ساعدنیوز
ساعدنیوز

دلایل یبوست در سگ و روش های درمان

  سه شنبه، 22 تیر 1400   زمان مطالعه 8 دقیقه
دلایل یبوست در سگ و روش های درمان
یبوست در سگ، حرکت نامنظم روده یا فشار مدفوع سفت است. یبوست در سگ خانگی، در اکثر مواقع به نوع غذاهایی که به حیوان می دهید بستگی دارد.در ادامه مطلب با دلایل و نشانه های یبوست سگ ها آشنا می شوید . با ما همراه باشید.

یبوست به معنای عدم تولید و دفع مدفوع به صورت نرمال و طبیعی در مدت زمان معین است. یک سگ باید به طور معمولی یک یا دو بار در طول روز دفع مدفوع داشته باشد. بنابراین ممکن است به دلایل مختلفی یبوست در سگ ها ایجاد شود. در موارد مزمن یبوست ممکن است سگ مدفوع سخت و خشک خود را در دستگاه گوارشش نگه دارد. این اتفاق همان چیزی است که به عنوان یبوست در سگ شناخته میشود. در این موارد حجم مدفوع در روده سگ آنقدر زیاد است که فشرده میشود و سگ قادر به دفع آن نیست. بنابراین ما برای مراقبت بهتر از سگ دوست داشتنی خود باید با نکات مهم در ارتباط با علت یبوست در سگ، علائم یبوست در سگ ها و همچنین درمان یبوست در سگ ها و درمان خانگی یبوست در سگ آشنا شویم.

علائم یبوست در سگ ها

  • عدم مدفوع در سگ برای چند روز.
  • مدفوع سفت و خشک که اگر آن را لمس کنیم مانند سنگ ریزه بنظر برسد.
  • تنسموس؛ به معنای تلاش برای مدفوع کردن که بدون نتیجه باشد.
  • دفع مقدار کمی مدفوع که همراه با مایع خونی باشد.
  • دیسکزی؛ به معنای خروج و دفع مدفوع در سگ به صورت دردناک و دشوار.

دلایل ایجاد یبوست در سگ ها

در حالت عادی مواد دفعی از لوله گوارش عبور میکند و در نهایت به روده بزرگ میرسد. در روده آب و الکترولیت های اضافی آن جذب میشود. در واقع جذب مجدد آب عملکرد اصلی روده بزرگ است. مواد مدفوع در طول روده بزرگ از طریق فرآیندی موسوم به امواج پریستالتیک منتقل میشود. اگر روند طبیعی عبور مواد دفعی در روده بزرگ مختل شود، عبور و حرکت مدفوع در روده متوقف میشود. یبوست در اثر عوامل، بیماری و شرایط متعددی ایجاد می شود.

سگ

خوردن اجسام خارجی

حیوانی که بیش ازاندازه استخوان، مواد گیاهی، زباله، سنگ و مو و … می خورند در یکجا جمع شده و باعث خشکی و سفتی توده مدفوع شده و یبوست ایجاد می کنند.

عوامل محیطی

عوامل محیطی متعدد در سگ می تواند منجر به یبوست شود. وقتی سگ شما از شرایط طبیعی خود خارج می شود و به مدت طولانی در محیطی مثل کلینیک و سگ دانی قرار می گیرد، در اثر استرس عملکرد طبیعی روده دشوار می شود.

درد

تعداد متعددی از شرایط درمانی و ارتوپدی که بسیار دردناک هستند می توانند باعث یبوست در حیوان شوند. بیماری های مقعدی-رکتومی (Anorectal) مثل خالی نشدن غدد مقعدی و یا آبسه غدد مقعدی عبور مدفوع را به دلیل ایجاد درد سخت می کنند. موارد ارتوپدی مثل التهاب مفصل رانی و یا مفصل زانو وضعیت قرارگیری برای دفع مدفوع حیوان را دردناک کرده و سگ نسبت به دفع مدفوع بی میل می شود.

انسداد (Obstruction)

ممکن است انسداد کولونی مقعدی (Anal Colonic) دچار شود که از عبور طبیعی مدفوع جلوگیری کرده و منجر به یبوست در سگ می شود. اجسام خارجی، برخی از تومورها نیز می تواند در عبور طبیعی مدفوع اختلال ایجاد کنند. فتق پرینه (Perineal Hernia) و یا بزرگ شدن غده پروستات، می تواند یکی دیگر از عوامل ایجاد انسداد در مسیر عبور مدفوع باشند. همچنین بعد از درمان شکستگی های لگنی که خروجی لگن باریک می شود نیز با اثر بر کولون در عبور مدفوع اختلال ایجاد می کند. گاهی نیز در اثر چسبیدن مدفوع به موهای اطراف مقعد دهانه مقعد بسته شده و ایجاد یبوست می کند.

بیماری های عصبی-عضلانی

در بیماری های دیسک های بین مهره ای و یا بدشکلی های طناب نخاعی در ناحیه کمری-خاجی دفع مدفوع دچار مشکل می شود.

بیماری های متابولیک

بیماری های پرکاری تیروئید و یا ازکارافتادن کلیه ها با ایجاد عدم تعادل در مایعات و الکترولیت های بدن مثل کاهش پتاسیم خون و افزایش کلسیم خون، می توانند در ایجاد Constipation نقش داشته باشند. این شرایط باعث کم آبی و کاهش انقباضات کولون و سفتی مدفوع و باقی ماندن مدفوع در کولون و یبوست می شوند.

درمان

برخی از درمان ها می توانند یبست ایجاد کنند. مسکن هایی چون مورفین می تواند باعث Constipation در سگ شود.

تشخیص یبوست سگ

تشخیص یبوست سگ با آزمایشات مقعدی و معاینه شکم آغاز می شود.دامپزشک از شما درباره تمامی غذاهایی که سگ خورده سوال می کند.

شما باید به دامپزشک بگویید که سگ آخرین بار چه زمانی مدفوع کرده است.

آیا سگ هیچ چیز غیر عادی نخورده است؟

از دیگر مسائلی که باید به دامپزشک اطلاع دهید این است که آیا سگ شما به تازگی جراحی کرده است؟

آیا سگ شما بیماری های لگنی دارد؟

آیا سگ تحت اشعه درمانی است؟

سونوگرافی شکمی،استفاده از اشعه ایکس و آزمایش خون از دیگر راه های تشخیص علت یبوست سگ است.

دامپزشک ممکن است از سرم برای هیدراته کردن دوباره بدن سگ استفاده کند.

از دیگر اقدامات دامپزشک هنگام مواجهه با یبوست انجام تنقیه است.

اگر سگ نر به دلیل مشکلات پروستات یبوست گرفته باشد دامپزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که سگ را عقیم کنید.

اقدامات لازم هنگام یبوست سگها

یک دستکش تمیز لاتکس بپوشید و به بررسی جزئیات بپردازید.دمای بدن سگ را از طریق دماسنج مقعدی اندازه بگیرید.اگر دمای بدن سگ خیلی بالا بود یا اثراتی از خون روی دماسنج مشاهده کردید سریعا به نزدیکترین کلینیک دامپزشکی مراجعه کنید.اگر چیزی شبیه به نخ یا رشته چسبناک داخل مدفوع و مقعد مشاهده کردید هرگز آن را بیرون نکشید.این کار ممکن است به بدن سگ آسیب برساند.اگر داخل مقعد چمن مشاهده کردید آن را به آرامی خارج کنید.اگر مدفوع دور مقعد چسبیده شده آن را به آرامی جدا کنید.سپس ناحیه مقعد را با آب گرم و کمی شامپوی مخصوص سگ شستشو دهید.شما می توانید برای کاهش التهابات مقعد پس از شستشو کمی لوبریکانت ساده ی محلول در آب دور ناحیه مقعد بمالید.البته بهتر است برای این کار از دامپزشک اجازه بگیرید.سگ های مو بلند مثل یورکشایر ممکن است در این مراحل سختی بیشتری تحمل کنند.قبل از جدا کردن مدفوع های چسبیده به مقعد حتماً سگ را داخل یک ظرف آب ولرم بنشانید تا روند کار راحت تر شود.

درمان یبوست در سگ های خانگی چیست؟

اکثر موارد، این حالت با درمان های خفیف مانند تقویت مایعات و فیبرهای غذایی یا ورزش بیشتر برطرف می شوند. شیاف و ملین ممکن است مفید باشد، اما فقط باید با راهنمایی دامپزشک استفاده شود، خصوصاً اگر حیوان خانگی به مصرف طولانی مدت نیاز داشته باشد. موارد شدیدتر یبوست در سگ ها نیاز به مداخلات پزشکی دارد.

برخی از گزینه های درمانی برای یبوست در سگ ها، عبارتند از:

  • حذف مدفوع به صورت دستی
  • دارو برای فعال کردن عملکرد طبیعی روده بزرگ یا جلوگیری از تولید آنزیم های خاص
  • جراحی که ممکن است در موارد بسیار نادر، معمولاً برای مگاکولون، به جراحی نیاز باشد. یک روش جراحی به عنوان کولکتومی شناخته می شود که در آن بخش هایی از روده بزرگ برداشته می شود.

برای بیشتر سگ ها، یبوست یک مشکل نادر است که از طریق یک رژیم غذایی متعادل، دسترسی به آب شیرین و ورزش منظم تحت کنترل قرار می گیرد.

درمان خانگی یبوست در سگ ها

اگر مشکل یبوست در سگ شما به تازگی رخ داده و یکی دو روز بیشتر نیست که سگ شما دفع نداشته میتوانید با چند راه حل ساده در خانه مشکل یبوست سگ خود را حل کنید. البته لازم به ذکر است که همه راه حل ها برای همه سگ ها جواب نمیدهد. اما بهتر است با درمان خانگی یبوست در سگ آشنا شوید.

  • کدو تنبل : طرز عجیبی استفاده از کدو تنبل در رژیم غذایی سگ میتوان به رفع یبوست و ایجاد اسهال در حیوان کمک کند. کدو تنبل دارای فیبر و رطوبت بالایی است. سگ ها هم اغلب طعم و مزه آن را دوست دارند. دستور العمل های زیادی برای پخت غذاهای خوشمزه با کدو برای سگ وجود دارد. اگرچه برای تنظیم عملکرد بهتر دستگاه گوارش بهتر است کدو را مستقیم و بدون مواد افزودنی به سگ بدهید.
  • غذای کنسروی مرطوب : غذاهایی کنسروی که به صورت مرطوب برای سگ ها در بازار وجود دارند میتوانند به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک کنند.
  • پودر های مکمل فیبر دار
  • غذا و گیاهانی مانند : زنجبیل، سبوس گندم و روغن زیتون میتواند در درمان خانگی یبوست در سگ موثر باشد. طی مطالعاتی که در سال 2011 با بررسی روش های درمانی یبوست در انسان انجام شد. با بررسی گروهی از سگ های نژاد Beagle مشخص شد رب انجیر برای درمان یبوست سگ ها موثر است. غذاهایی که برای درمان یبوست در انسان مفید است میتواند برای سگ نیز مفید باشد ولی در این زمینه با دامپزشک حتما مشورت کنید.
  • هیدراتاسیون : حتما اطمینان حاصل کنید که میزان مصرف آب آشامیدنی در سگ شما به اندازه کافی باشد.

کدام سگ ها مستعد یبوست هستند؟

همه سگ ها ممکن است به یبوست دچار شوند؛ اما این شرایط بیشتر در سگ های سالخورده و مسن دیده می شود.

عوارض یبوست در سگ ها چیست؟

این حالت می تواند منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود. اختلال بیش از حد در دستگاه گوارشی سگ می تواند منجر به بی حالی، از دست دادن اشتها و حتی استفراغ شود.

تسکین یبوست سگ

موارد زیر می تواند به تسکین یبوست دوست پشمالو کمک کند.

  • نرم کننده مدفوع و ملین (برای استفاده کوتاه مدت)
  • درمان دارویی برای از بین بردن عوامل به وجود آورنده یبوست
  • افزودن فیبر بیشتر به غذای سگ
  • افزایش زمان پیاده روی و تحرک و ورزش سگ در طول روز
  • تنقیه (این کار باید فقط توسط دامپزشک انجام شود)

جلوگیری از یبوست سگ

  • اگر می خواهید دوست پشمالوی شما به یبوست مبتلا نشود همیشه آب تمیز و تازه در اختیار او قرار دهید.
  • فیبر بیشتر در رژیم غذایی سگ خود بگنجانید.
  • سگ را برای انجام عمل دفع چند بار در روز بیرون ببرید.
  • سگ هایی که فرصتی برای مدفوع کردن ندارند دچار یبوست می شوند.
  • اگر سگ شما اجازه ندارد در منزل دستشویی کند حتماً به طور مرتب او را بیرون ببرید.
  • به سگ خود استخوان ندهید.
  • به جای استخوان به او دندانی های خوراکی یا دندانی های اسباب بازی بدهید.
  • عقیم کردن سگ ها (مخصوصاً سگ های نر) می تواند باعث جلوگیری از به وجود آمدن یبوست شود.
پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (282 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (220 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (95 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (90 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (75 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (57 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (56 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (53 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (48 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (36 نظر)
دیگران می‌خوانند   
گرگم به هوا بازی کردن جدی مهران غفوریان و حامد آهنگی/ بالاخره موفق شد حرص آقای بازیگر رو دربیاره+ویدیو بازیگران مجرد سریال گیلدخت از گلنار تا زهرمار خان !! +عکس حضور پرشور چهره های سیاسی در مراسم ختم پدر محمود احمدی نژاد/ از حداد عادل و اژه ای تا خاتمی و رهبر معظم انقلاب +عکس راه های جلوگیری از لیز خوردن ماشین فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 سکانس خنده دار لیسانسه ها: وقتی رفیقت یه لیس بیشتر بستنی نمیخواد +ویدئو ماشین عجیب و ضد گلوله محمدرضا گلزار سوپر استار ایرانی/ آیسان خانومم سوار این ماشین میشه یعنی!! +عکس (عکس) رونمایی از پدر و مادر واقعی زهرمارخان سریال "گیلدخت"، امین میری/ چه ژستی هم گرفتن، معلومه حسابی عاشق هم بودن! تغییر چهره باورنکردنی امیر جعفری و علی شادمان در گذر زمان/ انگار آدم متفاوتی شدن +عکس ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید تصویر جدید یکتا ناصر با غمی عمیق در چهر ه اش / تاثیر اتفاقات اخیر بر روحیه خانم بازیگر عکس جدید شهرام لاسمی بازیگر شخصیت قلقلی / بعد از 38 سال اصلا تکون نخورده شوخی رهبر انقلاب با حامد حدادی بسکتبالیست تیم ملی ایران/ نیازی به پریدن نیست....+فیلم شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد (ویدئو) درخواست علیرضا حقیقی از علی دایی و کریم باقری برای ساخت مجسمه طلا! گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس دلتنگی سوزناک نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا برای مادرش وسط برنامه + ویدئو (ویدئو) درگیری مهرانه مهین ترابی و منوچهر هادی سر صحنه فیلمبرداری حلقه ازدواج دوم حامد سلطانی مجری برنامه سال تحویل +ویدئو / زیبایی خاص یک انگشتر عقیق فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری نگاهی به امضای منحصر به فرد و زیبای داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه های ایرانی+عکس خلاقیت خنده دار هموطن ایرانی در ساخت توالت فرنگی با صندلی شکسته حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😂 ترفندهایی برای افزایش ماندگاری رژ لب رونمایی از معدل حیرت انگیز سردار آزمون ستاره تیم ملی در اول ابتدایی/ با این نمره شاگرد اول کلاس بود+عکس فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 اسکرین شات از صفحه کامپیوتر و لپ تاپ با 4 روش تمیز کردن سینی فر تنها در 3 حرکت بیش از 10 اشتباه خانم‌ها هنگام کار با جاروبرقی غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران از بین بردن زردی استکان چای بدون مواد شیمیایی فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 نگاهی به مراسم عروسی برادر فرزاد حسنی با رونمایی از استایل دامادگونه آقای مجری+عکس/ مبارک باشه جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند پاسخ خنده دار دانش آموز ایرانی به سوال امتحانی درس علوم+عکس/با این جواب داغ بر دل معلم زدی فقط ایده خنده دار کارگر ساختمونی برای حل مشکل تیر چراغ برق شهرداری حماسه آفرید/ مهندس تویی بقیه اداتو درمیارن😂
تیتر امروز   
ماجرای علاقه زیاد سردار سلیمانی به نوه هاش / کسی جرئت نداشته در خانه حاجی چیزی به آن‌ها بگوید شاهزاده قجری طپانچه را روی دست منشی‌اش آزمایش کرد مرگ اسرار آمیز دو جوان در پایتخت فال روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 غار جهنم بردسکن؛ چشم اندازی به زیبایی‌های پنهان ایران فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه 1403 جوان‌ترین و مسن‌ترین استاد نمونۀ کشور معرفی شدند فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403+فیلم 25 داوطلب متخلف کنکور بازداشت و در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفتند گربه‌ی گم شده به طور عجیبی هزاران کیلومتر دور تر در آمازون پیدا شد+ عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی سولماز آقمقانی،لیلای سریال سه در چهار و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی رابطه دردسرساز سحر دولتشاهی و پیمان معادی خارج از اتاق درمان جنجال به پا کرد!
منتخب روز   
(ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده