دلایل پایین بودن فشار خون در بارداری

  چهارشنبه، 15 بهمن 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل پایین بودن فشار خون در بارداری
افت فشار خون در دوران بارداری با افزایش خطر تولد نوزاد مرده و همچنین عوارض بارداری مانند زایمان زودرس، محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)، مایعات آغشته به مکونیوم و خونریزی بعد از زایمان همراه است. هرچه فشار خون پایین تر باشد، ریسک ابتلای به مشکلات بارداری افزایش می یابد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، فشار خون پایین در دوران بارداری یک اتفاق طبیعی است. نوسان هورمون ها و تغییر در گردش خون اغلب می تواند فشار خون را به خصوص در سه ماهه اول و دوم بارداری کاهش دهد. فشار خون پایین (افت فشار خون) در دوران بارداری معمولا باعث ایجاد مشکلات سلامتی قابل توجهی نمی شود و اکثر بانوان می توانند آن را در خانه درمان کنند. با این حال فشار خون بسیار پایین می تواند دلیلی برای نگرانی باشد و برخی از بانوان علائم آزار دهنده ای را تجربه می کنند. در این مقاله به علت فشار خون پایین در بارداری می پردازیم.

چه عواملی باعث فشار خون پایین در دوران بارداری می شوند؟

بارداری باعث ایجاد تغییرات بسیاری در هنگام سازگاری بدن مادر با تلاش برای به وجود آمدن جنین می شود. به همین دلیل است که برای بانوان باردار بسیار مهم است که در تمام مراحل بارداری مراجعه منظم به پزشک داشته باشند. در طی این معاینات، پزشکان به احتمال زیاد در مورد زندگی مادر پرسش هایی می پرسند. پزشک همچنین در طول هر ویزیت فشار خون مادر را بررسی می کند. فشار خون بسته به سطح انرژی مادر، عصبی بودن، سبک زندگی و استرس تغییر می کند. فشار خون در طول ساعات روز می تواند بالاتر یا پایین تر بیاید. فشار خون یک مادر ممکن است در ۲۴ هفته اول بارداری پایین تر باشد. این امر احتمالاً توسط سیستم گردش خون ایجاد می شود، زیرا رگ های خونی منبسط می شوند تا خون در رحم جریان یابد. ممکن است علت فشار خون پایین در بارداری مواردی مانند ایستادن ناگهانی یا دراز کشیدن بیش از حد در یک حمام گرم باشد.

دلایل افت فشار خون در بارداری

سایر عواملی که می توانند باعث افت فشار خون در بارداری شوند عبارتند از:

• واکنش های آلرژیک

• عوامل عصبی

• تنگی نفس

• حالت تهوع

• خستگی

• کمبود آب بدن

• کمبود اکسیژن رسانی به خون

• عروق پاره شده و خونریزی داخلی

• مشکلات قلبی

• لخته شدن خون

• و سایر موارد مرتبط با غده غدد درون ریز

چند دارو با قابلیت کاهش فشار خون در زنان شناخته شده است. از این رو، ضروری است که زنان باردار داروهای مصرفی خود را با پزشک زنان در میان گذارند تا داروهای جدید تجویز شده با رژیم و شرایط موجود در آنها واکنش نشان ندهد.

80/120 فشار خون طبیعی هر انسانی در نظر گرفته می شود. با این حال، در شرایط نرمال فشار خون در 24 هفته اول بارداری کاهش می یابد. با توجه به این موضوع، از زنان باردار خواسته می شود تا در صورت افت فشار خون به زیر 9 روی 6 میلی متر جیوه در بارداری فوراً با پزشک خود تماس بگیرند یا از کمک های پزشکی کمک بگیرند.

علائم افت فشار خون در بارداری

فشار خون پایین در حاملگی به طرق مختلف می تواند خود را نشان دهد.

این علائم شامل:

• سرگیجه

• خستگی

• غش کردن سریع پس از ایستادن

• اختلال بینایی (تاری دید یا دوبینی)

• تنگی نفس یا تنفس سریع

• احساس تشنگی مداوم حتی پس از نوشیدن آب

• پوست سرد، رنگ پریده یا شکننده

عوارض فشار خون پایین در بارداری

اثرات فشار خون پایین بر بارداری بیشتر بصورت غیر مستقیم است تا مستقیم. غالباً، به دلیل خستگی و تنگی نفس، مادر باردار ممکن است دچار غش و از حال رفتگی شود. زمین خوردن مادر باردار می تواند باعث خونریزی داخلی و آسیب دیدن جنین شده و در برخی موارد آسیب های جبران ناپذیری را به جنین وارد کند.

فشار خون پایین می تواند میزان دریافتی خون جنین را کاهش دهد. فشار خون پایین در زنان باردار می تواند باعث آسیب مغزی به جنین شده و همچنین در مواردی منجر به تولد نوزاد مرده شود.

افت فشار خون در دوران بارداری با افزایش خطر تولد نوزاد مرده و همچنین عوارض بارداری مانند زایمان زودرس، محدودیت رشد داخل رحمی (IUGR)، مایعات آغشته به مکونیوم و خونریزی بعد از زایمان همراه است. هرچه فشار خون پایین تر باشد، ریسک ابتلای به مشکلات بارداری افزایش می یابد.

درمان خانگی فشار خون پایین در بارداری

در بیشتر موارد، برای درمان افت فشار خون در بارداری ، رژیم درمانی ویژه ای لازم نیست زیرا فشار خون پس از سه ماهه سوم به حالت طبیعی بر می گردد.

در چند مورد، بسته به طبیعت و دوره حامگلی، تعداد کمی از داروها برای درمان دلایل اصلی افت فشار خون در بارداری وجود دارند. برخی از آنها شامل تقویت کننده های هورمونی و کم خونی هستند.

ویتامین B12 می تواند به رفع کم خونی و بازسازی عملکرد کامل سلول های خونی کمک کند.

برخی از درمان های خانگی دیگر نیز وجود دارند که زنان باردار می توانند برای پیگشیری از افت شدید فشار خون در بارداری در نظر بگیرند. آن ها هستند:

1. رژیم غذایی:

خوردن یک رژیم غذایی سالم و مغذی می تواند به تنظیم فشار خون مداوم در زنان باردار کمک کند.
مصرف میوه ها و سبزیجاتی که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی هستند
می تواند از بروز دوره های فشار خون پایین در حاملگی جلوگیری کند.
به جای خوردن یکباره وعده های غذایی سنگین، وعده های غذایی خود را به وعده های
غذایی کوتاه تر در فواصل معین تقسیم کنید.

2. ورزش:

ورزش می تواند تأثیر فوق العاده ای در تنظیم فشار خون در بدن داشته باشد.
با این حال، تعداد کمی از بیماران ممکن است سرگیجه و خستگی را تجربه کنند.
توصیه می شود قبل از شروع هر نوع فعالیت ورزشی با شدت بالا در دوران بارداری با یک پزشک مشورت کنید.

3. استراحت کافی و تنفس منظم:

زنان باردار و مراقبان آنها باید از شرایط و چگونگی نوسان فشار خون در دوران بارداری آگاه باشند.
از این رو، فرد باردار نباید خود را درگیر هیچ گونه حرکت سریع و تند پس از خوابیدن،
دراز کشیدن یا نشستن به مدت طولانی کند. دراز کشیدن و استراحت همیشه به تنظیم ضربان قلب کمک نموده و در حاملگی نیز خوابیدن به پهلوی چپ و پوشیدن لباسهای گشاد به شما کمک خواهد کرد.

4. مایعات:

کمبود آب بدن یکی از عوامل اصلی افزایش فشار خون در زنان باردار است. مصرف چای سبز و مایعات می تواند به از بین بردن علائمی مانند استفراغ و حالت تهوع در دوران بارداری کمک کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (472 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (103 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (16 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (7 نظر) علی دایی: هرکسی گفته ویلای معروف اوشان برای من است بیجا کرده (6 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (6 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان