دلایل حمله قلبی در بارداری

  سه شنبه، 18 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل حمله قلبی در بارداری
اگر از مشکلات قلبی رنج می برید و طی یک عمل جراحی دریچه ی قلب مصنوعی کار گذاشته اید، پس شما هم در خطر حمله ی قلبی قرار دارید. همچنین بر اساس MayoClinic، فارغ از مسئله ی دریچه ی مصنوعی، حتی بدشکلی یا خراشیدگی قلب یا دریچه های آن تحمل افزایش جریان خون را در دوران بارداری برای شما مشکل می سازد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، زنان باردار در برابر انواع بیماری هایی که می تواند جان آن ها و فرزندانشان را تهدید کند، آسیب پذیر هستند. بارداری می تواند سیستم قلبی و گردش خون مادر را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است خطرات جدی برای زایمان و عوارض طولانی مدت جدی برای مادر ایجاد کند.

قلب یک زن باردار باید دو برابر تلاش کند تا خون را در بدن خود و هم چنین جنین به گردش درآورد. حتی مادران سالم نیز ممکن است در دوران بارداری مشکلات قلبی را تجربه کنند.

زایمان نیز می تواند فشار جدی بر روی قلب ایجاد کند ، زیرا فشار خون و جریان خون در بدن به شدت تغییر می کند و باعث فشار خون حاملگی می شود. پس از تولد نوزاد نیز با کاهش جریان خون و کاهش فشار خون، عضلات قلب تحت فشار قرار خواهند گرفت.

زنانی که از قبل مبتلا به بیماری قلبی بوده اند نیز ممکن است در دوران بارداری و زایمان عوارض و علائم شدید تری را نسبت به مادران سالم تجربه کنند.

در این جا بر اساس نظر متخصصان این حوزه، ما تعدادی از عواملی که سبب افزایش خطر حمله قلبی در دوران بارداری می شود را آورده ایم:

۱- پره اکلامپسی

طبق گفته ی دکتر Keith Eddleman از وبسیات WebMD، پره اکلامپسی یکی از رایج ترین بیماری هایی است که بارداری را تحت الشعاع قرار می دهد. این بیماری در واقع یک وضعیت خاص در اثر بارداری است که با فشار خون بالا، افزایش میزان پروتئین در ادرار و دست و پاهای ورم کرده شناخته می شود.

این بیماری عموما پس از هفته ی بیستم از رشد جنین بروز می کند اما گاهی تا بعد از زایمان هم ادامه پیدا می کند. طبق مؤسسه ی پره اکلامپسی، زنانی که در دوران بارداری دچار این بیماری می شوند ۳-۴ برابر بیشتر در خطر ابتلا به فشار خون بالا هستند. همچنین خطر حمله ی قلبی یا سکته در دوران بارداری برای آن ها دو برابر می شود.

۲- دیابت بارداری

معمولا دیابت بارداری پس از زایمان از بین می رود. اگرچه طبق یک تحقیق انجام شده، این وضعیت ممکن است سبب ایجاد خطر ابتلا به دیابت در آینده شود. دکتر Erica P. Gunderson ، دانشمند و نویسنده ی این تحقیق، می گوید این مطالعه بر نیاز به نظارت بر تصلب شریان زنان پس از زایمان تأکید دارد- وضعیتی که چربی در سرخرگ ها انباشته شده و منجر به حمله ی قلبی می شود.

۳- بیماری عروق کرونر قلب

سرخرگ ها خون مورد نیاز مغز را از قلب تأمین می کنند. عوامل متعددی مانند انباشته شدن چربی یا سابقه ی بیماری های قلبی ممکن است باعث باریک شدن سرخرگ ها بشود. در طول دوران بارداری قلب شما نیاز دارد تا خون بیشتری را نسبت به حالت عادی پمپ کند. پس اگر از فشار خون بالا یا چاقی رنج می برید، این شرایط ممکن است سبب باریک شدن سرخرگ ها و در نتیجه حمله ی قلبی بشود.

۴-مسائل دریچه قلب مصنوعی

اگر از مشکلات قلبی رنج می برید و طی یک عمل جراحی دریچه ی قلب مصنوعی کار گذاشته اید، پس شما هم در خطر حمله ی قلبی قرار دارید. همچنین بر اساس MayoClinic، فارغ از مسئله ی دریچه ی مصنوعی، حتی بدشکلی یا خراشیدگی قلب یا دریچه های آن تحمل افزایش جریان خون را در دوران بارداری برای شما مشکل می سازد.

۵-آریتمی قلبی

طبق نظر یکی از کارمندان MayoClinic، بی نظمی های خفیف ضربان قلب به دلیل افزایش میزان پمپاژ خون در دوران بارداری طبیعی و رایج است. اگرچه اگر تشخیص داده شود که ضربان قلب شما خیلی آهسته (Bradycardia) یا خیلی تند (Tachycardia) است، احتمالا داروهایی برای درمان این مشکلات تجویز می شود.

چگونه با این مشکلات کنار بیاییم؟

حالا که در مورد این مشکلات سلامتی صحبت کردیم، لطفا نترسید یا دچار استرس نشوید زیرا این کار فقط شرایط شما را بدتر می کند. در زیر چند توصیه ی مهم آورده شده که می توانید از آن ها پیروی کنید:

۱- به طور منظم در دوران بارداری به بیمارستان مراجعه کنید

پزشکان شما قطعا از شرایط شما آگاه هستند. ارتباط منظم با آن ها نظارت بر وضعیت شما را مؤثر تر می کند.

۲-شماره ی پزشکتان را در دسترس یا در حالت شماره گیری سریع قرار دهید

اگر هر وضعیتی مانند تنگی نفس، خستگی شدید، سرگیجه شدید یا درد قفسه ی سینه را احساس کردید به سرعت با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین با پزشک خود مشورت کنید تا بدانید باید حواستان به چه وضعیت های دیگری باشد.

۳- از داروهای تجویز شده غافل نشوید

داروهای تجویز شده برای محافظت از شما و جنین تان است. پس هرگز آن ها را فراموش نکنید.

۴-افزایش وزن را چک کنید

بدون نظر پزشک از فعالیت های شدید خودداری کنید. سعی کنید با رعایت یک رژیم غذایی سالم وزنتان را کنترل کنید تا از دیابت بارداری یا مشکلات دیگر در امان بمانید.

۵- به خودتان زیاد استراحت بدهید

بدن شما در حال فعالیت بیش از حد است، پس سعی کنید تا می توانید استراحت کنید. به خاطر داشته باشید تا اگر احساس تنگی نفس یا بی حالی کردید پایتان را بالا بگیرید، حتی برای مدتی کوتاه.

۶- اعتیاد را ترک کنید

سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه یا نوشابه های انرژی زا، الکل و مواد مخدر را کنار بگذارید. در هر صورت این ها ممنوعیت های اصلی در دوران بارداری هستند.

بارداری سفر آسانی نیست، مخصوصا برای بدنتان. به همین خاطر برای هر زنی با سابقه ی مشکلات قلبی یا بدون آن، آگاهی از چنین خطر هایی بسیار مهم است. و هرگز در تماس گرفتن با پزشکتان تعلل نکنید، حتی اگر نشانه ها و عوارض خفیف بودند. امیدواریم بارداریتان سرشار از سلامتی باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (498 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (106 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (17 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (17 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (17 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان