دلایل بوی بد بدن کودک و روش های درمان

  چهارشنبه، 26 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل بوی بد بدن کودک و روش های درمان
کودکان در سن پایین‌تر که کمتر مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند یا از نظر بدنی فعال تر هستند هم ممکن است بوی بدن داشته باشند که با استحمام منظم و رعایت مناسب تر مسائل بهداشتی از بین می‌رود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، عرق کردن کودکان تا حدودی طبیعی است. بنابراین، در بیشتر موارد، وقتی کودکان در طی روز تحرک بدنی زیادی دارند بوجود آمدن کمی بوی بد در لباس ها و بدن آن ها غیری عادی نیست و از این نظر جای نگرانی وجود ندارد. عرق بدن انسان به طور کلی بی بو است و وقتی باکتری ها با عرق شما واکنش می دهند، بوی بدن بوجود می آید. اما اگر متوجه شده اید که بدن کودک شما در تمام طول روز و به صورت دائم بوی بد و غیر عادی می دهد، یا کودک شما بیش از حد معمول عرق می کند، احتمالا باید به مشاوره متخصص اطفال مراجعه کنید.

غدد تولید کننده عرق و عملکرد آن ها

برای درک علت بوی بدن، درک عملکرد عرق بسیار مهم است. ما دو نوع غده ی تولید کننده ی عرق داریم: غدد عرق اکرین که در تمام بدن وجود دارد و غدد عرق آپوکرین که فقط در ناحیه مقعد و زیر بغل قرار دارند.

غدد عرق اکرین وقتی تب دارید، چیزی تندی بخورید یا وقتی هوا زیادی گرم است، شروع به تولید عرق می کنند. ماده ی اصلی تشکیل دهنده ی عرق ترشح شده توسط این غدد، آب است و دمای بدن را تا مقدار مناسب پایین می آورد.

غدد آپوکرین به ترشح آدرنالین حساس هستند. آن ها می توانند هر وقت به فعالیت های بدنی می پردازید یا در زمانی که احساساتی مانند ترس، اضطراب و استرس دارید یا در زمان فعالیت جنسی عرق تولید کنند. عرق تولید شده این نوع غده ها روغنی، مات و بدون بو است . اما می تواند به دلیل وجود باکتری های روی پوست یا لباس بو ایجاد کند.

در کودکان، عرق معمولاً توسط غدد آپوکرین تولید می شود. غدد آپوکرین بعد از دوران بلوغ فعال می شوند

بنابراین اگر می خواهید بدون هیچگونه آسیبی از بوی بد بدن کودک خود خلاص شوید می توانید برخی از راهکارهای خانگی را انتخاب کنید. در اینجا روشهای انجام این کار آورده شده است:

حمام آب لیمو

اعتقاد و باور عموم بر این است که لیمو حاوی خاصیت ضد باکتریایی بوده و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و البته رایحه خوبی نیز دارد. هنگامی که کودک شما بعد از یک روز گرم به خانه می آید، بلافاصله یک حمام آب گرم ترتیب داده و چند قطره لیمو به آن اضافه کنید. این نسبت را به مقدار ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو برای یک سطل ۲ لیتری آب در نظر بگیرید. این حمام نه تنها به کاهش بوی بدن کودک شما کمک می کند بلکه باعث طراوت پوست او هم می شود.

برخی از افراد توصیه می کنند که لیمو را به طور مستقیم به پوست بمالید، اما شما از انجام این کار خودداری کنید زیرا لیمو معمولاً بسیار اسیدی است و می تواند پوست حساس کودک شما را سوزانده یا تحریک کند.

حمام آب گوجه فرنگی

بنا بر عقیده عده ای دیگر آب گوجه فرنگی نیز به از بین بردن بوی بدن کمک می کند. با این حال مالیدن مستقیم ممکن است پوست کودک شما را تحریک کند. بنابراین اضافه کردن آن به آب گرم حمام یک روش مناسب برای استفاده از آن است.

کافی است مقداری گوجه فرنگی تازه را در مخلوط کن ریخته و دانه ها و پوست آنرا صاف کنید. از مایع تفت داده شده آن حدود ۲ فنجان در یک سطل ۲ تا ۳ لیتری آب گرم استفاده کنید. برای شروع حداقل دو بار در هفته کودک خود را در این آب بشویید. با کاهش بوی بدن می توانید آن را به یک بار در هفته یا ۱۵ روز یک بار کاهش دهید.

روغن طبیعی

می توانید از روغنهای طبیعی مانند روغن رزماری یا روغن درخت چای استفاده کنید. این روغن ها نیز به طور طبیعی ضد باکتری محسوب می شوند و دارای بوی مطبوعی نیز هستند. کافی است یک لیف نخی کودک را به چند قطره روغن آغشته نموده و آن را به زیر بغل و مناطق دیگر پوست کودک که مستعد بدبویی هستند بمالید. بهتر است حداقل ۱۵ دقیقه قبل از استحمام کودک این روغن ها را به او بمالید.

بعضی از روغنهای پرمصرف مانند رزماری یا نعناع در بعضی مواقع بسیار حساسیت زا بوده و می توانند علائمی مانند سردرد یا عطسه ایجاد کنند. بنابراین ۲۴ ساعت قبل از استفاده از آنها ناحیه کوچکی را روی بازوی کودک خود آزمایش کنید. ترجیحاً سعی کنید این روغنها را در ساعات گرم روز مانند بعدازظهرها بمالید. در اوایل شب از انجام این کار خودداری کنید.

نکاتی برای پیشگیری از بوی بد بدن کودک

به جز استفاده از این روشهای درمانی طبیعی برای رفع بوی نامطلوب بدن کودک خود این موارد بهداشتی را نیز رعایت کنید:

– کودک خود را مرتباً حداقل دو یا سه بار در هفته و به طور متناوب مخصوصاً در طول تابستان بشویید.

– بدن کودک خود را به خوبی پرآب نگه دارید و میزان مصرف آب را افزایش دهید.

– اگر کودک شما دوست ندارد به طور مکرر آب بنوشد، می توانید آب میوه های تازه را نیز در کنار آب امتحان کنید.

– هر روز لباس کودک خود را عوض کنید.

– مرتباً جوراب های کودک خود را بشویید.

– مقداری پودر خشک درون کفش کودک بریزید تا به جلوگیری از رشد باکتری ها که متاثر از رطوبت و گرما اتفاق می افتند کمک کند.

– عادت های بهداشتی مانند شستشوی صورت، دست ها و پاها را هر بار که بعد از بازی به خانه می آیند در فرزندان خود نهادینه کنید.

– در مناطقی مانند زیر بغل و انگشتان پا مقداری پودر تالک با کیفیت بمالید تا بوی ناخوشایند را خنثی کند.

با توجه به اینکه بچه ها کوه انرژی هستند، نگه داشتن آنها در خانه دشوار است و البته از آنجا که نور خورشید برای آنها خوب است شما نمی توانید آنها را به خانه محدود کنید. با این وجود با رعایت این راهکارها و نکات ساده دیگر، بوی نامطبوع بدن کودک دیگر چندان شما را آزار نخواهد داد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (641 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان