دلایل شک و تردید در ازدواج و انتخاب همسر

  دوشنبه، 26 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل شک و تردید در ازدواج و انتخاب همسر
ازدواج مسئله مهمی است. آینده شما را تحت تاثیر قرار می دهد و به خاطر یک تصمیم اشتباه ممکن است تا آخر عمر نتوانید از پس تبعات آن برآیید. برای تصمیم گیری درست باید تحقیق، تفکر، شناخت، ارتباط و دوره آشنایی را طی کنید. تمام جوانب را در نظر بگیرید و تمام جوانب مثبت و منفی ازدواجتان را بررسی کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، شک و تردید و دودلی از مواردی هستند که ممکن است هر تصمیم گیری ای را سخت تر کنند و یا به وقفه بیاندازند. غالبا افراد هنگام تصمیم گیری در رابطه با ازدواج دچار تردید و دودلی می شوند. شناخت دلایل اصلی شک و تردید در ازدواج فرایند تصمیم گیری را برای فرد آسانتر می کند. به همین منظور در این مقاله به دلایل مهم شک و تردید در ازدواج اشاره می کنیم. برخی از افراد دورنمایی غیر طبیعی و وحشتناک نسبت به ازدواج دارند. این گونه رویکرد ها به ازدواج، تصمیم گیری در این مورد را با مشکل مواجه می کند. به همین خاطر است که اینگونه افراد هنگام تعهد دادن برای تصمیمات مهمی همچون ازدواج دچار تردید و دودلی شدید می شوند. نگرانی بابت آینده ازدواج، چیزی است که این افراد را در تصمیم گیری با مشکل مواجه می کند. آن ها به طی کردن مسیر بلندی که در پیش دارند فکر می کنند و دچار اضطراب و استرس می شوند. می خواهند مطمئن باشند که تصمیم شان صد در صد درست است؛ بنابراین از عدم اطمینان می ترسند و در تصمیم گیری از خود ضعف نشان می دهند.

دلایل تردید در ازدواج

دلیل این احساس در شما بسیار مهم است. در واقع، دلیلتان نشان می دهد ترس و تردیدتان تا چه حد محل تامل است. برخی از دلایل مهم برای دودلی در انتخاب همسر عبارتند از:

  • اختلاف سطح فرهنگی، تحصیلی، خانوادگی و باورها
  • نارضایتی خانوادها
  • ترس از تعهد
  • عدم در نظر گرفتن مسائل حقوقی هر دو طرف در ازدواج مانند حضانت، حق تحصیل یا مسکن، و دیگر مسائل مشابه
  • بحث ها و دعواهای زیاد بین زوج یا خانواده ها
  • نگرانی درباره آینده و طلاق یا خیانت
  • مسائل اقتصادی و توان مدیریت زندگی
  • تناسب شخصیتی و فکری با همسر آینده
  • عدم خودشناسی و اطمینان نسبت به مهارت های خود در زندگی
  • عدم استقلال فردی
  • متفاوت بودن تعریف از زندگی و اهداف آینده

شک و دودلی طبیعی در انتخاب همسر

  • شناخت کافی از فرد داشته اید، دوره مناسبی را برای نامزدی و آشنایی گذرانده اید و در تحقیقات تمام جوانب را سنجیده و به نتایج مثبتی رسیده اید.
  • دلیلتان برای ازدواج واقعی است، نه به خاطر خلاهای عاطفی، روحی، مالی یا دیگر دلایل
  • صرفا عاشق لباس عروس یا داماد پوشیدن و رقص و آواز در مراسم ازدواج نیستید
  • به بلوغ ازدواج رسیده اید و از نظر سنی و عقلی هر دو در شرایط خوبی هستید.
  • ازدواج شما شامل موارد دچار ابهام مانند کودک همسری، ازدواج اجباری یا ازدواج دوم نیست
  • بخش زیادی از اهداف فردی شما قبل از ازدواج محقق شده و ازدواج نمی تواند مانعی برای آنها به شمار رود
  • رابطه عاطفی عمیقی دارید
  • به خاطر داشتن رابطه جنسی (از دست دادن بکارت یا اجبارهای فرهنگی) نیست که به دنبال ازدواج با این فرد هستید
  • اعتماد کامل به همسر آینده تان دارید
  • به دنبال تغییر در همسر آینده خود نیستید.
  • اختلاف تا حدی عادی است، اما مهم روش حل مسئله است. اگر می توانید اختلافات را با ارتباط موثر و حرف زدن حل کنید، جای تردید وجود ندارد.
  • خانواده دو طرف راضی هستند.
  • برنامه و اهداف مشترکی برای آینده دارید.

راهکارهای رفع تردید در ازدواج چیست؟

فکر کنید:

با خودتان صادقانه صحبت کنید. یک بار دیگر معیارهای ازدواجتان را مرور کنید. شناختی که از همسر آینده خود پیدا کرده اید را بررسی کنید و ویژگی های او را در جایی یادداشت کنید. آیا این همان چیزهایی است که می خواستید؟

با بقیه صحبت کنید:

در مورد تردید در ازدواج و شک نسبت به انتخابتان با کسی که به او اعتماد دارید حرف بزنید. حرف زدن با دیگران می تواند فکر شما را بازتر کند. شاید حتی در خلال حرف زدن، به احساسات پنهان خود و دلیل واقعی ترس هایتان برسید. در انتخاب فرد دقت کنید. او باید کسی باشد که به او اعتماد کامل دارید، در آینده از ترس های شما چیزی به همسرتان نمی گوید و خیر و صلاح شما را می خواهد. حرف زدن با یک مشاور همیشه ایمن ترین راه است.

یک مشاور هیچ وقت جانب داری نمیکند، بی طرف قضاوت می کند، ترس های شما را بی اهمیت جلوه نمی دهد و از همه مهم تر راز شما را افشا نمی کند.

با همسر آینده خود حرف بزنید:

این راهکار کمی ریسکی است و باید در انجام آن جانب منطق و احتیاط را نگه دارید. لازم نیست مستقیم به او بگویید که از ازدواج با او می ترسید یا حتی احساس پشیمانی می کنید.

این باعث می شود او در موضع دفاعی قرار گیرد یا حتی با پنهان کاری شرایط را بدتر کند.

در عوض، به او اطمینان دهید که تردید در ازدواج حسی رایج است و شاید خود او نیز دچار ترس شده است. مسائلی وجود دارد که هنوز برایتان جای ابهام دارد و لازم می دانید در مورد آنها با یکدیگر صحبت کنید.

در فضایی آرام و به دور از تنش و دخالت دیگران، این مسائل را با یکدیگر در میان بگذارید و برای آنان راهکار پیدا کنید یا سوءتفاهمات را حل کنید.

مراسم را کمی به تعویق بیاندازید:

دوره آشنایی و نامزدی به شما این امکان را می دهد که شناخت بهتری از یکدیگر پیدا کنید. مشاوران و روانشناسان توصیه می کنند که بهتر است شش ماه را صرف آشنایی قبل از ازدواج کنید. اگر این دوره را نداشته اید یا حس می کنید این فاصله شش ماهه کافی نبوده است، ایرادی ندارد که مدت دیگری برای ازدواج صبر کنید.

شما سال ها وقت دارید که در کنار یکدیگر زیر یک سقف زندگی کنید. در این فرصتی که برای خود خریده اید، تلاش کنید که ابهامات را از بین ببرید و به اطمینان برسید.

آگاهی خود را نسبت به ازدواج بیشتر کنید:

بالا بردن سطح آگاهی در مورد ازدواج، شناخت در مورد روحیات مرد/زن، کسب مهارت های زندگی و به روز کردن آگاهی جنسی و اجتماعی باعث می شود که اعتماد به نفستان نسبت به مهارت هایتان در زمینه مدیریت زندگی مشترک بیشتر شود و بتوانید بر تردید در ازدواج غلبه کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (541 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (447 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (208 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (180 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (122 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (31 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (19 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (14 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (10 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) نگاهی به کیک تولد قلبی شکل مادر عینکی سردار آزمون ؛ انتخاب کیک سوپر استار فوتبال منحصر بفرد است (6 نظر) حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور (6 نظر)
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...