دلایل استفاده از ضدیخ در تابستان

  سه شنبه، 24 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
دلایل استفاده از ضدیخ در تابستان
ضدیخ دارای خواص دیگری به غیر از جلوگیری از یخ زدگی دارد و یکی از آنها جلوگیری از بالارفتن دمای آب رادیاتور و جوش آوردن می باشد. در حقیقت از اینکه در تابستان و هوای گرم باید از ضدیخ استفاده شود نباید تعجب کرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، سیستم خنک کننده موتور خودرو از نخستین مسائلی بود که طراحان خودرو های اولیه با آن مواجه شدند. آن ها برای رفع این مشکل به دنبال ماده ای مناسب و البته با قیمت ارزان بودند و بهترین گزینه هم متانول یا الکل چوب بود. متانول ساده ترین نوع الکل است و فرآیند تولید صنعتی ارزان قیمتی دارد ضمن آنکه به خوبی می تواند وظیفه خود به عنوان ضدیخ را انجام دهد و به همین دلیل هم استفاده از آن به عنوان ضدیخ به سرعت عمومیت یافت.

البته استفاده از متانول محدودیت هایی هم داشت که مهم ترین آن، بخار شدن آن از سیستم خنک کننده خودرو بود.

دلایل استفاده از ضدیخ در تابستان

تمامی کارشناسان و خودروسازان توصیه رانندگان را نسبت به استفاده از ضدیخ در تابستان اجبار می کنند و توصیه می کنند که از مخلوط آب و ضد یخ در رادیاتور خودرو استفاده شود زیرا ضدیخ دارای خواص دیگری به غیر از جلوگیری از یخ زدگی دارد و یکی از آنها جلوگیری از بالارفتن دمای آب رادیاتور و جوش آوردن می باشد. در حقیقت از اینکه در تابستان و هوای گرم باید از ضدیخ استفاده شود نباید تعجب کرد. در ادامه به شکلی دقیق تر این موضوع را بررسی می کنیم.

مایع ضدیخ دقیقا چیست؟

در حقیقت یکی از اولین مسائلی که طراحان خودرو با آن مواجه شدند، یخ زدن سیستم خنک کننده موتور خودرو بوده است. آنها برای حل کردن این مشکل به این نتیجه رسیدند که از یک ماده مایع که خاصیت ممانعت از یخ زدگی را دارد استفاده کنند. آنها در حقیقت به دنبال ماده ای ارزان قیمت بودند و متانول و الکل چوب از بهترین گزینه های اولیه آنها محسوب می شد. استفاده از متانول به این دلیل بود که بغیر از فرایند تولید ساده و قیمت ارزان آن، به خوبی نقش جلوگیرنده یخ زدن را ایجاد می کرد و به همین دلیل استفاده از آن به عنوان ضد یخ رواج یافت. البته استفاده از متانول ایراداتی هم داشت که دلیل آن جوش آمدن این ماده در دمای ۶۵ درجه بود و اینکه درب رادیاتور نمی توانست به خوبی آب بندی این ماده را انجام دهد.

از همین رو با گرم شدن موتور خودرو این ماده هم به مرور به بخار تبدیل می شد. از همین رو در آن زمان در فصل سرما چندین نوبت از این ماده استفاده می کردند. اما مشکل بزرگ دیگر استفاده از متانول زمانی شروع شد که استفاده از قطعات آلومینیومی در موتور خودرو رواج یافت و اینکه متانول سرعت خوردگی آلومینیوم را به مقدار زیادی افزایش می دهد. پس از این، مهندسان نتیجه گرفتند بجای این ماده از از ماده ای که فرمول شیمیایی آن C2H4(OH)2 بود استفاده کنند. ماده ای که در حال حاضر پایه ی تمامی ضدیخ های موجود در بازار می باشد. نام این ماده اتیلن گلیکول است و برای نخستین بار در سال ۱۹۲۶ به بازار معرفی شد. دمای جوش این ماده ۱۹۷ درجه است و به همین دلیل در گرم ترین زمان سال هم تبخیر نخواهد شد.

ضدیخ کاربردهای مهم دیگری بجز ضدیخ بودن دارد

شاید شما هم از آن دسته از افراد باشید که فکر می کنید عملکرد ضدیخ تنها جلوگیری از یخ زدگی است. اما در حقیقت این ماده خواص مهم و کاربردی دیگری هم دارد که دلیل استفاده از ضدیخ در تابستان می باشند. از همین رو توصیه می شود از این ماده نه تنها در زمستان بلکه در تمام فصول بخصوص در تابستان هم از آن در رادیاتور خودرو استفاده شود. در حقیقت پس از ضدیخ بودن، مهمترین کاربرد و خاصیت آن، “ضد جوش بودن” می باشد و از همین رو استفاده از ضدیخ در تابستان تقریبا اجباری می باشد. در حقیقت با استفاده از ضدیخ می توان بجز پایین آوردن دمای انجماد آب به زیر صفر، نقطه ی جوش آب را هم به بالای صد درجه رساند.

از همین رو آب می تواند بدون اینکه جوش بیاید دمای بیشتر از ۱۰۰ درجه را تحمل کند. به عنوان مثال ترکیب ۵۰-۵۰ آب و ضدیخ نقطه ی جوش را به ۱۰۶ درجه ی سانتی گراد می رساند و نسبت ۷۰-۳۰ آن نقطه ی جوش را به ۱۱۳ درجه یانتی گراد خواهد رساند. در حقیقت با توجه به این که سیستم خنک کننده موتور خودرو خود محیطی بسته و با فشار بالا می باشد، دمای جوش باز هم افزایش می یابد تا حدی که این مخلوط ضدیخ و آب می توانند دمای حدود ۱۲۰ درجه را تحمل کنند و به همین ترتیب این مخلوط در تابستان به جوش نمی آید و همین دلیل اصلی استفاده از ضدیخ در تابستان می باشد. یکی از ویژگی های ضدیخ رنگ آن است که می توان کوچکترین نشتی را نمایان سازد. از دیگر خاصیت های ضدیخ می توان به خاصیت ممانعت از زنگ زدگی اجزای فلزی داخل موتور خودرو اشاره کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (172 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (152 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (73 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (24 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (20 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (13 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود