دلایل بروز صداهای غیر عادی در خودرو

  سه شنبه، 28 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
دلایل بروز صداهای غیر عادی در خودرو
صدایی شبیه به صوت قطار یا سنگ فرز؛ این صدا معمولا از پیشرانه خودرو شنیده می شود و مربوط به تسمه است. تنظیم نبودن تسمه یا بروز ایراد در قطعات وابسته به تسمه مثل تسمه سفت کن باعث ایجاد این صدا می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،برخی صداها در خودرو ممکن است در ابتدا غیرعادی باشد اما بعد از مدتی متوجه می شوید که صداها طبیعی اند و خودرو مشکلی ندارد اما گاهی اوقات شنیدن صدای جدید و غیر طبیعی یک هشدار است و باید آن را جدی گرفت مخصوصا اگر صداها مربوط به موتور خودرو باشد.

موتور خودرو، قلب خودرو است و آسیب های به ظاهر کوچک می تواند قلب خودرو را از پا در آورد. صداهای غیر طبیعی در خودرو را نباید نادیده گرفت مخصوصا اگر مربوط به موتور خودرو باشد در ادامه به صداهای غیر طبیعی در موتور خودرو می پردازیم و علل آن را بررسی می کنیم.

صدایی شبیه به برخورد و سایش دو جسم فلزی

این صدا معمولا با فشردن پدال ترمز شنیده می شود. اصطکاک قسمت گوشتی لنت با دیسک ترمز چرخ موجب توقف خودرو می شود. به مرور زمان وقتی این قسمت گوشتی تمام می شود، دیسک ترمز چرخ با قسمت فلزی لنت ترمز درگیر می شود. تعمیرکاران در چنین مواقعی می گویند: « لنت تمام کرده اید». در حال حاضر بیشتر لنت ها از جنس سرامیک هستند.

گاهی اوقات ممکن است در حال حرکت و بدون گرفتن ترمز این صدا را بشنوید پس به یاد داشته باشید در چنین حالتی لنت ترمز شما تمام شده و باید تعویض گردد.

علائمی دیگری هستند که با دقت به آنها می توانید از تمام شدن لنت خودروی تان اطمینان حاصل کنید. کم شدن سطح روغن ترمز یکی از این علائم است. خودروهای مدرن چراغی هشدار دهنده دارند که تمام شدن لنت را تذکر می دهد. تمام شدن لنت از روی خط ترمز خودرو و قدرت آن هم قابل تشخیص است. بعضی مواقع این صدا را خرت خرت می شنوید.

صدای جیغ یا صوت

صدایی شبیه به صوت قطار یا سنگ فرز؛ این صدا معمولا از پیشرانه خودرو شنیده می شود و مربوط به تسمه است. تنظیم نبودن تسمه یا بروز ایراد در قطعات وابسته به تسمه مثل تسمه سفت کن باعث ایجاد این صدا می شود.

این صدا می تواند مربوط به هر کدام از تسمه ها باشد؛ تسمه دینام، تسمه مارپیچ و …

صدای صوت کشیدن

اگر هنگام دور زدن خودرو یا چرخاندن فرمان به چپ یا راست، صدایی مانند صوت یا ناله از قسمت موتور شنیدید، «پمپ هیدرولیک فرمان» شما خراب شده است. سفت شدن فرمان از علائم دیگر ایراد در این قطعه است چرا که موجب کمتر جابه جا شدن روغن هیدرولیک در سیستم فرمان می شود.

بعضا پیش آمده است که تعویض روغن فرمان موجب از بین رفتن این صدا شده است. پس قبل از هر کاری ابتدا این کار را کنید و اگر باز هم صدا شنیدید، اقدام به تعویض پمپ روغن هیدرولیک کنید.

استفاده از روغن های غیر استاندارد و فرسوده شدن بر اثر کارکرد طولانی، از دلایل خرابی پمپ هیدرولیک فرمان است.

صدای فیس فیس

صدایی شبیه به باز بودن شیر آب و نشت آن از شیلنگ روی زمین؛ این صدا بیشتر از قسمت موتور خودرو حس می شود. نشت آب در سیستم خنک کننده موتور یا لوله وکیوم آن معمولا باعث بروز این صدا است. از علائمی که به شما کمک می کند مطمئن شوید که ایراد مربوط به همین قسمت است، بالا رفتن مصرف سوخت و حرارت بیش از اندازه موتور ماشین است.

صدای تق تق

این صدا را تنها زمانی متوجه می شوید که فرمان را به چپ یا راست بچرخانید. از هر سمت که صدای تق تق شنیدید سر پلوس یا کله پلوس آن سمت خراب است.

اگر در حین حرکت، لرزشی زیر پای راننده یا شاگرد حس شود ناشی از تاب برداشتن میل پلوس است.

صدای زوزه کشیدن

شایع ترین علت شنیدن این صدا سوختگی، خوردگی یا به اصطلاح کچل شدن دنده برنجی است. اگر دیفرانسیل در قسمت عقب باشد، ممکن است این صدا کمی متفاوت تر به گوش برسد. از دلایل دیگر صدای زوزوه کشیدن خرابی بوش دنده، خرابی بلبرینگ و خرابی کراون ویل و پینیون است.

از مهمترین دلایل بروز این خرابی ها و به طبع شنیدن صدای زوزه، تعویض نامناسب دنده و وارد شدن فشارهای بیش از حد به دیفرانسیل باشد.

صدای تلق تلق

شنیدن هر صدایی شبیه به تلق تلق خصوصا هنگام عبور از دست انداز، مانع و چاله های خیابانی مربوط به سیستم تعلیق و جلوبندی است. در این مواقع تنها تعمیرکاران خودرو می توانند تشخیص بدهند که صدا دقیقا مربوط به کدام ناحیه و کدام قطعه است.

صدایی شبیه به برخورد باران به یک سقف فلزی (شاق شاق)

شنیدن این صدا ناشی از عملکرد نادرست سوپاپ در جایگاه خود است. شل بودن یا لق بودن سوپاپ از مهمترین عوامل عملکرد ناصحیح سوپاپ هاست.

صدای خر خر کردن یا آبمیوه گیری

خرابی دنده های گیربکس و ناهماهنگی در جابه جایی نیرو بین چرخ دنده های گیربکس از دلایل شنیدن صدای گرفتن آب هویج در ناحیه گیربکس است. شنیدن صدای آبمیوه گیری بیشتر حین تعویض دنده به گوش می رسد.

توجه داشته باشید؛ در خودروهایی که دیفرانسیل در جلو است، به دلیل یکپارچه گی گیربکس و دیفرانسیل، صدا کمی متفاوت تر می شود.

صداهای ضربه ای از ناحیه موتور خودرو

شنیدن صداهایی شبیه به تاپ تاپ یا ضربه ی چکش به جسمی سخت از جمله صداهایی است که از قسمت موتور خودرو به گوش می رسد. به طور کلی شنیدن چنین صداهایی ناشی از عملکرد نادرست قطعات در سیستم موتور خودرو است. مثلا نارسایی در کوئل موتور باعث شنیدن صدای پق پق می شود.

حواستان باشد شنیدن صداهای غیرعادی از این قسمت را شوخی نگیرید و سریعا به متخصصین مراجعه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (681 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(ویدئو) این هنرمند با ترفندهای نقاشی غافلگیرکننده‌اش، شما را شگفت‌زده خواهد کرد / سومی همه را بهت‌زده کرد!
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان