در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمیگیرد

  سه شنبه، 08 مرداد 1398   زمان مطالعه 3 دقیقه
در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمیگیرد
ساعد نیوز: بجز در موارد اندکی که در قانون پیش بینی شده است ، اصل کلی تعلق مهریه به زن است .

بر اساس قانون ، به محض اینکه عقدی میان زن و مرد منعقد شد ، مرد به میزانی که مهریه همسر خود قرار داده است ، در قبال همسر خود بدهکار می شود. چرا که وی تعهد به پرداخت مهریه در قبال وی نموده است . گاها می بینیم که آقایان به دنبال بروز مشکلاتی در زندگی خود می پرسند چرا باید مهریه همسرم را پرداخت کنم در حالی که وی زندگی خانوادگی را رها کرده و مسایلی این چنینی . به دنبال این موضوع ، اطلاع از مواردی که مهریه به زن تعلق نمی گیرد ، اهمیت می یابد . به همین دلیل ، قصد داریم تا در این مقاله به بررسی این سوال بپردازیم که در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمیگیرد . بنابراین ، ابتدا از اصل کلی تعلق مهریه به زن سخن خواهیم گفت و در ادامه به بررسی شرایط عدم تعلق مهریه به زن خواهیم پرداخت .

تعلق مهریه به زن

یکی از مهمترین حقوق مالی که به هنگام عقد ازدواج به زن تعلق می گیرد ، مهریه است . به موجب ماده 1082 قانون مدنی ، به محض عقد ، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن

انجام بدهد . مثلا اقدام به مطالبه مهریه و یا بخشیدن مهریه نماید . مهریه امروزه شامل دو نوعمهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه است . با اینکه این دو مهریه در رابطه با وصول آن اندکی متفاوت هستند ، اما در این نکته مشترک اند که در هر حال ، به موجب عقد نکاح ، مهریه به زن تعلق گرفته است و به همین لحاظ مرد هم موظف به پرداخت آن است . به بیان ساده اینکه مهریه زن در هر شرایطی به او تعلق گرفته است و مرد نمی تواند جز به دلایل قانونی ، از پرداخت آن سرباز زند . حتی بر اساس مقررات قانونی ، گرفتن مهریه بعد از فوت شوهر از اموال او امکانپذیر بوده و همچنین زن می تواند به گرفتن مهریه بدون طلاق نیز اقدام کند . نکته قابل توجهی که در رابطه با تعلق مهریه به زنوجود دارد آن است که سر زدن هر عملی از سوی زن از جمله عدم تمکین وی ، ناشزه بودن زن و یا برقراری رابطه نامشروع توسط زن سبب نمی شود تا او حق مهریه خود را از دست بدهد . چرا که به محض وقع عقد نکاح ، زن مالک مهریه شده است و مرد مدیون به زن جهت پرداخت آن است .

شرایط عدم تعلق مهریه به زن

آنگونه که گفتیم ، بجز در موارد اندکی که در قانون پیش بینی شده است ، اصل کلی تعلق مهریه به زن است . بنابراین ، برای ملاحظه اینکه در چه صورت مهریه به زن تعلق نمی گیرد ، باید به قانون توجه کنیم . در قانون ، برخی مواد به این مطلب اختصاص یافته است . بنابراین ، موارد عدم تعلق مهریه به زن عبارت است از :


باطل بودن عقد نکاح میان زن و مرد و عدم نزدیکی میان آن دو سبب می شود که مهریه ای به زن تعلق نگیرد ؛ به دلیل اینکه عقد نکاحی که مهریه را بر ذمه مرد قرار داده است ، باطل بوده ، لذا عقد و تعیین مهریه به درستی انجام نشده است .

عقد نکاح به دلیلی فسخ شود و رابطه زناشویی رخ نداده باشد ، زن حق مهریه ندارد ؛ مگر در حالتی که فسخ نکاح به دلیل ناتوانی مرد از اعمال جنسی باشد ( عنن ) ، که در این صورت زن تنها مستحق نصف مهریه است .


اگر زن و مرد مهریه ای تعیین نکرده باشند و قبل از تعیین مهریه ، زن فوت کند و رابطه زناشویی هم شکل نگرفته باشد ، باز هم مرد الزامی به پرداخت مهریه ندارد . اما در صورتی که رابطه زناشویی شکل گرفته باشد زن مستحق مهرالمثل است که ورثه زن می توانند آن را مطالبه کنند .


علاوه بر موادی که ذکر شد و بر اساس آن زن مستحق مهریه نیست ، در برخی از شرایط ، مهریه زن به طور کامل به وی تعلق نمی گیرد . به عنوان مثال مهریه زن در دوارن عقد که چون پیش از برقراری روابط زناشویی است ، نصف می شود .


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (637 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (566 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (223 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (127 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (31 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (17 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (16 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (9 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (9 نظر) جشن تولد عاشقانه و خلوت 50 سالگی همسر جراح شیلا خداداد/ مثل همیشه شیک و باکلاس+عکس (7 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (7 نظر) مهر و امضای جذاب باستانی پادشاهان ایرانی!/ از داریوش و کوروش تا نادرشاه افشار (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
سکانسی از سریال پُرحاشیه این روزها؛ زمین خوردن ثریا در سریال در انتهای شب/ شما چه حِسی داشتین؟ تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ...