشکلی پیش نیاید و کفپوش به درستی بر روی سطح قرار گیرد؛ اما اگر به این چسب دسترسی نداشتید، می توانید از چسب چوب نیز کمک بگیرید.
  • کفپوش پی وی سی را به اندازه تهیه کنید. از دیگر موضوعاتی که باید در رابطه با آن دقت داشته باشید، اندازه گیری سطح و محیط مورد نظر است. همان طور که می دانید کفپوش PVC در ابعاد و اندازه های گوناگون قابل تهیه بوده و اگر شما در رابطه با این موضوع انتخاب درست و مناسبی نداشته باشید، در زمان نصب آن با مشکل مواجه می شوید.

نکته: توجه داشته باشید که چسب های مورد استفاده برای نصب کفپوش های پی وی سی قابلیت اشتعال دارند، از همین جهت دقت داشته باشید که در زمان استفاده آن ها، از مواد اشتعال زا چون سیگار استفاده نکنید.

  • سعی کنید در محیطی به نصب کفپوش بپردازید که از تهویه مناسب برخوردار است؛ چرا که در زمان استفاده از چسب، گاز تثبیت شده ای در فضا پراکنده می شود که برای شما بسیار مضر خواهد بود. از همین جهت در زمان استفاده از آن نکات ایمنی را رعایت کنید تا به سلامتی شما آسیبی وارد نشود.
  • دمای محیط از دیگر عواملی به حساب می آید که در زمان زیرسازی کفپوش PVC و نصب آن باید مورد توجه قرار گیرد. از همین جهت به شما توصیه می شود در زمان انجام این کار دمای محیط را اندازه بگیرید. دقت داشته باشید که درجه مناسب برای پرداختن به این کار 20 تا 30 درجه خواهد بود.
  • اگر نم یا رطوبت وجود دارد، صبر کنید تا کاملا برطرف شود. باید متذکر شد که نصب کفپوش در چنین شرایطی، یعنی زمانی که نم و رطوبت وجود دارد، سبب اختلال در کار شما می شود.

رطوبت چه تاثیری بر روی زیرسازی کفپوش ها دارد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم استفاده از چسب چوب و پودر ملات یکی از اشتباه ترین مواد در بتونه کاری درز است. تصور کنید که حلال چسب چوب، آب است و اگر چسب چوب را به عنوان ماده اصلی زیرسازی کفپوش استفاده کنید، بعد از مدتی به دلیل رطوبت محیط این زیرسازی کاملا از بین خواهد رفت و دیگر فایده ای ندارد.ترکیبت های نسبت مناسبی برای زیرسازی کفپوش وجود دارد که استفاده از آنها چندان دشوار نیست. برای زیرسازی کفپوش باید از ترکیباتی استفاده شود که در مقابل هر گونه رطوبت مقاوم باشد و به آسانی از بین رود، از جمله این ترکیبات می توان به سیمان، چسب بتن اشاره کرد حتی میتوان از پودر سنگ نیز برای زیرسازی کفپوش استفاده کرد.در برخی از فصول سال به دلیل بارندگی و سرمای هوا، همواره کف منزل و اتاق ممکن است در معرض رطوبت قرار بگیرید به همین خاطر استفاده از مواد مناسب برای زیرسازی کفپوش امری بسیار ضروری است .ترکیب سیمان از نظر هزینه به صرفه تر است، به همین خاطر اگر می خواهید زیرسازی کفپوش را با قیمت مناسب تری انجام دهید، می توانید از سیمان استفاده کنید.

زیرسازی در چه مواردی الزامی است؟

در کفپوش هایی که از ضخامت کمتری برخوردارند و نازک تر هستند، به عنوان مثال، در کفپوش های مسکونی و کفپوش های بیمارستانی و البتّه کفپوش های ورزشی که ضخامت بالاتر از دو مورد پیشین را دارند، امّا فیکس بودن لبه های کفپوش از اهمّیت فوق العاده بالایی در آنها برخوردار است، از زیر سازی استفاده می شود که تأثیر بسزایی بر طول عمر کفپوش خواهد داشت. امّا در رابطه با کفپوش هایی که ضخامت بیشتری دارند میزان حسّاسیت نسبت به زیرسازی کمتر خواهد بود. به عنوان مثال، در پارکت لمینت ، در لایه زیرین کفپوش از فوم استفاده می شود. در مدل کفپوش های دیگر چون کفپوش های تاتامی و کفپوش های گرانولی الزام به استفاده از زیرسازی کمتر است.

آیا زیرسازی در طول عمر کفپوش تاثیر گذار است؟

دو عامل در طول عمر کفپوش تاثیر بسزایی دارند؛ یکی خود کیفیت کفپوش است و مورد بسیار مهم و حائز اهمّیت زیرسازی پیش از اجرای کفپوش می باشد. مورد دوّم، اهمّیت تیم و مراحل اجرایی را به طور مشخّص نشان می دهد؛ به این معنا که ممکن است کفپوشی با کیفیت فوق العاده بالا تهیه کنید، امّا به دلیل عدم اجرای مناسب زیرسازی به مشکل برخورده و از طول عمر کفپوش کاسته شود و ناگفته پیداست که این امر چه قدر بر افزایش هزینه های شما برای نصب و اجرای کفپوش تاثیرگذار خواهد بود و در نهایت به ضرر شما تمام خواهد شد. سخن پایانی اینکه موارد دیگری نیز در زیرسازی وجود دارند و به عنوان مثال، تیم اجرایی می تواند لایه زیرین را برداشته و از چسبِ سنگ استفاده کند و موارد دیگری نیز وجود دارند که در قالب این مقاله نمی گنجد و توضیحات مفصّل خود را دارند.

کفپوش
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (82 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (81 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (57 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (33 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (33 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (28 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (24 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (17 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (15 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (15 نظر)
دیگران می‌خوانند   
شاهکار پدر ایرانی در تقسیم باد کولر گازی بین پذیرایی و اتاق دخترش مرزهای خلاقیت را جابجا کرد+ویدیو/ من چیزی ندارم بگم فقط سکوت و نگاه فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ مناطق دوردست برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم که توجه همه رو به خودش جلب کرد+عکس/ فقط نگاه های فرزاد حسنی (تصاویر) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق ماجرای عاشقانه پسر میوه فروش صداتو و بغض شدید کیایی و امیرمهدی ژوله/ صدای بهشتی پسر حنجره طلای ایرانی با آهنگ تنهاترین عاشق+ویدیو خلاقیت خنده دار اوستای صافکار در تعمیر ماشین مشتری حماسه ساز شد+عکس/استاد ببخشید دفتر صد برگ برای نوشتن جزوه کافیه😂 رونمایی از 4 قلوهای تو راهی مژده لواسانی و اسم های زیباشون/ خدا از الان حفظشون کنه+ویدئو ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری آرزوی محال پدر غزل بدیعی و رضا داوودنژاد برای بچه دار شدنشان/ 10 تا بچه هم کمه!+فیلم رونمایی از تیپ باکلاس و شیک دامادی فرهاد شهریزی، سنجر سریال گیلدخت / مبارکا باشه+عکس مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از آوازخوانی ترانه سریال پس از باران توسط پسر شمالی/ ماشالا چه صدایی!+فیلم خادمی ثریا قاسمی، خانم گل گیلدخت با چادر نماز سفید در صحن حرم امام رضا(ع)+عکس (ویدئو) دوربین مخفی این پسر خوش ذوق با سرکار گذشتن مردم/فقط واکنش مردم دیدنیه!!😂 آخرین عکس تهیه کننده ایرانی و همسر جوانش سارا صوفیانی قبل از ترک ایران/ زوجی که 28 سال اختلاف سنی دارند!+عکس لهجه اصفهانی بانمک و مسلط احمدرضا عابدزاده که به لطف داشتن همسر اهل اصفهان یاد گرفته +ویدیو/ فقط عرض ارادت آخرش! گریم معرکه آزیتا حاجیان و اکبر عبدی در نقش های ماندگار عجوزه پیر و پسرش/ اصلا قابل شناسایی نیست+عکس خلاقیت خنده دار اوستا بنا برای حل مشکل درختان شهرداری حماسه ساز شد/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس😆 عرض ارادت منحصربفرد روسای جمهور دوره‌های مختلف به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ روحانی، احمدی نژاد و... استفتاء از رهبری درباره چند همسری و نظر قابل تامل ایشان/خدا یکی محبت یکی یار یکی +فیلم سالن زیبایی اختصاصی همسر شاهرخ استخری داخل خونه شیک و لوکسشون در بلژیک/ مامان هنرمند داشتن نعمتیه+عکس (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ رونمایی داریوش فرضیایی از روسری منجق دوزی شده و گردنبند زیبای مادرش/ خوشگل موحنایی دوست دارم حسابی+ویدیو
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم ماجرای آرزوی رهبر معظم در داشتن کفش بند دار که هرگز برآورده نشد؛ چقدر غصه خوردم، ولی چاره دیگری نداشتیم! تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک گارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ (ویدئو) جانشین مریم میرزاخانی، نابغۀ ریاضی ایرانی چه کسی است؟ داستان کوتاه انگلیسی «جک و لوبیای سحرآمیز»/ با ترجمهٔ فارسی (ویدئو) ربات کوزت وارد بازار شد/ چقدر یکی از اینا تو هر خونه‌ای لازمه😂 بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...