ساعدنیوز
ساعدنیوز

دلایل خارش و التهاب واژن زنان و روش های درمان

  سه شنبه، 15 بهمن 1398   زمان مطالعه 6 دقیقه
دلایل خارش و التهاب واژن زنان و روش های درمان
زنانی که در آستانه یائسگی هستند و یا قبلا یائسه شده‌اند، به خاطر کم شدن سطح استروژن بدن، دچار خارش در واژن می‌شوند. در حقیقت کاهش سطح استروژن باعث کم شدن مخاط واژن، خشکی در واژن و نهایتا سوزش و التهاب می‌شود. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از هنر زندگی، گاهی اوقت، بی اطلاعی و عدم آگاهی زنان درباره اندام تناسلی شان، می تواند باعث بروز مشکلاتی همچون خارش واژن یا عفونت در این ناحیه شود. خارش و التهاب در هر ناحیه ای از بدن می تواند آزارنده باشد؛ اما این مسئله در نواحی حساس از جمله واژن نگرانی هایی را در پی دارد. این مسئله می تواند نشانه ای از عفونت واژن باشد و یا منشأ دیگری داشته باشد. بسیاری از درمان های خانگی در رفع این مشکل مؤثرند. برای اطلاع از این درمان ها تا پایان این مقاله همراه باشید.

خارش واژن چیست؟

خارش واژن یکی از مسائل آزاردهنده ای است که زنان مبتلا به آن، گله و شکایت زیادی دارند. معمولا دلایل مختلفی می تواند باعث بروز این عارضه در واژن بشود که بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص زنان، ریشه یابی شود. در بیشتر موارد، جای نگرانی نیست ولی دقت کنید اگر بیش از اندازه شما را آزار می دهد هر چه سریعتر برای درمان به پزشک زنان مراجعه کنید.

دلایل خارش واژن

بروز این عارضه در خانم ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به شرح مهم ترین آن ها پرداخته ایم. با توجه به علت به وجود آمدن خارش می توانید از درمان های متناسب استفاده کنید.

1. بیماری های پوستی

گاهی اوقات ابتلا به برخی بیماری های پوستی مثل پسوریازیس و اگزما، موجب خارش می شوند. ممکن است علائمی که در این بیماری بروز می یابد، در اطراف ناحیه تناسلی هم بوجود بیایند و موجب خارش این ناحیه بشوند.

2. تماس با محرک ها

تماس با مواد شیمیایی تحریک کننده باعث سوزش و التهاب می شود. آن دسته از مواد شیمیایی که موجب خارش می شوند عبارتند از:

-کِرم ها و پماد ها

-دوش واژینال

-اسپری های خوشبو کننده

-صابون های معطر و عطری

-مواد شوینده

-نرم کننده پارچه

-استفاده از کاغذهای معطر توالت

3. عفونت قارچی واژن

به صورت طبیعی قارچ در واژن زنان وجود دارد و مشکلی برایشان پیش نمی آورد. اما اگر میزان قارچی که در واژن تولید می شود، کنترل نشود و رشد زیادی داشته باشد می تواند باعث عفونت قارچی در واژن شود.

همچنین رشد بیش از اندازه قارچ در واژن باعث بروز التهاب و سوزش می گردد. مصرف یک دوره آنتی بیوتیک برای رفع این عفونت، به شما کمک می کند عفونت را جدی بگیرید.

4. برفک واژن

اگر احساس درد، خارش و ناراحتی دارید، احتمال دارد به برفک واژن مبتلا شده باشید. برفک واژن یک نوع عفونت مخمری است که هم در زنان و هم در مردان دیده شده است. برفک، یک وضعیت معمول است که به وسیله یک مخمر در اطراف ناحیه تناسلی رخ می دهد.

5. عفونت باکتریایی

یکی از دلایل رایج این عارضه عفونت های باکتریایی است. به طور طبیعی باکتری های مفیدی در واژن وجود دارند اما تولید بیش از اندازه آن ها می تواند باعث عفونت و بروز خارش و سوزش در واژن شود. عفونت باکتریای همیشه علائم مشخصی ندارد ولی اگر سوزش و خارش در واژن خود احساس می کنید و ترشحات غیرطبیعی بدبویی دارید، بهتر است برای تشحیص به پزشک مراجعه نمایید.

6. بیماری های مقاربتی

با رعایت نکردن نکات بهداشتی، ممکن است بیماری های مقاربتی که توسط رابطه جنسی منتقل می شوند، باعث خارش در واژن شوند. برخی از این بیماری ها به شرح زیر می باشند.

_زگیل تناسلی زنانه

_هرپس تناسلی

_سوزاک

_کلامیدیا

_عفونت تریکومونایز

7. یائسگی

زنانی که در آستانه یائسگی هستند و یا قبلا یائسه شده اند، به خاطر کم شدن سطح استروژن بدن، دچار خارش در واژن می شوند. در حقیقت کاهش سطح استروژن باعث کم شدن مخاط واژن، خشکی در واژن و نهایتا سوزش و التهاب می شود.

8. سرطان واژن

در موارد کمی این عارضه می تواند نشانه ای از سرطان واژن باشد. سرطان واژن معمولا علامت خاصی ندارد اما گاهی با خونریزی غیر طبیعی و خارش و درد همراه است.

9. استرس

خارش واژن ناشی از استرس خیلی رایج و شایع نیست ولی تنش و استرس فیزیکی یا عاطفی ممکن است موجب التهاب و خارش در واژن شود. زمانی که بدن شما در اثر استرس، ضعیف شده باشد دچار این نوع خارش در واژن می شوید. در این صورت تنها مشاوره جنسی می تواند راه گشای شما باشد. مشاوره جنسی تنش های روانی ناشی از رابطه جنسی را کنار بگذارید و با ذهن بازتری به درمان مشکل خود بپردازید.

خارش واژن در بارداری

ترشحات واژن در بارداری زیاد می شود و همین موضوع خارش واژن را تشدید می کند. اگر خارش با ترشحات غیر طبیعی همرا باشد نشانه عفونت واژینال است. استفاده از دستمال توالت یا پد روزانه مارک های جدید می تواند دلیل این خارش باشد. اگر باردار هستید و این مسئله آزارتان می دهد بهتر است این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

درمان های خانگی خارش واژن

از جمله درمان هایی که در مورد این مسئله به کار می رود، درمان های خانگی هستند که در ادامه مؤثرترین آن ها را نام برده ایم.

1. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت ضد باکتریایی دارد و می تواند خارش را درمان کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با مقداری آب ولرم مخلوط کرده و طی روز واژن خود را با آن شست و شو بدهید.

2. تاثیر عسل در بهبود خارش واژن

اگر قصد دارید برای درمان این عارضه از عسل استفاده کنید بهتر است کمی از آن را به مدت 15 دقیقه به واژن خود بمالید. پس از گذشت زمان کافی، آن را با آب گرم بشویید. همچنین می توانید گل بابونه را به مدت 10 دقیقه دم کنید، به آن عسل اضافه کنید و اجازه دهید کاملا به دمای محیط برسد. سپس آن را در ناحیه ای که خارش دارد بریزید.

3. روغن نارگیل

روغن نارگیل به علت خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی اش می تواند خارش واژن را درمان کند. برای استفاده از این روش، کافی است مقداری از آن را به واژن خود بزنید و اجازه بدهید جذب پوستتان شود.

4. استفاده از روغن رزماری

استفاده از روغن رزماری درمانی مؤثر در بیماری های زنانه و عفونت واژن است. می توانید این روغن را سه روز در هفته بر روی واژن خود بریزید. بعد از مدتی اثرات فوق العاده ی آن را مشاهده خواهید کرد.

5. روغن سیر و روغن درخت چای

این دو روغن را به احتمال زیادی می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. خاصیت ضد باکتریایی قوی دارند و به درمان سریع کمک می کنند. روزانه یک بار و به میزان 4 الی 5 قطره از این روغن را بر روی ناحیه ای که خارش دارد بریزید و پس از 8 دقیقه آن را بشویید. تنها استفاده از یکی از این روغن ها به درمان خارش و التهاب واژن کمک می کند.

درمان دارویی خارش واژن

پزشک متخصص از قرص های خوراکی، شیاف و یا کرم های مخصوص برای درمان خارش در ناحیه واژن استفاده می کند؛ بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با تشخیص درست، بهترین راه درمان را انتخاب کنید.

سوالات متدوال

خارش واژن قبل از پریود دلیل خاصی دارد؟

در آغاز دوران قاعدگی، سطح هورمون استروژن در بدن به میزان زیادی، کم می شود و همین موضوع باعث التهاب و پایین آمدن ph در واژن می شود. همچنین مخمرهای مخصوص محیط های اسیدی، در واژن رشد می کنند.

استفاده کردن از کاندوم و ژل های لیز کننده موجب بروز خارش واژن می شود؟

توجه داشته باشید که همه زنان به خاطر استفاده از کاندوم یا ژل های لیز کننده ای مثل لوبریکانت دچار این عارضه نمی شوند اما برخی از آن ها، حساسیت دارند. به همین دلیل بهتر است از این وسایل بهداشتی استفاده نکنند. برای دریافت اطلاعات درباره انواع کاندوم و ژل لوبریکانت کلیک کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (268 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (51 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (46 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (17 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (11 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (11 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (8 نظر) (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (8 نظر) خلاقیت و هنرنمایی پسر بچه با دریل روی کابینت‌های آشپزخانه شان+ویدیو/ چهره مامانش بعد دیدن این حماسه دیدنیه (7 نظر)
دیگران می‌خوانند   
دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند! نگاهی به سفره ناهار حصیری زیبا و جذاب همسر واقعی آصف میرزای گیلدخت با ظروف چوبی/ سلیقه خانم بازیگر ایرانی حرف نداره+عکس (ویدئو) متفاوت ترین نقش رامبد جوان/یعنی واقعا می خواد وارد مجلس بشه؟ ابتکار هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر اقدام شجاعانه رهبری (ویدئو) بحث و جدل بازیگر محبوب در هواپیما برای صندلی/از شما بعید بود آقای غفوریان، صندلیِ خالی که بود!! موشکی شیشه ای و آبی رنگ که مینا مختاری، همسر باسلیقه بهرام رادان ازش به عنوان دکوری خونه استفاده می کنه+عکس/ انتخابش توی وسایل خونه بینظیره👌 (عکس) نماز ظهری که به امامت یک خانم روی آنتن شبکه سه رفت شعرخوانی بی‌نظیر ولی خارج از برنامه جوان روستایی در دیدار با رهبر انقلاب/ زیبایی و ماه مست و دیوانه توست+عکس تفاوت قابل تامل و خنده دار برداشت محصول اصولی و غیراصولی+ویدیو/ فقط اون دوتایی که پشت نیسان مدفون شدن غوغای صدای بهشتی و بی‌نظیر علی طولابی با آهنگ عاشقانه ترکی/ احسان علیخانی رو مات و مبهوت گذاشت+ویدیو تصویری باورنکردنی از بدل ولادیمیر پوتین، بدل‌های رهبران سرشناس جهان را بشناسید/بدل صدام از خودش هم صدام‌تر بود! خلوت عاشقانه همسر باسلیقه شاهرخ استخری به صرف چای و تنقلات/ چه پاتوق دنج و شیکی داخل خونه داره+عکس میکروفون به دست شدن محمدجواد ظریف در آمریکا در حمایت از مردم فلسطین+عکس بلایی که بر سر بهاره افشاری در خیابان آمد / با گرمکن خونگی و صورت شسته نشسته گریه بیتای فاصله ها رو درآوردن! نگاهی به دکوراسیون شیک و هوش پران پذیرایی علی دایی و رونمایی از مبلمان منحصر به فردش/ چقدر جذاب و لوکس+عکس زیارت رفتن حمید صفت با مادر چشم رنگی اش به مشهد/ چه رابطه مادر و پسری خوبی دارن!😍👌+عکس تصاویری قدیمی از علی انصاریان با ریش پروفسوری، چه جوون بود/ روحش شاد و یادش گرامی لوکیشن سریال گیلدخت و عمارت تقی خان کجاست؟ / اگه نمیخوای این مناظر رویایی رو از دست بدی بیا تا بهت بگم ... بازار داغ خودروهای آمریکایی و اروپای دست دوم در دبی با قیمت های ارزان و باورنکردنی+ویدیو/ از بنز 110 میلیونی تا النترای 40 میلیونی! عاشقانه های سارا بهرامی و رضا فخار سریال خاتون زیر درخت پرتقال ارزش صد بار دیدن رو داره/ بعد از او هرگز نمی آید... گشتی در عمارت شاهانه و مجلل بزرگ آقای سریال شهرزاد با معماری زیبای قاجاری+عکس رونمایی از ورژن ایرانی سریال یوسف پیامبر به سبک مادر طنزپرداز ایرانی +فیلم/تاریخ این فیلم سازی را از یاد نخواهد برد🤣 جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت خواستگاری جالب و متفاوت ویدا جوان، هدیه سریال پژمان از شوهر واقعی‌اش/ خانم بازیگر برای ازدواج پیشقدم شد+ویدیو گل آرایی بینظیر و در حد تیم ملیِ میز جشن تولد محمد علیزاده با رونمایی از کیک 4 طبقه و طلایی آقای خواننده+عکس/ مبارکا باشه علی ضیا: احساس می کنم وقت ازدواجم رسیده و میتونم خیانت نکنم+ویدئو روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد | زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند تصویری منتشر نشده از 18 سالگی رهبر معظم انقلاب در حرم شاه خراسان نگاهی به خانه ابدی خرم سلطان با معماری بی نظیر طلاکوب در استانبول+عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم (فیلم) روایت دوستان قسم خورده شاه از بدمستی افسران آمریکایی در ایران / شب‌ها زن‌ها رو از دست شوهراشون میکشیدن بیرون ... مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از خوانندگی پسر بَنّا با آهنگ نگارُم مَه جَبینُم +ویدئو/نگار دردت نَبینُم نگار جون دِلوم محرم بشی... شعبده بازی بازیگر معروف سینما و تلویزیون برای سیدمحمد خاتمی+ویدیو/ هر دم از این باغ بری میرسد! دکوراسیون اروپایی و شیک پذیرایی خانه شاهرخ استخری در بلژیک/ ساده ولی زیبا و منحصر به فرد+عکس روایت خنده دار حجت الاسلام قرائتی از چسبیدن چای بعد از قلیان در حالیکه روزه‌ای+ویدیو روایتی تاریخی از طلاق عجیب ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی ؛ وقتی شاه خوش غیرت همسر خود را از مملکت بیرون کرد! نگاهی به گوشواره های شیک و دلربای دختر کوچولوی جورجینا و رونالدو/ چقدر زیبا و نازه+عکس امکانات هوش پرون اتاق میکاپ اشرافی فرح پهلوی در کاخ نیاوران /کاش اینقد که به فکر بَزَک دوزَک بود به فکر مردمم بود +عکس دیزاین خوشگل میز عصرونه مژده لواسانی با کیک توت فرنگی/ معلومه مزه بهشت میده+عکس خلاقیت منحصربفرد قصاب جنوبی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/ وقتی در کنار قصابی به نقاشی هم علاقه مندی!🤣
تیتر امروز   
دختر بچه 10 ساله همبازی‌اش را در تهران به قتل رساند!
ابتکار هوشمندانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب با اطلاع یافتن ایشان از لغو دیدارشان از سوی مقام عالی‌رتبه سیاسی در هواپیما/ سرتعظیم فرو آوردن سران در برابر اقدام شجاعانه رهبری
بلایی که بر سر بهاره افشاری در خیابان آمد / با گرمکن خونگی و صورت شسته نشسته گریه بیتای فاصله ها رو درآوردن!
لوکیشن سریال گیلدخت و عمارت تقی خان کجاست؟ / اگه نمیخوای این مناظر رویایی رو از دست بدی بیا تا بهت بگم ...
جزئیاتی جالب درباره دنیای پرزرق و برق و باشکوه بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت
روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد | زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند
روایتی تاریخی از طلاق عجیب ثریا اسفندیاری و محمدرضا پهلوی ؛ وقتی شاه خوش غیرت همسر خود را از مملکت بیرون کرد!
روایتی از جشن تولد 40 هزار دلاری فرح پهلوی با بهترین آشپز دنیا/ از آمدن آشپز مخصوص از فرانسه تا شترسواری همسر محمدرضا شاه به خاطر تولد نامبارکش!
بهانه گیری یک دانش آموز برای نرفتن به مدرسه به او جان دوباره دارد/دروغی که به واقعیت پیوست...
رپر سرشناس در تهران بستری شد + جزئیات
معتاد سرقت با پابند هم دزدی کرد! + عکس
سردار رادان: اگر حجاب را بگیرند خود به خود وطن و دین هم نیست می‌شود
ماجرای پادشاهی که 112 همسر داشت!
خلاقیت جالب دانشجویان آمریکایی برای اعلام انزجار از اسرائیل و رژیم صهیونیستی با الهام از ایرانی‌ها! + فیلم
از مهاجرت عمو پورنگ به شبکه نمایش خانگی تا پیگیری بازی های سپاهان توسط مورینیو در حواشی داغ امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403