دلایل غیر طبیعی بودن ضربان قلب جنین

  چهارشنبه، 28 آبان 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
دلایل غیر طبیعی بودن ضربان قلب جنین
درمورد غیر طبیعی بودن ضربان قلب جنین سریع نتیجه گیری نکنید. ضربان قلب جنین ممکن است به اشتباه اندازه گیری شده و یا به طور قابل توجهی نوسان داشته باشد. بیشتر ماماها یا پزشکان صرفا بر اساس قرائت ضربان قلب، یک بیماری ژنتیکی یا سقط را تشخیص نمی دهند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شنیدن ضربان قلب جنین در حال رشد یکی از نقاط عطف بارداری است و شنیدن آن در هر ملاقات قبل از زایمان آرامش بخش است. پزشک از سونوگرافی داپلر برای اندازه گیری ضربان قلب جنین (تعداد دفعات ضربان قلب جنین در دقیقه) استفاده می کند و مطمئن می شود که در محدوده نرمال قرار دارد.

میزان طبیعی 110 تا 160 ضربه در دقیقه است ، اگرچه در سه ماهه اول یا در دوره های فعالیت جنین می تواند بالاتر باشد.

پزشک همچنین به نظم ضربان قلب یا طبیعی بودن ضربان قلب گوش می دهد و فواصل زمانی هر تپش قلب با تپش بعدی را ارزیابی می کند. تشخیص برخی از ضربانات افتاده یا اضافی (آریتمی) بسیار شایع است و در 1 تا 2 درصد از بارداری ها اتفاق می افتد

تشخیص اینکه ضربان قلب جنین در محدوده طبیعی قرار ندارد، می تواند باعث اضطراب شدید والدین شود. به یاد داشته باشید ضربان قلب جنین همیشه در مراحل اولیه بارداری ثابت نیست. این اعداد از جنینی به جنین دیگر و حتی از یک بارداری به بارداری دیگر، بسیار متفاوت هستند.

عوامل زیر، که بسیاری از آن ها نسبتاً خوش خیم هستند، ممکن است بر ضربان قلب جنین تأثیر گذاشته و منجر به غیر طبیعی بودن ضربان قلب جنین شوند. ازجمله:

• سن حاملگی: در ابتدای امری که قلب جنین شروع به تپیدن می کند، ضربان آن کندتر شروع شده و سپس سرعت می گیرد. تعداد تپش های قلب او، تا اواسط بارداری به محدوده طبیعی و مورد انتظار برای ضربان قلب جنین، یعنی مابین 120 تا160 ضربه در دقیقه می رسد. اگر ضربان قلب جنین شما خارج از محدوده باشد، ابتدا باید سن بارداری بررسی شود. این احتمال وجود دارد که در تعیین هفته بارداری اشتباه کرده باشید!

• سطح قند خون: هنگام محاسبه سن مادر، شاخص توده بدنی (BMI)، مدت دیابت و هفته ی بارداری، محققان دریافتند که میزان گلوکز بالاتر در خون مادر با ضربان قلب بالاتر جنین ارتباط دارد. به همین ترتیب، سطح پایین گلوکز خون به کاهش ضربان قلب جنین کمک می کند.

• فعالیت جنین: با رشد جنین، سیستم عصبی او نیز رشد کرده و توسعه و تکامل پیدا می کند. سیستم عصبی پاراسمپاتیک ما (بخش غیر ارادی سیستم عصبی بدن) همان چیزی است که باعث می شود ضربان قلب ما بر اساس فعالیت یا استرس ها، بالا یا پایین برود. بنابراین اگر جنین در رحم شما بخوابد، ضربان قلب کمتری خواهد داشت. اما اگر جنین فعال و در حال جنب و جوش باشد، ضربان قلب او بالاتر خواهد بود. این تغییرپذیری چیز خوبی است. مطالعات نشان می دهند تنوع ضربان قلب یکی از بهترین شاخص های ارزیابی سلامت جنین است، زیرا انعطاف پذیری را نشان می دهد.

• رژیم غذایی مادر: مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند قهوه، شکلات و شکر محرک هستند و می توانند بر ضربان قلب طبیعی جنین در آن لحظه تأثیر بگذارند. به یاد داشته باشید که اگر قبل از انجام سونوگرافی این موارد را مصرف کنید، می تواند باعث افزایش موقت ضربان قلب جنین شود.ضربان قلب جنین، شاخص سلامت جنین است. اگر ضربان قلب او از محدوده طبیعی و مورد انتظار برای ضربان قلب جنین خارج شود، جنین ممکن است دچار دیسترس جنینی (وضعیتی که در طی آن جنین در شرایط نامناسبی قرار دارد و یا زایمان او ممکن است همراه با مشکلاتی باشد) شود. متأسفانه، ضربان قلب غیرطبیعی جنین می تواند نشان دهنده یک بیماری قلبی یا سقط جنین در حال انجام و غیره باشد. با این حال احتمالات به نفع شما است که یک فرزند سالم داشته باشید.

مهم این است که درمورد غیر طبیعی بودن ضربان قلب جنین سریع نتیجه گیری نکنید. ضربان قلب جنین ممکن است به اشتباه اندازه گیری شده و یا به طور قابل توجهی نوسان داشته باشد. بیشتر ماماها یا پزشکان صرفا بر اساس قرائت ضربان قلب، یک بیماری ژنتیکی یا سقط را تشخیص نمی دهند. در چنین شرایطی آن ها ممکن است سونوگرافی پیگیری را درخواست کرده و یا بخواهند که سطح هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) مجددا اندازه گیری شود. اگر نگران ضربان قلب جنین درون رحمتان هستید، با پزشک خود صحبت کنید، احتمالاً توضیح خوبی برای شرایط شما وجود دارد!

داپلر برای شنیدن ضربان قلب جنین بهتر است یا سونیکید؟

اگر هنوز برای اولین بار ضربان قلب جنین خود را نشنیده اید، ممکن است در مورد انتخاب های پیش رویتان نگران باشید. سونیکید ایمن است و هیچ خطری ندارد، اما باید برای شنیدن ضربان قلب جنین باید حالا حالاها منتظر بمانید. اگرچه برخی شواهد نشان می دهند که داپلرها جنین را در معرض امواج فرکانس بالا قرار می دهند. اما با این وجود، یک پزشک حرفه ای، به خوبی می داند که چگونه این مسیر را کنترل و هدایت کند تا کمترین آسیب متوجه مادر باردار و جنین او شود. بنابراین داپلر نیز به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود.

آیا می توانم از مانیتور جنین در خانه، برای بررسی و کنترل ضربان قلب جنینم استفاده کنم؟

به عنوان یک قاعده کلی، مانیتور کردن جنین در خانه توصیه نمی شود. بسیاری از مادران برای اطمینان خاطر و ارتباط منظم با نوزاد، این داپلرهای جیبی را خریداری می کنند. اگرچه وسوسه انگیز است، اما این دستگاه ها توسط سازمان غذا و دارو و همچنین وزارت بهداشت تأیید نمی شوند.اگرچه شواهد اندکی در مورد صدمه ناشی از تصویربرداری سونوگرافی و مانیتورهای کنترل ضربان قلب وجود دارند، اما استفاده محتاطانه از پزشکان آموزش دیده هنگام کار با این دستگاه ها بسیار مهم است. سونوگرافی می تواند بافت ها را کمی گرم کرده و در بعضی موارد، می تواند حباب های بسیار کوچکی را در برخی از بافت ها ایجاد کند. اثرات طولانی مدت گرم شدن و ایجاد این حباب ها هنوز مشخص نیست. بنابراین، مانیتور قلب جنین باید فقط در صورت نیاز پزشکی و توسط متخصصان آموزش دیده، از جمله ماماها و پزشکان انجام شود.

آیا ضربان قلب جنین می تواند جنسیت او را پیش بینی کند؟

بر اساس گفته های مادران و مادربزرگ ها، ضربان قلب دختران سریع تر و ضربان قلب پسران کندتر است. اگرچه مطالعات این مساله را رد کرده و تاکید دارند که بر اساس ضربان قلب نمی توان جنسیت جنین را پیشگویی کرد اما هنوز هم بسیاری از پزشکان، ماماها و مادران این خرافه را باور داشته و حتی به آن قسم می خورند.به دلایلی که هیچ ارتباطی با جنسیت جنین ندارند، ضربان قلب جنین می تواند اغلب تغییر کند و بالا یا پایین برود.البته هنوز هم، حدس زدن می تواند سرگرم کننده باشد. اعتقادات قدیمی ها بر این است که اگر ضربان قلب جنین به طور مداوم کمتر از 130 ضربه در دقیقه باشد، ممکن است بتوانید حدس بزنید که فرزندتان یک پسر بچه وروجک است!همچنین یک واقعیت سرگرم کننده این است که دختران در هنگام تولد ضربان قلب بالاتری دارند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان